3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تربیت کودک

نحوه‌ی برخورد و تربیت مناسب کودک در هر سن برای والدین یک مساله‌ی چالش برانگیز است. پژوهش‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که آگاهی از ویژگی‌های کودک در هر یک از مراحل رشد، مانند رشد زبانی، شناختی، احساسی و اجتماعی درکنار شناخت خصوصیات فردی و منحصر به فرد کودک در نحوه‌ی رفتار و تربیت مناسب او موثر است. در این مقاله از بامبینو به بیان ویژگی‌های کودکان 7-9 سال خواهیم پرداخت:


رشد شناختی

اکثر کودکان 7- 9ساله عطش بی‌وقفه‌ای برای یادگیری دانش از خود نشان می‌دهند و نسبت به مسائل و اتفاقات جهان کنجکاوی وهیجان ذاتی خواهند داشت. آن‌ها کاشف، دانشمند و تحلیل‌گر هستند و اغلب در مورد همه چیز از علت آبی بودن آسمان تا چگونگی تولد نوزادان سوال می‌پرسند. در این دوره سنی، آن‌ها از به اشتراک گذاشتن دانش خود در مورد همه چیز افتخار می‌کنند و اغلب از نشان دادن مهارت‌هایی که خودشان بر آن‌ها تسلط دارند، لذت می‌برند. برای یک کودک 7 ساله، اعتماد به نفس در مدرسه ایجاد می‌شود که ناشی از آشنایی با سایر دانش آموزان در کلاس درس است. آن‌ها غالباً از دستیابی به مهارت‌های اولیه ریاضی و خواندن احساس غرور می‌کنند و ممکن است بخواهند در مورد آموخته‌های خود در مدرسه با والدین، ​​دوستان و مراقبین صحبت کنند. در مدرسه، کودکان 8-9 ساله عموماً به صورت گروهی خوب کار می‌کنند و برای کار روی پروژه یا فعالیتی همکاری خواهند کرد. آن‌ها می‌خواهند روی موضوعی یا بخش خاصی از برنامه درسی کار کنند تا زمانی که مهارت پیدا کنند و بر آن تسلط پیدا کنند. کودکان نه ساله در مدرسه با چالش‌های بزرگ‌تر تحصیلی روبرو هستند. کسانی که خوب عمل می‌کنند، شروع به رشد می‌کنند؛ در حالی که بچه‌هایی که تلاش می کنند اما موفق نمی‌شوند از کلاس درس سرخورده شوند. تاکید بر نقاط مثبت، توانایی و تشویق کودک و درک این موضوع که همه‌ی کودکان از هوش و توانایی یکسانی برخوردار نیستند از اهمیت بالایی برخوردار است.

 تربیت کودک

‌رشد اجتماعی

از آن‌جا که کودک در این دوره سنی بر کنترل رفتار و احساسات خود بهتر عمل می‌کند، به بازی‌های قانون‎دار و هم‌چنین با برد و باخت بازی عادلانه، بهتر کنار می‌آید. کودک هم‌چنین از دوست‌یابی و دوست بودن لذت می‌برد. دوستی‌ها به بچه‌ها احساس تعلق خاطر می‌بخشد و به آن‌ها کمک می‌کند مهارت‌های اولیه اجتماعی مانند اشتراک و مذاکره را بیاموزند و تمرین کنند. بسیاری از کودکان 7 ساله هنوز دوست دارند با دوستان خود بازی کنند، اما ممکن است از گذراندن وقت بیشتر در تنهایی، بازی کردن با خود یا مطالعه لذت ببرند. آن‌ها بیشتر به نظرات و افکار دیگران اهمیت می‌دهند. نقطه ضعف این مرحله طبیعی رشد کودک، افزایش حساسیت به فشار هم‌سالان است. آن‌ها هم‌چنین به هم‌دلی و احساس قوی اخلاق و انصاف ادامه خواهند داد. وقتی بچه‌های 7 ساله بزرگ می‌شوند و افق‌های اجتماعی خود را گسترش می‌دهند، اغلب به طور طبیعی به افرادی غیر از والدین خود، مانند معلم یا حتی والدین دوستان و سایر بزرگسالان وابسته می‌شوند. کسب مهارت‌های اجتماعی در 8- 9 سالگی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا روابط همسالان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. فرزند شما باید این توانایی را داشته باشد که درک کند، دوستی‌ها سطوح مختلفی دارند و گاهی چگونه فشار همسالان می‌تواند بر سلامت احساسی او تأثیر منفی بگذارد. اکثر کودکان 9 ساله دوست صمیمی دارند. هنگامی که بهترین دوستشان غایب است، ممکن است احساس تنهایی کنند و داشتن دوستی نزدیک می‌تواند برای پیشرفت آن‌ها مفید باشد. کودک در این دوره سنی شروع به بازی بیشتر با کودکان هم جنس خود می‌کند، دوستی‌ها هم‌چنین می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا دوستان گاهی اوقات می‌توانند سرسخت یا بدبین باشند. گاهی ممکن است کودک از گروه دوستی کنار گذاشته شود. اکثر روابط کودکان در این سن مثبت خواهد بود، اما مراقب علائم قلدری باشید.

تربیت کودک

‌رشد عاطفی

بلوغ عاطفی در 7-9 سالگی بسیار متفاوت‌تر از دوران پیش دبستانی یا مهد کودک است. اکثر کودکان 7-9 ساله بهتر می‌توانند تغییرات و تحولات لحظه آخری را مدیریت کنند. حتی ممکن است نتوانند تا در 10 یا 12 سالگی خود کنترلی را روی اوضاع اعمال کنند، اما معمولاً می‌توانند با جریان یا شرایط غیر منتظره کنار بیایند. با این وجود کودکان در این سن هنوز نیاز دارند که از روال عادی زندگی لذت ببرند. با افزایش روزافزون دنیای کودکان و توجه بیشتر آن‌ها به چیزها و افراد خارج از خانه و خانواده، آن‌ها بیشتر به چیزهایی که پیرامونشان رخ می‌دهد، مانند جمع خانواد‌گی، عادت‌های قبل از خواب و وعده‌های غذایی معمولی خانوادگی توجه خواهند کرد. اما گاهی بسیاری از کودکان به خصوص در 7 سالگی نسبت به خود احساس ناامنی می‌کنند و ممکن است بدترین منتقدان خود باشند. برای یک کودک 7-8 ساله، عدم به دست آوردن چیزی که دقیقا همان‌طور که می‌خواهد یا باختن در یک بازی می‌تواند باعث از بین رفتن عزت نفس او شود. والدین، ​​معلمان و سایر بزرگسالان می‌توانند با تشویق مکرر و کمک به کودک بر آن‌چه که ممکن است، بیاموزد تمرکز کنند و نه آن‌چه که درست انجام نشده است. در نه سالگی، کودکان بهتر می‌توانند درگیری را مدیریت کنند. استقلال فزاینده آن‌ها باعث می‌شود آن‌ها به دنبال روابط مستقل از خانواده خود، از جمله خوابیدن در خانه دوستان باشند. بسیاری از کودکان نه ساله تمایل زیادی به کارهای گروهی دارند و جایگاه خود را در نظم اجتماعی مدرسه تثبیت می‌کنند. در نتیجه، بسیاری در برابر فشار همسالان آسیب‌پذیر می‌شوند، زیرا می‌خواهند گروه همسالان خود را تحت تأثیر قرار دهند. در سن 8-9 سالگی، کودکان قادر به انجام طیف وسیع‌تری از کارهای خانه و وظایف خود در خانه هستند و می‌خواهند در تصمیمات موثر بر خانواده مشارکت کنند. کودکان نه ساله می‌توانند الگوهای تضاد باشند. در حالی که اکثر آن‌ها خواهان گسترش حلقه‌های اجتماعی خود هستند، اما در صورت احساس ناامنی هم‌چنان به خانواده پناه می‌برند. در نه سالگی، کودکان هنوز تحت تأثیر والدین خود هستند.

روانشناسی کودکبیشتر بخوانید: مهم ترین توصیه هایی که برای تربیت کودک 3 تا 6 سال باید بدانید


کلام آخر: آگاهی از این‌که برای درک و تربیت کودک با هر سنی باید انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشت خیلی مهم است. کودکان برای پشت سر گذاردن هر مرحله خاص از رشد، به حمایت خانواده و مربیان نیاز دارند. به همین سبب شناخت گوناگونی مراحل رشد و پرورش کودک برای تمامی والدین و کسانی که با کودکان سر و کار دارند، ضروری است.
منبع: verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟