3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

ایجاد انگیزه

بهترین راه برای ایجاد انگیزه در کودکان چیست؟ انگیزه درونی برای یادگیری در مورد دنیای اطراف ما از دوران نوزادی شروع می‌شود. این نوع انگیزه می‌تواند توسط تجربیاتی که بزرگسالان برای کودکان فراهم می‌کنند تشویق یا سرکوب شود. تحقیقات روان‌شناختی به مجموعه‌ای از رویکردهای امیدوارکننده اشاره می‌کند که والدین و پزشکان می‌توانند از آن‌ها برای ارتقای انگیزه و یادگیری مثبت در طول رشد استفاده کنند. برای این‌که بفهمید چه چیزی باعث ایجاد و تقویت انگیزه در فرزندتان در سنین مختلف می‌شود، به روش‌های ارائه شده در این مطلب نگاه کنید:


1. توجه نوزادان جلب کنید

نوزادان به طور طبیعی به سمت اشیاء و اتفاقات جدید گرایش پیدا می‌کنند. آن‌ها به اشیایی که بیش از حد آشنا هستند، و همچنین چیزهای جدید که بیش از حد پیچیده هستند، جذب می‌شوند. گاهی اوقات به این “اثر طلایی” می‌گویند: چیزها وقتی جالب هستند که جدید و نو باشند، اما نه خیلی جدید. هنگام تعامل با نوزادان، به آن‌چه آن‌ها توجه می‌کنند توجه کنید و با آن‌ها همراه با علایقشان درگیر شوید.


2. کنجکاوی نوزاد را برانگیزید

حتی نوزادان نیز به دنبال کشف اشیاء هستند، به خصوص آن‌هایی که شکل و رنگ‌های شگفت انگیزی دارند. وقتی چیزی را روی زمین می‌اندازند یا آن را پرتاب می‌کنند، سعی می‌کنند ببینند بعد چه اتفاقی خواهد افتاد. فرصت‌هایی را برای کودکان فراهم کنید تا با اشیاء جدید ارتباط برقرار کنند و اجازه دهید تکرار کنند و یاد بگیرند!

 ایجاد انگیزه

‌3. کاوش بازیگوش کودکان را تشویق کنید

کودکان در هر سنی به طور خود به خود درگیر بازی می‌شوند. اجزای بازی دقیقاً آن‌هایی هستند که به یادگیری دامن می‌زنند: بازی ذاتاً انگیزه دهنده است؛ فرصتی برای تجربیات جدید و یادگیری از دیگران است، به مشارکت فعال نیاز دارد و می‌تواند پیوندهای اجتماعی را تقویت کند و استرس را کاهش دهد. وقتی زندگی شلوغ یا پر هرج و مرج است، پیدا کردن زمان و مکان برای تشویق بازی کودکان دشوار است، اما این یک جنبه مهم رشد است.


4. در حین یادگیری، تعامل اجتماعی را در اولویت قرار دهید

در عصر دیجیتال، بسیاری از برنامه‌های آموزشی و مبتنی بر اینترنت برای کودکان حتی از 6 ماهگی طراحی شده است. با این‌حال، حتی بهترین طراحی و موثرترین برنامه‌ها نیز نمی‌توانند جایگزین تعاملات اجتماعی واقعی با بزرگسالان و همسالان شوند. در یک مطالعه، نوزادان هنگام رویارویی با مربیان و معلمان ، عناصر زبان را به طور موثرتری یاد گرفتند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کودکان خردسال می‌توانند از رسانه‌های دیجیتال مانند تبلت‌های صفحه لمسی یاد بگیرند، اما به نظر می‌رسد تعامل اجتماعی در طول این تجربه یادگیری و ایجاد انگیزه ضروری است.


5. کودکان را مناسب با سن و توانشان به چالش بکشید

بچه‌ها انگیزه دارند برای رسیدن به اهداف دست یافتنی کار کنند. از دوران کودکی به بعد، تلاش برای حفظ انگیزه لازم است، اما موفقیت باید امکان پذیر باشد. زمانی که یک کار خیلی آسان است، اما همچنین زمانی که آن‌قدر دشوار است که غیرقابل حل است، انگیزه خود را از دست می‌دهند. بازی‌های ویدیویی این اصل اساسی یادگیری را به‌طور مؤثر مهار می‌کنند و مرتباً سطح چالش را بر اساس عملکرد یک کودک افزایش می‌دهند. سعی کنید چالش را با توجه به توانایی‌های فعلی کودک تطبیق دهید و بازخورد سریع در مورد عملکرد او ارائه دهید.


انگیزه در کودکان بیشتر بخوانید: چرا باید از مقایسه کردن کودکان خود با دیگران بپرهیزیم

6. به کودکان فرصت انتخاب بدهید

کودکان زمانی که درجاتی از خودمختاری داشته باشند انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند کارهایی را انجام دهند که از نظر شخصی معنادار هستند. هنگامی که آن‌ها فرصت انتخاب بین انجام دو یا چند کار را دارند، کودکان با انگیزه‌تر و مشتاق‌تر عمل می‌کنند.


7. علایق کودک‌تان را در نظر بگیرید

در مورد علایق فرزندتان بیاموزید. با فرزندتان در مورد آن‌ها صحبت کنید و گوش دهید. این به فرزندان شما نشان می‌دهد که به آن‌ها اهمیت می‌دهید و آن‌ها آزادند در مورد علایق خود با شما صحبت کنند. فرزندان خود را تشویق کنید تا بفهمند به چه چیزی علاقه دارد. ممکن است در طول مسیر چند تلاش طول بکشد. از فرزندتان در سفر به سوی اشتیاق حمایت کنید و از او بخواهید که به راهش ادامه دهد تا زمانی که بفهمد علاقه‌اش چیست.


8. آن‌ها را هیجان زده کنید

فرزندان خود را در مورد اهداف و جاه طلبی‌های خود هیجان زده کنید. نشان دهید که شما هم مانند آن‌ها هیجان‌زده هستید. انرژی مثبت و آدرنالین باعث می‌شود که آن‌ها به کار سخت خود ادامه دهند و از تلاش خود خوشحال شوند.


9. نمودار اهداف تنظیم کنید

از کودکان در سن پیش دبستانی و بزرگ‌تر بخواهید اهداف تعیین کنند. فهرستی از اهداف کوتاه مدت و یکی برای اهداف بلند مدت تهیه کنید. مطمئن شوید که اهداف قابل دستیابی هستند اما برای دستیابی به آن نیاز به تلاش است و مطمئن باشید که به فرزندان خود در انتخاب اهداف درست کمک می‌کنید.


10. آن‌ها را تشویق به برنامه‌ریزی کنید

برای رسیدن به اهداف نیاز به برنامه دارید. به فرزندان خود کمک کنید تا یک استراتژی برای رسیدن به اهداف خود ایجاد کنند. برای رسیدن به آن‌ها برنامه ریزی گام به گام داشته باشید.

انگیزه در کودکان

‌11. نگرش مثبت داشته باشید

در مورد مثبت بودن و قدرت در رابطه با فرزند خود رقابت کنید و هرگز در مورد منفی نگری و ضعف نسبت به رقیب صحبت نکنید. نگرش مثبت و خوش بینانه را برای فرزندان خود حفظ کنید. اگر در چشمان شما ترس یا شک ببینند، احتمالاً اعتماد به نفس خود را از دست خواهند داد. داشتن رویکرد مثبت، دیدگاه آن‌ها را نسبت به یک موقعیت روشن می کند.


12. رقابت با همسالان را در نظر بگیرید

رقابت سالم را تشویق کنید. فرزندتان را تشویق کنید تا دونده دیگری را در یک مسابقه شکست دهد. گاهی اوقات، کمی فشار همسالان چیز بدی نیست. این می‌تواند فرزندان شما را تشویق کند که در مدرسه یا در یک ورزش بهتر عمل کنند، زیرا می‌خواهند با دوستان خود همگام باشند. با این حال، مراقب باشید که چه زمانی استرس ناشی از فشار همسالان شروع به زیاد شدن می‌کند.

13. فقط در صورت لزوم مشوق‌ها را ارائه دهید

هنگامی که کودکان به طور ناگهانی برای کاری که از آن لذت می‌برند و آزادانه انجام می‌دهند پاداش دریافت می‌کنند، ممکن است تنها زمانی شروع به انجام آن کنند که بدانند پس از آن جبران خواهند شد. تا جایی که ممکن است، به جای وعده دادن به پاداش، از کنجکاوی و تمایل طبیعی کودکان برای کار در جهت یک هدف دست یافتنی استفاده کنید.


تربیت کودکبیشتر بخوانید:  بهترین و موثرترین روش‌های تشویق کودکان


14. تلاش را به جای نتیجه تحسین کنید

‌وقتی کودکان را به خاطر سطح هوش یا مهارتشان یا نمره یا مدال طلایی که دریافت کردند تحسین می‌کنیم، می‌تواند منجر به جهت گیری عملکرد شود. آن‌ها ممکن است برای دستیابی به پاداش‌های بیشتر انگیزه داشته باشند، اما ممکن است یاد بگیرند از ترس ارزیابی منفی از فعالیت‌های چالش برانگیز که ممکن است در آن‌ها برتری نداشته باشند دوری کنند. هرگونه تردید یا ترسی که ممکن است داشته باشند را رد کنید. فشار عملکرد با بالا رفتن کودکان در مدرسه افزایش می‌یابد و علاوه بر کاهش لذت یادگیری با افسردگی و اضطراب همراه است. وقتی کودکان را به خاطر تلاش‌هایشان تحسین می‌کنیم و به آن‌ها کمک می‌کنیم کوتاهی را فرصتی برای یادگیری و پیشرفت بدانند (به‌جای این‌که صرفاً روی نتیجه تمرکز کنیم)، انگیزه بیشتری برای سخت‌کوشی پیدا می‌کنند و به احتمال زیاد باور می‌کنند که می‌توانند به آن‌چه می‌کنند برسند.


15. دستاوردهای فرزند را جشن بگیرید

وقتی فرزندانتان به اهدافشان رسیدند، به آن‌ها بگویید که به آن‌ها افتخار می‌کنید. این موفقیت‌ها را با هم جشن بگیرید. با دادن پاداش به فرزندانتان برای کار سختشان انگیزه آن‌ها را برای تلاش‌ها و اهداف بعدی بالا ببرید. بگذارید فرزندانتان بدانند آن‌ها را باور دارید. به آن‌ها بگویید که چقدر عالی هستند.


16. ارتباط نزدیک خود را با نوجوانان حفظ کنید

نوجوانی دوره‌ای است که بسیاری از جوانان ریسک می‌کنند و مرزها را کنار می‌زنند. این روند تا حد زیادی منعکس کننده یک تمایل طبیعی به سمت تجربیات جدید و هیجان‌انگیز است که فرصت‌های یادگیری را به حداکثر می‌رساند و در انتقال به استقلال مهم است. از آن‌جایی که نوجوانان با تأیید همسالان خود انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند، پیروی از رهبران ریسک‌پذیر یا با شکستن مرزها، برجسته شدن می‌تواند از نظر اجتماعی مفید باشد. با این حال، نوجوانان با روابط نزدیک خانوادگی کم‌تر مستعد ریسک‌پذیری هستند. حمایت زیاد والدین و گفتگوی باز با رفتارهای مشکل آفرین کم‌تری از جمله سوء مصرف مواد و بزهکاری کم‌تر همراه است. با دانستن این‌که جوانان در مغز، بدن و روابط اجتماعی خود دچار تغییراتی می‌شوند که می‌تواند رفتارهای مخاطره‌آمیز را برای آن‌ها جذاب کند، همدل و حمایت کننده باشید. اصول ارتباطی را با فرزند خود حفظ کنید و اعتماد نوجوان خود را جلب کنید.

‌کلام آخر: برخی از بچه‌ها خودانگیخته هستند ولی بیشتر کودکان انگیزه کمتری دارند و نیاز به کمی فشار برای ایجاد انگیزه دارند . اگر به این فکر می‌کنید که چگونه به فرزندتان انگیزه دهید، ممکن است به طور خودکار به فرزندتان برای هر قدمی که در مسیر درست برمی‌دارد پاداش بدهید و برای قدم‌هایی که در جهت اشتباه برداشته است، پیامدهای منفی را اعمال کنید. در واقع، بهترین رویکرد این است که به راحتی در مورد پاداش‌ها و تنبیه‌ها رفتار کند تا انگیزه درونی خود را پرورش دهد ، به او کمک کنید تا با احساس موفقیت و غروری که برای کار به خوبی انجام شده است، هماهنگ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟