3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

بینایی نوزاد در بدو تولد به اندازه شنوایی او خوب نیست و فقط می‌تواند اشیائی را که در فاصله 20 تا 25 سانتیمتری صورتش قرار دارند، ببیند. در هنگام تولد، چشم نوزاد شما دارای بینایی ۴۰۰/۲۰ است، اما رشد تا سطح کاملاً بالغ و رسیدن به ۲۰/۲۰ در سنین ۳ الی ۵ سالگی محقق خواهد شد. سه سال اول زندگی کودک بر بسیاری از دستاوردهای مهم متمرکز خواهد شد. از جمله مهمترین آنها، بینایی کودک شما است. در این مطلب برخی از راه‌های آسانی که می‌تواند رشد بینایی فرزندتان را تحریک کند و مهارت‌های بصری سالم و قوی را تشویق کنید، ارائه شده است.


رشد بینایی نوزاد در 4 ماه اول زندگی

در دوران نوزادی، مهارت‌های هماهنگی چشم و دست و درک عمق کودک شما شروع به رشد می‌کند. کودک شما شروع به گرفتن اسباب‌بازی‌های موبایل یا تشک بازی می‌کند و شروع به دنبال کردن اجسام متحرک با چشمان خود می‌کند. او همچنین ممکن است در این مرحله شروع به دیدن دستان خود کند.


چگونه می‌توانم در این مرحله به فرزندم کمک کنم؟

بینایی را در ساعات استراحت تشویق کنید. یک چراغ خواب در اتاق کودک بگذارید و سایر نورهای اتاق کودک را کم کنید، تا کودکتان را تشویق کنید که هنگام خوابیدن در گهواره‌اش در شب یا هنگام چرت زدن به اطراف نگاه کند.

رسیدن را تشویق کنید. اسباب‌بازی‌های کودکتان را در نزدیکی دید و در دسترس قرار دهید، حدود هشت تا دوازده اینچ از صورت او دورتر شود تا او را تشویق کنید که به اسباب‌بازی‌هایش نگاه کند و به آن‌ها برسد.

از آویز تخت و تشک بازی استفاده کنید. یک آویز تخت را در بالای و یا بیرون تخت کودک خود آویزان کنید یا هر روز چند دقیقه کودک خود را روی تشک بازی قرار دهید. این باعث تحریک بصری و تشویق به رسیدن می‌شود.

مشاهده تصاویر و اشیاء مختلف را تسهیل کنید. با تغییر مکرر موقعیت کودک در گهواره و حتی موقعیت تخت خواب بچه در اتاق، به او اجازه دهید قسمت های مختلف اتاقش را ببیند.

چگونه بینایی کودک خود را تقویت کنیم

رشد بینایی بین 4 تا 8 ماهگی

در چند ماه آینده، کودک شما شروع به چرخیدن از این طرف به سمت دیگر می‌کند و با کنترل بیشتری از دست‌ها و پاهای خود استفاده می‌کند. همچنین ممکن است متوجه افزایش شیفتگی نسبت به شیشه شیر، غذا و دستان او شوید. توسعه مهارت‌های هماهنگی چشم و بدن و همچنین حرکات هماهنگ چشم و توانایی های تمرکز او در این مرحله به رشد خود ادامه خواهد داد.

 

  کمک به فرزند 4 تا 8 ماهه برای تقویت چشم

اسباب بازی‌هایی با بافت های مختلف انتخاب کنید. اسباب بازی‌هایی با اشکال و بافت‌های مختلف را به کودک خود بدهید تا در دست بگیرد و به آن نگاه کند.

“فضای حرکت” فراهم کنید. کودک خود را تشویق کنید تا به اطراف بخزد و محیط خود را کاوش کند – به شرطی که ایمنی را رعایت کنید. این کار مهارت‌های هماهنگی چشم و دست او را تقویت می‌کند.

بازی کنید. کودک شما عاشق تعامل با شما است، مخصوصاً زمانی که یک بازی ساده مثل دالی بازی انجام می‌دهید.

اگر مشکوک به چرخش چشم فرزندتان هستید، با یک چشم پزشک تماس بگیرید تا این عارضه را تشخیص داده و درمان کند.

به کودک خود بیاموزید که صدای شما را دنبال کند. همانطور که در اتاق راه می‌روید، با کودک خود صحبت کنید و تمایل او به جستجوی شما را تحریک کنید و او اتاق را جستجو می‌کند و هر حرکت شما را دنبال می‌کند.


تقویت بینایی کودک بین 8 تا 12 ماهگی

این مرحله از رشد هم برای نوزادان و هم برای والدین هیجان انگیز است. در طی چند ماه آینده، کودک شما چهار دست و پا می‌رود و سعی می‌کند با گرفتن مبل یا میز قهوه خوری شما بلند شود.

از نظر بصری، چشمان کودک شما در حال حاضر هماهنگ‌تر است و باید به عنوان یک تیم به خوبی کار کند. او همچنین مهارت‌های درک عمق قوی‌تری دارد که به او اجازه می‌دهد فاصله‌ها را با دقت بیشتری قضاوت کند و با توانایی بهتر در پرتاب کردن آنها با دقت بیشتر، اسباب‌بازی‌هایش را بهتر درک کند. ممکن است متوجه شوید که کودک شما حتی شروع به جستجوی اسباب‌بازی‌ای می‌کند که اکنون آن را رها کرده است، زیرا ذهنیت او اکنون بالغ‌تر شده است.

 

  کمک به فرزند 8 تا 12 ماهه برای تقویت چشم

اجازه دهید فرزندتان بخزد. در حالی که هر والدینی (معمولاً با دوربین) منتظر لحظه‌ای است که فرزندشان اولین قدم خود را برمی‌دارد، مهم است که کودک خود را تشویق کنید تا زمانی که واقعاً آماده راه رفتن شود، بخزد. به عبارت دیگر، در مرحله خزیدن عجله نکنید. خزیدن برای رشد مهارت های هماهنگی چشم، دست، پا و بدن ضروری است.

اسباب بازی‌های روی هم بخرید. نوزادان عاشق این هستند که بلوک‌ها، لگوها، فنجان‌ها و هر چیز دیگری را که به دستشان می‌رسد روی هم بچینند و سپس با تماشای فروریختن برج‌هایشان از خوشحالی جیغ می‌کشند. این اسباب بازی‌ها برای تحریک مهارت‌های هماهنگی چشم و دست به شدت توصیه می‌شوند.

زمان بازی را تشویق کنید. در طول زمان بازی، اسباب‌بازی‌ها و اشیایی را که او می‌تواند در دست بگیرد و همزمان به آن‌ها نگاه کند، بدهید – کتاب‌ها راهی عالی برای معرفی رنگ‌ها، اشیاء، تصاویر و غیره متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: اگر فرزندتان بیش از حد از موبایل استفاده میکند حتما بخوانید!

 

رشد بینایی کودک بین 1 تا 2 سال

همانطور که کودک شما رشد می‌کند، مهارت‌های بصری او همچنان رشد می‌کند. مهارت‌های هماهنگی چشم و دست و درک عمق او، اگرچه قوی‌تر از چند ماه پیش است، اما هنوز در حال توسعه است. در این سال اول، کودک شما می‌تواند اشیاء و تصاویر موجود در کتاب‌ها را شناسایی کند و در آلبوم‌های عکس به افراد آشنا اشاره کند.


کمک به فرزند 1 تا 2 سال برای تقویت چشم و مهارت بصری

تشویق به پیاده‌روی در این مرحله، برای کودک شما مهم است که در اطراف قدم بزند و محیط خود را چه در داخل و چه در خارج از خانه کشف کند. کاوش در مکان‌های جدید و دیدن مناظر جدید، مهارت‌های بصری او را تحریک می‌کند و پیشرفت را تشویق می‌کند.

بازی را تسهیل کنید. کودک یک ساله شما عاشق بازی کردن است. خرید اسباب‌بازی‌های مناسب برای او نه تنها باعث می‌شود دوره‌های طولانی‌تری بازی کند، بلکه به تحریک مهارت‌های بصری او نیز کمک می‌کند.

اسباب بازی های زیر برای رشد بینایی عالی هستند:

  • توپ‌های رنگی
  • پازل
  • بلوک‌های خانه سازی
  • مداد شمعی
  • گچ
  • رنگ‌های انگشتی

تقویت بینایی کودک

کلام آخر: راه‌های مختلفی برای تحریک بینایی کودک شما وجود دارد. برای ایده‌های بیشتر در مورد اینکه چگونه می توانید رشد بینایی سالم کودک خود را تشویق کنید، با چشم پزشک صحبت کنید.

منبع: optometrists

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟