3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

مزایای شیر دهی برای مادر

شیر دهی زمانی است که نوزاد از شیر مادر تغذیه کند. شیر مادر فواید زیادی برای کودک شما دارد، اما تغذیه با شیر مادر نیز می‌تواند مزایایی برای مادران داشته باشد. در ادامه‌ای این مطلب برخی از مهم‌ترین مزایای شیردهی برای مادران را برایتان گردآوری کرده‌ایم، با ما همراه باشید.


شیر دهی به کاهش وزن مادر کمک می‌کند

شاید این را بارها شنیده‌اید و کاملا حقیقت دارد. خانم‌هایی که به نوزادان خود شیر می‌دهند بدون هیچ زحمتی به راحتی کاهش وزن خواهند داشت. تغذیه با شیر مادر منجر به سوزاندن کالری بیشتری می‌شود. خانم‌های شیرده پس از سه ماه در مقایسه با مادرانی که به کودک خود شیر خشک می‌دهند، چربی سوزی و کاهش وزن بیشتری خواهند شد.


شیردهی به انقباض رحم کمک می‌کند

در دوران بارداری، رحم به شدت رشد می‌کند و تقریباً تمام فضای شکم شما را پر می‌کند. پس از زایمان، رحم فرآیندی به نام اینولوشن را طی می‌کند که به آن کمک می‌کند به اندازه قبلی خود بازگردد. اکسی توسین، هورمونی که در طول بارداری افزایش می‌یابد، به پیشبرد این فرآیند کمک می‌کند. بدن در طول زایمان مقادیر زیادی اکسی توسین ترشح می‌کند تا به زایمان نوزاد و کاهش خونریزی کمک کند.  اکسی توسین نیز در دوران شیردهی افزایش می‌یابد که به انقباضات رحم را کمک می‌کند و خونریزی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که رحم به اندازه قبلی خود بازگردد. همچنین مطالعات نشان داده است که مادرانی که شیر می‌دهند معمولاً پس از زایمان خون ریزی کمتری دارند.


مادرانی که شیر می‌دهند کمتر در معرض
ابتلا به افسردگی هستند

افسردگی پس از زایمان (PPD) نوعی افسردگی است که می‌تواند در مدت کوتاهی پس از زایمان ایجاد شود. بر اساس مطالعه‌ای در سال 2012، احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان در زنانی که شیر می‌دهند، در مقایسه با مادرانی که کمتر این کار را می‌کنند یا اصلا به نوزاد شیر نمی‌دهند، کمتر است. با این حال، کسانی که افسردگی پس از زایمان را در اوایل پس از زایمان تجربه می‌کنند، به احتمال زیاد در شیردهی مشکل دارند و این کار را برای مدت کوتاه‌تری انجام می‌دهند. اگر علائم PPD را دارید، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید: درک نیازهای نوزاد: خواب، تغذیه و بازی


شیردهی خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش می‌دهد

به نظر می‌رسد تغذیه با شیر مادر  می‌تواند فوایدی طولانی مدت برای مادر داشته باشد و در واقع از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان جلوگیری خواهند کرد. تمام مدتی که مادر صرف شیردهی می‌کند با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. نتایج یک بررسی در آمریکا نشان می‌دهد برای زنانی که به تازگی مادر شده‌اند شیردهی با کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان همراه است. مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به موارد زیر هستند:

  • فشار خون بالا
  • آرتروز
  • چربی خون بالا
  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2

 

شیردهی ممکن است از قاعدگی جلوگیری کند

تداوم شیردهی نیز باعث توقف تخمک گذاری و قاعدگی می‌شود. تعلیق چرخه‌های قاعدگی ممکن است در واقع راهی طبیعی برای اطمینان از فاصله زمانی بین بارداری باشد. توقف چرخه قاعدگی می‌تواند راهی مطمئن برای جلوگیری از بارداری و اطمینان از فاصله دو بارداری باشد. چنین تغییری در طی شیردهی یک مزیت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: 8 نکته ضروری که مادران تازه وارد باید بدانند!!

 

باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود

از همه مهم‌تر دغدغه مالی تهیه شیر یا تغذیه کودک را ندارید. علاوه بر این، مزیت‌های بی‌شماری برای مادر به همراه خواهد داشت که برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • نیازی جهت صرف هزینه و زمان برای تهیه شیر ندارید.
  • نیازی به محاسبه برای اینکه چه میزان باید روزانه شیر بخورد، نیست.
  • نیازی به تمیز و استریل کردن بطری ندارید.
  • شیر مادر همیشه در دسترس است و در دمای مناسبی قرار دارد.


چرا شیردهی می تواند چالش برانگیز باشد؟

شیردهی همیشه آسان نیست. ممکن است برای مادران جدید  و نوزادان جدید یادگیری این مهارت زمان ببرد، به خصوص برای مادرانی که اولین بار است، شیردهی را تجربه می‌کنند. شما از زایمان خسته شده‌اید و درد دارید و کودک احتمالاً در چند هفته اول می‌خواهد چندین بار در شب در نیمه های شب غذا بخورد. اندازه معده کودک شما کوچک است. او در طی دو هفته اول به تغذیه‌های کوچک و مکرر نیاز دارد.

در واقع، یک نوزاد معمولی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، در یک دوره 24 ساعته، 8 تا 12 بار غذا می‌خورد. ممکن است احساس کنید که کودک شما شیر کافی دریافت نمی‌کند، اما یک مشاور شیردهی می‌تواند ابزارهایی را در اختیار شما قرار دهد تا تشخیص دهید کودک شما چقدر خوب تغذیه می‌کند یا ممکن است نگران شوید که شیر کافی تولید نمی‌کنید.

زمان دیگری که شیردهی می تواند چالش برانگیز باشد، زمانی است که کودک شما به درستی نمی‌تواند سینه را بگیرید و اصطلاحا چفت نمی شود. یک چفت خوب یعنی انتقال شیر بهتر برای او و درد و ناراحتی کمتر برای شما. اگر بعد از دو هفته شیردهی همچنان درد نوک پستان را برای بیش از دو دقیقه بعد از شیردهی تجربه می‌کنید، برای کمک با یک مشاور شیردهی تماس بگیرید.

 

2 روش صحیح شیر دهی به نوزاد

پذیرش تماس پوست به پوست در دوران شیردهی یک رویکرد قدرتمند و پرورش دهنده برای مادر و نوزاد است.

  1. روش اول شامل شیر دادن مستقیم است، جایی که نوزاد به سینه مادر می چسبد و ارتباط صمیمی ایجاد می کند. این عمل نه تنها مواد مغذی ضروری را فراهم می کند، بلکه یک پیوند عاطفی عمیق بین مادر و نوزادش برقرار می کند.
  2. روش دوم شامل شیردهی آرام است که به کودک اجازه می دهد روی سینه مادر استراحت کند و به طور مستقل سینه را پیدا کند. این رویکرد غرایز طبیعی شیردهی را تقویت می‌کند.

هر دو روش به نوعی تجربه شیردهی را برای مادر شیرین می کند و یک تجربه شیردهی هماهنگ کمک می کنند و سلامت و رفاه عاطفی کودک را تقویت می کنند.

بیشتر بخوانید: روش‌های صحیح شیر دادن به نوزاد


کلام آخر:
فواید شیردهی به قدری زیاد است که اکثر مراکز بهداشتی آن را برای همه‌ی مادران تا زمانی که ممکن است توصیه می‌کنند. اما یک مادر ممکن است تصمیم بگیرد که شیر ندهد یا به دلیل بیماری، مصرف دارو، جراحی سینه یا دلایل شخصی دیگر قادر به شیردهی نباشد. شیردهی یک انتخاب شخصی است. شیر مادر حاوی آنتی بادی‌ها و سایر عناصری است که از کودک شما در برابر بیماری‌ها و بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟