3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تاثیرات بازی کودک در حمام بر یادگیری او

بسیاری از کودکان واقعا از حمام کردن لذت می‌برند. کودک در حمام عاشق بازی با آب و دیدن اینکه چه اتفاقی می‌افتد هنگام پاشیدن، ریختن، فوت کردن حباب‌ها و غیره هستند. آب گرم روی پوست آنها احساس خوبی دارد. و در زمان حمام، شما همیشه نزدیک هستید و به کودک توجه زیادی می‌کنید. این بدان معناست که زمان حمام فرصت خوبی برای بازی، تشویق یادگیری و ایجاد روابط با نوزادان و کودکان نوپا است.

چند وسیله بازی روی آب می­‌تواند آموزش‌­های زمان حمام را تقویت کند. ظروف و اسباب بازی­‌های پلاستیکی و کتاب‌های ضد آب و … وقتی کودک شما با انداختن اردک پلاستیکی­‌اش روی آب موج ایجاد می­‌کند و یا زمان خالی کردن آب فنجانش در وان کوچک خود، متوجه رابطه علت و معلول و چگونگی کارکرد وسایل باهم می­‌شود. در این مطلب خواهیم خواند:

  • تاثیر حمام بر رشد شناختی و عاطفی کودک
  • نحوه بازی و یادگیری در زمان حمام
  • چگونه حمام کردن را برای کودک جذاب کنید؟
  • به کودکان بیاموزید که خودشان چگونه حمام کنند.

 

تاثیر حمام بر رشد شناختی و عاطفی کودک

مطالعات نشان داده‌اند که زمان حمام برای رشد شناختی و عاطفی کودک شما بسیار مهم است. تمام حواس که در این زمان خاص درگیر هستند، مغز آنها را تشویق می‌کند تا واقعاً تمرکز و توجه کند. کارشناسان همچنین دریافته‌اند که حمام کردن می‌تواند استرس را از بین ببرد و به کودک شما آرامش دهد تا خواب خوب بهتری داشته باشد.

مالش آرام پوست کودک در حمام، بدن را ریلکس می‌کند، بنابراین ضربان قلب و فشار خون را کاهش می‌دهد و امواج مغزی را در جهت آرامش تغییر می‌دهد. وقتی شما با آرامش و احترام کودکتان را در حین حمام کردن لمس می­‌کنید و در آغوش می­‌کشید اعتماد به نفس کودک را شکل می­‌دهید چرا که به او احساس خوبی درباره خودش می­‌دهید. وقتی با او روی آب شلاپ و شلوپ می­‌کنید، مهارت‌های اجتماعی او را شکل می­‌دهید. او چگونگی همکاری و رعایت نوبت را در خود رشد می­‌دهد این کار به او کمک می­‌کند تا در سنین بزرگسالی بتواند اوقات خوشش را با دیگران تقسیم کند.

تاثیرات بازی در حمام بر یادگیری، رشد شناختی و عاطفی کودک

بیشتر بخوانید: ۷ راهکار عالی برای از بین بردن ترس کودک از حمام

 

نحوه و زمان بازی کودک در حمام و یادگیری او

  • کودک شش ماهه از طریق تقلید یاد می­‌گیرد. کودکتان را تشویق کنید که کاری را که شما انجام می­‌دهید را تقلید و تکرار کند. او را تشویق کنید تا همانند شما یک سطل کوچک را از آب پر کرده و یا اردک پلاستیکی­‌اش را فشار دهد تا صدا کند.
  • استفاده از اسباب بازی حمام راه بسیار عالی است تا کودک تجربه ای لذت‌بخش و مثبت از حمام کردن داشته باشد. بسیاری از این اسباب بازی‌ها ارزش آموزشی هم دارند یعنی کودک می‌تواند در حین حمام بیاموزد و خوش بگذراند.
  • از آنها بخواهید یک اسباب‌بازی را (حیوان یا عروسک) حمام کنند، با این‌کار می‌توانند مهارت‌های بهداشتی و نظافتی را یاد بگیرند.
  • کودکتان را تشویق کنید همانطور که خود را می‌شوید، اسم همان عضو بدن را بلند و با آواز بخواند. شما می‌توانید یک آهنگ کامل که شامل تمام اعضای بدن باشد، بسازید. ریتم ساده و تکرار به کودک شما کمک می‌کند تا یاد بگیرد. پس از مدتی، قبل از اینکه نام بخشی از بدن را نام ببرید، مکث کنید و ببینید آیا کودک این شکاف را پر می‌کند یا خیر.
  • توجه داشته باشید که فرزندتان به چه چیزهایی علاقه دارد و از این علاقه برای آموزش کلمات و مفاهیم جدید استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر فرزندتان در لگن آب می‌ریزد و خالی می‌کند، بگویید «پر است» و «حالا خالی است». اگر فرزندتان در حال آزمایش اسباب‌بازی‌های مختلف در آب است، بگویید «در حال غرق شدن است» و «حالا شناور است». کودک در حین بازی مفاهیم ریاضی و علوم مثل پر و خالی، شناور و غرق در آب و همچنین تفاوت بین جامد و مایع را می­‌فهمد.
  • شمردن کاشی‌های حمام، و نام بردن انواع حیوانات دریایی هم میتواند یه سرگرمی آموزنده برای کودک باشد.
  • وقتی فرزندتان را از حمام بیرون می‌آورید، درباره اتفاقاتی که در حال رخ دادن است صحبت کنید. شنیدن کلمات لذت­بخش از زبان شما برای کودک شیرین است. از بوی خوش او تعریف کنید و به او بگویید چقدر دوست داشتنی و مهم است.
  • هنگام پوشیدن لباس فرزندتان، اعضای بدن و کارهایش را نام ببرید. به عنوان مثال، “دستاتو بالا ببر تا من تیشرت تو تنت کنم .”حالا بنشین تا من جوراب تو پات کنم. در نهایت، فرزند شما خواهد آموخت که چه اتفاقی در شرف وقوع است و پاسخ خواهد داد.

بازی کودک در حمام

چگونه حمام کردن را برای کودک جذاب کنید؟

  • زمانی از روز را انتخاب کنید که کودکتان آرام است، به قدر کافی استراحت کرده و گرسنه نیست. لزومی ندارد که حمام کردن نوزاد همیشه بخشی از روال قبل از خواب باشد. اگر کودک شما صبح‌ها هوشیارتر و شادتر است، آن زمان را امتحان کنید. یا حتی بعد از یک چرت و یک ناهار سبک.
  • دماهای مختلف آب را امتحان کنید. شاید کودک شما حمام را کمی گرمتر یا خنک‌تر دوست داشته باشد.
  • حمام را در صورت سرد بودن با بخاری گرم کنید تا تا حد امکان کودک راحت باشد و احساس سرما نکند.
  • هنگام خرید سیسمونی نوزاد اسباب‌بازی‌هایی برای حمام تهیه کنید تا کودک را به بازی در حمام تشویق کنید. قایق آبی، عروسک‌های پلاستیکی که روی آب می‌مانند و اسباب بازی‌های مخصوص حمام میتواند یه تجربه جالب از آب بازی برای بچه‌ها بسازد.
  • نیازی نیست برای سرگرم کردن بچه‌ها در حمام دنبال اسباب بازی‌های گرون قیمت باشید. حقیقت اینجاست که کودکان زیر پنج سال به راحتی راضی می‌شوند. بسیاری از وسایل آشپزخانه می‌تواند اسباب‌بازی‌های عالی و مناسبی باشد، مثل استفاده از پیمانه برای آب ریختن روی خود. اسباب‌بازی‌ها را هربار عوض کنید تا برای کودکتان خسته کننده نباشد.
  • سعی کنید در زمان حمام، موسیقی پخش کنید.
  • بعضی از بچه‌ها از صدای دوش آب می‌ترسند. شما می‌توانید با پر آب کردن وان قبل از اینکه کودک وارد حمام شود، این ترس را کم کنید.
  • کودکتان را تشویق کنید تا بازی کند و صورت خود را داخل آب ببرد و حباب بسازد (با نظارت بزرگترها)
  • بعضی از کودکان از قرار گرفتن و ماندن زیر دوش آب می‌ترسند. او را همراهی کنید تا وان را پر آب کند و یک اسباب بازی یا عروسک را استحمام کند. وقتی حمام کردن آن تمام شد، اسباب‌بازی را در آب رها کنید و شیر آب را ببندید و همراه با کودکتان تماشا کنید که اسباب‌بازی غرق نمی‌شود و سپس به کودک بگویید که او خیلی بزرگتر از اسباب‌بازی است.

چه بازی هایی در حمام برای کودک خوب است؟

بیشتر بخوانید: معرفی 6 بازی ساده برای تقویت هوش کودکان


کلام آخر:
چون کودکان آب بازی را بسیار دوست دارند از این طریق می توان مفاهیم و مطالب بسیاری را به آنها آموخت و موجبات رشد مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف آنها را فراهم ساخت. تحقیقات نشان داده که بازی در آب به تخلیه خشم و آرامش کودکان بسیار کمک می‌کند. ضمن اینکه سرگرم کردن کودک در حمام به سهولت حمام کردن کودک کمک نموده و همچنین اسباب بازی‌های خوب به تقویت ابعاد مختلف هوش و مهارت پایه کودک نیز کمک می‌کند. فراموش نکنید که اسباب بازی­‌های ایمنی را برای حمام کودک تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟