3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

خواب بخشی ضروری از روال هر فرد و بخشی ضروری از یک سبک زندگی سالم است. هیچ چیز به اندازه سلامت کودک برای والدین اهمیت ندارد. تغذیه سالم، هوای پاک و خواب کافی همگی فاکتور های اساسی در رشد کودک هستند. در این مقاله بررسی می کنیم که کودک در سنین مختلف به چه میزان خواب نیاز دارد و همچنین به فواید و اهمیت خواب کودکان و ارائه راهکارهایی برای خواب کافی کودکان اشاره خواهیم کرد.


میزان خواب توصیه شده برای کودک چقدر است؟

خواب برای رشد سالم و سبک زندگی سالم کودکان حیاتی است. مطالعات نشان داده اند که کودکانی که به طور منظم به میزان کافی می خوابند، توجه، رفتار، یادگیری، حافظه و سلامت کلی روحی و جسمی را بهبود می بخشند. کم خوابی می تواند منجر به فشار خون بالا، چاقی و حتی افسردگی شود. نیاز به خواب در طول شبانه روز در کودکان، در سنین مختلف، متفاوت است. طبق گزارش آکادمی اطفال آمریکا میزان استاندارد خواب کودکان به شرح زیر می‌باشد.

  • میزان استاندارد خواب نوزادان 4 تا 12 ماهه؛ بین 12 تا 16 ساعت در یک شبانه روز
  • میزان استاندارد خواب کودکان 1 تا 2 ساله؛ بین 11 تا 14 ساعت در یک شبانه روز
  • میزان استاندارد خواب کودکان 3 تا 5 ساله؛ بین 10 تا 13 ساعت در یک شبانه روز
  • میزان استاندارد خواب کودکان 6 تا 12 ساله؛ بین 9 تا 12 ساعت در یک شبانه روز
  • میزان استاندارد خواب نوجوانان 13 تا 18 ساله؛ بین 8 تا 10 ساعت در یک شبانه روز

خواب کودکان چه اهمیت هایی دارد؟

بیشتر بخوانید: همه آنچه درباره خواب نوزاد باید بدانید

 

اهمیت خواب برای کودکان

 

تقویت یادگیری در طول خواب کودک

مغز هنگام خواب خاطرات ما را پردازش و تثبیت می‌ کنند. این به فرزندان ما کمک می‌ کند تا چیزهای مهم زندگی را به خاطر بسپارند. خواب کمک می‌ کند تا سمومی که در بیداری تجمع می‌ یابند از بدن ما خارج شود. در طول خواب، مسیر های عصبی جدیدی در مغز ایجاد می‌ شود که به کودک در یادگیری چیزهای جدید کمک می‌ کند. تمام این عوامل، عملکرد تحصیلی و آموزشی کودک را ارتقا بخشیده و سایر فاکتورها نظیر اعتماد به‌ نفس و اشتیاق بچه‌ ها به مدرسه رفتن را افزایش می‌ دهد.

 

خواب برای سلامتی روانی کودک مهم است

خواب کافی میزان تحریک‌ پذیری، عصبیت، پرخاشگری و بی‌ حوصلگی کودک را تا حد قابل توجهی کم می‌کند. کودکی که خواب کافی و با کیفیت دارد، از نظر ذهنی قوی‌ تر عمل می‌ کند، خوش اخلاق‌ تر است و ساختار روانی قدرتمندی دارد. پس اگر می‌ خواهید فرزند دلبندتان از سلامت روانی خوبی برخوردار باشد، به خواب او اهمیت دهید.

 

خواب تقویت‌ کننده سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن هر انسانی فقط زمانی بهتر کار می‌ کند که استراحت لازم در طول خواب اتفاق بیفتد. این به ویژه برای نوزادان و کودکان کوچک تر صادق است. خواب برای رشد و ترمیم عضلات ضروری است. برخی از هورمون های رشد در طول خواب ترشح و سنتز می‌ شوند. خواب کم با چاقی، فشار خون بالا و دیابت مرتبط است. همچنین به سیستم ایمنی بدن ما کمک می‌ کند و زمانی که کم خواب هستیم بیشتر مستعد سرما خوردگی هستیم.

 

خواب با کیفیت مهم است

خواب کافی و با کیفیت کودکان موجب بهبود تمرکز و توجه آن‌ ها در طول روز می‌ شود. خواب با کیفیت خوب با توانایی بیشتر برای تمرکز مرتبط است. بچه‌ ها بهتر می‌ توانند مشکلات را حل کنند، خلاق‌ تر هستند و زمانی که به خوبی استراحت می‌ کنند از نظر اجتماعی بهتر عمل می‌ کنند. تحقیقات نشان داده است که اضافه کردن ۲۷ دقیقه خواب اضافی در شب برای کودکان در سنین مدرسه، موجب می‌ شود، بهتر روی تکالیف مدرسه تمرکز کنند.

بیشتر بخوانید: تاثیر خواب کافی بر خلق و خوی کودک


راهکارهایی برای بهبود کیفیت خواب کودکان

  • بدانید که چقدر باید بخوابند. به دستور العمل های بالا نگاهی بیندازید. روال منظمی را برای خواب بچه‌ ها تنظیم کنید. برای هر گروه سنی محدوده ای وجود دارد، زیرا نیاز کودکان به خواب متفاوت است. مشخص کنید که کودک شما با توجه به سن باید چقدر بخوابد.
  • زمان استفاده از صفحه نمایش را قبل از خواب محدود کنید. همچنین تلویزیون را از اتاق خارج کنید. کودکان نباید حداقل یک ساعت قبل از خواب در معرض درخشش صفحه‌ های برقی قرار گیرند. برخی از محققان می‌ گویند که دو ساعت قبل از خواب ایده بهتری است. (این برای والدین نیز صدق می کند!)
  • به همان روال زمان خواب و بیداری پایبند باشید. بله، ممکن است در تعطیلات آخر هفته یا در تعطیلات کمی تغییر کنند، اما نباید خیلی تغییر کنند.
  • یک برنامه روتین قبل از خواب داشته باشید که شامل فعالیت های غیر محرک باشد. این ها ممکن است شامل فعالیت هایی مانند حمام کردن، داستان خواندن و یا دراز کشیدن باشد.
  • محیطی مناسب برای خواب فراهم کنید. اتاق خواب کودک و نوجوان را تاریک، ساکت و با دمای متعادل نگه دارید. برخی از بچه ها نور شب را دوست دارند و این اشکالی ندارد. فقط مطمئن شوید تا حد امکان از چراغ‌ خواب‌ های کم نور استفاده کنید. در مورد سر و صدا هم همینطور. برخی از بچه‌ ها از سکوت خوششان نمی‌ آید. در این صورت، یک دستگاه نویز می تواند ایده خوبی باشد.

یهتر است مراقب علائم اختلال خواب کودکان باشید. اختلالات خواب کودکان را جدی بگیرید، که می تواند شامل علائمی مانند:

  • امتناع کودک از رفتن به تخت خواب
  • مشکل در به خواب رفتن
  • مشکل در خواب ماندن
  • راه رفتن در خواب
  • کابوس ها
  • احساس خواب آلودگی در طول روز

اهمیت خواب کودکان

بیشتر بخوانید: بچه‌ها در هر سن به چند ساعت خواب نیاز دارند


کلام آخر:
اگر توصیه‌ های ذکر شده در بالا را امتحان کرده‌ اید و فرزندتان همچنان در خوابیدن مشکل دارد، با پزشک اطفال فرزندتان صحبت کنید. احساس نا امیدی نکنید چرا که متخصصانی وجود دارند که می‌ توانند به کودک شما کمک کنند تا خواب بهتری در شب داشته باشد.

ممنون از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شود و در کنار فرزند دلبندتان روزهای خاطره انگیز و شادی را تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟