3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

فواید روانی و جسمانی ورزش کردن کودکان

ورزش از نظر جسمی و روحی برای کودکان مفید است. مطالعات جدید نشان می‌ دهد که ورزش کردن کودکان چگونه می‌ تواند در مبارزه با افسردگی و همچنین اختلالات رفتاری  به آن ها کمک کند. فعالیت بدنی منظم به طرق مختلف به رشد کودک شما کمک می‌ کند.  نه تنها به سلامت جسمانی آن‌ ها کمک می‌ کند، بلکه به بهبود عملکرد مغز و سلامت عاطفی آن‌ ها نیز کمک می‌ کند.

نکات کلیدی فواید روانی و جسمانی ورزش کردن کودکان:

  • فعالیت بدنی، بدن را قوی و سالم نگه می‌ دارد و با کاهش علائم افسردگی، اضطراب، درد و تنهایی می‌ تواند سلامت روان را بهبود بخشد.
  • فعالیت بدنی همچنین می‌تواند تمرکز، عملکرد مدرسه، خواب و سطح انرژی را بهبود بخشد.
  • کودکانی که در فعالیت‌ های بدنی منظم شرکت می‌ کنند، از روابط بهتر و تصویر بدنی مثبت‌ تری لذت می‌ برند.

‌فواید ورزش کردن کودکان برای سلامت جسمانی

فعالیت بدنی منظم به رشد مهارت‌ های حرکتی اساسی کودک شما کمک می‌ کند. علاوه بر کمک به حفظ وزن سالم، فعالیت بدنی می‌ تواند به رشد و استحکام استخوان‌ ها، ماهیچه‌ها، قلب و ریه‌ های سالم کمک کند و بدون تردید موجب سلامتی و حتی افزایش مصونیت بدن در مقابل بیماری‌ ها می‌ گردد.

ورزش از افزایش بیش از حد وزن جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به دیابت، سرطان و سایر بیماری‌ها را کاهش می‌ دهد. در حالی که تمام ورزش‌ ها خوب هستند، حرکت با شدت متوسط ​​تا شدید (یعنی نوعی فعالیت که باعث می‌ شود کمی سخت‌ تر نفس بکشید و عرق کنید) با مزایای سلامتی بیشتری مرتبط است.

جدای از فواید فیزیکی عمومی، فعالیت منظم همچنین می‌ تواند به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی PMS در دختران کمک کند. این به این دلیل است که ورزش ​​به بدن کمک می‌کند تا هورمون‌هایی به نام اندورفین تولید کند که مسکن‌ های طبیعی هستند که می‌ توانند گرفتگی و کمردرد را کاهش داده و خلق و خو را بهبود بخشند.

اهمیت ورزش کردن کودکان

بیشتر بخوانید: ۹ رشته ورزشی پایه که مناسب کودک است

 

‌فواید ورزش بر عملکرد مغز

فعالیت بدنی نقش مهمی در رشد مغز و پشتیبانی از عملکرد های ذهنی ضروری دارد. ورزش منجر به بهبود مهارت‌ های حرکتی (مانند هماهنگی دست و چشم)، تفکر و حل مسائل، مهارت‌ های تمرکز قوی‌ تر و یادگیری بهتر می‌ شود. جای تعجب نیست که همه این‌ ها بر بهبود عملکرد کودک در مدرسه کمک می‌ کنند. حتی بازی ساده بیرون از خانه با دوستان به عملکرد بهتر کودکان در انجام تست‌ ها و تکالیف مرتبط است.

فواید ورزش برای سلامت عاطفی و روانی

اگر کودک شما علائم افسردگی یا اضطراب دارد، ممکن است فعالیت بدنی آخرین چیزی باشد که به ذهن او می‌ رسد. با این حال، ورزش می‌تواند تا حد زیادی به حفظ سلامت روان کمک کند. مواد شیمیایی «احساس خوب» در مغز، به نام اندورفین، توسط مغز در طول فعالیت بدنی آزاد می‌ شود و به بهبود خلق و خو، سطح انرژی و حتی خواب کمک می‌ کند. با افزایش ترشح هورمون اندورفین، کودک در طول روز احساس بهتری خواهد داشت. این اثرات مثبت با هم به بهبود اعتماد به نفس و انعطاف‌ پذیری کمک می‌ کند. کودکانی که هر روز ورزش می‌ کنند، خواب بهتری نیز دارند.

 

  • کاهش اضطراب

کودکانی که اضطراب شدیدی را تجربه می‌ کنند، تمایل دارند روی چیزهای اضطراب‌ آور تمرکز کنند، که به نوبه خود آن‌ ها را مضطرب‌ تر می‌ کند، بنابراین یک چرخه معیوب ایجاد می‌ کند. اما از طریق فعالیت بدنی، یک کودک مضطرب می‌ تواند چرخه را با تمرکز بر نیازهای فعالیت بدنی، توسعه مهارت‌ های جدید و دستیابی به احساس موفقیت بشکند. اگر کودک شما علائم و نشانه‌ های افسردگی و اضطراب را نشان داد به پزشک مراجعه کنید.‌

ورزش کردن

بیشتر بخوانید: راه‌های مقابله با استرس و نگرانی کودک

  • بهبود روابط

اگر کودک یا نوجوانی احساس تنهایی می‌ کند و نمی‌ تواند دوست پیدا کند، فعالیت‌ های فیزیکی مشترک می‌تواند به آن‌ ها احساس تعلق و همراهی بدهد. ممکن است برای یک کودک یا نوجوان مبتلا به اضطراب اجتماعی حضور در یک محیط گروهی دشوار باشد، اما تمرکز، مانند ورزش، ممکن است مقداری از فشار اجتماعی را کاهش دهد.

با گذشت زمان، عمل به اشتراک‌ گذاری تجربیات با دیگران، ایجاد رابطه و تلاش برای رسیدن به اهداف مشترک می‌ تواند به کودک کمک کند تا تمرکز کند و اعتماد به نفس صحبت کردن در کلاس را تقویت کند. همچنین اگر فعالیت‌ ها مبتنی در مدرسه باشند، می‌ تواند به تقویت دوستی در مدرسه کمک کند.

 

  • بهبود تصویر بدن (عزت نفس و اعتماد به نفس)

وقتی فرزند شما می‌ بیند که چقدر سرگرم‌ کننده است که می‌تواند برقصد، بپرد، راه برود، بدود و بازی کند، به احتمال زیاد تمایل دارد که در طول زندگی خود از فعال بودن لذت ببرد. دیدن و قدردانی از آنچه بدن آن‌ ها می‌تواند انجام دهد، به جای این که چگونه به نظر می‌ رسد، یک راه عالی برای کودک برای ایجاد تصویر بدنی مثبت و عزت نفس است.

مهم است که به کودک خود کمک کنید تا این آگاهی را هر چه زودتر توسعه دهد و نقش خود را در ارتقای تصویر بدنی سالم از طریق رفتار خود ایفا کنید. میل به لاغر یا عضلانی به نظر رسیدن اغلب در سال‌ های پیش از نوجوانی در بین پسران و دختران قوی‌تر می‌شود.  اگر فرزند شما درک سالمی از معنای «خوب به‌ نظر رسیدن» داشته باشد و درک کند که این عادات از عادات سالم و متعادل سرچشمه می‌ گیرد، کمتر احتمال دارد عادت‌ های ناسالمی برای رسیدن به یک ایده‌ آل به اصطلاح فیزیکی ایجاد کند.

سلامت کودک

بیشتر بخوانید: 8 راهکار تخلیه انرژی کودک در خانه

 

‌کلام آخر: یکی از بهترین راه‌ ها برای کمک به کودکانمان برای فعال‌ تر شدن این است که عادت به فعالیت را خودمان شروع کنیم و فرزندانمان را نیز تشویق کنیم. با فرزندتان بازی کنید، دوچرخه‌سواری کنید، روی ترامپولین بپرید! والدینی که با کودکان ورزش می‌ کنند نقش مهمی در رشد و تکامل آن‌ ها دارند. «الگوی سالم» بودن نه تنها به آن‌ ها کمک می‌ کند تا از نظر بدنی تناسب اندام داشته باشند، بلکه به حفظ تعادل روحی کمک خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟