3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

مادر شاغل

مادران شاغل با احساس گناه دائمی از در دسترس نبودن فرزندان کوچک خود زندگی می کنند و تمام تلاش خود را برای ایجاد تعادل بین کار و خانه انجام می‌دهند. در این مطلب برخی از مشکلات واقعی که اکثر مادرانی که سر کار می‌روند با آن‌ها روبرو هستند آورده شده است.

چالش‌های مادران شاغل

مادرانی که به صورت تمام وقت کار می‌کنند همیشه با این احساس گناه دست و پنجه نرم می‌کنند که به اندازه کافی به فرزندان خود وقت نمی‌دهند. مادر بودن یکی از سخت‌ترین و در عین حال کامل‌ترین شغل‌هاست و وقتی با یک زندگی حرفه‌ای کامل همراه باشد، یک مادر شاغل وظیفه‌ای دلهره‌آور برای انجام دادن دارد. مدیریت بچه‌ها، مراقبت از خانواده و تقلب در مسئولیت‌های خانه همراه با شغل، تعهدات کاری و ضرب‌ الاجل، فشار زیادی بر مادر شاغل وارد می‌کند. با این حال، مادران شاغل از این مزیت برخوردارند که زندگی خارج از محدوده خانه خود دارند و فرصتی برای ساختن رویاها و حرفه خود دارند. بر اساس مطالعه‌ای که کاتلین ال مک گین در مدرسه بازرگانی هاروارد به همراه مایرا روئیز کاسترو و الیزابت لانگ لینگو انجام داد، داشتن یک مادر شاغل، چشم انداز کودکان را بهبود می‌بخشد. این مطالعه می‌گوید دیدن کار مادران در داخل و خارج از خانه به کودکان این امکان را می‌دهد تا درک کنند که مشارکت در خانه و محل کار به یک اندازه ارزشمند است.

مادر شاغلبیشتر بخوانید: شغل‌های مناسب برای مادران در خانه

‌با این وجود، چالش‎‌ها و مشکلات یک مادر شاغل بسیار جدی است.

‌‌

1. عجله صبحگاهی: صبح‌ها برای مادران شاغل می‌تواند بسیار دیوانه کننده باشد. شالینی به عنوان معلمی که فرزند خردسال در خانه دارد. اظهار تاسف می‌کند سخت‌ترین بخش روز من این است که دخترم را زود بیدار کنم تا بتوانم به برنامه خود پایبند باشم و دیر سر کار نروم. تهیه صبحانه، مرتب کردن کمد و تخت کودک، و آماده کردن کودک برای مهد کودک / مدرسه در کنار سایر کارها یکی از مسئولیت‌های بزرگ مادران شاغل است.

2. تنها گذاشتن کودک بیمار: هیچ چیز آزاردهنده‌تر از این نیست که کودک بیمار را در خانه رها کنید و سر کار بروید. یادم می‌آید که دوستی در محل کارش گریه کرد، چون پسرش را که تب داشت را در خانه رها کرده بود. احساس گناه غیرقابل تحمل است و اغلب مادران کودکان بیمار از کار مرخصی می‌گیرند تا بتوانند از کودک مراقبت کنند. مرخصی گرفتن در این وضعیت باعث می‌شود که وقتی مادر شاغل به استراحت نیاز دارد، درخواست برای مرخصی مجدد را دشوار کند.

3. پیدا کردن زمان با کیفیت: زمان‌هایی وجود دارد که تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که زمان آرامی را با کودک خود بگذرانید، شاید با هم یک بازی فکری انجام دهید یا با هم شیرینی بپزید، یا فقط به صحبت‌های او در مورد روزش گوش دهید. متاسفانه، برای یک مادر شاغل، این کاری است که به تلاش و برنامه‌ریزی زیادی نیاز دارد، حتی آخر هفته‌ها مشغول مرتب کردن کارهای خانه هستند و در شب‌های هفته، ممکن است بیش از حد خسته یا حواسش پرت شود که نتواند زمان با کیفیتی را با کودک بگذراند.

4. انتخاب‌های دشوار: شما تلاش و زمان زیادی را برای ارائه بهتر کار خود صرف می‌کنید تا جلسه شما صبح روز بعد به خوبی برگزار شود و در کمال ناباوری، دفتر یادداشت مدرسه فرزندتان نشان می‌دهد که یک جلسه اولیا و مربیان در همان زمان برنامه ریزی شده است.نمی‌توانید از همسرتان بخواهید در جلسه حضور پیدا کند، چون او در سفر است. اولویت بندی و انتخاب بین کار و فرزند می‌تواند یکی از معضلات پایان ناپذیر مادران باشد. آیا حضور در کنفرانس مهمتر است یا کمک به یادگیری کودک برای امتحانات؟ این مرتب‌سازی مداوم و روزانه اولویت‌ها می‌تواند زندگی را حتی برای سرسخت‌ترین مدیران هم سخت کند.

5. زمانی برای توجه به خود: در پی رسیدگی به همه چیز، مادران شاغل اغلب مراقبت از خود را نادیده می‌گیرند. آن‌ها صبحانه را حذف می‌کنند، ناهارهای ناسالم می‌خورند، توجه زیادی به آراستگی ندارند. آن‌ها به دلیل احساس گناهی که وقت کافی برای فرزند خود ندارند، برای خود وقت نمی‌گذارند. دیدنیک فیلم در آرامش، خواندن کتاب یا یک شب آرام که صرفاً در خانه استراحت می‌کند، چیزهایی هستند که او ممکن است نتواند انجام دهد. به قول میناکشی، یک مادر شاغل،”گاهی اوقات، فشار آنقدر زیاد است که آرزو می‌کنم می‌توانستم به جزیره‌ای فرار کنم، اما بعد متوجه می‌شوم که واقعاً خودخواهانه رفتار می‌کنم.”

سلامت روان

‌‌6. از دست دادن نقاط عطف مهم: یک مدیر منابع انسانی و مادر یک کودک 13 ماهه می‌گوید: “دلم برای دیدن اولین قدم برداشتن کوچولویم پر می‌زد. برای حضور در آنجا و دیدن آن لحظه چه می‌کردم.” از دست دادن شادی‌های کوچک، تماشای رشد کودک و رسیدن به نقاط عطف مهم باعث می‌شود مادر شاغل احساس بدبختی کند.

7. رسیدگی به فرزندان با انرژی کم: از سر کار به خانه می‌آیید و کاملاً خسته هستید.آن وقت است که فرزندان شما از آنجایی که تمام روز شما را ندیده‌اند، نیاز به توجه دارند. آن‌ها می‌خواهند کاری سازنده با شما انجام دهند، در حالی که شما در فکر تهیه شام هستید! آیا برایتانآشنا بنظر می‌رسد؟ این یک مبارزه ابدی برای مادران شاغل است. شما می‌توانید قبل از رفتن به رختخواب برای آن‌ها داستان بخوانید یا کمی بازی کنید، اما آیا واقعا انرژی دارید؟

8. احساس گناه مادر:بزرگترین چالش مقابله با احساس گناهی است که هر مادر شاغلی دارد. احساس گناه از نبودن در کنار فرزند، گذراندن زمان کمتر با او و از دست دادن بسیاری از لحظات شیرین.این احساس گناه زیربنایی باعث می‌شود که مادر شاغل همیشه خود را سرزنش کنند.

9. مورد سرزنش قرار گرفتن: اغلب کودکانی که دو والدین شاغل دارند، معمولاً مادر خود را به خاطر در دسترس نبودن سرزنش می‌کند. آن‌ها معمولا انتظاراتی که از مادر خود دارند از پدر ندارند و به همین دلیل اغلب از عدم حضور مادران شکایت می‌کنند.

10. معضل مهد کودک: رفتن به مهد کودک یا گرفتن پرستار؟ رفتن به خانه مادربزرگ یا ثبت نام در مهد کودک؟ برای مادری که فرزند کوچکی دارد، گرفتن تصمیم درست سخت است.در حالی که یک پرستار اطمینان می‌دهد که کودک در محیط راحت قرار دارد، یک مادر شاغل همیشه حواسش به این است که پرستار چگونه از کودک او مراقبت می‌کند. انتخاب مهد کودک خوب یکی از دغدغه‌های مادران شاغل است. مهد کودک به معنای نگرانی در مورد کیفیت مراقبت از کودک است.

سلامت کودکبیشتر بخوانید: ۱۰ توصیه مهم به مادران شاغل نوزادان

‌کلام آخر: مادران شاغل نه تنها برای سایر زنان بلکه برای فرزندان و نسل جوان‌تر الگو هستند. درک این نکته مهم است که ممکن است تلاش برای به نتیجه رساندن همه چیز سخت شود و روزهایی پیش می‌آید که احساس می‌کنید عملکرد ضعیفی دارید، اما با خود مهربان باشید و باور داشته باشید که در درازمدت همه چیز به نتیجه خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟