3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

علائم بارداری

برخی از مادرانی که دوقلو باردار هستند، می‌گویند که از همان ابتدا مشکوک بودند که بیش از یک نوزاد به دنیا بیاورند. با این حال مادران دیگر وقتی متوجه می‌شوند که دوقلو دارند شگفت زده می‌شوند.

حقیقت این است که در حالی که علائم و نشانه‌های متعددی از بارداری دوقلو وجود دارد، همپوشانی فوق‌العاده‌ای با علائم و نشانه‌های بارداری تک قلو نیز وجود دارد. به طور قطع نمی‌توان با سنجیدن احساس خود یا کنار گذاشتن آنچه آزمایش بارداری خانگی نشان می‌دهد، دوقلو (یا چند نوزاد) به دنیا آورد.

در واقع تنها راه قطعی برای دانستن این‌که آیا دوقلو باردار هستید یا خیر، سونوگرافی است. با این اوصاف، برخی از علائم یا نشانه‌ها سرنخ‌های ظریفی هستند که نشان می‌دهد شما یا یکی از عزیزانتان ممکن است بیش از یک نوزاد را حمل کنید. بیایید نگاهی دقیق‌تر به این نکات بالقوه در مورد بارداری دوقلویی بیاندازیم.


آیا نشانه‌هایی وجود دارد که نشان دهد شما دوقلو دارید؟

به محض شروع بارداری، بدن شما شروع به تولید هورمون می‌کند و دستخوش تغییرات فیزیکی می‌شود. این تغییرات ممکن است اولین علامت بارداری باشد. علاوه بر این، برخی از این علائم ممکن است کمی متفاوت باشند، زمانی که شما بیش از یک نوزاد را انتظار دارید. علائم زیر معمولاً به عنوان نشانه‌هایی گزارش می‌شوند که ممکن است نشان دهد که از هفته‌های ابتدایی بارداری دوقلو باردار هستید.

‌تهوع صبحگاهی

کاملاً مشخص نیست که چرا برخی افراد تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند، اما برای بسیاری از افراد باردار، این حالت می‌تواند از هفته چهارم بارداری شروع شود، یعنی درست در زمانی که شما دیگر پریود نمی‌شوید. افزایش هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسانی (hGH) ممکن است احساس تهوع در هر زمانی از روز را تشدید کند. برخی از مادران باردار دوقلو، گزارش می‌دهند که سطح بالایی از تهوع صبحگاهی یا حالت تهوع صبحگاهی را تجربه می‌کنند که در طول دوران بارداری آن‌ها طول می‌کشد.

در نظر گرفتن یک اصل برای تهوع صبحگاهی ممکن است دشوار باشد، زیرا ممکن است از فردی به فرد دیگر و همچنین از بارداری به بارداری دیگر متفاوت باشد. تجربه تهوع و استفراغی که بیش از هفته چهاردهم بارداری طول می‌کشد، می‌تواند نشان دهنده این باشد که شما دوقلو باردار هستید.


خستگی شدید

خستگی نیز از علائم اولیه بارداری است. خستگی مفرط، شایع‌ترین شکایت گزارش شده در دوران بارداری چند قلو است. خواب‌آلودگی، بی‌حالی و خستگی در طول سه ماهه اول بارداری افزایش می‌یابد، زیرا بدن برای پرورش بیش از یک نوزاد بیش از حد کار می‌کند.

در برخی موارد، خستگی را می‌توان به عوامل دیگری (کار، استرس، تغذیه نامناسب) نسبت داد، اما می‌تواند نشان‌دهنده بارداری دوقلو باشد. افزایش سطح هورمون، همراه با مشکلات احتمالی مانند مشکل در خواب و افزایش ادرار، ممکن است توانایی شما برای استراحت معمول را مختل کند. باز هم، هیچ راهی برای اطمینان از این‌که آیا خستگی ایجاد شده به این معنی است که شما منتظر یک نوزاد هستید یا بیشتر وجود ندارد.

اگر احساس خستگی مفرط می‌کنید، هر کاری که می‌توانید برای استراحت کافی انجام دهید، از جمله این‌که زمان خواب خود را زودتر کنید، در صورت امکان چرت بزنید و یک محیط خواب آرام ایجاد کنید.

 علائم بارداری دوقلوبیشتر بخوانید: بارداری سالم و راحت به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟


افزایش سطح بتا hCG

گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) هورمونی است که در دوران بارداری توسط بدن تولید می‌شود. تست‌های بارداری خانگی این هورمون را در ادرار تشخیص می‌دهند تا نتیجه آزمایش شما مثبت باشد. در حالی که تست‌های خانگی بارداری نمی‌توانند سطح خاصی از hCG را در بدن شما نشان دهند، اما آزمایش‌های خون می‌توانند. اگر تحت درمان‌های باروری خاصی هستید، ممکن است برای بررسی اعداد hCG از شما خون گرفته شود.

OB شما یک خط پایه ایجاد خواهد کرد، سپس مراقب باشید تا ببینید آیا اعداد مطابق انتظار دو برابر می‌شوند یا خیر. تحقیقات نشان داده است که آن‌هایی که چند قلو باردارند، ممکن است تعداد hCG بالاتر از حد انتظار داشته باشند.


تعداد ضربان قلب داپلر

با استفاده از امواج صوتی بی ضرر، سیستم داپلر صداهای قلب جنین را که معمولاً در اواخر سه ماه اول قابل تشخیص است، تقویت می‌کند. یک پزشک یا ماما با تجربه ممکن است بتواند بیش از یک ضربان قلب را تشخیص دهد که نشان دهنده بارداری چند قلو است. با این‌حال، گوش دادن به ضربان قلب کودک در اوایل بارداری می‌تواند به راحتی گمراه کننده باشد.

آن‌چه که به نظر می‌رسد ضربان قلب دوم است، ممکن است در واقع همان ضربان قلب کودک باشد که از زاویه دیگری (یا به صورت پژواک) شنیده می‌شود. ضربان قلب مادر معمولاً با نوزاد اشتباه نمی‌شود، زیرا معمولاً تنها نیمی از ضربان قلب کودک است. با این حال، ضربان قلب مادر ممکن است صدای پس زمینه ایجاد کند که تشخیص ضربان قلب دو یا چند نوزاد را دشوار می‌کند.


بزرگ شدن رحم

در طول دوران بارداری، پزشک یا ماما ارتفاع فوندوس رحم شما (از بالای استخوان شرمگاهی تا بالای رحم) را به عنوان روشی برای تخمین سن حاملگی و همچنین رشد جنین اندازه‌گیری می‌کند. بارداری دوقلو یا چند قلو ممکن است باعث شود که رحم مادر فراتر از محدوده یک بارداری منفرد گسترش یابد. با این حال، عوامل دیگر نیز ممکن است سایز را افزایش دهند. این اندازه‌گیری در اوایل بارداری دشوارتر از اواخر آن است، زمانی که سونوگرافی ممکن است وجود دوقلوها را تشخیص داده باشد.


حرکت جنین

احساس حرکت نوزاد (یا نوزادان) در داخل رحم یکی از هیجان‌ انگیزترین جنبه‌های بارداری است. “حرکت نوزاد” یا زمانی که برای اولین بار نوزاد خود را احساس می‌کنید، می‌تواند در هر زمانی بین هفته های 18 تا 25 رخ دهد، اما معمولاً در بارداری‌های بعدی زودتر تشخیص داده می‌شود، شاید در اوایل هفته 16.

اگرچه بسیاری از مادران چند قلویی حرکات مکرر یا زودتر جنین را تجربه می‌کنند، اما در این زمینه بین متخصصان پزشکی اختلاف نظر وجود دارد. برای برخی از زنان، احساس حرکت قابل تشخیص در بارداری‌های بعدی، چه یک نوزاد یا چند نوزاد، زودتر رخ می‌دهد. علاوه بر این، توجه داشته باشید که حرکت جنین در اوایل بارداری ممکن است در واقع گاز یا ناراحتی معده باشد.


افزایش وزن

در حالی که مادران دوقلو تنها حدود 15 تا 22 کیلو بیشتر از مادران مجرد اضافه وزن دارند، میزان وزنی که یک زن به دست می‌آورد اغلب به قد، نوع بدن و وزن قبل از بارداری بستگی دارد تا تعداد نوزادان داخل رحم. علاوه بر این، بیشتر افزایش وزن در اواخر بارداری اتفاق می‌افتد، اغلب پس از این‌که سونوگرافی تشخیص دوقلوها یا چندقلوها را تایید یا رد کرد. در نهایت، رژیم غذایی شما می‌تواند دلیلی برای افزایش بیش از حد وزن شما باشد. زیرا ممکن است بیش از آن‌چه نیاز دارید کالری دریافت کنید.


تایید سونوگرافی دوقلو

دیدن یعنی باور کردن، تنها راه برای تایید انکارناپذیر بارداری دوقلو یا چند قلو، دیدن آن از طریق سونوگرافی است. تصویر اولتراسوند می‌تواند بدون شک وجود بیش از یک جنین را نشان دهد. در نهایت، مهم نیست که چه علائم یا علائم دیگری دارید، تنها راهی که می‌توانید مطمئن شوید انجام سونوگرافی است.

اگر شک دارید که ممکن است بیش از یک نوزاد وجود داشته باشد، نگرانی‌های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. خیلی بعید است که در سونوگرافی یک نوزاد دیگر به خصوص در سه ماهه دوم یا سوم اشتباه رخ دهد. با این‌حال، مواردی از دوقلوهای پنهان وجود داشته است. به طور خاص، در سونوگرافی اولیه زمانی که نوزادان دوقلوهای همسان (مونوکوریون) هستند، احتمال وجود یک دوقلو “پنهان” بیشتر است.

 دوقلو

‌مراقبت‌های دوران بارداری دوقلو

هنگامی که انتظار دوقلو یا سه قلو دارید، مهم است که در تمام ویزیت‌های پزشک خود شرکت کنید، زیرا خطرات این نوع بارداری افزایش می‌یابد. تیم دوران بارداری شما باید در مراقبت از زنان دوقلو یا سه قلو مجرب باشد.


چک آپ و اسکن در بارداری دوقلو

تعداد آزمایش‌ها و اسکن‌هایی که به شما ارائه می‌شود به نوع دوقلوها یا سه قلوهایی که دارید بستگی دارد. زنانی که چند قلو باردار هستند باید در حدود هفته 11 تا 14 سونوگرافی انجام دهند. حضور در این جلسات مهم است. این بهترین زمان برای یافتن نوع جفت و غشای دوقلوهای شما (جفتی بودن) و بررسی تاریخ است.

همچنین در صورت تمایل می‌توانید آزمایش شفافیت نوکال برای سندرم داون نیز انجام دهید. همچنین یک اسکن، به نام اسکن ناهنجاری، در حدود 18 تا 20 هفته و 6 روز به شما پیشنهاد می‌شود تا بررسی کنید که نوزادان شما به طور طبیعی رشد می‌کنند.


تغذیه دوران بارداری دوقلو

تغذیه سالم در بارداری شامل یک رژیم غذایی سالم و متعادل، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. هنگامی که دوقلو باردار هستید، ممکن است پزشک یا ماما توصیه کند که در مورد مصرف پروتئین، کربوهیدرات‌ها، فولات، آهن، کلسیم، ید، چربی‌ها و مواد مغذی کلی در رژیم غذایی خود توصیه‌های متخصص دریافت کنید. متخصصان تغذیه دارای صلاحیت‌ها و مهارت‌هایی هستند که می‌توانند به شما توصیه های تخصصی در زمینه تغذیه و رژیم غذایی ارائه دهند.

تغذیه دوران بارداریبیشتر بخوانید: مزایا و معایب فرزند دوقلو داشتن


کلام آخر: به شهود خود اعتماد کنید. اگر احساس می‌کنید که ممکن است دوقلو داشته باشید، حتماً آن را به پزشک یا ماما خود اطلاع دهید. در نهایت، علائم یا نشانه‌های شما هرچه که باشد، سونوگرافی می‌تواند تشخیص دهد که درست می‌گویید و سپس مراقبت‌های پزشکی مناسب برای بارداری چند قلو را دریافت خواهید کرد. اگر اشتباه می‌کنید، می‌توانید با خیال راحت از بارداری تک قلو خود لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟