3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

مهد کودک

انتخاب مهد کودک بسیار مهم است. مهد کودک و پیش‌دبستانی نقش مهمی را در موفقیت‌های آموزشی کودک در آینده ایفا خواهد کرد. کودکانی که در مهدهای خوبی آموزش دیده‌اند مهارت‌های زبانی، شناختی و اجتماعی بیشتری نسبت به سایر کودکان خواهند داشت. در این مقاله نکاتی که به شما در انتخاب یک مهد کودک مناسب کمک می‌کند را ارائه داده‌ایم.


آیا مهد کودک انتخابی شما پروانه رسمی از سازمان بهزیستی را دارد؟

این اولین نکته‌ای است که قبل از هر چیز خانواده‌ها باید به آن توجه کنند، چون مکان‌هایی هستند که با عنوان‌های مختلف فعالیت می‌کنند، مثل کلاس‌‌‌های زبان کودکان یا مراکز آموزشی مختلف. اگر مهد کودک مجوز داشته باشد، تابلویی در سردر آن نصب است که نام مهد کودک، سال تاسیس و عبارت «تحت امتیاز و نظارت سازمان بهزیستی استان» روی آن درج شده است.


مهد کودک‌ها را به صورت آنلاین بررسی کنید.

قبل از تصمیم‌گیری و ثبت‌نام وب‌سایت‌های مهد کودک‌ها را مشاهده کنید و نظرات والدین را در صورت موجود بودن بخوانید. وب‌سایت همچنین باید عکس‌هایی از مدرسه داشته باشد که به شما نگاهی به محوطه مدرسه و کلاس‌های درس می‌دهد و مطمئن شوید که وب‌سایت مدرسه به روز است. اگر یک وب‌سایت به روز نیست، ممکن است نشان دهنده یک مشکل بزرگ‌تر باشد.


مهد کودکی را انتخاب کنید که نیازهای فرزند شما را پشتیبانی می‌کند

مهد کودکی را پیدا کنید که با خلق‌وخوی فرزندتان مطابقت داشته باشد. هنگامی که برای اولین ‌بار در مورد مهد کودک‌ها تحقیق می‌کنید، گزینه‌های مختلف و طیفی از سبک‌های آموزشی مختلف را خواهید دید. هنگامی که انتخاب‌های برتر خود را محدود می‌کنید، هدف از یادگیری و آموزش فرزندتان را مورد توجه قرار دهید. برخی از مهد کودک‌ها سبک‌های آموزشی بسیار خاصی خواهند داشت، در حالی که برخی دیگر رویکرد گسترده‌تری به یادگیری دارند. ممکن است بعضی از مهد کودک‌های برنامه منسجمی برای آموزش کودکان نداشته باشند یا حداقل برای گروه سنی خاصی برنامه‌های آموزشی داشته باشند. مثلا در مهد کودک بچه‌ها آموزش خاصی نمی‌بینند، بلکه بیشتر با هم سن و سال‌های خود بازی می‌کنند و روز خود را می‌گذرانند. اول از همه مشخص کنید که برای شما کدام مورد مهم‌تر است، این‌که کودکتان آموزش‌های منظم و مشخص ببیند یا به صورت غیر مستقیم تحت آموزش باشد و بیشتر مشغول بازی با هم سن و سال‌های خودش باشد.

 مهد کودک

‌مسافت مهد کودک را تا خانه یا محل کار خود در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که ممکن است مجبور شوید وسایل حمل و نقل برای بردن کودک به مهد کودک تهیه کنید. اگر مهد دور است، باید تعیین کنید که آیا مزیت آن بیشتر است یا خیر. اگرچه مکان نباید مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری برای مهد کودک باشد، اما هنگام تهیه فهرستی از انتخاب‌های برتر، باید آن را در نظر بگیرید. اگر مهد دور از محل کار شما قرار دارد، از آن‌ها بپرسید که آیا مراقبت‌های قبل و بعد از مهد را ارائه می‌دهند تا کودک شما جایی داشته باشد که بتواند در حین رفت و آمد به محل کار شما فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای انجام دهد.


آیا رفت و آمد کودک به مهد کودک راحت انجام می‌شود؟

اگر به طور کلی شما زمانی برای رفت و آمد کودک‌تان به مهد ندارید، ناچار باید از سرویس استفاده کنید. اما سرویس مهد باید چند ویژگی مهم داشته باشد. از آن‌جا که کودکان در این سن پر جنب‌وجوش بوده و ممکن است مدام در ماشین ورجه وورجه کنند، باید راننده تمام موارد ایمنی را رعایت کرده و از قفل بودن درها اطمینان حاصل کند.


آیا مقررات ایمنی در فضای داخلی و بیرونی مهد کودک رعایت می‌شود؟

داشتن سرپوش برای تمام کلیدها و پریزها، حفاظ برای لوله‌ها‌، عدم دسترسی کودکان به سیم‌های برق و… از جمله مواردی است که رعایت آن در فضای داخلی مهد کودک اهمیت دارد. پوشش مناسب، تمیز، قابل شست‌وشو و نرم کف اتاق بازی کودکان و همچنین در کف فضای زمین بازی نیز از موارد قابل اهمیت است.


قوانین و اصول مهد را به خوبی بررسی کنید.

مهد کودک و مربیان باید در قبال کودکان احساس مسئولیت کنند و زمانی که کودکی اشتباه می‌کند با رفتارهای غیرمنطقی او را نترسانده و دچار استرس نکنند. اصول و قوانین مهد کودک را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که با تفکرات و نحوه تربیت شما همخوانی دارد؟ مثلا مسئولین مهد در مورد تنبیه کردن یا کتک خوردن بچه‌ها چه رفتاری دارند و… زیرا کودک شما قرار است بخشی از روز خود را در مهد کودک سپری کند و بخشی از پیغام‌های تربیتی خود را از آن محیط دریافت خواهد کرد. اگر قوانین شما و مهد در تربیت کودک متناقض باشد، رفتار و تربیت کودک‌تان دچار مشکلاتی خواهد شد.


با والدین دیگر صحبت کنید.

از والدین کودکان و خود کودکانی که به مهد کودک موردنظر می‌روند پرس‌وجو کنید و ببینید آیا از مهد کودک راضی هستند. می‌توانید کودک خود را هم به همرا ببرید تا ببینید کودک شما چگونه با آن محیط ارتباط برقرار می‌کند. سایر والدین می‌توانند اطلاعاتی را به شما بدهند که آنلاین نیست، اما از طریق دهان به دهان منتشر می‌شود.


نحوه تغذیه کودکان در مهد کودک را بررسی کنید.

از مهد کودک بپرسید که نحوه تغذیه کودکان به چه صورت است؟ آیا خودشان وعده‌های غذایی کودکان را حاضر می‌کنند یا شما باید از قبل غذای کودک خود را حاضر کنید و در کیفش بگذارید. اگر مهد کودک مسئولیت تهیه غذا را به عهده دارد، چه نوع غذایی به کودک شما می‌دهد؟ آیا غذاهای آن ها با قوانین غذایی شما همخوانی دارد؟ همچنین اگر کودک شما به ماده غذایی خاصی حساسیت دارد، مطمئن شوید که آن‌ها می‌توانند امنیت کودک شما را تامین کنند. وجود وعده‌های غذایی مغذی و استفاده نکردن از چیپس و پفک در میان‌وعده‌ها و در عوض استفاده از خشکبار، میوه، نان و پنیر از موارد مهم است. علاوه بر این، در کیفیت و طعم غذا هم باید دقت کافی شود تا برای کودکان ولع خوردن را ایجاد کند.


انتخاب مهد کودکبیشتر بخوانیم: چگونه کودکان را به خوردن غذای سالم تشویق کنیم؟

آیا روش مهد کودک در آموزش کودک با نیاز شما همخوانی دارد؟

بیشترین رشد مغزی در 5 سال اول زندگی کودک صورت می‌گیرد تا بعد از آن. برخی از مهد کودک‌ها بیشتر به بازی و جنب جوش بچه‌ها توجه می‌کنند ولی برخی مهدها، به کودکان بزرگ‌تر مثلا 3 یا 4 سال به بالا، حروف و اعداد را آموزش می‌دهند و آن‌ها را برای پیش‌دبستانی و دبستان آماده می‌کنند. بررسی کنید که روش مهد کودک در آموزش کودک با نیاز شما همخوانی داشته باشد.


آیا کودک شما مربی مهد کودکش را دوست دارد؟

فرزندانی که به مهد کودک می‌روند، ساعاتی را به جای مادر با مربی مهد کودک و به جای خانه در مهد می‌گذرانند، پس نحوه ارتباط آن‌ها با مربی و امنیت روانی و جسمانی آن‌ها در مهد کودک بسیار مهم است و در آینده آن‌ها تاثیرگذار است. والدین باید نشانه‌های ارتباط صمیمانه را بشناسند. آیا زمانی که کودک را به مربی تحویل می‌دهید، او با اشتیاق به سمت مربی می‌رود؟ مهد کودک باید با انتخاب مربی دلسوز، مهربان و آگاه نسبت به مسائل و آموزش کودکان به عنوان جانشین مادر و یک مراقبت کننده، بتواند کمبود عاطفی مادر را به خوبی پر کند، در واقع آغوش مربی باید در حد امکان جای آغوش مادر باشد.

تربیت کودک

‌آیا مهد کودک مشاور و روانشناس دارد؟

وجود مشاور یکی از موارد ضروری است. به این دلیل که برخی اوقات بچه‌ها دچار مشکلات رفتاری می‌شوند و باید مشاوری در آن‌جا حضور داشته باشد تا والدین و مربیان از او کمک بگیرند.


بیمه و ایمنی مهد کودک

مهد کودک باید تحت بیمه حوادث و مسئولیت باشند تا در هنگام وقوع حادثه بتواند خسارت و ضرر و زیان مالی را جبران کند.

 نکات در انتخاب مهد

‌کلام آخر: در مورد سن رفتن کودک به مهد کودک نظرات مختلفی وجود دارد. اما واقعیت این است که مهد کودک استاندارد و خوب، نه تنها در روند رشد کودک تاثیر منفی ندارد، بلکه بسیار در پیشرفت کودک در جنبه‌های عاطفی، هوشی، اجتماعی و… موثر است. با کمی مطالعه و بررسی بیشتر می‌توانید یک مهد کودک خوب برای فرزند خود پیدا کنید. برخی اوقات تاثیرات منفی یک مهد کودک نامناسب قابل جبران نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟