3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

مهارت‌های زندگی درس‌های ارزشمندی هستند که بچه‌ها در طول زندگی خود از آنها استفاده می‌کنند. مهارت‌های مهم زندگی که بچه‌ها باید بدانند شامل مهارت‌های تصمیم‌گیری، مهارت‌های حل مسئله، بهداشت شخصی، آماده‌سازی غذا و مهارت‌های ارتباطی است. با این حال، بسیاری از بچه‌ها این مهارت‌ها و نحوه برخورد با موقعیت‌های دنیای واقعی را تا زمانی که به نوجوانی نرسند، یاد نمی‌گیرند.

برای آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندانتان تا نوجوانی صبر نکنید. برای آموزش مهارت‌های زندگی به فرزندان خود از کودکی دست به کار شوید. با تصمیم گیری شروع کنید و سپس با رشد فرزندانتان، هر مهارت را تقویت کنید. در ادامه‌ی این مطلب با این مهارت‌ها بیشتر آشنا شوید.


1. مهارت تصمیم‌گیری

تصمیم گیری خوب یک مهارت زندگی است که هر کودکی باید از سنین پایین شروع به یادگیری کند. با انتخاب‌های اولیه مانند شکلات در مقابل بستنی وانیلی، جوراب‌های آبی یا جوراب های سفید، بازی با قطار یا ماشین بازی شروع کنید. وقتی بچه‌ها به سن دبستان می‌رسند، می‌توانند درباره پاداش تصمیم‌های خوب و پیامدهای تصمیم‌های بد یاد بگیرند. فرزندتان را در مراحل متعدد تصمیم گیری راهنمایی کنید. به آنها کمک کنید تا گزینه های خود را بسنجید، جوانب مثبت و منفی را ارزیابی کنند، تصمیم نهایی را بگیرند و سپس ببینند که اوضاع چگونه پیش می‌رود.


2. مهارت مدیریت زمان

هر پدر و مادری می‌داند که مدیریت زمان چقدر برای حفظ نظم در خانواده‌ مهم است. اما یادگیری مهارت مدیریت زمان برای بچه‌ها در دوران کودکی نیز مهم است. آموزش به کودکان کوچک‌تر که چگونه زمان را اندازه‌گیری کنند، در کار باقی بمانند و یک برنامه را رعایت کنند، به آسان‌تر کردن روزهای شما کمک می‌کند.

آموزش مدیریت زمان، دستیابی به اهداف را امکان‌پذیر می‌کند و با این حال چیزی نیستند که در مدرسه آموزش داده ‌شوند. مدیریت زمان، روغن موجود در ماشین زندگی است. وقتی فرزندانتان یاد بگیرند چگونه زمانشان را مدیریت کنند، در مدرسه و خارج از مدرسه موفق‌تر خواهند شد.

مهارت مدیریت زمان و مهارت تصمیم‌گیری در کودکان

3. مهارت رعایت بهداشت و سلامت

ما همیشه به فرزندانمان می‌گوییم که حمام کنند، مسواک بزنند، دست‌هایشان را بشویند، و لباس‌های زیرشان را عوض کنند. با این حال، ما هرگز به آنها نمی‌گوییم که چرا باید این کارها را انجام دهند! به آنها توضیح دهید که چرا سلامت و بهداشت همیشه بخش مهمی از روتین زندگی است. همانطور که فرزندان شما شروع به یادگیری در مورد این مهارت می‌کنند، برنامه‌ای را تنظیم کنید که به آنها اجازه می‌دهد هر کاری را که انجام می‌دهند، تیک بزنند. وقتی این عادات سالم ایجاد شد، می‌توانید نمودار را حذف کنید و بچه‌هایتان این وظایف را بدون نیاز به یادآوری مداوم انجام می‌دهند.


4. مهارت آماده‌سازی غذا

حتی کوچکترین کودکان نیز می‌توانند طرز تهیه غذا را بیاموزند. البته ما در مورد یک شام پنج نفره صحبت نمی‌کنیم، اما شما می‌توانید به کودکان پیش دبستانی نحوه درست کردن ساندویچ و بچه های دبستانی را آموزش دهید تا از مایکروویو استفاده کنند. و از خردسالان تا نوجوانان، بچه‌های شما می‌توانند در زمان آشپزی شما سرآشپز باشند.

همانطور که فرزندان شما در آشپزخانه اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند، می‌توانند مهارت‌های زندگی آماده‌سازی وعده‌های غذایی مانند یادگیری نحوه تهیه ناهار، انتخاب غذای سالم، پختن یک غذای ساده روی اجاق گاز با نظارت بزرگسالان و برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی خود را به آن‌ها اضافه کنند.


5. مدیریت مالی

ما به بچه‌هایمان اعداد را یاد می‌دهیم و ریاضی پایه می آموزیم. ما می‌توانیم این درس‌ها را فراتر ببریم و آن‌ها را به مهارت‌های زندگی تبدیل کنیم که می‌توانند همین الان استفاده کنند. مدیریت پول چیزی است که بسیاری از بزرگسالان با آن مشکل دارند. آموزش دادن به فرزندانتان در مورد پول، اهمیت آن و نحوه مدیریت آن به آنها کمک می کند تا برای روزی که شروع به کسب درآمد می‌کنند، آماده شوند. به فرزندان خود مدیریت موثر پول را آموزش دهید تا یاد بگیرند چگونه پس انداز کنند، عاقلانه خرج کنند و تغییر ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:  چگونه پس‌انداز کردن پول را به کودکان بیاموزیم؟


6. مهارت مسئولیت پذیری

گاهی اوقات برای والدین آسان‌تر است که همه امور خانه را خودشان انجام دهند. اما این یک فرصت مناسب برای ما است تا به فرزندانمان بیاموزیم که چگونه خانه را تمیز نگه دارند و مسئولیت‌پذیر شوند. با کارهای مناسب سن کودک شروع کنید که شامل آموزش نحوه مرتب کردن تختخواب کودک، خالی کردن ماشین ظرفشویی و گردگیری مبلمان می‌شود. همچنین به ریخت و پاش روزانه فرزندانتان فکر کنید و اینکه چگونه می‌توانند خودشان را آن را مرتب کنند. یک برنامه روزانه نظافت خانه تنظیم کنید تا نبخشی از برنامه روزانه فرزندتان باشد و به آن پایبند باشید.


7. مهارت مدیریت پروژه

شاید به نظر برسد که مدیریت پروژه برای کودک زیادی دشواری است؛ اما منظور ما از پروژه، پروژه فرستادن انسان به مریخ نیست. آماده شدن برای مهمانی، جمع‌کردن وسایل سفر، تمیز کردن انباری و خرید لباس نو هم پروژه هستند. در برخی از پروژه‌ها می‌توانید او را با بچه‌های دیگر (فامیل، دوست یا خواهر-برادر) همراه کنید. به این شکل او می‌آموزد که در یک پروژه با دیگران همکاری کند.


8. مهارت دفاع از خود

کودکان باید یاد بگیرند چطور در دعواها از خودشان دفاع کنند و این بخشی از آموزش مسئولیت‌پذیری به آنهاست. دیر یا زود روزی می‌رسد که او خانه را ترک می‌کند و شما به عنوان والدین برای دفاع از او حضور ندارید. فرزند شما باید از کودکی این مهارت را آموخته باشد تا در بزرگسالی هم بتواند از خودش دفاع کند.

برای مثال اگر فرزند شما احساس می‌کند یک مربی با او ناعادلانه رفتار کرده، این فرزند شماست که باید یاد بگیرد اول خودش با مربی صحبت کند و ناراحتی‌اش را از این موضوع با مربی مطرح کند نه شما! شما زمانی مداخله می‌کنید که مشکل او حل‌نشده باقی می‌ماند. شما باید به او یاد بدهید در این شرایط باید درباره‌ی چه چیزی صحبت کند و چه نکات مهمی را مطرح کند.


9. مهارت رفتار شایسته

کودکی که بدون آموزش نحوه‌ی رفتار در محیط‌های مختلف اجتماعی بزرگ شده باشد در بزرگسالی هم غیرمسئولانه رفتار خواهد کرد. آموزش رفتار شایسته شامل احترام به دیگران و استفاده از واژگان مودبانه مانند «سپاسگزارم» و «لطفاً» می‌شود. احترام به دیگران جزء مهمی از شخصیت یک بزرگسال مسئولیت‌پذیر است.


10. مهارت مدیریت تعارض

اختلافات و استدلال بخشی از زندگی روزمره است و بهترین راه این است که کودکان یاد بگیرند چگونه آنها را مدیریت کنند. بچه‌ها به پدر و مادر خود نگاه می‌کنند و رفتار آنها را تقلید می‌کنند برای مثال اگرحین برخورد با مسائل و اختلالات با صدای بلند صحبت کنید و فریاد بزنید آنها نیز این کار شما را می آموزند و تکرار می‌کنند. حین بروز مشکل و مشاجره آرامش خود را حفظ کنید و بر خود تسلط داشته باشید تا کودکتان نیز یاد بگیرد.

بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره تقلید کودکان از والدین باید بدانید


کلام آخر:
در اینجا به شما گفتیم که مهارت‌های ضروری زندگی کدامند و چگونه می‌توانید آنها را به فرزندان خود بیاموزید. هرقدر مهارت‌های بیشتری را به فرزندتان بیاموزید کمک بیشتری به تحویل یک بزرگسال مسئولیت‌پذیر به جامعه کرده‌اید. آموزش مجموع این مهارت‌ها فرایندی است که سال‌ها طول می‌کشد و نیازمند ازخودگذشتگی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟