3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

آشنایی با 10 مورد از غذاهای مضر برای کودکان

بسیاری از غذاهایی که به طور خاص برای کودکان تولید می‌شوند و به بازار عرضه می‌شوند، فاقد مواد مغذی هستند، مملو از قند هستند و بسیار فرآوری شده‌اند. کودکان با خوردن منظم این غذاها، مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و عملکرد مناسب را از دست می‌دهند. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی 10 مورد از خوراکی ها و غذاهای مضر برای کودکان پرداخته‌ایم که با حذف آنها از رژیم غذایی کودک می توانید گام مثبتی در جهت سلامت کودکان بردارید.

 

غذاهای مضر برای کودکان:

 

1. غلات صبحانه

برخی از غلات صبحانه که برای بچه‌ها به بازار عرضه می‌شود، معادل خوردن کیک برای صبحانه است. حتی غلاتی که برچسب «غلات کامل» دارند می‌توانند پر از قند و فاقد کالری با مقدار کمی فیبر باشند. برچسب مواد را بررسی کنید و مطمئن شوید که شکر یا هر نام دیگری برای شکر، مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا، در سه ماده اولیه وجود ندارد. هنگامی که برچسب مواد تشکیل دهنده بررسی شد، به دنبال یک غلات با 3 گرم یا بیشتر پروتئین و فیبر در هر وعده باشید.  می‌توانید فرنی را جایگزین کرن فلکس‌ها و این گونه غلات‌ها کنید.

 

2. هات داگ و سوسیس

گوشت‌های بسیار فرآوری شده مانند هات داگ و سوسیس حاوی نیتریت هستند. این ماده شیمیایی تاثیر مخربی بر سلول های بدن دارد و در اثر ایجاد رادیکال های آزاد زمینه ساز بروز انواع  سرطان خواهد بود. افزایش مصرف گوشت‌های قرمز و فرآوری شده نیز با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و دیابت مرتبط است. آنها همچنین سرشار از سدیم و چربی‌های اشباع شده هستند و اغلب با چاشنی‌های اضافی سدیم بالا و یک نان باگت تهیه شده از آرد غنی شده که فاقد فیبر و مواد مغذی است، سرو می‌شود.

3. شیر خام

شیر برای کودکان بسیار ضروری است. ما اغلب شیر را پاستوریزه نمی‌کنیم تا آنزیم‌های گوارشی و سایر مواد مغذی را حفظ کنیم. اما آیا می‌دانید که کودکان به دلیل ضعف سیستم ایمنی، پذیرای بیماری‌ها هستند و شیر غیر پاستوریزه به راحتی می‌تواند به بیماری‌های ناشی از غذا مبتلا شود و آنها را بیمار کند؟ بنابراین، شیر خام هرگز نباید به کودکان زیر 12 سال داده شود.

 

4. نوشیدنی‌های شیرین

یکی از بدترین خوراکی‌ها برای کودکان در واقع غذاها نیست بلکه نوشیدنی‌ها هستند و نه فقط نوشابه بلکه آب میوه‌های مصنوعی. آب میوه‌های مصنوعی و نوشیدنی‌های ورزشی از شکر و کربوهیدرات تهیه شده و فاقد هرگونه فیبر هستند.  ممکن است تعجب آور باشد که برخی از آب میوه‌های طعم دار حاوی قند بیشتری نسبت به نوشابه هستند. برای کودکان بالای 2 سال، بیشتر اوقات شیر کم چرب یا آب بدون گاز و گاهی آب میوه 100 درصد را انتخاب کنید.

 

5. چیپس و سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی سرخ کرده غذای بسیار محبوبی در بین کودکان است و حتی بزرگسالان نیز  تمایل زیادی به مصرف آن دارند. اما نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که این ماده غذایی دارای مقدار زیادی از چربی‌های ترانس و نمک است.

چنین مقادیر بالایی از چربی‌های اشباع شده باعث افزایش کلسترول بد خون می‌شود و زمینه ساز ابتلای فرد به بیماری هایی مانند چاقی، فشار خون بالا، اختلالات تنفسی و پوکی استخوان خواهد بود. علاوه بر این، آکریل آمید، یک سم سرطان زا است که در چنین غذاهای نشاسته‌ای که در دمای بالا پخته می شوند، تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: خطرناک‌ترین عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان

 

6. پفک

انواع پفک، حاوی مقادیر زیادی سدیم و چربی‌های اشباع هستند که اثرات جبران‌ناپذیری برای کودکان دارند. بنابراین والدین نباید از سر دلسوزی به فرزندانشان پفک بدهند. تحقیقات نشان می‌دهد که پفک تا ۹ برابر وزن خود آب جذب می‌کند، بنابراین معده را پر کرده و منجر به بی‌اشتهایی کودکان به وعده‌های غذایی اصلی می‌شود. پاپ کورن را جایگزین پفک کنید.

 

7. نان و شیرینی

نان و به خصوص کیک‌های شیرین کارخانه‌ای، حاوی مواد مغذی کم ارزش و قند و چربی اشباع شده زیاد هستند. مصرف زیاد این شیرینی‌ها موجب چاقی در کودکان و آسیب دیدن دندان آن‌ها می‌شود. برای حفظ سلامت کودکان بهتر است مصرف بیسکویت و کیک را برای آنان محدود کنید. کیک خانگی، موز له شده، کیک برنج و نان های بدون قند جایگزین مناسبی برای این شیرینی‌ها هستند.

 

8. انواع پاستیل

پاستیل‌ها حاوی مقادیر زیادی شربت ذرت هستند که فروکتوز بالایی دارد. علاوه بر فروکتوز، رنگ‌ های مصنوعی موجود در پاستیل‌ ها برای کودکان مضر هستند. به جای پاستیل، سعی کنید کودکان را به میوه‌ ها علاقه‌ مند کنید. برای مثال میوه‌ها را می‌توانید داخل فریزر منجمد کنید و جایگزین پاستیل کنید.

 

9. غذاهای کبابی و سرخ شده و دودی

کباب کردن و سرخ کردن جزو روش های پخت و پز ناسالم هستند. اگرچه این غذاها بسیار خوشمزه و خوش طعم هستند، اما کالری زیادی دارند. از سویی دیگر پختن غذا با حرارت زیاد باعث آزاد شدن ترکیبات شیمیایی ناسالم مانند آکریل آمیدها، آکرولئین و غیره می شود. تحقیقات دانشمندان نشان داده است که  این مواد شیمیایی سبب افزایش خطر ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در آینده می شود. علاوه بر مواد غذایی فوق، گوشت دودی نیز از دیگر مواردی است که باید از مصرف آن در کودکان اجتناب شود، زیرا شامل مواد سمی و خطرناکی است که برای کودکان ناسالم است.

 

10. آب‌ نبات

آب نبات‌ ها حاوی رنگ‌های مصنوعی، طعم دهنده‌ها و مقدار زیادی شکر هستند. بچه‌ها سیستم گوارشی ضعیفی دارند، هضم این جایگزین‌ های قند برای سیستم آنها بسیار دشوار است، که بیشتر منجر به معده درد و  دل درد می‌ شود. در واقع اگر آب نبات‌ ها برای مدت طولانی در دهانشان باقی بمانند باعث پوسیدگی دندان  و ایجاد حفره‌ های دندانی می‌ شود که باز هم برای دندان‌ ها و هم برای معده مضر است.

بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین نوشیدنی های کودکان را بشناسید


کلام آخر:
تغذیه سالم برای یک کودک، یک برنامه غذایی متعادل، متنوع و شامل کلیه گروه‌ های غذایی است که تمام نیازهای او را برطرف کند.لازم است والدین با عادت دادن کودک به مصرف وعده‌های غذایی سالم، از بروز بسیاری از مشکلات و بیماری‌ های خطرناک در دوران بزرگسالی پیشگیری کنند و سلامت کودک را در حال و آینده تضمین کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟