3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

محیط شاد

داشتن فضایی آرامش‌بخش در خانه و محیطی آرام، مزایایی فراتر از دور کردن استرس از کودکان دارد. اگر بتوانید محیطی آرام و راحت در خانه برای آن‌ها فراهم کنید، می‌توانید کودکانی با نشاط‌‌‌ تر، پر انرژی‌تر و با اعتماد به نفس بالاتری تربیت کنید که زندگی شادتر را هم در کودکی و هم در آینده تجربه می‌کنند. کودکان میزان قابل توجهی از درس‌های زندگی را از اولین معلمان خود یعنی والدینشان یاد می‌گیرند و خانه به محیط زیست برای رشد و تغذیه آن‌ها تبدیل می‌شود. ایجاد یک محیط مثبت و شاد در خانه نقش مهمی در خلق‌وخو و وضعیت روانی کودکان دارد. در این مقاله، ما راه‌های ایجاد خانه‌ای شاد و مهم‌ترین تاثیرات زندگی در محیطی بدون استرس را بر رشد روانی و جسمی کودک مورد بررسی قرار خواهیم داد.


مثبت بودن درونی

درونی کردن تفکر مثبت می‌تواند توسط والدین در کودکان خردسال با صحبت ساده با آن‌ها شکل گیرد. بهتر است والدین در موقعیت‌های مختلف و سخت دیدگاهی خوش بینانه از زندگی ارائه دهند و کودکان را در مورد چگونگی درک زندگی راهنمایی کنند. به عنوان مثال، اگر موقعیت دشواری پیش آمد، به فرزندتان کمک کنید تا با رویکردی مثبت بر آن غلبه کند و استرس و تنش را از آن‌ها دور کنید. آموزش مهارت‌های اجتماعی و عاطفی به کودکان نه تنها سلامت عاطفی طولانی مدت آن‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه تأثیر مثبتی بر یادگیری نیز دارد. و بچه‌ها یاد می‌گیرند که نشانه‌های غیرکلامی و حالات چهره را رمزگشایی کنند و روی احساسات خود کار کنند و به این ترتیب نتایج بهتری را تجربه می‌کنند. بسیاری از کودکان زمانی که سعی می‌کنند احساسات خود را منتقل کنند، فکر می‌کنند که توسط بزرگسالان نادیده گرفته می‌شوند. از این رو آموزش مثبت اندیشی به او کمک می‌کند وقتی که بزرگ شد، مثبت و خود شکوفا شود. همه این‌ها برای تربیت کودک در محیطی مثبت بسیار مهم است.


فاکتور زمان برای تربیت کودک در محیطی مثبت کلیدی است

دور هم جمع شدن به عنوان یک خانواده برای لذت بردن از یک وعده غذایی، ساده‌ترین مثال برای گذراندن زمان با کیفیت با کودکان است. خوردن صبحانه با کودک به شما کمک می‌کند تا با اطمینان خاطر، خود را برای برنامه‌ی روزانه کودک آماده کنید و در زمان شام می‌توانید فرزندتان را تشویق کنید تا رویدادهایی را که در طول روز اتفاق افتاده را به اشتراک بگذارد و بالعکس، با این‌کار کودک متوجه می‌شود که شما به او و کارهایی که انجام می‌دهد، اهمیت می‌دهید. کودکانی که مورد توجه والدین خود قرار نمی‌گیرند، اغلب به سختی مورد توجه دیگران نیز قرار می‌گیرند. با فرزندتان صحبت کنید و فعالیت‌های مختلفی را که دوست دارد همراه شما انجام دهد را مشخص کنید و یک برنامه داشته باشید. برای مشخص کردن برنامه و ارتباط با آن‌ها هفته‌ای یک بار شب‌های خاصی را مشخص کنید. به یاد داشته باشید که کودک پیش دبستانی شما نسبت به نوجوانان به توجه بی‌نظیر بیشتری نیاز دارد، بنابراین نسبت به نیازهای کودک در حال رشد خود بسیار شهودی باشید. تربیت فرزند در محیطی مثبت، نیازمند تعهدی مداوم است.


حفظ خلق و خوی مثبت

شما نمی‌توانید همیشه خوشحال باشید، اما تشویق به یک رویکرد مثبت می‌تواند به کاهش تاثیر روزهای بد کمک کند. همان‌طور که می‌دانیم کودکان، احساسات، خلق و خوی و نگرش والدین خود را الگو برداری می‌کنند. طولی نمی‌کشد که فرزند شما رفتار و عادات شما را منعکس می‌کند. از این رو عادتی ایجاد کنید که آن‌ها یاد بگیرند، در زمانی که خلق و خوی خوبی ندارند، توجه و حواس خود را منحرف کنند. فعالیت‌هایی مانند کتاب خواندن، قدم زدن در پارک، گوش دادن به موسیقی، دوش گرفتن طولانی مدت و غیره می‌تواند باعث کاهش ناراحتی و استرس شود و حالات منفی را از بین ببرد.

محیط شاد

‌تربیت کودک در محیطی مثبت با تشویق و آموزش محبت و همدلی

حیوانات نیاز به غذا، سرپناه و عشق دارند، اما نمی‌توانند آن را با کلمات بخواهند، بنابراین یادگیری نحوه درک آن‌ها راهی برای تمرین و آموزش مراقبت و شفقت به کودکان است. حتی کودکان نوپا می‌توانند یاد بگیرند که به آرامی گربه‌ای را نوازش کنند و…! همان‌طور که فرزند شما بزرگ می‌شود، او می‌تواند مسئولیت بیشتری را برای مراقبت از حیوان خانگی شما، مانند پر کردن ظرف‌های غذا و آب، بر عهده بگیرد. تاثیرات شگفت انگیز محبت و همدلی با کودک را دست کم نگیرید. اگر متوجه شدید که فرزندتان نسبت به دیگران کمک کننده یا دلسوز است، تلاش‌های آن‌ها را بشناسید و از آن‌ها قدردانی کنید. به عنوان مثال، ارائه اسباب‌بازی‌های خود به خواهر و برادر کوچک‌تر، اشتراک‌گذاری با دوستان یا کمک به همسایه، اعمال محبت آمیز است. ماهیت چنین قدردانی باعث ایجاد حس قوی از حفظ نگرش مثبت نسبت به همه خواهد شد. پاداش تلاش آن‌ها را با ستایش و محبت به شکل در آغوش گرفتن یا بوسه بدهید. کاری کنید که هر روز از زندگی خود احساس خاصی داشته باشند تا بدانند خانه فضایی امن و دوست داشتنی است. تربیت کودک در محیطی مثبت نیازمند دلسوزی هر یک از شماست.


تاثیرات محیط شاد
برای تربیت کودک در محیطی مثبت، الگوی آن‌ها باشید

با نشان دادن ویژگی‌های مثبتی مانند عشق، احترام، مراقبت و اعتماد به نفس، الگوی آن‌ها در خانه باشید، تا آن را به یک روش زندگی برای آن‌ها تبدیل کنید. رفتار خوب با دیگران، زمانی که فرزندان شما در حال تعامل با دیگران هستند، کد رفتاری را برای آن‌ها فراهم می‌کند. آموزش رفتارهای مناسب نه تنها کودک را به فردی مودب تبدیل می‌کند، بلکه به بزرگسالی متفکر، همدل و مهربان تبدیل می‌کند. عشق به خود، یکی دیگر از ویژگی‌های مهمی است که می‌توان آن را با تمرین به خود آموزش داد. به عنوان مثال، اگر خود را خسته کننده یا غیرجذاب بدانید، فرزندتان نیز همین حس را نسبت به خود خواهد داشت. این یک جنبه کلیدی برای تربیت کودک در محیطی مثبت است. از این رو، ایجاد یک تصور مثبت از خود و عزت نفس بسیار مهم است. به همین ترتیب وقتی خودتان عادت بد غذایی دارید نمی‌توانید از فرزندتان انتظار داشته باشید که غذای سالم بخورد. رفتار شما در هر موقعیتی به عنوان نشانه رفتار آن‌ها عمل می‌کند. اگر فرزندتان در زمینه‌های خاصی نیاز به بهبود دارد، می‌توانید با رهبری و پیروی از مسیر ایده‌آلی که می‌خواهید فرزندتان دنبال کند، وضعیت را خنثی کنید.


نقش تغذیه سالم برای تربیت کودک در محیطی مثبت

پرورش یک عادت غذایی سالم در میان کودکان زمانی که آن‌ها بزرگ‌تر شوند مفید خواهد بود. میوه‌ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی سالم را به منبع مهم تغذیه در خانه تبدیل کنید. کودکان را به خوردن غذای سالم تشویق کنید، به جای انباشتن مواد غذایی ناسالم، غذای سالم را همیشه در خانه در دسترس داشته باشید. این به کودک اجازه می‌دهد تا برای جایگزین های سالم‌تری که به درستی آن‌ها را تغذیه می‌کند، ذائقه را ایجاد کند. از مزایای یک رژیم غذایی سالم، داشتن یک کودک سالم است که یک زندگی سالم و موفق خواهد داشت.

تربیت کودک

‌تاثیرات استرس بر کودکان چیست؟

بروز چاقی، دیابت و مشکلات قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها زمانی افزایش می‌یابد که کودک در محیطی ناامن و با استرس زندگی کند. علاوه بر این، شانس افسردگی، سوء مصرف و وابستگی به مواد، سیگار کشیدن، حاملگی نوجوانان و/یا بیماری‌های مقاربتی، خودکشی و خشونت خانگی به شدت افزایش می‌یابد. مطالعات انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان داده است که وقتی کودکی در معرض استرس مکرر یا مستمر ناشی از مواردی مانند بی‌توجهی، سوء استفاده، بدرفتاری، خانواده‌های ناکارآمد یا آزار خانگی قرار می‌گیرد و فاقد حمایت کافی از سوی بزرگسالان است، ساختار مغزی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف می‌شود. در نتیجه، این کودکان در خطر مشکلات سلامتی و اجتماعی مادام‌العمر هستند. بروز بیشتر اختلال افسردگی، اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلالات رفتاری و حتی روان پریشی از دیگر مشکلات تاثیر استرس بر کودکان است.

 استرس کودک

‌کلام آخر: خانه‌ی آرام نقش مهمی در کاهش استرس‌های زندگی روزمره دارد. به عنوان والدین کمی با خودتان راحت باشید و فقط روی مواردی تمرکز کنید که به حداکثر توجه نیاز دارند تا تلاش برای رسیدن به همه چیز در یک لحظه. اگر نمی‌توانید زمان کافی به کودکان اختصاص بدهید، آن را با فرزندتان در میان بگذارید و در مورد وضعیت خود روراست باشید. شاید متعجب شوید که کودکان چقدر راحت آن‌ها را می‌بخشند و درک می‌کنند در مقایسه با وعده دروغ دادن و یا بدقولی. با گفتار و کردار با فرزندتان مهربان باشید تا او احساس دوست داشتن و امنیت کند. این موارد برای تربیت کودک در یک محیط مثبت بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟