3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

مشکلات مفصلی و زانو درد در کودکان

مشکلات زانو به طور کلی در بزرگسالان اتفاق می‌افتد و علت زانو درد در کودکان، در بعضی موارد به دلیل زمین خوردن هنگام بازی یا پریدن ناگهانی رخ می‌دهد و درد طی چند روز از بین خواهد رفت. اما ممکن است این درد دلایل جدی دیگری داشته باشد. دردهای زانو در کودکان اغلب به علت استفاده و فشار بیش از حد از بافت استخوانی نابالغ رخ می‌دهد. در این مقاله به بررسی 8 علت درد زانو در کودکان پرداخته‌ایم.

علت مشکلات زانو و زانو درد در کودکان چیست؟

گاهی اوقات کاسه زانو، به صورت نامتعادل و معمولاً بیش از حد به سمت خارج زانو نشسته است. این می‌تواند باعث شود که کاسه زانو از مفصل خارج شود یا فشار بیشتری به استخوان ران و غضروف زانو وارد کند. همه این مشکلات می‌توانند باعث درد شوند. سفت شدن عضلات ران نیز می‌تواند منجر به درد زانو و کاسه زانو شود.

اگر ماهیچه‌های جلوی ران (چهارسر ران) سفت باشند، کاسه زانو به شدت به استخوان ران فشار وارد خواهد کرد. عضلات سفت پشت ران (همسترینگ) عضله چهار سر ران را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کند، که ممکن است باعث درد کاسه زانو شود. در کودکان، لکه‌های روی استخوان‌های اطراف زانو که به رشد کمک می‌کنند، ضعیف‌تر از سایر استخوان‌های اطراف هستند. اگر مراکز رشد ملتهب یا تحریک شوند، می‌تواند باعث درد شود. دلایل رایج درد زانو و مفصل در کودکان عبارتند از:

1- عفونت باکتریایی در زانو

عفونت در زانوی کودک شما بسیار جدی است. عفونت می‌تواند در مفاصل آن‌ها، در عضلات اطراف زانو یا در خود استخوان باشد. کودکان هنوز سیستم ایمنی در حال رشدی دارند، به این معنی که مبارزه با عفونت برای بدن آن‌ها دشوارتر است. شایع‌ترین علت عفونت عمیق در زانوی کودک قرار گرفتن در معرض باکتری استافیلوکوک است.

کودکان مبتلا به زانو دردی که ممکن است در نتیجه یک عفونت باشد، معمولاً با گسترش عفونت بی‌حرکت می‌شوند. اگر کودکتان استفراغ می‌کند، بی حال است، تب بالایی دارد یا قادر به راه رفتن یا حرکت دادن پاهایش نیست، فوراً به پزشک مراجعه کنید. عفونت می‌تواند به سایر نواحی بدن، مانند مچ دست نیز سرایت کند. عفونت عمیق زانو ممکن است خود را به صورت قرمزی یا تورم در اطراف ناحیه آسیب دیده نشان دهد یا اصلاً علائم ظاهری نداشته باشد.

سلامت کودک

‌2- کیست حفره زانو

کیست حفره زانو در کودکان شایع می‌باشد که باعث به وجود آمدن یک توده کیستیک با ماده ژلاتینی در فضای خلفی زانو می‌شود. این کیست معمولا بدون نشانه و علامت می‌باشد که با بیماری‌های داخل مفصل ارتباطی ندارد و اگر سال‌ها از وجود آن گذشته باشد خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد.

تشخیص این توده کار چندان سختی نمی‌باشد. زمانی که فرد به روی شکم خوابیده باشد و زانو او باز باشد بهتر می‌تواند این توده را لمس کند. تصویربرداری که برای تشخیص این توده انجام می‌شود نرمال می‌باشد. البته تشخیص این بیماری به کمک سونوگرافی نیز امکان پذیر است. برای خارج کردن  این توده استفاده از عمل جراحی در مواقعی می‌باشد که بعد از گذر چند ماه بهبودی خود به خود صورت نگرفته باشد.

3- آرتروز زانو در کودکان

آرتروز می‌تواند هر فردی را در هر سنی مبتلا کند. کودکان ممکن است به آرتریت نوجوانی مبتلا شوند، که اغلب مفاصل، به ویژه اطراف زانوها و سایر مفاصل اغلب متحرک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کودکانی که علائم آرتریت نوجوانی را نشان می‌دهند ممکن است از درد پا یا زانو شکایت داشته باشند و اغلب می‌لنگند یا با پاهای سفت راه می‌روند، به‌ویژه زمانی که صبح از خواب بیدار می‌شوند.

همچنین ممکن است کودک شما تحریک پذیری، کاهش وزن، تب، بثورات بدن، خستگی مفرط و سایر علائم را تجربه کند. متخصص زانو و مفاصل شما، اشکال مختلف آرتریت نوجوانان را برای شما توضیح می‌دهد. از آن‌جایی که آرتریت توسط عوامل مختلفی از جمله ژنتیک و حتی عفونت ایجاد می‌شود، بردن فرزندتان به متخصص زانو برای تشخیص، کلید سلامت و بهبودی کلی او است. پزشک شما این بیماری را با فیزیوتراپی و داروها برای کاهش علائم درمان می‌کند.

4- زانو درد ناشی از آسیب های ورزشی

همان‌طور که کودکان رشد می‌کنند، یاد می‌گیرند از بدن در حال تغییر خود به روش‌های جدید استفاده کنند. گاهی اوقات تحرک بیش از حد (به ویژه برای کودکانی که در ورزش‌های ضربه‌ای مانند فوتبال، ژیمناستیک یا سایر فعالیت‌ها درگیر هستند) می‌تواند منجر به شرایطی شود که به عنوان بیماری ازگود اشلاتر شناخته می‌شود.

این بیماری در اثر استفاده بیش از حد از تاندون کشکک ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به التهاب دردناک پشت، جلو و اطراف زانو شود. با کشیدن مکرر تاندون، سفت می‌شود و در نتیجه تحرک و درد ایجاد نمی‌شود. این بیماری با نزدیک شدن به سن بلوغ (بین 10 تا 15 سالگی) در کودکان شایع است. درمان معمولاً شامل استراحت و دارو است. بسته به شدت زانو درد کودکتان، متخصص زانو ممکن است توصیه کند کودکتان را از فعالیت‌های ورزشی خارج کنید یا تا زمانی که تاندون کشکک به درستی بهبود نیابد، به فیزیوتراپیست ارجاع دهید.

زانو درد در کودکان

بیشتر بخوانید: 6 بیماری شایع در کودکان و نوزادان که باید بدانیم

‌‌5- آسیب‌های زانو در بافت نرم

آسیب دیدگی زانو در بافت نرم در کودکان فعال جسمی معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد یا فشار بر عضلات رباط‌ها و تاندون‌های زانو است. اگر علت درد زانو در کودکان این مورد باشد، استراحت، استفاده از بسته های یخ، فشرده سازی (با استفاده از باند) می‌تواند بهبودی این آسیب‌ها را تسریع کند.

 

6-دردهای زانو مربوط به دوران رشد

اکثر کودکان در مقطعی از زندگی خود دچار دردهای رشد می‌شوند. اغلب، دردهای رشد منجر به ناراحتی و درد در ناحیه ران، لگن و پشت زانو می‌شود. به طور معمول، دردهای رشد مربوط به استخوان یا مفاصل نیست و بنابراین این دردها بخشی طبیعی از رشد محسوب می‌شوند. پزشکان معمولاً دردهای رشد را به استفاده بیش از حد از عضلات در حال رشد کودک خود نسبت می‌دهند و این وضعیت با گذشت زمان از بین می‌رود. با این حال، برخی از کودکان با انواع دیگری از مشکلات زانو مواجه می شوند که نیاز به مراقبت پزشکی دارند.زانو

بیشتر بخوانید: بهترین مواد غذایی برای تقویت استخوان بندی کودکان

 

‌7- سندرم درد ناشی از فشار بیش از حد روی زانو

سندرم درد پاتلوفمورال، همچنین به عنوان PFS شناخته می‌شود، در قسمت قدامی زانو رخ می دهد. PFS در بین نوجوانان و ورزشکاران جوان معمول است. به دلیل فشار بیش از حد بر روی زانو یا جابه‌جایی مچ پا ایجاد می‌شود. کودکان مبتلا به PFS هنگام انجام اسکات، پرش یا خم شدن زانو، درد زانو را تجربه می‌کنند. استراحت، استفاده از بسته‌های یخ، فشرده سازی با استفاده از باند برای درمان این بیماری نیز مفید است. در صورت ادامه درد یا شدیدتر شدن با پزشک ارتوپد مشورت کنید.

 8- التهاب مفصل چهار سر ران یا کوادریسپس

التهاب عضله چهار سر ران، در نتیجه آسیب دیدگی یا کشیدگی عضلات چهار سر ران در زانو است که می‌تواند موجب زانو درد در کودکان شود. این وضعیت در نوجوانانی که درگیر ورزش‌هایی مانند فوتبال، دو و میدانی یا فعالیت‌هایی هستند که دویدن زیادی دارند، معمول است. درد زانو در کودکان در این مورد همراه با تورم و ضعف می‌باشد و کودک مبتلا می‌تواند درد در ناحیه تحتانی ران، درست بالای کشکک را تجربه کند. مراجعه به پزشک ارتوپد خوب، داروهای ضد التهاب همراه با استراحت کافی می‌تواند به کودک در بهبود این بیماری زانو کمک کند.

کلام آخر: در این مطلب چند مشکل رایج زانو را که در کودکان وجود دارد فهرست کردیم. برای هر تورم، بی‌حرکتی یا درد شدیدی که کودکتان در داخل یا اطراف زانو احساس می‌کند، به متخصص زانو مراجعه کنید. متخصصان مشکل زانوی کودک شما را تشخیص داده و درمان خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟