3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

الگوی رفتاری مناسب

والدین دوست دارند که فرزندانشان در هر کاری که انجام می‌دهند، برتر باشند. با این‌حال، ممکن است اغلب ندانیم که بهترین راه برای ایجاد انگیزه در فرزندمان چیست. برای شروع، می‌توانید با تبدیل شدن به یک الگو، الهام بخش فرزندتان باشید. کودکان بیشتر از والدین خود یاد می‌گیرند که چگونه رفتار کنند و اگر شما به عنوان یک الگو برای فرزند خود عمل کنید، ممکن است به یادگیری رفتار خوب که نقش مهمی در آینده و موفقیت کودک دارد به شکلی مثبت کمک کند. در این مقاله خواهید خواند:

  • الگو چه کسی است؟
  • چرا برای والدین مهم است که الگوی خوبی برای فرزندشان باشند؟
  • چگونه یک الگوی موثر برای کودک در حال رشد خود باشیم؟


الگو چه کسی است؟

قبل از این‌که در مورد اهمیت و چگونگی الگو بودن برای فرزند خود صحبت کنیم، مهم است که ماهیت واقعی یک الگو را درک کنید. به عبارت ساده، الگوها افرادی هستند که به دنبال الهام گرفتن از آن‌ها هستیم یا سعی می‌کنیم شبیه آن‌ها باشیم. والدین معمولا بیشترین زمان را با فرزندان خود می‌گذرانند، بنابراین می‌توانند بهترین الگو برای آموزش رفتار خوب به کودک باشند.


چرا برای والدین مهم است که الگوی خوبی برای فرزندشان باشند؟

اگر فکر می‌کنید که پرورش کودک تنها مسئولیتی است که والدین باید انجام دهند، کاملا در اشتباه هستید؛ تربیت کودک وظایف و مسئولیت‌های زیادی را به همراه دارد. حال سوال این است که چرا باید الگوی خوبی برای فرزندتان باشید:

  • کودک بیشتر وقت خود را با شما می‌گذراند، بنابراین چیزهای زیادی از شما می‌آموزد. به عبارت دیگر، فرزند شما تا حد زیادی از شما الهام می‌گیرد.
  • نگرش شما نسبت به ورزش، تحصیلات و سایر حوزه‌های زندگی بر انتخاب‌های فرزندتان نیز تأثیر می‌گذارد.
  • انتخاب دوستان شما می‌تواند تعیین کننده‌ی این باشد که فرزندتان در آینده با چه افرادی دوست خواهد بود یا با آن‌ها معاشرت خواهد کرد.
  • انتخاب‌های سبک زندگی شما بر انتخاب‌های فرزندتان تأثیر می‌گذارد.
  • رابطه شما با خویشاوندان و همسرتان به شکل‌گیری نحوه درک فرزندتان از روابط خود کمک می‌کند.
    مادر به عنوان یک الگو یا پدر به عنوان یک الگو کمک زیادی به شکل‌گیری آینده کودک می‌کند.

‌چگونه یک الگوی موثر برای کودک در حال رشد خود باشیم؟

برای این‌که الگوی فرزندتان باشید، لازم نیست کامل باشید. فرزند شما فقط به عشق، حمایت و راهنمایی بی‌قید و شرط شما نیاز دارد تا در تلاش‌هایش موفق باشد. با حفظ مرزها و انتظارات غیر واقعی، فرزندپروری را خسته کننده یا پیچیده نکنید.

الگوی رفتاری مناسب

‌اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید الگوی مؤثری در زندگی فرزندتان باشید، این اقدامات ساده را دنبال کنید:


1. خود واقعی‌تان باشید

برای فرزند شما مهم است که شمای واقعی را بشناسد، به این معنی که کودک باید شخصیت شما را بشناسد. هر انسانی خطا یا اشتباه می‌کند. اگر اشتباهاتی مرتکب شده‌اید، در مورد آن‌ها با فرزندتان صحبت کنید و به او کمک کنید از تجربیات شما بیاموزد. داشتن یک تصویر مثبت غیر واقعی از خودتان نه برای شما و نه برای فرزندتان مفید نخواهد بود. نگرش شما نسبت به شکست‌ها یا اشکالات به فرزندتان کمک می‌کند شخصیتی قوی بسازد.

2. زود شروع کنید

اگر به این فکر می‌کنید که سن خردسالی خیلی زود است که ارزش‌های خوب را تلقین کنید یا آموزش دهید، باید بدانید که بچه‌های خردسال بسیار تأثیرپذیر هستند و بر احساسات قلب و ذهن خود تمرکز می‌کنند، حتی اگر نتوانند به خوبی آن را بیان کنند. آیا می‌خواهید فرزندتان فضیلت وفاداری را بیاموزد؟ از اول به او یاد بدهید به جای این‌که بعداً قدم‌های بزرگ بردارید، از ابتدا با گام‌های کوچک در این مسیر قدم بردارید.

‌3. شنونده خوبی باشید

کودکان روزانه چیزهای زیادی برای به اشتراک گذاشتن با شما دارند، پس خوب گوش کنید. همیشه به آموزش ادامه ندهید. گاهی اوقات، مفید است که شنونده خوبی باشید و یک یا دو چیز در مورد زندگی فرزندتان یاد بگیرید. اغلب ما والدین هستیم که با فرزندان خود صحبت می‌کنیم و انتظار داریم آن‌ها حرف شنوی داشته باشند، اما گاهی اوقات، فرزندان ما نیز نیاز به شنیده شدن دارند.

4. محبت آمیز رفتار کنید

یکی از بهترین راه‌های پرورش کودکی مثبت و شاد، عشق و مراقبت بی قید و شرط است. عشق فقط به این نیست که فرزندتان را در آغوش بگیرید، به او غذا بدهید یا لباس خوب بخرید. عشق زمانی است که به زندگی فرزندتان علاقه نشان می‌دهید یا به فرزندتان می‌فهمانید که به او اهمیت می‌دهید. گاهی اوقات، حضور محض شما می‌تواند باعث تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس فرزندتان شود.

5. مثبت اندیش باشید

یکی از بهترین چیزهایی که می‌توانید نسبت به فرزندتان ابراز کنید، مثبت اندیشی است. فرزندتان شما را مشاهده می‌کنند؛ اگر در زمان‌های سخت و آزمایشی مثبت بمانید، فرزندتان همان رفتار و الگو را اتخاذ خواهد کرد. با این حال، مثبت اندیشی در اینجا به معنای غیر واقعی بودن یا دروغ گفتن به فرزندتان نیست، بلکه به این معناست که هر مشکلی را به عنوان یک چالش در نظر بگیرید و با آن کنار بیایید.

6. مشوق باشید

هر کودکی منحصر به فرد است و دارای ویژگی‌های متفاوتی است. ما به عنوان والدین باید برای ویژگی‌های فرزندانمان ارزش قائل شویم و آن‌ها را برای سعی و تلاش‌هایشان تشویق کنیم. بچه هایتان را مجبور نکنید و از آن‌ها انتظار نداشته باشید که به چیزی برسند که ممکن است فراتر از توانایی یا ظرفیت آن‌ها باشد. گاهی اوقات، داشتن انتظارات ممکن است فشار غیرضروری به فرزند شما وارد کند. هرگز خصلت‌های منفی فرزند پروری را اتخاذ نکنید. به تشویق فرزندتان برای بهتر شدن ادامه دهید.

روانشناسی کودک

‌7. زیاده روی نکنید

اگرچه نیت شما خوب و صادقانه است، اما گاهی اوقات والدین می‌توانند در تلاش خود برای تبدیل شدن به الگوهای خوب برای فرزندانشان زیاده روی کنند. والدین ممکن است به فرزندان خود آن‌قدر محبت کنند، یا آن‌ها را بیش از اندازه تحسین و تشویق کنند که کودک احساس ناراحتی کند. از رفتار غیرصادقانه در مقابل فرزندتان خودداری کنید، زیرا در نهایت فرزندتان در مورد اصالت رفتار شما قضاوت خواهد کرد. آن را ساده و واقعی نگه دارید.

8. بهترین نسخه از خود باشید

هر کاری که انجام می‌دهید یا می‌گویید ممکن است بر فرزند شما تأثیر بگذارد. اگر کامل نیستید، حداقل سعی کنید بهترین نسخه خود باشید؛ زیرا فرزندتان به دنبال الگوپذیری از شماست. هر زمان که با فرزندانتان سر‌‌ و ‌کار دارید، باید به اعمال و گفتارتان خوب فکر کنید.


9. هدف گذاری کنید

تعیین اهداف، اجرای آن‌ها و دستیابی به آن از جنبه‌های مهم تربیت فرزند است. این سه جنبه ممکن است در همه زمینه‌ها اعمال شود. چه در مورد تحصیلات فرزندتان باشد و چه رفتار او، ممکن است این رویکرد را برای دستیابی به نتایج در همه زمینه‌های زندگی اتخاذ کنید. می‌توانید فرزندتان را تشویق کنید تا با رویاها، آرزوها و اهدافش پیش برود و در دستیابی به آن‌ها با فرزندتان همکاری کنید.

10. مراقب لحن خود باشید

هنگام اصرار بر یک نکته، سر کودک فریاد نکشید و داد نزنید. کودکان برای کلمات و لحن شما نیز ارزش قائل هستند. شما می‌توانید با لحن خود چیزهای زیادی بیان کنید. با این حال، مطمئن شوید که آن را منفی یا آسیب زا نکنید. در کاری که می‌خواهید فرزندتان انجام دهد قاطع و واضح باشید و بقیه را به صلاحدید کودک بسپارید. دستورات یا خواسته‌های خود را ساده و واضح بیان کنید و جایی برای ایجاد ابهام نگذارید.

تقلید کودکان


کلام آخر: اگر تا به حال نمی‌دانستید که می‌توانید بهترین الگوی فرزندتان باشید، همین حالا شروع کنید. شما همیشه می‌توانید در تلاش واقعی برای تربیت کودکی مسئولیت پذیر و با اعتماد به نفس تلاش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟