3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تشویق کودک

از زمان تولد، کودک صداهای زیادی از خود تولید می کند که شامل نق‌نق کردن، گریه و آواهای نامفهوم است و اغلب قبل از پایان سال اول، کودک اولین کلمه خود را به زبان می‎آورد. چه اولین کلمه “ماما”، “بابا” یا چیز دیگری باشد، این یک نقطه عطف بزرگ و یک زمان هیجان‌انگیز برای والدین است. یادگیری صحبت کردن فرآیندی است که از بدو تولد شروع می‌شود، زمانی که کودک شما نحوه شنیدن صداها را تجربه می‌کند. در 2 سالگی، بیشتر نوزادان دایره لغات زیادی دارند و می توانند کلمات را کنار هم قرار دهند تا نیازها و خواسته‌های خود را بیان کنند. بیایید ببینیم این فرآیند چگونه پیش می‌رود و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا توانایی کودک خود را برای برقراری ارتباط تشویق کنید.

‌‌

از بدو تولد تا یک سالگی

اگرچه کودکان نوپا به تدریج مهارت‌های زبانی خود را توسعه می‌دهند، اما از همان ابتدای تولد با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. از لحظه تولد تا یک سالگی کودک به تدریج محیط پیرامونش را می‌شناسد و ممکن است در ابتدا برای درخواست چیزی “نق نق” کند. به مرور او یاد می‌گیرد، چیزی که می‌خواهد را نشان دهد و دستش را به سمت آن شی دراز کنند. در ادامه از شبه کلمات استفاده می‌کند و سر انجام یاد می‌گیرد که هر شی یک اسم دارد و سعی می کند برای درخواست کردن چیزی، اسم آن را بگوید. در ادامه بیایید ببینیم این فرآیند چگونه پیش می‌رود و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا توانایی کودک خود را برای برقراری ارتباط تشویق کنید.


بازی با کودک نوپا:

چرا بازی برای تقویت صحبت کردن مهم است؟
بازی اصلی‌ترین راه رشد، یادگیری و کشف جهان کودکان خردسال است. بازی با کودک فرصت‌های زیادی برای صحبت کردن به شما می‌دهد و هر چه بیشتر با هم بازی و صحبت کنید، کودک شما کلمات بیشتری می‌شنود. این کار به فرزند شما این فرصت را می‌دهد که آواها، کلمات و مکالمات را یاد بگیرد. بازی مهارت‌های صحبت کردن کودک شما را بهبود می‌بخشد و به رشد مغز او کمک می‌کند. زمانی که با هم صحبت و بازی می‌کنید، رابطه شما با فرزندتان تقویت می‌شود و رابطه قوی با شما برای رشد ضروری است، زیرا به کودک شما اعتماد به نفس می‌دهد تا به کاوش و یادگیری ادامه دهد.


 تشویق کودکمهم ترین نکات کلیدی برای تربیت کودکی شاد و موفق


با هم کتاب بخوانید

کتاب خواندن برای فرزندتان تا حد امکان هر روز، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای تشویق رشد زبان انجام دهید. یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که کودکان از طریق خواندن کتاب‌های مصور برای آن‌ها، نسبت به شنیدن سخنان بزرگسالان در معرض دایره لغات گسترده‌تری قرار می‌گیرند. در واقع، طبق یک مطالعه در سال‌های اخیر خواندن فقط یک کتاب در روز می‌تواند باعث شود که کودکان 1.4 میلیون بیشتر از آن دسته از کودکانی که در مهد کودک برایشان کتاب نمی‌خوانند، کلمه یاد بگیرند!


از زبان اشاره استفاده کنید

از زبان اشاره برای انتقال معانی کلمات کمک بگیرید. لازم نیست که کاملا به زبان اشاره مسلط باشد. مثلا هنگام خداحافظی در حالی که می‌گویید “بای بای” دستانتان را نیز به نشانه خداحافظی تکان بدهید. کودکان معمولا هنگام بیان کلمات، از حرکات خاصی برای بیان خواسته‌هایشان استفاده می‌کنند. در ابتدا این حرکات بدن وسیله‌ای برای برقراری ارتباط با اطرافیان است. اغلب این اشاره‌ها و حرکات تقریباً در سن ۱۲ماهگی دیده می‌شوند. دادن توانایی به کودک نوپا برای بیان خواسته‌های خود از طریق زبان اشاره به او کمک می‌کند تا در ارتباطات خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. کمک به آن‌ها برای برقراری ارتباط با ناامیدی کم‌تر، به ایجاد یک محیط بهتر برای یادگیری بیشتر و صحیح‌تر زبان کمک می‌کند.


در موقعیتهای مختلف با نوزادتان صحبت کنید

این‌که کودک شما نمی‌تواند صحبت کند به این معنی نیست که شما باید تمام روز را در سکوت بنشینید. هرچه بیشتر صحبت کنید و خودتان را بیان کنید، یادگیری زبان در سنین پایین‌تر برای کودک شما آسان‌تر خواهد بود. اگر در حال تعویض پوشک کودک خود هستید، آن‌چه را که انجام می‌دهید تعریف کنید یا توضیح دهید. بگذارید آن‌ها از روز شما باخبر شوند یا در مورد هر چیز دیگری که به ذهنتان می‌رسد صحبت کنید. در صورت امکان حتما از کلمات ساده و جملات کوتاه استفاده کنید. وقتی با هم آشپزی می‌کنید می‌توانید دستور غذا را بخوانید. یا اگر مشغول پیاده‌روی هستید، وقتی به تابلوهای خیابان نزدیک می‌شوید، آن‌ها را بخوانید. حتی می‌توانید برای فرزندتان آواز بخوانید (مثل لالایی مورد علاقه او یا آهنگ مورد علاقه خود)


نام اقلام را به کودک آموزش دهید

برخی از کودکان نوپا به جای گفتن، به چیزی که می‌خواهند اشاره می‌کنند. در این مواقع به عنوان مترجم فرزندتان عمل کنید و به او کمک کنید تا نام آن‌ها را یاد بگیرد. برای مثال، اگر کودک نوپای شما به یک فنجان آب‌میوه اشاره کرد، با گفتن این جمله پاسخ دهید:«آب‌میوه. آب‌میوه می‌خواهی؟» هدف این است که فرزندتان را تشویق کنید که کلمه «آب میوه» را بگوید. بنابراین دفعه بعد که می‌خواهد چیزی بنوشد، به جای این‌که فقط به آن اشاره کند، او را تشویق کنید که کلمه واقعی را بیان کند.

صحبت کردن

‌‌پاسخ‌های آن‌ها را بسط دهید

راه دیگر برای گسترش دایره لغات فرزندتان، گسترش پاسخ‌های اوست. به عنوان مثال، اگر فرزند شما سگی را می‌بیند و کلمه «سگ» را می‌گوید، می‌توانید با گفتن «بله، این سگ بزرگ و قهوه‌ای است» پاسخ دهید. شما همچنین می‌توانید از این تکنیک زمانی که فرزندتان کلمات را در قالب جمله بیان می‌کند، استفاده کنید. اگر او می‌گوید: “سگ بزرگ است.” می‌توانید با پاسخ کامل دادن به جمله‌ی او این موضوع را گسترش دهید.

‌به فرزندتان حق انتخاب بدهید

همچنین می‌توانید با دادن حق انتخاب به فرزندتان رشد زبانی او را تقویت کنید. فرض کنید شما دو آب میوه دارید و می‌خواهید فرزندتان بین آب پرتقال و آب سیب یکی را انتخاب کند. می‌توانید از کودک نوپای خود بپرسید: “آب پرتقال می‌خواهی یا سیب؟” اگر کودک نوپا به جای پاسخ فقط به آن اشاره کرد، او را تشویق کنید تا از کلمه‌ی مورد نظر استفاده کند.


استفاده از تلفن‌های هوشمند را محدود کنید

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که افزایش زمان استفاده از دستگاه‌های رسانه‌ای تلفن همراه یا تبلت با تاخیر زبانی در کودکان 18ماهه مرتبط است. کارشناسان خاطر نشان می‌کنند که تعامل با دیگران برای رشد زبان بهترین است. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) برای کودکان 2 تا 5 ساله بیش از 1ساعت در روز و برای کودکان کوچک‌تر زمان کم‌تری را پیشنهاد می‌کند.


تربیت کودکتاثیرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کودکان


کلام آخر: شنیدن اولین کلمه از کودک زمان هیجان‌انگیزی است و با بزرگ‌تر شدن او ممکن است به همان اندازه برای پیروی از دستورالعمل‌ها و کنار هم قرار دادن جملات او هیجان‌زده شوید. بنابراین طبیعی است که وقتی کودک نوپای شما آن‌طور که انتظار داشتید به این نقاط عطف مهم نرسیده باشد، دلسرد شوید. اما حتی اگر کودک شما برخی از تاخیرهای زبانی را تجربه کند، این همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی نیست. به یاد داشته باشید، کودکان مهارت‌های زبانی را با سرعت‌های مختلف توسعه می‌دهند. اگر نگرانی دارید یا احساس می‌کنید که یک مشکل اساسی وجود دارد، برای احتیاط با پزشک اطفال خود صحبت کنید.

1 نظر در “بهترین روش برای یادگیری و تشویق کودکان به صحبت کردن

  1. سلام و خسته نباشید واقعا این مطلبتون خیلی عالی بود و نکات مهمی رو بهش اشاره کرده بودید من برای سرگرم کردن فرزندم علاوه بر بازی های مختلف از وسایل بازی یا همون اسباب بازی هم استفاده میکنم و همیشه اسباب بازی استاندارد میخرم که به رشد فکری و ذهنی و همچنین جسمی فرزندم کمک کنه. من این وسایل بازی رو از فروشگاه اینترنتی بازار آنلاین می‌خرم که هم قیمت مناسبی دارند و هم همه اسباب بازی‌هاشون اصلی و اورجینال هستش و برندهای محبوب و مطرح اسباب بازی رو دارن bazaronlin.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟