3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

ایمنی پنجره

به همان اندازه که طراحی یک اتاق خواب راحت و زیبا به کودکان مهم است که در آن از بزرگ شدن لذت ببرند، اطمینان از ایمن بودن اتاق کودک و محافظت از کودکان نیز حیاتی است و خیلی بهتر است اگر ایمن‌سازی اتاق کودکتان را از همان اوایل بارداری آغاز کنید. در این مطلب با نکات ایمنی برای ایمن‌سازی اتاق کودکتان آشنا شوید.

1- پوشش دیوارهای اتاق کودک

روی دیوارها را می‌توان با کاغذ دیواری قابل شستشو پوشاند. همچنین می‌توان به جای کاغذ دیواری، دیوارها را با انواع رنگ‌های روغنی قابل شستشو رنگ‌آمیزی نمود و اگر به علت هزینه، امکان رنگ آمیزی کل دیوارها نیست، حداقل تا ارتفاع یک متر را می‌توان رنگ زد. برای انتخاب رنگ مناسب بایستی به شرایط سنی و جنسیت فرزندتان توجه داشته باشید و متناسب با آن تصمیم بگیرید. برای دیوارها رنگ‌های شاد و ملایم انتخاب کنید، چرا که بعضی از رنگ‌ها برای اتاق یک نوزاد یا حتی نوجوان مناسب نیستند.

2- ایمنی در و پنجره‌‌ی اتاق خواب کودک

هر ساله تعدادی کودک در اثر سقوط از پنجره جان خود را از دست می‌دهند یا زخمی می‌شوند. بنابراین، پنجره‌ها و درهای خانه را هم ایمن‌سازی کنید. توری‌های پنجره به اندازه‌ٔ کافی محکم نیستند که از سقوط کودک جلوگیری کنند. برای ایمن‌سازی پنجره‌ها، نگهدارنده‌‌ی پنجره یا حفاظ پنجره نصب کنید. یکی از کارهایی که تقریبا تمام کودکان زیر یک سال یاد ‌می‌گیرند و انجام ‌می‌دهند، باز و بسته کردن درب است، پس برای حفظ سلامت کودک خود باید ایمن‌سازی درب اتاق کودک را انجام دهید. از فوم‌های مخصوص و ابزاری استفاده کنید که مانع از بسته شدن درب با شدت و حدّت می‌شوند. یعنی حتی اگر نوزاد بدون این که متوجه باشد و بدون این که شما حواستان باشد، درب را محکم ببندد، درب از حد مشخصی بسته نمی‌شود و در نتیجه ایمنی نوزاد حفظ می‌شود.

ایمنی پنجره

‌3- دمای مناسب برای اتاق کودک یا نوزاد

دمای مناسب برای اتاق کودک نیز از موضوعاتی است که به ایمن‌سازی اتاق کودک مربوط می‌شود. دمای نامناسب می‌تواند خطر سندرم مرگ ناگهانی در نوزاد را افزایش می‌دهد. تعیین دمای مناسب اتاق کودک به موضوع سن و وزن کودک و البته فصل بستگی دارد. نوزادان به سرما و تغییر دما بسیار حساس هستند. درجه حرارت اتاق آن‌ها بهتر است بین ۲۱ الی ۲۳ درجه سانتی‌گراد باشد.

4- کفپوش اتاق کودکان

یکی از مواردی که در ایمن‌سازی اتاق کودک باید به آن توجه شود استفاده از کفپوش مناسب است. طبیعتا اتاقی که در آن از کفپوشی با جنس سنگ، سرامیک یا پارکت و خالی از فرش برای کودک مناسب نیست. برای ایجاد ایمنی لازم برای کودکان باید کف اتاق کودک خود را با فرش یا موکت یک تکه که پرز ندهد و امکان مخفی شدن اشیاء ریز در آن وجود نداشته باشد، پر کنید. فرش اتاق کودک باید قابل شستشو و دارای رنگ‌های شاد و نقش‌های زیبا باشد.

کف پوش

‌5- ایمنی وسایل اتاق کودک

در هنگام خرید سیسمونی کودک باید به مواردی همچون قابل شست‌و‌شو بودن، حساسیت‌زا نبودن، رنگ‌ها و طرح و… توجه کنید. معمولا برای انتخاب رنگ مبلمان و وسایل گزینه‌های بیشتری دارید و دست شما بازتر است چون اتاق کودک شما در عین داشتن یک هارمونی رنگی مشخص، باید خوش آب و رنگ نیز باشد. رنگ‌های شاد و زنده به اتاق کودک جان می‌بخشد. تخت، میز تعویض، کشو و شاید حتی یک کتابخانه یا کمد تنها برخی از وسایل مهمی هستند که اتاق خواب کودک شما را پر می‌کنند، پس لازم است ایمنی آن‌ها را از نظر جنس و کیفیت در نظر بگیرید.

6- ایمنی حسگر دود و پریز در اتاق کودک

انگشتان کوچک کودک همه جا را می‌گیرند! تمام پریزهای برق خانه -نه فقط اتاق خواب- را شناسایی کنید و محافظ پریز نصب کنید. اگر وسایل برقی در اتاق کودکان مانند چراغ خواب یا رطوبت ساز هوا وجود دارد، سیم‌ها را با استفاده از محافظ سیمی پنهان کنید. این بدان معنی است که آن‌ها علاقه‌ای به کشیدن آن‌ها یا درگیر شدن با آن‌ها ندارند. همچنین اگر اتاق کودکتان در حال حاضر حسگر دود ندارد، بهتر است یکی نصب کنید. بسیاری از والدین یک حسگر مونوکسید کربن را نیز در مکانی از خانه، شاید کنار در اتاق کودک از بیرون، نصب می‌کنند و حداقل با یک بار در سال باتری‌های هر دو حسگر را تعویض کنید.

سلامت کودکبیشتر بخوانید: ۵ نکته مهمی که در طراحی اتاق کودک برای حفظ سلامتی باید بدانید

‌ 7- ایمنی کمد و قفسهٔ کتاب اتاق کودک

مانند بقیه‌‌ی اتاق‌ها و خانه، وسایل بلند مانند کمد و قفسه‌‌ی کتاب اتاق کودک را با چفت و بست به دیوارها متصل کنید تا مانع از افتادن آن‌ها روی کودک شوید و به یاد داشته باشید که وقتی کارتان با دراورها و کشوها تمام شد، آن‌ها را ببندید تا از خوردن سر کودک به آن‌ها یا بسته شدن آن‌ها روی دست کودک جلوگیری کنید.

کلام آخر: علاوه بر ایمن ساختن  سایر نقاط خانه برای کودکان، ایمنی اتاق او به این دلیل مهم است که فرزند شما ساعت‌های بسیاری در اتاق تنها است و اتاق امن برای پدر و مادر آرامش خاطر به وجود می‌آورد. برای بالا بردن ایمنی اتاق خواب باید در انتخاب تمام اجزای اتاق خواب دقت کنید. از انتخاب تخت خواب گرفته تا انتخاب پرده اتاق خواب می‌تواند ایمنی اتاق کودک را بالا ببرد. همچنین چیدمان وسایل در اتاق خواب نیز در بالا بردن ایمنی موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟