3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تغییر چهره و قیافه نوزاد تا یک سالگی

وقتی نوزاد به دنیا می‌ آید، والدین ممکن است از ظاهر کودک خود شگفت‌ زده شوند. شکل و قیافه نوزاد بعد از تولد، شباهتی به عکس‌ های کودکانی که در کتاب‌ ها دیده‌ اید ندارد. بعضی از نویسندگان، قیافه نوزاد را به قیافه کودکانی که در مسابقه زیبایی کودک شرکت می‌ کنند تشبیه کرده‌ اند، ولی حتی مادر نوزاد این عقیده را ندارد.

ویژگی‌ هایی که ممکن است یک نوزاد عادی را عجیب به نظر برساند موقتی هستند. این‌ که چه زمانی برای اولین بار نوزاد خود را می‌بینید و لمس می‌کنید ممکن است به نوع زایمان، وضعیت شما و وضعیت کودک شما بستگی داشته باشد. در این مطلب تغییر چهره‌ی نوزاد در طول یک سال اول زندگی را بخوانید.

از تغییر قیافه نوزاد چه انتظاری باید داشته باشیم؟

پس از نه ماه انتظار، سرانجام با نوزاد تازه متولد شده خود ملاقات کرده‌اید! این زمانی است که شما دنبال میراث خانوادگی خود در چهره و اندام نوزاد خود هستید. مواردی نظیر رنگ چشم، چانه، بینی، خال، رنگ مو و غیره. لذت بردن از این موارد وصف ناپذیر است، اما در برخی موارد چهره نوزاد آن چیزی نیست که شما می‌پنداشته‌اید.

در اغلب موارد، به نظر می‌رسد که نوزادان در یک ساعت اول یا بیشتر پس از زایمان در حالت هوشیاری آرام هستند. زمان بسیار خوبی برای شما و نوزادتان است تا با هم آشنا شوید و روند پیوند را شروع کنید و اگر شرایط شما را از ملاقات فوری با نوزاد خود باز دارد، به زودی زمان زیادی با هم خواهید داشت.

 

‌وضعیت بدن نوزاد

در طول چند هفته اول، متوجه خواهید شد که بیشتر اوقات کودک شما تمایل دارد که مشت‌های خود را گره کرده،  دست‌ها و پاهای نوزاد، مثل قورباغه به طرف بدن جمع می‌شوند. نوزاد انگشتان خود را به طرف صورت می‌کشد و گاهی صورت خود را چنگ می‌زند و غالبا مشت خود را به سفتی بسته نگاه می‌دارد. این وضعیت مشابه وضعیت جنین در ماه‌های آخر بارداری است. نوزادانی که نارس به دنیا می‌آیند ممکن است در مقایسه با وضعیت بدنی، ظاهر، فعالیت و رفتار خود تفاوت‌های زیادی نشان دهند.

صورت نوزاد

در روی صورت نوزاد نشانه‌هایی از فشار (‌هنگام عبور از کانال زایمان) را می‌توان مشاهده کرد. صورت نوزاد، سرخ و گاهی دارای کبودی و نقطه‌هایی است که از پاره شدن مویرگ‌ها در زیر پوست به وجود آمده است. به واسطه مایعی که در زیر پوست جمع می‌شود، صورت و پلک‌های نوزاد پف می‌کند، به طوری که تا چند روز نمی‌تواند چشمان خود را خوب باز کند.

بینی و گوش‌های نوزاد به علت فشار، پهن و پوست روی چانه کمی کبود است. ظاهر صورت نوزاد اغلب در چند روز اول به طور قابل توجهی تغییر می‌کند، زیرا کودک از شر مایعات اضافی خلاص می‌شود و آسیب‌ های ناشی از زایمان کاهش می‌ یابد. به همین دلیل است که عکس‌هایی که بعداً در خانه از کودک خود می‌ گیرید، معمولاً بسیار متفاوت از عکس‌ های قبلی به نظر می‌ رسند.

در برخی موارد، ویژگی‌ های صورت نوزاد در نتیجه قرار گرفتن در رحم و فشار از طریق کانال زایمان می‌ تواند کاملاً مخدوش شود. نگران نباشید، گوش تا شده، بینی صاف یا فک کج معمولاً به مرور زمان به جای خود باز می‌ گردد.قیافه نوزاد

مراحل تغییر چهره نوزاد

مسلماً، کودکان در سال اول زندگی بیش از هر دوره 12 ماهه دیگر زندگی تغییر می‌ کنند. اگر نگران چهره کودک خود و یا دیگر موارد ظاهری او هستید، مدتی منتظر بمانید. می‌توانید در مدت زمان نسبتاً کوتاهی انتظار تغییرات چشمگیری را داشته باشید.

وزن نوزاد

یک نکته مهم این است که بچه‌ ها در طول سال اول زندگی خود وزن زیادی می‌ گیرند و به طور معمول وزن تولد خود را پنج تا شش ماه دو برابر می‌ کنند و در طی یک سال آن را سه برابر می‌ کنند. این افزایش سریع وزن می‌ تواند به طور قابل توجهی ظاهر آن‌ ها را تغییر دهد، قاب چهره کودک شما را پر کند و چربی زیادی زیر پوست آن‌ ها بیاندازد.

کُرک‌های روی بدن نوزاد

با گذشت چند هفته از زندگی کودک شما، موهای ظریف و نرم باید شروع به جایگزینی با موهای طبیعی بدن دوران کودکی به‌ نام موهای ولوس کنند. در همین حال، موهای سر آن‌ ها نیز شروع به پر شدن می‌ کند.

شکل جمجمه نوزاد

سر نوزاد حین تولد تغییر شکل می‌دهد. سر نوزاد تازه متولد شده از دو تکه استخوان نرم، یکی در بالا و یکی در پشت تشکیل شده است. فونتانل در پس سر در حدود 6 هفتگی بسته می‌ شود. نرم بودن و فاصله بین استخوان‌‌‌ها در بالای سر نوزاد مشهود تر و قابل لمس است.

این فرو رفتگی بین 9 تا 18 ماهگی بسته می‌ شود. این مسئله از نظر سلامتی و پزشکی مشکلی به وجود نمی‌ آورد، اما از نظر ظاهری مخصوصا وقتی فرد بزرگ شود مسئله ساز خواهد شد و وقتی به سر از بالا یا پهلو نگاه کنید نامتناسب بودن فرم خود را نشان می‌ دهد. اگر کودک شما دارای فرم سر صاف یا ناهموار است، قرارگیری صحیح او می‌تواند به گرد شدن شکل جمجمه کمک کند.

با این حال، اگر نگرانی در مورد فرم سر کودک دارید یا فکر می‌ کنید که ممکن است برای اصلاح فرم سر به کلاه ایمنی نیاز داشته باشد، با پزشک متخصص اطفال خود صحبت کنید.

تغییرات نوزاد

‎‌‌رنگ پوست نوزاد

پوست نوزاد با مایع سفید پنیری و لیزی، به نام ورنیکس پوشیده شده است. این ماده ، پوست را از مایع آمنیوتیک در کیسه آب حفظ می‌ کند و به عنوان یک ماده لیز، عمل زایمان را آسان می‌ سازد. این مایع سفید، به اضافه لکه‌ های خون و مایع کیسه آب به موهای نرم نوزاد می‌ چسبند. در خصوص رنگ پوست نوزاد، بیشتر اوقات مدت زمان زیادی پس از تولد نیاز نیست تا رنگ پوست تغییر کند.

دکتر Sherif  می‌ گوید: پس از تولد نوزاد، بدن او شروع به ترشح ملانین می‌کند. این ماده رنگ پوست آن‌ ها را در چند ماه اول زندگی تعیین می‌ کند.” پوست زرد رنگ، ناشی از زردی نوزاد به احتمال زیاد حتی سریع‌ تر محو می‌ شود ، معمولاً طی یک تا دو هفته پس از تولد.

رنگ چشم نوزاد

والدین اغلب کنجکاو هستند که بدانند نوزادشان چه رنگ چشمی خواهد داشت. اگر چشمان نوزاد در بدو تولد قهوه‌ ای باشد، این رنگ باقی می‌ ماند. این مورد برای اکثر نوزادان سیاه پوست و آسیایی است. اکثر نوزادان سفید پوست با چشمان آبی مایل به خاکستری متولد می‌ شوند، اما رنگدانه عنبیه (قسمت رنگی چشم) ممکن است به تدریج تیره شود و معمولاً تا حدود 3 تا 6 ماهگی به رنگ دائمی خود نمی‌ رسد.

گوش نوزاد

گوش‌های نوزاد تازه متولد شده و همچنین سایر ویژگی‌ها ممکن است به دلیل موقعیتی که در داخل رحم در آن قرار داشتند، مخدوش شوند. از آن جایی که نوزاد هنوز غضروف ضخیمی را که به گوش‌ های کودک بزرگ‌ تر شکل می‌ دهد، ایجاد نکرده است، بیرون آمدن نوزادان با گوش‌ های موقتا تا شده یا بد شکل غیر عادی نیست.

تگ‌ های کوچک پوست یا حفره‌ ها (سوراخ‌ های کم عمق) در پوست در کنار صورت، درست در جلوی گوش نیز رایج است. بزرگ بودن، برجستگی و بد شکلی گوش نوزادان در حدود ۲ تا ۳ سالگی خود را نشان می‌ دهد. بنابراین لازم است که اگر بد شکلی گوش نوزادان از حدی بیشتر باشد، به پزشک مراجعه کنید.

سلامت کودک

‌بینی نوزاد

از آنجایی که نوزادان تازه متولد شده تمایل دارند از بینی خود تنفس کنند و مجرای بینی آن‌ها باریک است، مقدار کمی مایع یا مخاط بینی می‌تواند باعث شود که آن‌ ها حتی زمانی که سرماخوردگی یا مشکل دیگری ندارند، با صدای بلند نفس بکشند یا صدای احتقان داشته باشند. با پزشک خود در مورد استفاده از قطره‌های بینی و سرنگ حباب برای کمک به پاکسازی مجرای بینی در صورت لزوم صحبت کنید. عطسه در نوزادان نیز شایع است. این یک رفلکس طبیعی است و به دلیل عفونت، آلرژی یا مشکلات دیگر نیست.

دهان نوزاد

هنگامی که نوزاد شما دهان خود را برای خمیازه کشیدن یا گریه باز می‌ کند، ممکن است متوجه لکه های کوچک سفید روی سقف دهان شوید که معمولا نزدیک مرکز آن هستند. این مجموعه‌ های کوچک از سلول‌ ها، مروارید اپشتین نامیده می‌ شوند و همراه با کیست‌ های پر از مایع که گاهی روی لثه‌ ها وجود دارند، در چند هفته اول ناپدید می‌ شوند.

رویش دندان‌های شیری

زمان طبیعی برای شروع رویش دندان شیری در اکثر کودکان بین 4 تا 7 ماهگی می‌باشد. البته زمان رویش، در همه کودکان یکسان نمی‌باشد. ممکن است در بعضی کودکان زودتر از این زمان (3 ماهگی) و یا دیرتر از این زمان (پس از یک سالگی) اتفاق افتد که این موضوع امری کاملا طبیعی می‌ باشد.

معمولا اولین دندان شیری رویش یافته دندان پیشین میانی فک پایین می‌ باشد. رویش دندان‌ های شیری معمولا تا پایان سه سالگی کامل می‌ شود و در این سن کودک 20 دندان شیری رویش یافته دارد. (بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دندان شیری و اهمیت آن)

کلام آخر: طیف وسیعی از موارد طبیعی در ظاهر نوزادان وجود دارد و نوزادان ماه به ماه بی اندازه تغییر می‌ کنند. در عرض چند سال، شما به سختی می‌توانید کودک کوچک را که اکنون در آغوش خود گرفته‌ اید تشخیص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟