3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

درس خواندن

خواندن و نوشتن بخشی جدایی ناپذیر از یادگیری است، اما چیزی نیست که همه بچه‌ها از انجام آن لذت ببرند. به همین دلیل، بسیاری از والدین و معلمان در این فکر هستند که چگونه می‌توانند آن را برای کودکان و دانش آموزان خود جذاب‌تر کنند. استراتژی‌های زیادی برای علاقه‌مند کردن کودک به خواندن و نوشتن تکالیف وجود دارد که می توانید آن‌ها را اجرا ‌کنید. در این مقاله چند توصیه ساده و مؤثر برای شما داریم، با ما همراه باشید.


1- برنامه ریزی کنید

یکی از روش‌های موثر برای علاقه‌مند کردن کودک به درس خواندن و انجام تکالیف، برنامه‌ریزی دقیق برای آن‌ها است. زمانی را مشخص کنید که کودک باید در آن هنگام تکالیف خود را انجام دهد و تکالیف هر شب باید در ساعت مشخصی انجام شود. محدودیت‌هایی را در مورد زمان تکالیف تعیین کنید مثلا کودک به هیچ وجه اجازه‌ی بازی کردن، دیدن تلویزیون و… را در آن زمان ندارد. برای برنامه‌ریزی از خود کودک کمک بگیرید و اجازه دهید بهترین زمان برای انجام تکالیفش را انتخاب کند. یک زمان مطالعه منظم را برنامه ریزی کنید. برخی از بچه‌ها بعد از ظهرها بهترین بازدهی را بعد از خوردن یک میان وعده دارند. دیگران ممکن است ترجیح دهند تا بعد از شام صبر کنند.


2- با معلمان و مربیان او در ارتباط باشید

مشکلات تکالیف درسی فرزندانتان را به معلمش در میان بگذارید تا با هم به دنبال راه‌حلی برای حل این مشکلات باشید. اگر کودک تکالیف درسی‌اش را انجام نمی‌دهد با معلمش تماس بگیرید، شاید کودک شما مشکلی در یادگیری یا حواس پرتی داشته باشد. برخی از بچه‌ها در دیدن تخته مشکل دارند و ممکن است نیاز به عینک داشته باشند. برخی دیگر ممکن است برای مشکل یادگیری یا اختلال توجه نیاز به ارزیابی داشته باشند.

 درس خواندن


3- به آن‌ها کمک کنید تا برنامه‌ریزی کنند

در وقت‌هایی که یک تکلیف سنگین برای انجام دادن وجود دارد، فرزندتان را تشویق کنید تا کار را به بخش‌های قابل کنترل تقسیم کند. در صورت لزوم یک برنامه ‌کاری برای شب ایجاد کنید و در صورت امکان به ازای هر ساعت انجام تکالیف، برای او 15 دقیقه استراحت در نظر بگیرید. تکالیف درسی فرزندتان را برای کمک به او انجام ندهید؛ زیرا این باور را در او به وجود می‌آورید که خودش نمی‌تواند از پس انجام دادن کامل کاری برآید، یا همیشه در موقعیت‌های سخت روی کمک شما حساب باز می‌کند.

4- بر انجام تکالیف نظارت کنید

بر انجام تکالیف کودکتان نظارت کنید. در مورد تکالیف، آزمون‌ها و تست‌ها بپرسید. اشتباهات او را اصلاح کنید و به او دلگرمی بدهید که می‌تواند به تنهایی تکالیف خود را انجام دهد. شما می‌توانید پیشنهاداتی در جهت راهنمایی و کمک برای انجام بهتر و صحیح‌تر تکالیف ارائه دهید، اما به هیچ وجه اجازه ندارید خودتان تکالیف آن‌ها را انجام دهید. فراموش نکنید که از راه‌های آزمون و خطاست که یادگیری حاصل می‌شود.

تربیت کودک

5- تشویق کنید

تکالیف تکمیل شده را بررسی کنید و خود را برای سؤالات و نگرانی‌ها در دسترس کودک قرار دهید. تشویق کودکان اثر زیادی در بالابردن اعتماد به نفس آن‌ها و کمک به کسب رفتارهای مناسب جهت انجام تکالیف دارد. برای افزایش انگیزه در انجام تکالیف از فعالیت‌ها و خوراکی‌های مورد علاقه کودک به عنوان تشویق و جایزه استفاده کنید. مثل رفتن به پارک یا خوردن بستنی و… .


6- الگوسازی کنید

آیا فرزندانتان هرگز شما را در حال خواندن کتاب دیده است؟ بچه‌ها بیشتر از نحوه‌ی رفتار و گفتار والدین خود الهام می‌گیرند و اگر شما به عنوان یک الگو برای فرزند خود عمل کنید، ممکن است به یادگیری رفتار خوب که نقش مهمی در آینده و موفقیت کودک دارد به شکلی مثبت کمک کنید.
بیشتر بخوانید: چگونه یک الگوی رفتاری موثر برای کودک خود داشته باشیم؟


7- با کودک مشاجره نکنید

اگر کودک به هر دلیلی از انجام تکالیف و یا درس خواندن طرفه می‌رود، با او مشاجره نکنید؛ زیرا مشاجره و بحث فقط اوضاع را بدتر می‌کند، بلکه با حفظ آرامش با او قاطعانه صحبت کنید. به فرزندتان واضح بگویید که انتظار دارید تکالیفش را مسئولانه انجام دهد و در برابر هر بهانه‌ای که کودک برای انجام ندادن تکالیف می‌آورد درخواست خود را قاطعانه تکرار کنید و به او بگویید هیچ‌کار دیگری بر انجام تکالیف درسی‌اش اولویت ندارد. این قانون را در نظر بگیرید که فعالیت‌های آخر هفته تا زمانی که تکالیف انجام نشده است، انجام نمی‌شود. انجام تکالیف در راس همه‌ی کارها است. همان‌طور که جیمز لمن می‌گوید: “آخر هفته تا انجام تکالیف شروع نمی‌شود.”


8- محیط آرامی را برای انجام تکالیف مشخص نمایید

فرزندتان باید در یک محیط آرام و به دور از هیاهو و حواس پرتی تکالیف درسی خود را انجام دهد. آن‌ها نباید تکالیف خود را جلوی تلویزیون یا جاهای شلوغ با بی‌توجهی انجام دهند. برای این منظور بهتر است یک فضای مطالعه آرام و زیبا در طراحی دکوراسیون اتاق او در نظر بگیرید و با خریدن میز تحریر و صندلی کودک راحت او را به انجام تکالیفش ترغیب کنید. مطمئن شوید که بچه‌ها مکانی روشن برای انجام تکالیف دارند. لوازم التحریر، کاغذ، مداد، چسب، قیچی، کاغذ چرک‌نویس، فرهنگ لغت، تقویم رومیزی را در دسترس او قرار دهید.

روانشناسی کودک

کلام آخر: حقیقت این است که والدین نمی‌توانند فرزند خود را مجبور به دوست داشتن درس و مدرسه کنند. در عوض، بهتر است روی آن‌چه به بهبود رفتار او کمک می‌کند تمرکز کنند. وقتی والدین توجه و نظارت کافی به انجام تکالیف فرزند خود داشته باشند، بچه‌ها در مدرسه موفق‌تر عمل می‌کنند؛ زیرا این توجه به بچه‌ها نشان می‌دهد که کاری که انجام می‌دهند، مهم است. شما از چه راه‌هایی کودک خود را به انجام تکالیف و یا درس خواندن علاقه‌مند کردید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟