3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تربیت کودک

ما آفریده شده‌ایم تا دوست داشته باشیم و دوست داشته شویم. بچه‌ها نیاز به احساس عشق دارند و گاهی اوقات تشخیص این‌که آیا شما به اندازه کافی دوست داشتن خود را به آن‌ها نشان می‌دهید یا نه سخت است. اساسی‌ترین هدیه‌ای که می‌توانیم به فرزندانمان بدهیم پذیرش، ثبات و مهم‌تر از همه عشق است. البته والدین، فرزندان خود را دوست دارند. اما عشق فقط یک اسم نیست، بلکه یک فعل هم هست. نشان دادن عشق به فرزندتان ممکن است گاهی پیچیده باشد. راه‌های کوچکی برای ابراز عشق به فرزندتان وجود دارد تا او آن را احساس کند و این احساس عشق والدین می‌تواند همه جنبه‌های زندگی آن‌ها را بهبود بخشد. در این مطلب ما راهبردهای آسانی را پیشنهاد می‌کنیم تا چگونگی نشان دادن دوست داشتن را به کودک‌تان را بیاموزید و مطمئن شوید که کودک شما احساس دوست داشتن شما را درک می‌کند.


حرف‌های فرزندان خود را بشنوید

فرزند شما دوست دارد که بداند برای شما مهم است. یک راه خوب برای انجام این کار این است که مطمئن شوید که فرزندتان می‌داند که شما به افکار او علاقه‌مند هستید. دکتر مورین روانشناس کودک می‌گوید: “لوازم الکترونیکی را کنار بگذارید و به شنیدن حرف‌های فرزندانتان علاقه واقعی نشان دهید. با آن‌ها صحبت کنید، نظرات آنها را در مورد موضوعات مختلف دنیای واقعی بپرسید و نشان دهید که افکار و ایده‌های آنها برای شما مهم است.”


از با هم بودن لذت ببرید

نیازی نیست همه چیز را به یک فعالیت آموزشی یا چالش تبدیل کنید. راه‌هایی را بیابید که به سادگی با هم سرگرم شوید. مورین پیشنهاد می‌کند: «بازی کنید، بچه‌ شوید و به دنیای آن‌ها قدم بگذارید». فقط برای با هم بودن وقت بگذارید. این بهترین راه برای ایجاد ارتباط با بچه‌ها است و به آن‌ها نشان می‌دهید که به اندازه کافی برای آن‌ها ارزش قائل هستید تا زمانی را برای گذراندن با هم داشته باشید.


آن‌ها را بیشتر در آغوش بگیرید

گفتن “دوستت دارم” به فرزندتان بسیار مهم است، اما قدرت لمس فیزیکی در تقویت پیوند محبت ‌آمیز شما با فرزندانتان را دست کم نگیرید. پگ سادی، روان‌درمانگر و مربی خودمراقبتی، می‌گوید: «به‌ویژه برای نوجوانانی که تظاهر می‌کنند که دیگر نمی‌خواهند آ‌ن‌ها را در آغوش بگیرید، چون بزرگ شده‌اند، اما آن‌ها همچنان به لمس جسمانی نیاز دارند، مانند بزرگسالان». تا جایی که امکان دارد سعی کنید هر روز آن‌ها را در آغوش بگیرید.

تربیت کودک

‌به سراغ حرکات کوچک بروید

والدین همچنان می‌توانند عشق خود را با حرکات کوچک نشان دهند. مورین به والدین پیشنهاد می‌کند یادداشت محبت‌آمیز بنویسید و آن را روی در اتاق یا بالای تخت خواب کودک نصب کنید، از آن‌ها تعریف کنید و در مقابل دیگران سخنان محبت آمیز در مورد فرزندانتان بگویید. او عقیده دارد: «اعمال شما به خوبی نشان می‌دهد که چقدر به آن‌ها اهمیت می‌دهید. وقتی کارهای کوچک اضافی برایشان انجام می‌دهید یا وقتی چیزهای خوبی در مورد آن‌ها می‌گویید، احساس عشق می‌کنند.”


یک کار روتین ساده با هم انجام دهید

این کار نباید پیچیده یا گران باشد. کالایی که به فرزندتان می‌دهید زمان شماست. سادی می‌گوید: «شاید این یک گفتار یا روتین سرگرم‌کننده قبل از خواب باشد، یا درست کردن کلوچه‌های مورد علاقه‌شان در تعطیلات. هر چه هست، آن را به طور معمول انجام دهید و آن را برای هر کودکی منحصر به فرد و خاص کنید.»


فرزند خود را در تصمیم گیری‌های خانواده بگنجانید

پرسیدن نظر فرزندان در مورد مسائل ساده گرفته مثل این‌که “برای شام کجا دوست دارد برود” تا مسائل بزرگ‌تر مانند نقل مکان یا تغییر مدرسه، تصدیق می‌کند که حرف‌های آن‌ها مهم است و شما برای نظر آن‌ها ارزش قائل هستید. سدی می‌گوید: «دانستن این‌که آن‌ها نیز حرفی برای گفتن دارند، احساس تعلق و امنیت را در آن‌ها افزایش می‌دهد.»


ثبات را در خانه خود حفظ کنید

کودکان با ثبات رشد می‌کنند. فران والفیش، روان‌درمانگر خانواده و روابط، و نویسنده کتاب The Self-Aware Parent، می‌گوید: «زمان خواب، وعده‌های غذایی، زمان بیدار شدن، برنامه تکالیف و فعالیت‌های فوق برنامه کودک را حفظ کنید». همچنین او می‌گوید: «هرچه زندگی و روال زندگی کودک شما پایدارتر باشد، او احساس امنیت و عشق بیشتری می‌کند و اضطراب کم‌تری را متحمل می‌شود.»


به همه‌ی فرزندان خود به یک اندازه توجه کنید

اگر دو یا چند فرزند دارید، ایجاد احساس دوست داشتن، امنیت و اهمیت به هر یک، نیازمند برنامه‌ریزی و تفکر بیشتری است. چطوری انجامش بدهم؟
اول: به فردیت آن‌ها احترام بگذارید. فرزندان خود را با هم مقایسه نکنید و از تمام استعدادها و فعالیت‌های آن‌ها حمایت کنید. مورین می‌گوید: «اگر یکی از بچه‌ها می‌خواهد فوتبالیست شود و دیگری می‌خواهد بازیگر شود، به او نشان دهید که برای علایقش ارزش قائل هستید، حتی اگر آن‌ها چیزهایی نیستند که بتوانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.»
دوم: برای هر کودک وقت اختصاص دهید. دکتر والفیش می‌گوید، هر کودکی می‌خواهد و نیاز دارد که احساس مهم بودن کند و در ذهن والدین خود نقش داشته باشد. حداقل 10 تا 15 دقیقه هر روز را به توجه یک به یک در حین انجام فعالیتی که فرزندتان دوست دارد اختصاص دهید. این زمانی است که کارشناسان می‌گویند باید تلفن خود را خاموش کنید و کاملاً به کودک خود توجه کنید.

محبت کردن

‌درک پویایی خانواده مهم است

ممکن است متوجه نباشید که پویایی خانواده بر فرزند شما تأثیر می‌گذارد، اما محیط کودک شما می‌تواند نقشی در ایجاد احساس عشق شما در آن‌ها داشته باشد. بچه‌ها با دیدن نحوه تعامل والدینشان چیزهای زیادی در مورد روابط می‌آموزند. مورین می‌گوید: «والدینی که به یکدیگر محبت و عشق نشان می‌دهند، به بچه‌ها یاد می‌دهند که چگونه با اعضای خانواده رفتار کنند. الگوی خوب بودن مهم است زیرا فرزند شما مراقب هر کاری شماست.»
بیشتر بخوانید: چگونه یک الگوی رفتاری موثر برای کودک خود داشته باشیم؟


چیزهای مادی را درک کنید که مساوی با عشق نیستند

ممکن است کلیشه‌ای به نظر برسد، اما بچه‌ها حضور شما را به جای هدایای شما ترجیح می‌دهند. مورین از والدین می‌خواهد که به دوران کودکی خود فکر کنند و آن‌چه را که بیشتر به خاطر می‌آورند در نظر بگیرند. مورین می‌گوید: «احتمالاً به یاد می‌آورید که با والدین خود فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای انجام داده‌اید و احتمالاً به خاطر نمی‌آورید که در 10 سالگی چه چیزی برای تولد خود هدیه گرفتید. با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که به درس‌های زندگی که می‌خواهید فرزندانتان یاد بگیرند و نوع خاطراتی که می‌خواهید با آن‌ها بسازید فکر کنید.»


از کودک خود حمایت کنید حتی زمانی که او اشتباه می‌کند

کودکان باید بدانند حتی اگر اشتباهی مرتکب شوند دوستشان دارند. لورا گراک، دکترای روانشناس کودکان در بیمارستان کودکان آکرون، می‌گوید: «پشتیبان آن‌ها باشید. بیان کنید که به خاطر مسئولیت پذیرفتن آنها بهشان افتخار می‌کنید و سپس از آن به عنوان یک فرصت یادگیری برای آینده استفاده کنید. دکتر گراک به والدین پیشنهاد می‌کند که آموزش احساسات به کودکان را جدی بگیرند و این سؤالات را مطرح کنند: چه احساسی داری و چه چیزی یاد گرفتی؟ دفعه بعد چه کاری متفاوت انجام می‌دهید؟ دکتر گراک می‌گوید: «این به آن‌ها این پیام را می‌دهد که قرار نیست همیشه بی‌نقص باشند، هیچ‌کس این‌طور نیست، اما شما ایمان دارید که آن‌ها متوجه خواهند شد و صلاحیت مدیریت این موضوع را دارند». در عین حال، اعتماد به نفس آن‌ها را نیز تقویت می‌کنید، زیرا به آن‌ها کمک می‌کنید تا راه‌هایی برای رفع اشتباهات خود پیدا کنند، نه این‌که به جای آن‌ها قدم بردارید.

تربیت نوجوان

‌کلام آخر: عشق و امنیت به کودکان اطمینان می‌دهد که نیازی به نگرانی در مورد مشکلات بزرگسالان ندارند و به آن‌ها این آزادی را می‌دهد که فقط بچه باشند. وقتی بچه‌ها احساس امنیت و دوست داشتن می‌کنند، آزادند روی چیزهای دیگر تمرکز کنند، مانند یادگیری و خلاقیت. شما چگونه به فرزندان خود نشان می‌دهید که آن‌ها را دوست دارید؟ پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟