3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

همه‌ی نکات لازم در تغذیه کودک دو ساله

پایان یک سالگی و ورود کودک به سال دوم زندگی مرحله مهمی از زندگی کودک است. در این دوران همچنان باید بخشی از غذاهای اواخر یک سالگی ادامه یابد و غذاهای سفره به تدریج وارد برنامه غذایی و تغذیه کودک دو ساله شود، در این سن کودک شما باید سه وعده غذایی سالم در روز به اضافه یک یا دو میان وعده بخورد، همچنین او می‌تواند غذای مشابه بقیه اعضای خانواده بخورد. روی مقدار غذا متمرکز نشوید و زمان صرف غذا را تبدیل به یک جنگ نکنید. در صورت امکان، به جای غذاهای نرم که نیاز به چنگال یا قاشق دارد، به کودک خود غذاهای انگشتی بدهید.

در این مطلب همراه ما باشید تا با نکات مهم تغذیه کودک دو ساله آشنا شوید.

 

میزان و برنامه تغذیه برای کودک دو ساله

در این سن بهتر است یک برنامه غذایی سالم و روزانه برای کودک خود فراهم کنید. ایجاد برنامه غذایی برای کودک کمک می‌کند تا عادت‌های غذایی از همان ابتدای خردسالی در او ایجاد شود. انرژی مورد نیاز بدن کودک 100 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم وزن است. همچنین غذای کودک باید تنوع داشته باشد. بهترین برنامه غذایی برای کودک یک تا دو ساله باید شامل کليه مواد مغذی، نشاسته‌ای، پروتئينی و چربی، به نسبت‌های متعادل و مقادير کافی از ويتامين‌ها و املاح باشد.


صبحانه کودک ۲ ساله

متخصصان اطفال در امریکا پیشنهاد می‌کنند یک منوی صبحانه حاوی غلات غنی شده از آهن یا یک تخم مرغ همراه با نصف فنجان آبمیوه یا ۱/۳ از میوه‌های تازه و ۱/۴ نان و نصف قاشق چای خوری کره و ۱ قاشق چای خوری ژله برای کودکان ۲ساله مفید و ضروری است. وعده غذایی صبحانه را با ۲/۳ فنجان شیر، پایان دهید. به گفته برخی متخصصان اندازه صبحانه تغذیه کودک ۲ ساله باید ۱/۴ یک فرد بزرگسال باشد.

تغذیه کودک دو ساله

بیشتر بخوانید: چگونه کودکان را به خوردن غذای سالم تشویق کنیم؟

 

ناهار سالم و بی خطر کودک دو ساله

زندگی با کودک ۲ ساله به اندازه کافی گیج کننده است، بنابراین با درست کردن ناهاری پیچیده، آن را مشکل تر نکنید. متخصصان اطفال در امریکا پیشنهاد می‌کنند یک ناهار ساده برای کودک ۲ ساله آماده کنید به عنوان مثال نصف ساندویچ درست شده با ۳۱ گرم گوشت به علاوه ۱ قاشق چای خوری کره کافی برای این وعده کافی است. همچنین به عنوان دسر می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری سبزیجات تیره، نصف فنجان شیر با ۲ درصد چربی در تغذیه کودک ۲ساله در نظر بگیرید.

 

شام جدید و متنوع برای کودک ۲ ساله

والدین باید کودک خود را تشویق به خوردن غذاهای جدید و متنوع کنند و سلیقه او را بشناسند. به این منظور والدین می‌توانند این غذاهای جدید را با غذاهایی که مورد علاقه کودک است مخلوط کنند تا در ابتدا برای کودک خیلی نا آشنا و غریب نباشد. با این وجود توصیه می‌شود هرگز کودک ۲ ساله خود را وادار به خوردن غذاهای جدید نکنید. یک وعده شام سالم برای کودک ۲ساله شامل:  ۶۰ گرم گوشت یا پروتئین گیاهی به همراه ۲ قاشق غذاخوری سبزیجات، ۱/۳ فنجان غذاهای حاوی نشاسته مانند ماکارونی و برنج یا سیب زمینی و نصف فنجان شیر با ۲ درصد چربی، است.

تغذیه بچه دو ساله

میان وعده‌های غذایی کودک ۲ ساله

کودک ۲ ساله هنوز هم، معده کوچکی دارد. بنابراین اندازه وعده های اصلی او کم است و ممکن است او در میان، وعده های اصلی احساس گرسنگی کند. بهتر است یک یا دو میان وعده برای کودک دو ساله در نظر گرفته شود. توصیه می‌شود از مواد غذایی سالم و بدون خطر در میان وعده‌ها برای کودک ۲ ساله استفاده شود. مواد غذایی مثل میوه‌های تازه قطعه قطعه شده، سبزیجات بخارپز شده، پنیر و ماست، بیسکویت و … برای این منظور مفید و سالم است و انرژی مورد نیاز کودک را تامین می‌کند.

با توجه به اینکه کودکان ۲ ساله، به طور کامل جویدن و بلع را یاد نگرفتند، خطر خفگی در کمین آنهاست. بنابراین والدین از دادن مواد غذایی زیر به  کودک ۲ ساله که ممکن است آن ها را درسته قورت دهد و جلوی نای او را بگیرد، پرهیز کنند.

  • هویج کامل خام
  • آجیل‌ها به خصوص بادام زمینی
  • گیلاس هسته دار خام
  • آبنبات یا آدامس سفت و گرد
  • کرفس خام
  • انگور درسته و….

والدین باید اطمینان حاصل کنند که از هر ۴ گروه از مواد غذایی در تغذیه کودک ۲ ساله ، روزانه استفاده می کنند که شامل :

  • گوشت، ماهی ، مرغ، تخم مرغ
  • شیر، پنیر و دیگر محصولات لبنی
  • میوه ها و سبزیجات
  • غلات، حبوبات، سیب زمینی، برنج


اهمیت آهن در تغذیه کودک دو ساله

بعد از 12 ماهگی اهمیت مصرف مواد غذایی سرشار از آهن در کودک افزایش می‌یابد. مواد غذایی از جمله گوشت، مرغ، ماهی، زرده تخم‌مرغ و سبزی‌هایی با برگ پهن و رنگ تیره باید بیش از قبل در برنامه غذایی کودک 1 ساله گنجانده شود. مواد غذایی غنی از آهن در این سن رشد جسمی، روانی و رفتاری کودک را سرعت می‌بخشد و از فقر آهن و کم خونی پیشگیری می‌کند. می‌توانید از قطره‌های آهن تحت نظر پزشک برای کودک خود استفاده کنید. همچنین استفاده از آب هویج، عسل و سبزیجات برای کودکان 1 ساله بسیار مفید است.

  

اهمیت شیر در رژیم غذایی کودک دو ساله

مصرف شیر گاو برای کودکان تا زیر یک سالگی توصیه نمی‌شود، چراکه ممکن است برای معده‌اش سنگین باشد، اما شیر مهم‌ترین بخش تغذیه کودک 1 تا 2 ساله است. شیر گاو به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D در رشد استخوان‌ها و حفظ سلامتی کودک موثر است. همچنین شیر کمک می‌کند تا چربی لازم برای رشد مغز کودک زیر دو سال فراهم شود.

بیشتر بخوانید: 8 میان وعده‌ سالمی که باید در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید!


کلام آخر: اگر کودک دو ساله در خوردن برخی از مواد غذایی، مقاومت می کند و یا برای مدت طولانی تنها یک یا دو نوع غذا را می خورد، نگران نباشید و کودک را اصرار به خوردن نکنید چرا که اگر به صورت مدام اصرار کنید، کودک برای مخالفت با شما مصمم‌تر می‌شود و به طور مداوم سرپیچی می‌کند. همان گونه که قبلا پیشنهاد داده شد، والدین باید  انواع مواد غذایی را به کودک ارائه دهند و حق انتخاب در تغذیه کودک را به خود او بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟