3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

پیشگیری از آلودگی کودکان بهHIV و ایدز

هر روز حدود 1800 کودک و نوزاد در سراسر جهان به HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) مبتلا می‌ شوند که اکثر آن‌ ها نوزادان تازه متولد شده هستند. اکثر نوزادان و کودکان مبتلا به HIV یا ایدز از طریق بارداری، تولد یا تغذیه با شیر مادر آلوده به HIV (انتقال از مادر به کودک) آلوده شده اند.

اگرچه برای آلودگی کودکان بهhiv یا ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) هیچ درمانی وجود ندارد، اما روش‌ هایی برای طولانی‌ تر کردن عمر و جلوگیری از انتقال ویروس از مادر به نوزاد وجود دارد که در این مقاله آن‌ ها را برای شما ارائه خواهیم داد. با ما همراه باشید.


آلودگی کودکان بهHIV و خطر ابتلا به ویروس ایدز

آلودگی به HIV کمتر علائمی دارد اما به طور پیشرونده‌ ای به سیستم ایمنی بدن کودک و نوزاد آسیب می‌ رساند و نهایتا منجر به ایدز (سندرم نقص اکتسابی دستگاه ایمنی) می‌ شود. بنابراین بدن آن‌ ها نمی‌ تواند به خوبی با عفونت‌ ها و برخی سرطان‌ ها مبارزه کند. اما با ترکیب مناسب داروها و حمایت محبت آمیز، کودکانی که مبتلا به HIV هستند می‌ توانند زندگی طولانی و رضایت بخشی داشته باشند.


پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به کودک

قبل از هر چیز اقداماتی را برای محافظت از خود در برابر ابتلا به HIV انجام دهید.

  • HIV از طریق رابطه جنسی محافظت نشده با شریک آلوده، از طریق خون آلوده و از طریق سوزن‌ های آلوده منتقل می‌ شود.
  • حفظ سلامتی در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است.
  • در دوران بارداری از مصرف دخانیات، الکل، داروهای غیر قانونی و رفتار های جنسی پر خطر خودداری کنید.
  • آزمایش HIV بدهید، به خصوص که بسیاری از افراد آلوده به HIV یا ایدز هیچ علامتی ندارند.
  • توصیه می‌ شود تمام زنان باردار آزمایش HIV یا ایدز انجام دهند. پزشک شما می‌ تواند در مورد آزمایش HIV به شما مشاوره دهد.

چندین اقدامات احتیاطی وجود دارد که یک زن باردار آلوده به HIV می‌ تواند برای جلوگیری از سرایت به جنین خود انجام دهد و خطر ابتلا را کاهش دهد.

  • درمان عفونت HIV با داروهای ضد رتروویروسی (داروهایی که به مبارزه با HIV کمک می‌ کنند) در دوران بارداری و زایمان می‌ تواند به کاهش خطر انتقال کمک کند.
  • درمان پیشگیرانه برای نوزاد تازه متولد شده نیز می‌ تواند به کاهش خطر انتقال ویروس کمک کند.
  • اگر آلوده به HIV و دارای فرزند هستید توصیه می‌ کنیم کودکتان را با شیر خود تغذیه نکنید زیرا احتمال ضعیف اما قطعی وجود دارد که ویروس از شیر شما به کودک منتقل شود اما در غیر این صورت ممکن است از آلوده شدن به آن مصون بماند.
  • مصرف صحیح داروهای HIV برای جلوگیری از مقاوم شدن ویروس (درمان دشوار تر) ضروری است.
  • مصرف برخی از داروهای ضد رتروویروسی در دوران بارداری توصیه نمی‌ شود.
  • انجام زایمان سزارین ممکن است احتمال انتقال ویروس را در برخی از زنان کاهش دهد. سزارین خطراتی دارد. با پزشک خود صحبت کنید که آیا سزارین یا زایمان طبیعی برای شما بهترین است.
  • رژیم درمانی و نظارت مناسب را با پزشک خود در میان بگذارید. تغذیه دوران بارداری بسیار اهمیت دارد.
  • تغذیه مناسب داشته باشید و به طور منظم به دنبال مراقبت‌ های دوران بارداری باشید.

آلودگی کودکان به ایدز

‌نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به HIV

نوزادان مبتلا به HIV متفاوت از بزرگسالان آزمایش می‌ شوند. کودکانی که آلوده به HIV یا مبتلا به ایدز شده‌ اند نیاز به نظارت پزشکی دقیق دارند. توصیه می‌ شود نوزادانی که از مادران آلوده به HIV متولد می‌ شوند، پس از تولد یک داروی ضد رتروویروسی مانند زیدوودین دریافت کنند. آن‌ ها همچنین باید برای جلوگیری از عفونت‌ های مرتبط با HIV دارو دریافت کنند (مانند تزریق‌ های منظم گاماگلوبولین و نیز داروهای ضد باکتری مثل کوتریموکسازول برای پیشگیری یا مبارزه با عفونت‌ های ثانوی همچون ذات‌ الریه). در مورد داروهای توصیه شده و پیگیری با پزشک خود مشورت کنید.

علائم ابتلا به ایدز و HIV در کودکان

بیشتر کودکانی که قبل از تولد یا در نزدیکی آن مبتلا می‌ شوند قبل از ۲ سالگی علائم را بروز می‌ دهند. اما بعضی نیز شاید تا ۵ سالگی علامتی بروز ندهند و در چند مورد نیز بیماری در حدود ۱۱ سالگی تشخیص داده شده است.

  • نارسایی رشد
  • اسهال مزمن
  • بزرگی غدد لنفاوی
  • سینه پهلو
  • عقب ماندگی ذهنی
  • ابتلای مکرر به بیماری‌ های عفونی

‌اگر کودک شما آلوده به HIV یا مبتلا به ایدز است، بهتر است مشاوره و راهنمایی از متخصص و مشاور بگیرید تا بدانید چگونه با این بیماری کنار بیایید.پیشگیری از آلودگی کودکان

‌بیشتر بخوانید: 6 بیماری شایع در کودکان و نوزادان که باید بدانیم

 

بزرگ شدن کودکان مبتلا به HIV

بزرگسالان باید با کودکان در مورد این بیماری به گونه‌ ای صحبت کنند که متناسب با سن آن‌ ها باشد تا به کاهش ترس آن کمک کند. بچه‌ ها باید بدانند که این تقصیر آن‌ ها نیست که مریض هستند و باید هر روز دارو مصرف کنند و تنها نیستند. حمایت اجتماعی، مالی و عاطفی برای کل خانواده، به ویژه در جوامعی که منابع زیادی ندارند، مهم است.

کودکان مبتلا به HIV و ایدز می‌ توانند با خیال راحت به مدرسه بروند. اما ممکن است با تبعیض مواجه شوند مگر اینکه سایر دانش آموزان و معلمان از نحوه انتشار HIV آگاهی داشته باشند. برنامه‌های آگاهی و آموزش به از بین بردن ذهنیت بد پیرامون HIV کمک می‌ کند تا کودکان بتوانند دوستانی داشته باشند و احساس کنند رشد طبیعی و نرمال دارند.


چشم انداز بیماری ایدز چگونه است؟

در موارد نادری کودکان و نوزادانی که آلوده به HIV بوده‌ اند، به نظر می‌ رسد کاملا بهبود یافته‌ اند. اما اگر پیشرفت پزشکی قابل توجهی رخ ندهد بیشتر کودکان آلوده به HIV ظرف چند سال از شروع علائم به ایدز مبتلا می‌ شوند. آلودگی کودکان بهHIV و ایدز
کلام آخر: زنان 8 درصد از افراد آلوده به ويروس ايدز (HIV) در کشور ما را تشکيل می‌ دهند که اکثر آن‌ ها جوان و در سنين باروری هستند و اگر باردار شوند در صورت عدم دريافت اقدامات پيشگيرانه می‌ توانند کودکان خود را آلوده نمايند. بدون اقدامات پيشگيرانه احتمال انتقال بيماری ايدز از مادر آلوده به نوزاد حدود 45 – 15 درصد است.

ممنون از همراهی شما امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟