3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تربیت کودک

به عنوان والدین، ما اغلب در تلاش برای ارائه بهترین امکانات به فرزندانمان زیاده‌روی می‌کنیم. با این حال، دانسته یا ندانسته، تمایل داریم که از آن‌ها مطالبات و توقعات زیادی داشته باشیم. حتی پس از گذراندن دوران کودکی سرکش و مخالفت با بسیاری از خواسته‌های والدین‌مان، زمانی که خودمان پدر و مادر می‌شویم و همین انتظارات غیر واقعی و دست نیافتنی از فرزندانمان داریم، تمایل به انجام همان اشتباهات داریم. در این مطلب تاثیرات انتظارات به‌جا و نابه‌جا والدین از کودکان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.


انتظارات بی‌جا از فرزندان

سوزان نیومن، روان‌شناس، در کتاب خود فرآیند فکر و خطرات ناشی از انتظارات غیرواقعی از فرزندتان را مورد بحث قرار می‌دهد. نیومن اشاره می‌کند که بسیاری از والدین قبل از تولد فرزندشان، رویاها و امیدهایی در سر می‌پرورانند که به خودی خود چیز بدی نیست، اما این رویاها می‌توانند به انتظارات بسیار زیاد و دست نیافتنی تبدیل شوند و منجر به تاکید بیش از حد بر کمال شوند. اگر کودک نتواند این انتظارات را برآورده کند، ممکن است احساس ناتوانی یا شکست خورده داشته باشد، یا ممکن است به راحتی تسلیم شود و دیگری تلاشی برای برتری نکند. بعضی از این انتظارات نابه‌جا عبارتند از:

کامل بودن در خانه و مدرسه
چه برای یک کودک، چه برای یک بزرگسال، کامل بودن فقط یک توهم است. هیچ راهی وجود ندارد که کسی بتواند بدون اشتباه پیش برود. مخصوصاً وقتی صحبت از بچه‌ها می‌شود، اگر می‌خواهید استعداد آن‌ها شکوفا شوند و در زندگی‌شان اعتماد به نفس داشته باشند، انتظار از آن‌ها برای بهترین شاگرد بودن در کلاس خود و کامل بودن در فعالیت‌های روزانه‌شان غیرواقعی است.


همیشه شاد و سرحال بودن
کودکان نیز ممکن است روزهای بدی داشته باشند. ممکن است آن‌ها با دوستان خود اختلاف داشته باشند یا با معلمان خود درگیر شده باشند. بسیاری از چیزها می‌تواند منجر به تغییرات خلقی آن‌ها شود. این‌که انتظار داشته باشید که آن‌ها همیشه دارای روحیه خوبی باشند، توقع بیش از حد از آن‌ها است.

‌‌‌تربیت کودک

قدردانی برای همه چیز

مطمئناً شما هم سعی کرده‌اید تمام امکانات را برای فرزندتان فراهم کنید. با این حال، اگر همیشه از آن‌ها انتظار دارید که بابت این کار سپاس‌گزار باشند، پس این یک نوع تربیت اشتباهی است که در آن زیاده‌‌روی می‌کنید. با گذشت زمان، آن‌ها تلاش شما را برای خود درک خواهند کردند و بابت آن سپاس‌گزار خواهند بود.

هرگز دروغ نگو

زمانی را که به پدر و مادرت دروغ گفتی را یادت هست؟ خب بله. گریزی از آن نیست به همین ترتیب، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که فرزندانمان همیشه صادق باشند. نه این‌که بگویم، وقتی دروغ‌هایشان را متوجه می‌شوید، نباید آن‌ها را بررسی کنید. اما انتظاراتی نداشته باشید که ممکن است شما را ناامید کند.


هرگز اشتباه نکن

اگر بزرگسالان تا این حد مستعد اشتباه هستند، با توجه به این‌که در زمینه عقل و عقلانیت بسیار کامل‌تر هستند، چگونه می‌توان انتظار داشت که کودکان و جوانان بی‌عیب و نقص باقی بمانند. به جای این‌که آن‌ها را به خاطر اشتباه کردن سرزنش کنید، از آن‌ها بخواهید که از این اتفاقات درس بگیرند. بگذارید طبیعت معیوب خود را بپذیرند و آن‌ها را همانگونه که هستند دوست داشته باشند.


انتظارات والدینبیشتر بخوانید: ۸ مسئولیت مهم والدین در قبال فرزندان


انتظارات کم از فرزندان

فرزند والدینی که از او کم‌ توقع دارند یا اصلاً توقع ندارند، در زندگی خود احساس هدف و جهت گیری ندارند. آکادمی اطفال آمریکا هشدار می‌دهد که کودک به تشویق و تائید برای تعیین هدف و رسیدن موفقیت نیاز دارد، تا بتواند حس سالمی از عزت نفس خود را ایجاد کند. کودکی که انتظارات کمی از او وجود دارد، برای انجام کارها معمولا بی‌انگیزه است و چون رویا و هدفی در سر ندارد به دنبال یک همسال یا بزرگسال دیگری است تا به زندگی او حس هدفمندی بدهد.

تربیت فرزندان

‌انتظارات واقع بینانه از فرزندان

AAP (آکادمی اطفال آمریکا) می‌گوید که تعیین انتظارات واقع بینانه از کودک، انتظاراتی که خیلی کم یا خیلی زیاد نیستند به او کمک می‌کند تا شایستگی و احساس سالمی از عزت نفس ایجاد کند. انتظارات سالم کودک را تشویق می‌کند و به او اجازه می‌دهد بدون این‌که به او فشار بیاورد خوب عمل کند. بین او و والدین احساس امنیت و اعتماد ایجاد می‌شود و احساس استقلال و مسئولیت در کودک افزایش می‌یابد. انتظارات واقع بینانه همچنین شامل پذیرش اشتباهات در طول مسیر است و به کودک کمک می‌کند تا شکست‌ها را به عنوان بخشی عادی از زندگی درک کند.


ایجاد تعادل بین انتظارات والدین و توانایی‌های کودک

ویلیام سیرز، متخصص اطفال و مربی والدین در کالیفرنیا، می‌گوید: “والدین باید نقاط قوت فرزندشان را پیدا کنند و محیطی ایجاد کنند که استعداد‌های او را تشویق و پرورش دهد. داشتن انتظارات در زمینه‌ای که فرزند شما در آن مهارت دارد، او را برای موفقیت آماده می‌کند و اجازه می‌دهد انتظارات شما واقع بینانه باشد. والدین همچنین باید به خاطر داشته باشند که حتی اگر کودک هنرمند یا ستاره بسکتبالیست باشد، موفقیت او را تا آخر عمر تضمین نمی‌کند. درس‌های زندگی مانند مسئولیت‌پذیری و اخلاق کاری، اغلب موفقیت فرزند شما را بسیار بیشتر از کارنامه او تعیین می‌کند؛ بنابراین انتظاراتی که از کودک توقع دارید باید شامل تعادل بین استعدادها و مهارت‌های زندگی باشد”.


رشد سالمبیشتر بخوانید: 8راهکار مفید برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

‌کلام آخر: انتظارات به‌جا والدین به پرورش حس عزت نفس و اعتماد به نفس فرزندتان کمک می‌کند و رشد سالم را تشویق می‌کند. وقتی انتظارات به طور غیرواقعی بالا یا از طرف دیگر، به طرز مضحکی پایین است، بر شخصیت و احساس ارزشمندی کودکان تأثیر منفی می‌گذارد. درک کودکان و انتظارات به جا، کلیدی برای ارتقای رشد سالم در کودکان است.

1 نظر در “انتظارات نابجای والدین از فرزندان و تاثیرات منفی آن

  1. محسن صخره نورد گفت:

    خیلی خوب بود.
    خیلی عالی بود.

    ماشاءالله بر شما. و احسنت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟