3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

یان وعده و خوراکی کودک در مدرسه

چه فرزندان شما در خانه یاد بگیرند یا به مدرسه بروند، چیزی وجود دارد که در طول روز به آن نیاز دارند، میان خوراکی ها وعده‌ های سالم. در حالی که خوردن غذاهای ارزان قیمت و فرآوری شده آسان‌ تر است، اما ارزش آن را دارد که کمی وقت اضافی برای تهیه گزینه‌ های سالم‌ تر صرف کنید. گاهی اوقات، نحوه ارائه میان وعده‌ های سالم است که آن‌ را برای بچه ا سرگرم کننده و لذت بخش می‌ کند.

در ادامه این مطلب به چند ایده‌ ی خوراکی و میان وعده سالم برای کودک مدرسه‌ ای خود نگاهی بیندازید و به آن‌ ها سوخت مغزی لازم برای ادامه یادگیری بدهید.

میان وعده و خوراکی کودکبیشتر بخوانید: چگونه کودکان را به خوردن غذای سالم تشویق کنیم؟

میان وعده‌ سالم برای کودکان

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که میان وعده‌ های مفید می‌ توانند کیفیت کلی رژیم غذایی کودک را افزایش دهند. این میان وعده‌ ها سرشار از مواد مغذی بوده و حاوی چربی، قند یا نمک کمی هستند. به عنوان مثال، میوه‌ ها و سبزیجات، غذاهای غنی از مواد مغذی هستند و می‌ توانند میان وعده‌ های عالی و سریعی باشند.

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی (AND) گزارش می‌ دهد که اکثر کودکان برای رفع نیازهای جسمی و تامین انرژی مورد نیاز خود باید هر 3-4 ساعت غذا بخورند. این بدان معناست که جدا از سه وعده غذایی در روز، کودکان خردسال حداقل به دو میان وعده و کودکان بزرگ تر حداقل به یک میان وعده نیاز دارند. بسیاری از میان وعده‌ های بسته بندی شده برای کودکان بسیار ناسالم هستند. آن‌ ها اغلب مملو از آرد تصفیه شده، قندهای اضافه شده و مواد مصنوعی هستند.

میان وعده یک فرصت عالی برای قرار دادن برخی مواد مغذی اضافی در رژیم غذایی کودک شما است. به جای میان وعده‌ فرآوری شده، سعی کنید از خوراکی‌ های مغذی که انرژی و مواد مورد نیاز فرزندتان را تأمین کنند.

دستورالعمل‌ های تغذیه برای کودکان در سن مدرسه

همان طور که کودکان رشد می‌ کنند، به همان غذاهای سالمی که بزرگسالان می‌ خورند، به همراه ویتامین‌ ها و مواد معدنی بیشتری برای حمایت از بدن در حال رشد نیاز دارند. این به معنای غلات کامل (گندم کامل، جو، برنج، ارزن، کینوآ) و همچنین طیف گسترده‌ ای از میوه‌ ها و سبزیجات تازه است. کلسیم برای رشد استخوان‌ ها (شیر، ماست یا جایگزین در صورت عدم تحمل لاکتوز) و پروتئین‌ های سالم (ماهی، تخم مرغ، مرغ، گوشت بدون چربی، آجیل و دانه ها) مناسب هستند. برای بچه‌ های 5 تا 12 ساله، کلمه کلیدی تنوع است. ایده‌ های خلاقانه ارائه خدمات، راه طولانی را به سمت حفظ عادات غذایی سالم خواهند برد.

تغذیه کودک

‌تغذیه در مدرسه: چه خوراکی هایی برای بچه ها تهیه کنیم؟

تقریباً یک سوم غذایی که کودکان مصرف می‌ کنند در مدرسه است. به همین دلیل، مهم است که کودکان یک رژیم غذایی متعادل روزانه داشته باشند، چه از طریق میان وعده‌ ها و نهارهای سالم بسته بندی شده، چه از طریق برنامه غذایی سالم.

متأسفانه، بسیاری از مدارس همچنان ناهارهایی را ارائه می‌ دهند که دارای مواد غذایی و نوشیدنی‌ های فرآوری شده و پر از قند هستند. مدرسه ها باید فرزندتان را تشویق کنند تا محصولات روزانه تازه ارائه دهند و غذاهای شیرین (مانند شیر طعم‌ دار، دسر، بستنی و…) را به عنوان بخشی از برنامه غذایی مدرسه حذف کنند.

مواردی که باید در وعده ناهار کودک مدرسه‌ ای تامین شوند، عبارت‌ اند از:
  • انرژی پروتئین ویتامین‌ ها مواد معدنی فیبر این موارد را می‌ توانید به صورت یک ساندویچ در کنار هم گردآوری کرده یا به طور جداگانه در ظرف غذای فرزندتان قرار دهید.
    • انتخاب نان مناسب می‌ تواند بخش بزرگی از نیازهای غذایی وعده ناهار را برآورده کرده و حتی باعث هضم و جذب بهتر دیگر مواد باشد.
    • نان‌ های سبوس‌ دار یا غنی شده در مقایسه با نان‌های سفید، گزینه‌ های سالم‌ تری هستند.
  • سالاد و سبزیجات متنوع نیز در کنار یک تکه مرغ یا گوشت مزه‌دار شده می‌ توانند ویتامین و فیبر مورد نیاز تغذیه در کودکان سنین مدرسه را فراهم کنند.
  • همچنین مهم است که به مقدار نمک دریافتی کودک‌ تان در طول روز توجه کنید. بسیاری از غذاهای آماده دارای نمک فراوانی هستند که موجب تشنگی و کمبود آب بدن می‌ شوند. کم‌ آبی می‌تواند عوارض متعددی از جمله احساس خستگی و بدخلقی به همراه داشته باشد؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که فرزندتان روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشد. به طور کلی بهتر است مصرف نوشیدنی‌ های گازدار با قند فراوان را برای کودک خود محدود کنید، زیرا می‌ تواند منجر به افزایش بی‌ رویه وزن و پوسیدگی دندان‌ ها شود.
  • از طرفی تغذیه تکراری ممکن است باعث دلزدگی کودکان شده و میل آن‌ ها به انتخاب‌ غذاهای ناسالم را تقویت کند. تنوع در انتخاب میوه‌ ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات می‌ تواند باعث افزایش انگیزه کودکان در خوردن غذاهای سالم باشد. یک ظرف پر از میوه‌های رنگارنگ و متنوع می‌ تواند نقش موثری در افزایش علاقه کودکان به میوه‌ ها بازی کند.
  • گزینه‌ های ناهار مناسب برای تغذیه کودکان در مدرسه می‌ توانند در عین سادگی بسیار متنوع باشند. بعضی از این موارد عبارت‌ اند از:
    • نان، پنیر، خیار، گوجه نان، پنیر، گردو نان، مرغ پخته، نان، سیب‌ زمینی، ساندویچ با انواع کوکو ساندویچ کتلت نان، تخم‌ مرغ، گوجه پوره سیب‌زمینی با شیر و…

مناسب‌ترین میان وعده و خوراکی کودک در سنین مدرسه

‌بیشتر بخوانید: 8 میان وعده‌ سالمی که باید در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید!

کلام آخر: تغذیه کودکان در مدرسه اهمیت زیادی دارد و بهتر است با آموزش‌ های اصولی در مورد حفظ سلامت همراه باشد. رفتار درست والدین در انتقال عادات صحیح غذا خوردن به بچه‌ ها بسیار موثر است. هیچ غذایی را به طور کامل ممنوع نکنید و با ایجاد محدودیت مصرف آن‌ها را کنترل کنید. خوردن گاه‌ به‌ گاه چیپس، شکلات یا بستنی مشکلی ندارد و بهتر است برای جلوگیری از رفتارهای پنهانی بچه‌ ها، توسط خود والدین تهیه شوند. بهتر است ترکیب مناسبی از مواد غذایی را در تغذیه کودکان در مدرسه قرار دهید.

امیدواریم خواندن این مطلب که برای تهیه میان وعده های سالم برای مدرسه ی فرزند دلبندتان نوشته شده برای شما مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟