3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

ورزش‌های مناسب کودک زیر 6 سال +اهمیت انعطاف پذیری کودک

سبک زندگی کم تحرک، امروزه خانواده‌ی کودکان را بدون هیچ تلاشی برای سوزاندن انرژی یا انجام هر نوع ورزش بدنی آزار می‌دهد. شروع ورزش از کودکی باعث انعطاف‌ پذیری و تناسب اندام کودکان می‌شود. اگر می‌خواهید به فرزند خود یک شروع عالی برای حفظ سلامتی و تناسب اندام بدهید، ورزش کودکان و سایر فعالیت‌های بدنی مناسب کودک را در نظر بگیرید. با تشویق و حمایت شما، این احتمال وجود دارد که انجام فعالیت ورزشی علاقه فرزند شما را برانگیزد.

با بردن فرزندتان به مسابقات ورزشی محلی یا به اشتراک گذاشتن علایق خود در ورزش، استعداد و انگیزه‌ی او را کشف و تقویت کنید. از آن‌جا که ورزش نامناسب می‌تواند برای کودکان و والدینشان مشکل‌ساز باشد و حتی روی رشد کودک تأثیر منفی بگذارد، قصد داریم در این مقاله اهمیت و فواید ورزش برای کودکان و همچنین ورزش‌های مناسب کودکان زیر 6سال را مورد بررسی قرار دهیم.


اهمیت ورزش برای کودکان

همه‌ی والدین دوست دارند که فرزندانشان قوی و سالم رشد کنند.  ورزش برای رشد کودک، در تمامی زمینه‌های جسمی، اخلاقی، عاطفی، اجتماعی و شناختی کمک‌کننده و مؤثر است. ورزش کردن می‌تواند استقامت و قدرت کودک را تقویت کند. یکی از عواملی که بچه‌ها را سالم نگه می‌دارد، این است که آن‌ها در آینده نیز به طور مداوم یک فعالیت ورزشی را دنبال کنند.

درگیر شدن در فعالیت‌های بدنی از سنین پایین می‌تواند به کودکان کمک کند مثبت و پرانرژی باقی بمانند و عادات خوبی را در خود پرورش دهند که تا آخر عمر باقی خواهند ماند. ورزش در کودک می‌تواند به بهبود قدرت تفکر، افزایش آگاهی و تشخیص فاکتورهای درست و نادرست، افزایش سطح نظم و انضباط، تقویت عزت‌نفس و بالا بردن اعتماد به ‌نفس کمک کند. ورزش‌کردن برای کودکان بسیار لازم است. فعال نگه داشتن فرزندانتان می‌تواند بهترین هدیه‌ای باشد که به آن‌ها می‌دهید. دلیل آن در ادامه بخوانید:


ورزش بخش کلیدی زندگی است

در سال‌های اخیر، اهمیت ورزش برای کودکان از نظر علمی و تحقیقاتی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. میشل ام.میلر یکی از مشهورترین مربیان ورزش کودکان در آمریکا است که معتقد است اهمیت فعالیت بدنی برای کودکان غیر قابل انکار است و قطعاً والدینی که کودکان خود را از داشتن حداقل یک نوع ورزش محروم می‌کنند، در رشد و سلامتی فرزندان خود غافلند. برخلاف بزرگسالان، کودکان زمان مشخصی برای ورزش ندارند.

در عوض، ورزش بخشی از زندگی آن‌هاست. آن‌ها در خانه، مدرسه و تقریباً در هر جای دیگر بازی می‌کنند. این فعالیت‌های بدنی و تحرکات متنوع هستند، از ورزش گرفته تا رقص و غیره. وقتی کودکان شما ورزش می‌کنند، استقامت، قدرت و انعطاف‌پذیری آن‌ها افزایش می‌یابد. استقامت توانایی حفظ فعالیت بدون خستگی است. می‌توان آن را با تمرینات هوازی مانند پریدن و دویدن تقویت کرد.

سلامت کودکان

‌فواید ورزش برای کودکان

بچه‌ها انرژی طبیعی در درون خود دارند، که برای داشتن نمودار رشد سالم باید روزانه آن را تخلیه کنند. قبلاً بچه‌ها برای فعال ماندن، بازی‌های خود را طراحی می‌کردند؛ مانند توپ بازی، قایم باشک، دنبال بازی و بسیاری فعالیت‌های دیگر. اما بچه‌های امروزی عملاً نمی‌دانند چه نوع بازی‌هایی باید انجام دهند و بیشتر کودکان، نوجوانان و گاهی بزرگسالان، وقت زیادی را برای تلویزیون دیدن و بازی‌های رایانه‌ای صرف می‌کنند. صرف وقت برای این کارها مصداق بارز عدم تحرک و بی‌عملی محسوب می‌شود.

چاقی در کودکان یک علت فزاینده نگران کننده است و همین‌طور سایر بیماری‌های ناشی از سبک زندگی، مانند فشار خون، بیماری قلبی و دیابت. علت اصلی این امر، فقدان یک سبک زندگی سالم است. والدین اکنون احساس می‌کنند که باید کودکان را به زور وارد فعالیت‌های بدنی کنند تا مبادا قربانی هر گونه بیماری سبک زندگی شوند که بعداً برای زندگی آن‌ها مضر باشد. ورزش منظم در کودکان ایمنی آن‌ها را بهبود می‌بخشد و آسیب‌پذیری آن‌ها را در برابر برخی بیماری‌ها کاهش می‌دهد. از فواید ورزش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خطر چاقی کمتر: فعالیت بدنی و ورزش خطر چاقی را کاهش می‌دهد که به عنوان زمینه‌ساز سایر بیماری‌ها، مانند بیماری قلبی شناخته می‌شود.
ماهیچه‌ها و استخوان‌های قوی‌تر: احتمال شکستن استخوان‌های یک کودک فعال نسبت به یک کودک تنبل کم‌تر است. ورزش باعث تقویت استخوان‌ها و افزایش استقامت می‌شود.
کاهش فشار خون: ورزش از شر چربی‌های اضافی بدن خلاص می‌شود که علت اصلی فشار خون بالا است.
خلق و خوی بهتر: فعالیت بدنی، ترشح هورمون‌های شادی بخش را افزایش می‌دهد که باعث خلق و خوی بهتر و نشاط کودک می‌شود.


کودکان چقدر باید ورزش کنند؟

کودکان فقط برای مدت محدودی می‌توانند ورزش کنند، زیرا بدن کوچکی دارند. توصیه می‌شود کودکان حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند. توجه کنید که شدت تمرینات کودکان باید متوسط و معمولی باشد. بهتر است بدانید که کودکان زیر دو سال یا نوزادان نیز نباید بدون فعالیت باشند. خوب است که روزانه یک ساعت با نوزادان بازی‌هایی انجام شود که آنان را مجبور به فعالیت کند. با گذشت زمان، تا زمانی که فرزندتان راحت باشد، می‌توانید بازه زمانی را افزایش دهید. در طول ورزش، مطمئن شوید که آب زیادی برای رفع تشنگی او دارید. همچنین باید مراقب کودکان باشید تا از وقوع هر گونه حادثه‌ای جلوگیری کنید.

تربیت کودک

‌بیشتر بخوانید: 9 رشته ورزشی پایه که مناسب کودک است

 

‌فعالیت‌های مناسب سن را در نظر بگیرید

کودکان در هر سنی به فعالیت بدنی نیاز دارند. برای ترغیب کودکان به فعالیت بدنی، حتماً باید ورزش متناسب با سن کودکان را برای آن‌ها در نظر بگیرید. برای بسیاری، انجام ورزش‌های سازماندهی شده (مانند عضویت در تیم فوتبال یا شرکت در کلاس‌های ژیمناستیک) یک راه سرگرم کننده برای فعال ماندن است. برای به دست آوردن بیشترین نتیجه از هر ورزشی، کودکان به مهارت‌های اساسی خاصی نیاز دارند و برخی از این مهارت‌ها به سن کودک بستگی دارد. اگر آن‌ها آماده نباشند، ممکن است کودکان ناامید شوند و اصلاً تمایلی به بازی نداشته باشند.


ورزش مناسب کودکان زیر 6 سال

کودکان نوپا و خردسال توانایی ندارند که ورزشی خاصی را آموزش ببینند یا بدون کمک والدین فعالیت ویژه‌ای انجام دهند و برای انجام بیشتر ورزش‌های سازمان یافته خیلی کوچک هستند. سنین بین 2 تا 5 سالگی در واقع زمان مربیگری والدین است که از طریق تشویق، برنامه‌ریزی ذهنی و پشتیبانی و هدایت کودکان خود، زمینه‌ی لازم برای انتخاب فعالیت‌ ورزشی مناسب برای تمام دوران زندگی آن‌ها فراهم نماید. اگر کودکان در این بازه سنی شانس قرار گرفتن در چنین شرایطی را داشته باشند، در آینده علاقه و میل بیشتری برای ادامه یک ورزش به طور جدی را خواهند داشت. برای کودکان در این گروه سنی، بازی آزاد بدون ساختار معمولا بهترین است که شامل:

  • دویدن
  • بالا و پریدن
  • غلت زدن
  • پرتاب توپ و گرفتن
  • شنا كردن
  • سه چرخه یا دوچرخه سواری
  • حرکت‌های ریتمیک و موزون
  • ژیمناستیک

 

‌چگونه یک عادت ورزش برای کودکان خود ایجاد کنیم؟

ایجاد انگیزه در کودکان برای شرکت در ورزش منظم، چالش برانگیز است. افزایش محبوبیت بازی‌های ویدیویی و استفاده از اینترنت و عضویت در شبکه‌های اجتماعی، به این معنی است که بچه‌ها می‌توانند یک روز کامل را در داخل خانه سپری کنند. با گذشت زمان، عدم تحرک شانس ابتلا به چاقی و سایر شرایط شدید را افزایش می‌دهد.
همچنین بخوانید: تاثیرات استفاده از شبکه های اجتماعی در کودکان

در اینجا نحوه اطمینان از این‌که فرزندتان ورزش را جدی می‌گیرد، آورده شده است.

  • زمان تماشای تلویزیون و بازی‌های اینترنتی را محدود کنید: باید در نظر داشته باشید که فرزندان خود را از بازی کردن یا تماشای تلویزیون برای یک دوره خاص منع کنید. مشخص کنید که آن‌ها فقط بعد از ورزش می‌توانند تلویزیون تماشا کنند.
  • برنامه‌ریزی کنید: وقتی برنامه تمرینی مشخصی دارید، انگیزه دادن به فرزندانتان برای مشارکت آسان‌تر است.
  • راه‌هایی برای لذت بخش کردن فعالیت‌ها پیدا کنید.
  • در کنار فرزندان خود به ورزش کردن بپردازید تا آن‌ها نیز به این کار ترغیب شوند.
  • تشویق کودکان یکی از راه‌های ایجاد انگیزه برای دنبال کردن فعالیت‌های مورد علاقه‌اش است.

 

انعطاف پذیری کودک و اهمیت آن

در دوران کودکی، بدن کودک درجه قابل توجهی از انعطاف پذیری را نشان می دهد که مشخصه آن، توانایی مفاصل و ماهیچه ها برای حرکت در طیف کاملی از حرکت است. این انعطاف طبیعی، نتیجه انعطاف پذیری عضلات و باز بودن مفاصل او است. برای تقویت و حفظ این انعطاف بدنی، شرکت در تمرینات کششی منظم نکته کلیدی است. حرکات کششی به افزایش خاصیت ارتجاعی عضلات و بهبود تحرک مفاصل کمک می کند.

گنجاندن فعالیت هایی مانند یوگا یا حرکات کششی ساده در برنامه روزانه کودک، رشد انعطاف پذیری را بیشتر می کند. این ورزش‌ها نه تنها به سلامت جسمانی کمک می‌کنند، بلکه با افزایش گردش خون و کاهش خطر صدمات، از سلامت کلی بدن کودک حمایت می‌کنند. تشویق به بازی هایی که شامل انواع حرکات مانند دویدن و پریدن است نیز به توسعه انعطاف پذیری کمک می کند.

مهم است که به این فعالیت ها با تمرکز بر سرگرمی و اکتشاف به جای سخت گیری و اجبار انجام شود. با ایجاد یک محیط مثبت و لذت بخش، کودکان به احتمال زیاد حرکات را در بسیار دوست خواهند داشت و به نوبه خود، انعطاف پذیری را که در سال های اولیه آنها ذاتی است، توسعه داده و حفظ می کنند.

اهمیت انعطاف پذیری در کودکان

بیشتر بخوانید: فواید روانی و جسمانی ورزش کردن کودکان

کلام آخر: همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، ورزش‌کردن برای کودکان یک مسئله ضروری است. معمولا فرزند شما ترجیحات طبیعی برای ورزش یا فعالیت‌های خاص نشان می‌دهد. از آن‌جا شروع کنید و سن، بلوغ و توانایی‌های فرزندتان را در نظر داشته باشید. توجه داشته باشید که هرگونه ورزش و فعالیت برای کودکان مناسب نیست و باید آسیب‌های فعالیت‌های نادرست، پیش‌بینی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟