3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تلویزیون

وضع قوانینی برای تلویزیون دیدن کودکان در کنار سایر قوانین خانه، هم برای شما به عنوان والد و هم برای بچه‌ها مفید و البته لازم است. گرچه بچه‌ها ترجیح می‌دهند هیچ محدودیتی برای تماشای تلویزیون نداشته باشند، اما تحقیقات نشان داده است که تماشای بیش از حد تلویزیون می‌تواند پیامدهای مهمی داشته باشد، در واقع سبک زندگی کم‌تحرک می‌تواند منجر به چاقی، فشار خون بالا و سایر مشکلات سلامتی شود. به علاوه، محدود کردن زمان استفاده از تلویزیون می‌تواند بر خواب بهتر، مطالعه، انجام تکالیف یا بازی فعال کودکان تاثیرگذار باشد. ایجاد قوانین و تعیین محدودیت‌ها، به بچه‌ها کمک می‌کند سالم‌تر بمانند. در اینجا چند نکته برای شروع وجود دارد:

‌زمان تماشای تلویزیون برای کودک را محدود کنید

یکی از کاربردی‌ترین راه‌ها برای کاهش زمان تماشای تلویزیون، تنظیم قوانین خانه درباره زمان و نحوه استفاده از آن توسط خانواده است. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند که کودکان زیر 2 سال به هیچ وجه نباید در معرض نمایشگر قرار بگیرند، علتش هم این است که بیشترین رشد مغز در دو سال اول زندگی کودکان اتفاق می‌افتد و تلویزیون دیدن باعث کندی رشد مهارت‌های شناختی مثل صحبت کردن، یادگیری، تمرکز و توجه می‌شود و تماشای تلویزیون برای کودکان بالای دو سال، به روزی یک تا دو ساعت محدود شود.

برای روزها یا ساعات معین ممنوعیت ایجاد کنید

برخی از خانواده‌ها متوجه می‌شوند که راحت‌ترین کار این است که تماشای تلویزیون را در روزها یا زمان‌های مشخصی ممنوع کنند. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید که تلویزیون در روزهای امتحان و یا هنگام انجام تکالیف خاموش باشد، یا ممکن است در ساعات خاصی استفاده از نمایشگرها را محدود کنید.

غذا خوردن همراه با تلویزیون ممنوع!

خیلی از بچه‌ها فقط زمان تلویزیون دیدن غذا می‌خورند و به این موضوع عادت کرده‌اند. اما تداعی همزمان تلویزیون و غذا می‌تواند برای کودکان تبدیل به یک عادت مخرب شود و احتمال افزایش وزن ناسالم را در آن‌ها بالا ببرد. یک مطالعه نشان داد که زمان صرف غذا بدون صفحه نمایش ممکن است به عنوان یک عامل محافظتی در برابر چاقی دوران کودکی عمل کند. اگر فرزندتان به غیر از جلوی تلویزیون یا بدون استفاده از تبلت و موبایل غذایش را نمی‌خورد، حتما با یک درمانگر متخصص کودکان مشورت کنید، چون بنابر خلق کودک، میزان عادت و نحوه فرزند پروری شما، راهکارهای متفاوتی وجود دارد.

زمان‌های مشخصی را برای تماشای تلویزیون در نظر بگیرید

تعیین کنید که فرزندتان چقدر در روز یا در هفته  می‌تواند از تلویزیون استفاده کند -مثلاً یک ساعت در روزهای هفته و دو ساعت در تعطیلات آخر هفته- فرزندان خود را از این محدودیت آگاه کنید و توضیح دهید که چرا آن را اجرا می‌کنید. برای کودکان خردسال، به سادگی توضیح دهید که صرف زمان زیاد برای تماشای تلویزیون، برای مغز و بدن آن‌ها خوب نیست. برای بچه‌های بزرگ‌تر، می توانید توضیح دهید که بی تحرکی بیش از حد واقعاً برای سلامتی آن‌ها مضر است. پیامدهای شکستن این قوانین را از قبل تعیین کنید. ممکن است کودکان در ابتدا مقاومت نمایند، اما با مصمم و قاطع بودن شما ناچار به پذیرفتن قوانین جدید می‌گردند.

 تلویزیون

تلویزیون دیدن کودکان

بیشتر بخوانید: اگر فرزندتان بیش از حد از موبایل استفاده میکند حتما بخوانید!

‌تعیین قوانینی درباره این که کودک چه چیزی را می‌تواند تماشا کنند

واضح است که شما به کودک‌تان اجازه نمی‌دهید هر چیزی را که تلویزیون پخش می‌کند،‌ تماشا کند. ولی وقتی هم که مشغول انجام کاری هستید نمی‌توانید در لحظه تصمیم‌گیری کنید. بهتر است زمانبندی مناسبی برای تماشای تلویزیون اعضای خانواده، حتی خودتان داشته باشید. برنامه تلویزیونی که قرار است در ساعت و مدت مجاز نمایش داده شود را از قبل شناسایی نمایید.

محدودیت تماشا کردن

 

‌از استفاده از رسانه‌ها به عنوان صدای پس زمینه اجتناب ورزید.

عادت به روشن بودن تلویزیون بدون توجه به کاری که انجام می‌دهید فقط به مشکل می‌‌افزاید.

‌در اتاق خواب‌ها تلویزیون قرار ندهید

در حالت ایده آل، اتاق خواب کودک شما باید یک منطقه بدون فناوری باشد. در صورت امکان، از قرار دادن کامپیوتر، کنسول بازی ویدیویی یا تلویزیون در آن‌جا خودداری کنید. تلویزیون، کنسول‌های بازی ویدیویی و رایانه‌ها را به جای اتاق خواب بچه‌ها، در مکان‌های مشترک قرار دهید. به این ترتیب بچه‌ها نمی‌توانند ساعت‌ها در اتاق خود بمانند. آن‌ها باید زمان استفاده از صفحه نمایش را با سایر اعضای خانواده به اشتراک بگذارند، و شما می‌توانید بر کارها و مدت زمان استفاده از آن وسایل نظارت داشته باشید. اما دستگاه‌های قابل حمل مانند تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند، می‌توانند اجرای این قانون را دشوار کنند. بهتر است این دستگاه‌ها در طول شب در مکان‌های مشترک شارژ شوند، نه در اتاق‌خواب، تا در خواب بچه‌ها اختلال ایجاد نکنند. مطالعات نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها می‌توانند بر مدت زمان خواب کافی کودکان اختلال ایجاد کنند و کیفیت خواب آن‌ها را کاهش دهند و بر عدم توجه و تمرکز کودک شما در مدرسه تاثیر بگذارند.

فعالیت‌های جایگزین را پیشنهاد کنید

فعالیت‌هایی مانند مطالعه، نوشتن خاطرات یا بازی‌های دسته جمعی با اعضای خانواده که برای کودک به اندازه تماشای تلویزیون مهیج باشد، می‌توانند جایگزین مناسبی باشند. محدود کردن زمان تماشای تلویزیون به معنای کنار گذاشتن تنبلی و سرگرمی‌های کندتر است.

تربیت فرزند

‌کلام آخر: عوارض دیدن تلویزیون در کودکان را جدی بگیرید. هر چقدر کودک تحرک کم‌تری داشته باشد، احتمال آن که وزن وی بیش از حد افزایش یابد، بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که والدین برای فرزندانشان قوانین و محدودیت‌هایی در مورد تلویزیون وضع می‌کنند، کودکان نیز از آن‌ها پیروی می‌نمایند. پیشنهاد ما این است که نه تنها برای استفاده از تلویزیون، بلکه در مورد همه رسانه‌ها مانند کامپیوتر، بازی‌های ویدئویی و… محدودیت‌هایی اعمال نمایید. این محدودیت‌ها باید هم در مورد زمان استفاده و هم محتوای رسانه‌ای مناسب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟