3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

مهم ترین دلایل آفت دهان کودک و درمان خانگی آن

آفت دهان در کودکان، همان زخم‌ های دردناک، سطحی و سفید رنگی است که در دهان، قسمت‌ های داخلی لب‌ ها یا پشت گونه و یا روی زبان کودک ایجاد می‌ شوند. زمانی که کودک شما به آفت دهان مبتلا می‌ شود باید علاوه ‌بر مراقبت‌ های لازم پزشکی و بهداشتی از نظر روحی نیز کمی با آن‌ ها مدارا کنید. زیرا کودک یا نوزاد بی‌ حوصله می‌ شود و به علت دردی که ناشی از زخم‌ ها است، نمی‌ تواند به درستی غذا بخورد. در این مقاله قصد داریم، شما را با مهم‌ ترین دلایل آفت دهان کودک و درمان خانگی لازم در این زمینه، آشنا سازیم.


دلایل آفت دهان کودک

آفت‌ ها معمولاً به صورت زخم‌ های باز گرد و دردناکی ظاهر می‌ شوند که دارای پوششی سفید یا زرد رنگ و یک “هاله” قرمز رنگ در اطراف خود هستند. بیشتر آنها کوچک (¼ اینچ یا 6 میلی متر عرض) و کم عمق هستند، اما گاهی اوقات می‌ توانند بزرگتر و عمیق‌ تر باشند. اغلب، آفت‌ ها به تنهایی ظاهر می‌ شوند، اما می‌ توانند در دسته‌ های کوچک نیز ظاهر شوند.

هیچ‌ کس دقیقاً نمی‌ داند که چه چیزی باعث ایجاد آفت‌ ها می‌ شود، که به عنوان زخم آفتی (AF-this) نیز شناخته می‌ شود. این بیماری می‌ تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود بیاید و در دهان کودک پخش شود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • عفونت‌ های ویروسی مانند تبخال، سمپاتوس ویروس و کاندیدا
  • برفک دهان
  • آسیب‌ هایی مانند گاز گرفتن، سوختگی و یا زخمی شدن در اثر عوامل دندان پزشکی
  • کمبود ویتامین مانند اسید فولیک، ویتامین B12 و آهن
  • بیماری هایی مانند بیماری سلیاک یا بیماری التهابی روده.
  • داشتن تغذیه نامناسب و غیر اصولی
  • ضعف در سیستم بدنی کودک
  • آلرژی و حساسیت به برخی غذاها و خوراکی‌ ها مانند قهوه، شکلات و مرکبات
  • استرس و اضطراب
  • استفاده از برخی داروهای خاص

سلامت روانبیشتر بخوانید: عوامل استرس‌زا در کودکان و راه‌های مقابله با آن

 

علائم آفت دهان کودک

زخم‌ های دهان معمولاً به شکل زخم‌ های گرد و سفید در پوشش داخلی دهان کودک شما یا روی سطح لثه یا زبان کودک شما ظاهر می‌ شوند. این زخم ها می‌ توانند دردناک باشند، به خصوص زمانی که کودک غذاهای شور یا تند می‌خورد. گاهی اوقات ممکن است کودک تا زمانی که زخم‌ ها شروع به بهبودی نکنند از غذا خوردن امتناع کنند. اگر عفونت باعث ایجاد زخم باشد، ممکن است فرزند شما تب نیز داشته باشد.


درمان آفت دهان کودک

آفت های ساده دهان معمولاً نیازی به درمان ندارند و در عرض یک هفته برطرف می‌ شوند. بعضی روش های درمانی خانگی وجود دارد که در درمان آفت تاثیرات بسزایی گذاشته و روند درمان آن را سریع تر می‌ نماید. موارد زیر تعدادی از این روش‌ ها است که توصیه می‌ گردد در درمان آفت کودک مورد استفاده قرار گیرد:

ژل بی‌حس کننده دهان

اگر کودک شما درد دارد، می‌توانید از ژل بی‌ حس کننده دهان روی آن ناحیه استفاده کنید. این ژل‌ های دهان را می‌ توانید بدون نسخه از داروخانه ها خریداری کنید.

 محلول دهان شویه:

اگر کودک شما به اندازه ای بزرگ شده باشد که بتواند مایعات غرغره کند، می‌ توانید شستشوی آب گرم و محلول دهان شویه آب نمک را امتحان کنید.

مایعات فراوان:

با دادن جرعه‌های کوچک و مکرر آب، کودک خود را تشویق کنید که مایعات کافی مصرف کند. این به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می‌ کند.

محلول شنبلیله:

برگ های شنبلیله برای ساخت محلول مورد استفاده قرار می‌ گیرند و به صورت غرغره کردن باید مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این گیاه دارویی دو بار در روز برای درمان آفت دهان کودک بسیار موثر می باشد.

شیر نارگیل:

مقداری نارگیل را رنده کنید و با فشردن آن شیر نارگیل را خارج کنید. شیر بدست آمده باید به صورت غرغره کردن مورد استفاده قرار بگیرد. دارای تاثیر آرام کنندگی و شفا بخشی آفت دهان کودک به سرعت می‌ باشد.

چای کیسه‌ای:

آفت دهان با استفاده از یک چای کیسه ای سیاه که با استفاده از مقداری آب گرم مرطوب شده است قابل درمان می‌ باشد. چای حاوی ترکیبی به نام تانین می‌ باشد که به تسکین درد و تورم کمک می‌ کند.

جوش شیرین:

از مقداری جوش شیرین استفاده کنید و یا با استفاده از آن خمیری تهیه کنید. این خمیر می‌ تواند برای درمان ناراحتی ها به کار رود و تعداد باکتری‌ های موجود در دهان را کاهش دهد. همچنین می‌ توانید با ترکیب یک قاشق پر جوش شیرین و یک فنجان آب ولرم دهان شویه ای تهیه کنید و چند بار در روز دهان خود را با استفاده از آن بشویید.

آب انگور:

چند دانه انگور را له کنید، مقداری آب آن را بگیرید. شش تا هفت قطره از این ترکیب را در یک لیوان آب بریزید و از آن به عنوان دهان شویه به کودکتان بدهید.

پاپایا:

در این شرایط باید بطور منظم یک برش از میوه پاپایا را بخورید. برگ های پاپایا نیز در درمان آفت دهان کودکان بسیار موثر می باشد.

آلوورا:

آلوورا پادشاه گیاهان تسکین دهنده می باشد. ژل این گیاه جادویی نه تنها می‌ تواند برای درمان آفتاب سوختگی موثر باشد بلکه در تسکین آفت دهان کودکان نیز موثر می باشد. از ژل طبیعی این گیاه بهتر است استفاده کنید. یک قاشق چای خوری ژل آلوورا و یک قاشق آب را با یک دیگر ترکیب کنید سه بار در روز از این ترکیب روی زخم خود استفاده کنید تا درد آفت دهان کودک تسکین یابد و درمان آن زودتر انجام شود.

عسل:

عسل دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد تورم می باشد، عسل طبیعی دارای خاصیت تسکین دهنده فوق العاده برای آفت دهان دردناک می‌ باشد. شما به مقدار اندکی عسل طبیعی و آب گرم نیاز خواهید داشت. مقدار اندکی آب را در دهان خود غرغره کنید و سپس مقدار کمی عسل طبیعی را مستقیما روی زخم خود قرار دهید. در روز ۲ تا ۳ بار این عمل را انجام دهید.

روغن درخت چای:

استفاده از روغن درخت چای در درمان آفت دهان کودکان بسیار موثر می باشد این روغن را باید بطور مستقیم روی زخم قرار دهید و بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید. برای بدست آوردن نتایج بهتر است این عمل را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید. می توانید از مخلوط روغن درخت چای همراه با آب گرم و نمک استفاده کنید و این مخلوط می تواند به عنوان دهان شویه مورد استفاده قرار گیرد.

 جوشانده تخم گشنیز:

یکی دیگر از روش های خانگی درمان آفت دهان در کودکان استفاده از جوشانده تخم گشنیز می‌ باشد. پس از اینکه جوشانده تخم گشنیز سرد شد، می‌ توانید از این محلول به عنوان دهان شویه استفاده کنید. برای بدست آوردن نتیجه‌ ی بهتر و بهبود زخم این عمل را ۳ تا ۴ بار در روز انجام دهید.

یکی از روش‌ های درمان آفت دهان کودک که باید حتما توسط دکتر دهان و دندان تجویز شود، استفاده از شربت یا قطره برای آفت دهان کودک است. این قطره‌ها با خواص ضد قارچی و همچنین خاصیت افزایش سیستم ایمنی که دارند برای آفت دهان کودک بسیار مناسب هستند.

 شربت دیفن هیدرامین:

اگر می‌ خواهید درمان آفت دهان کودک با دیفن هیدرامین را انجام دهید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید تا با خیالی آسوده از این شربت استفاده نمایید. مصرف این شربت می‌ تواند زخم‌ های ناشی از آفت در دهان کودک شما را به سرعت درمان کرده و از بین ببرد.

استفاده از یخ:

استفاده از یخ یک روش درمان نیست اما اگر یخ را بر روی محل زخم‌ ها قرار دهید، می‌ تواند با کاهش درد و التهاب زخم‌ ها به بهبود آفت دهان کودک و نوزاد کمک کند.

آفت دهان کودک

بیشتر بخوانید: رایج‌ترین آسیب های دندانی در کودکان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که آفت بعد از طی مدت یک یا دو هفته یا حتی چند ماه خوب نشد، باید سریعا با پزشک متخصص اطفال صحبت نمایید و دلیل این زخم ها را پیدا نمایید. همچنین اگر کودک شما دچار آفت دهانی شدید با علائم بیماری عمومی زیر بود مراجعه به پزشک الزامی است.

  • کاهش وزن
  • دل درد
  • تب‌ های بی‌ دلیل
  • خون یا مخاط در مدفوع
  • سفتی گردن و خستگی
  • زخم‌ های اطراف مقعد

این به این دلیل است که گاهی اوقات آفت دهان می‌ تواند ناشی از بیماری سلیاک یا بیماری التهابی روده باشد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ی برفک دهان نوزاد


کلام آخر:
همان طور که در بالا اشاره کردیم هنوز برای آفت دهان نوزاد و کودک علت مشخص، ثابت و شناخته شده‌ ای وجود ندارد، با این حال آفت دهان بیماری جدی نیست و با روش‌ های خانگی قابل درمان است، اما اگر کودک شما مرتبا دچار بیماری آفت دهان می‌ شود یا شدید است، پزشک ممکن است بخواهد آزمایشاتی را برای بررسی مشکلات تغذیه‌ ای احتمالی (که می‌ تواند با تغییرات رژیم غذایی یا تجویز مکمل‌ های ویتامین اصلاح شود)، مشکلات سیستم ایمنی، و غذا یا سایر آلرژی ها انجام دهد.

ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود و اگر تجربه ای در درمان آفت دهان کودک دارید با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟