3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تربیت کودک

داشتن فرزندان دوقلو یک موهبت از جانب خداوند است، اما والدین آن‌ها اعتراف می‌کنند که تربیت و بزرگ کردن دوقلوها امری دشوار است و بزرگ کردن دو فرزند همزمان، آسان نیست. وقتی دوقلو دارید قطعا چالش‌هایی وجود دارد. در این مقاله به بررسی برخی از مزایا و سختی‌ها در مورد داشتن دوقلو، می‌پردازیم.


مزایای دوقلو داشتن

1-با یک تیر دونشان می‌زنید: اولین و واضح‌ترین دلیل برای داشتن فرزندان دوقلو این است که شما با یک بارداری دو فرزند خواهید داشت. همه چیز برای شما دو برابر خواهد شد؛ دو برابر شادی و عشق دریافت خواهید کرد.

2-فرزندان دوقلو باعث سرگرمی شما خواهند شد: داشتن دو بچه به شدت سرگرم کننده است، به خصوص اگر آن ها دوقلو باشند. اساسا مشکلات نیز وجود دارد، اما مطمئنا لحظات سرشار از خنده بیشتر خواهد بود. کودکان از همان روزهای اولی که به دنیای ما پا می‌گذارند بسیار زیبا و بامزه هستند.

‌‌فرزند دوقلو

‌3- دوقلوها یک تیم شکست‌ناپذیر هستند: دوقلوها با رشد بسیار نزدیک و رابطه عجیبی که دارند به شکلی بزرگ خواهند شد که هیچ رابطه دوستانه، خانوادگی و عاشقانه‌ای نمی‌تواند جایگزین رابطه آن‌ها باشد. رابطه آن‌ها در سطوح مختلف کاملا منحصر به فرد است. آن‌ها از لحظه تولد تا مرگ این پیوند عمیق را حفظ خواهند کرد. آن‌ها بهترین دوست یکدیگر خواهند بود و شما به عنوان والدین نگران مراحل دوست‌یابی آن‌ها نخواهید بود.
4-دوقلوها انگیزه ادامه زندگی شما خواهند بود: بله با داشتن یک فرزند نیز می‌توان امید به زندگی را افزایش داد، اما زمانی که تعداد این انگیزه‌های دوست داشتنی دو برابر می‌شود، مطمئنا زمان سرگرم شدن، تفریح و لحظات دلپذیر شما نیز چند برابر خواهد شد.
5- دوقلو‌ها هرگز تنها نخواهند ماند: با داشتن فرزندان دوقلو دیگر نیاز نیست نگران اجتماعی شدن فرزند خود باشید، آن‌ها به خوبی مهارت‌های ارتباطی را فرا خواهند گرفت و این برای داشتن یک آینده موفق ضروری است.

‌معایب دوقلو داشتن

1-بارداری سخت: چه خوش شانسی از این بیشتر که با یک بارداری دو بچه به دنیا می‌آورید! در حالی که مزایای بارداری دو به یک وجود دارد، برخی از عوارض جانبی شدید و عوارض بالقوه نیز وجود دارد که می‌تواند ناخوشایند باشد. برخی از علائم منظم بارداری در دوقلویی شدیدتر می‌شوند و گاهی اوقات بارداری دوقلو خطرات و عوارض خاص خود را به همراه دارد. افزایش خطرات احتمالی می‌تواند اضطراب و ترس مادر، که منجر به زایمان زودرس می‌شود را به همراه داشته باشد. به همین دلیل است که از همان ابتدا، احتمال بارداری سخت یکی از بزرگ‌ترین معایب دوقلو داشتن است.
2-کمبود خواب: بیشتر والدینی که چشم‌های خسته دارند، توافق دارند که کمبود خواب شاید بدترین چیز در مورد داشتن نوزاد دوقلو باشد. هر نوزاد تازه متولد شده‌ای احتمالا ساعت‌های خواب مخصوص خود را دارد و پاسخگویی به خواسته‌های دو نوزاد به این معنی است که خواب، کالای کمیاب برای والدین دوقلوها است. فرسودگی فیزیکی به موقعیت استرس‌زا فشار می‌آورد و والدین بهتر است تا با برنامه‌ریزی صحیح برای نگهداری از نوزادان کاستی‌ها و نقص‌ها را تا حد امکان برطرف کنند و سلامت خود را در نظر بگیرند.
3-رسیدگی منظم و یکسان: نیازهای زندگی مدرن به سختی زمان کافی برای فعالیت‌های خانوادگی باقی می گذارد، بنابراین پدر و مادر دوقلوها ممکن است نتوانند وقت کافی را برای تعامل یک به یک با هر کودک داشته باشند. با این حال، این توجه انحصاری برای نوزادان دوقلو حیاتی است؛ زیرا آن‌ها هویت فردی خود را توسعه می‌دهند. این موضوع روی کودکان اثر ناخوشایندی بر جا خواهد گذاشت، بنابراین همه تلاش خود را به کار گیرید که به همه کودکان‌تان توجه و محبت یکسانی داشته باشید.

‌‌‌ مزایا فرزند

‌‌4- حفظ فردیت هر کودک: رابطه دوقلو منحصر به فرد و پیچیده است. دوقلوها در عین حالی که یک فرد هستند، اما آن‌ها همچنین بخشی از یک مجموعه (دوقلو) هستند. والدین وظیفه دارند آن‌ها را به عنوان یک فرد بزرگ کنند، اما معمولا دیگران آن‌ها را به عنوان یک مجموعه می‌بینند. مقایسه‌ها و تضادها از هر جهت به وجود می‌آید و والدین حتی باید با غریزه خود مبارزه کنند تا ویژگی‌های یک کودک را در کنار دیگری قرار ندهند. والدین باید فردیت دوقلوهای خود را تشویق کنند، هر کدام از دوقلوها را به نام خود صدا کنید و هرگز آن‌ها را به نام «دوقلوها» صدا نزنید. در هنگام رشد به هر کدام اسباب بازی و لباس‌های جداگانه بدهید به طوری که متوجه شوند هر کدام شخصیت جداگانه و مختص خود دارند.

5-رعایت عدالت و برابری: با وجود دو فرزند هم‌سن، فشار زیادی بر والدین وجود دارد که همه چیز را برابر نگه دارند. کاری که برای یکی انجام می‌دهی، باید برای دیگری هم انجام دهی. شما می‌خواهید آن‌ها به منابع و فرصت‌ها دسترسی برابر داشته باشند و بیشتر شما می‌خواهید ظاهر بازی مورد علاقه یا برتری دادن به یکی از دوقلوها را نسبت به دیگری انکار کنید. این می‌تواند به تلاشی طاقت‌فرسا تبدیل شود و اطمینان حاصل کنید که همه به نوبت خود می‌رسند و سهمی برابر دریافت می‌کنند. مهم نیست که والدین چقدر تلاش می‌کنند، بعید است که در برقراری تعادل کامل موفق شوند.
6- مدیریت نیازهای دوقلوها: کاش والدین دوقلوها می‌توانستند همزمان در دو مکان باشند! تنها با دو دست، مواقعی وجود دارد که برآورده کردن نیازهای هر دو قل به‌طور همزمان غیرممکن است. این مشکل از اولین روزهای تولد دوقلوها شروع می‌شود، با دو نوزاد که باید به طور همزمان غذا داده شود، آروغ بزنند و پوشکشان تعویض گردد که کار آسانی نیست! چالش‌ها با رشد کودک همچنان ادامه می‌یابد، همان‌طور که دوقلوها بزرگ می‌شوند و درگیر فعالیت‌ها می‌شوند، تدارکات تطبیق دو برنامه به طور همزمان می‌تواند بیشتر و طاقت فرساتر شود. بازگشت از مدرسه زمانی که دوقلوها در کلاس‌های جداگانه هستند می‌تواند یک کابوس خاص باشد! یکی از سخت‌ترین چیزها برای والدین دوقلوهای نوجوان، حمل و نقل و بردن آن‌ها به مدارس مختلف و رویدادهای مختلف اجتماعی است.


داشتن فرزندان دوقلو

‌‌‌‌‌‌‌

‌‌7-بهم‌ریختگی و شلوغ کاری بیشتر: وقتی صحبت از دو کودک می‌شود، خرابکاری‌ها و شلوغ کاری‌ها هم دو برابر می‌‌شوند و به همان اندازه مسئولیت مادر بیشتر می‌شود. در این مواقع مطمئن باشید کار گروهی و کمک گرفتن از همسرتان می‌تواند بار سنگینی از روی دوش شما بردارد. حتی اگر زمانی احتیاج به کمک بیشتری داشتید می‌توانید از دوستان یا دیگر اعضای خانواده‌تان هم کمک بخواهید.
8- تبعیض بین دوقلوها: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فرزندپروری، تربیت کودکی شاد و موفق است. هیچ پدر و مادر مسئولی دوست ندارد که کودکان خود را ناامید و غمگین ببیند. در حالی که دوقلوها اغلب خود را به دلیل وضعیت دوقلو خود از برخی حقوق بهره‌مند می‌یابند، گاهی اوقات با تبعیض نیز مواجه می‌شوند. آن‌ها ممکن است از برخی فعالیت‌ها کنار گذاشته شوند یا به دلیل فرصت‌هایی که برای کودک تک فرزند در دسترس است، نادیده گرفته شوند. برخی از چالش‌های بزرگ شدن برای دوقلوها سخت‌تر است. زمانی که یکی از دوقلوها به یک مهمانی یا رویداد دعوت نمی‌شوند، یا یکی از آن‌ها ممکن است در روابط اجتماعی یا در روابط دوستانه مشکل داشته باشند.
9- قرار گرفتن در موقعیت‌های همزمان: یکی از مشکل دوقلو داشتن این است که والدین باید به زمان‌های چالش برانگیز با دو فرزند در یک زمان رسیدگی کنند. دندان درآوردن، مهد رفتن و مدرسه رفتن، انجام تکالیف، بلوغ، دانشگاه و ازدواج، نمونه‌ای از موقعیت‌های همزمان است. والدین باید توجه خود را بین هر دو کودک تقسیم کنند، رویکرد خود را (در برخی موارد) نسبت به مشکلات متمایز کنند و راه حل‌های فردی بیابند.

تربیت کودکان

‌کلام آخر: هیچ شکی نیست که داشتن دو فرزند هم‌زمان سختی‌های بسیاری دارد که به غیر از موارد یاد شده، به خرید سیسمونی برای دوقلوهای پسر و دختر و طراحی دکوراسیون برای آن‌ها، هزینه و مخارج دو برابر نیز می‌توان اشاره کرد. اما مطمئن باشید داشتن فرزندان دوقلو یک تجربه شگفت‌انگیز بوده و در بسیاری از موارد از داشتن یک فرزند بهتر است. اگر والدین فرزندان دوقلو هستید، از این بابت خوشحال باشد و یا اگر می‌خواهید برای بارداری اقدام کنید، به دنبال راه‌هایی باشید که در نتیجه آن‌ها فرزندان دوقلو داشته باشید.

1 نظر در “مزایا و معایب فرزند دوقلو داشتن

  1. شاهکار گفت:

    فعلا در مرحله بینهایت کمبود خواب هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟