3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

روش های شیر دادن صحیح به نوزاد

شیر دادن صحیح به نوزاد ممکن است در روزهای اول در نظر شما کار سختی باشد، اما با صبر، تلاش و پیگیری تبدیل به تجربه شیرینی برای شما می‌شود. شیردهی مهارتی است که شما و کودکتان با هم یاد می‌گیرید و عادت کردن به آن زمان می‌برد. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای شیر دادن استفاده کنید و می‌توانید انواع مختلف را امتحان کنید تا بفهمید چه چیزی برای شما و نوزادتان بهتر است.

در ادامه مقاله، روش‌های صحیح شیر دادن به نوزاد را توضیح می‌دهیم، تا بتوانید یک شیردهی آسان و لذت بخش داشته باشید.


چگونه به کودکم شیر بدهم؟

  1. نوزاد خود را به نوک سینه خود نزدیک نگه دارید.
  2. اجازه دهید سر کودک کمی به عقب برگردد تا لب بالایی او بتواند به نوک پستان شما برسد. این باید به کودک شما کمک کند تا دهانش باز شود.
  3. از خم کردن سینه به سمت جلو به سمت دهان کودک خودداری کنید، زیرا در این حالت اتصال سینه و دهان نوزاد به خوبی برقرار نمی‌ شود.
  4. هنگامی که دهان کودک شما به اندازه کافی باز است، چانه او باید بتواند ابتدا سینه شما را لمس کند، در حالی که سر او به عقب است، زبانش باید بتواند تا حد امکان به سینه شما برسد.
  5. در حالی که چانه کودک شما محکم سینه شما را لمس می‌کند و بینی او صاف است، دهان او باید کاملا باز باشد. در این حالت نگران نفس کشیدن نوزاد نباشید، زیرا بینی نوزاد تازه متولد شده به سمت بالا است تا بتواند در حالی که به سینه چسبیده است به راحتی نفس بکشد و یاد بگیرد که مکیدن و تنفس را به راحتی هماهنگ کند.
  6. در این حالت، باید پوست تیره تر نوک پستان را در بالای لب بالایی نوزادتان بیشتر از زیر لب پایینی ببینید. البته باز هم قسمت کمی از هاله پستان در بالای لب فوقاتی مشاهده می‌شود.
  7. اگر کودک در اتصال دهان با پستان مشکل دارد و یا اتصال ضعیف است، با قرار دادن انگشت تمیز در گوشه دهان یا با فشار دادن روی سینه نزدیک دهان ،دهان را از سینه جدا کرده و با قلقلک دادن لب بگذارید دوباره به درستی به سینه بچسبد و نوک سینه و قسمت قهوه ای سینه (آرئول) در دهان باشد.

بیشتر بخوانید: مزایای شیردهی برای مادر + 2 روش صحیح شیر دهی

 

نشانه‌های اشتباه گرفتن سینه توسط نوزاد

اگر موقعیت مادر هنگام شیردهی نادرست باشد، مادر و شیرخوار احساس ناراحتی می‌کنند و کیفیت شیردهی مادر افت می‌کند، علایم وضعیت نادرست شیردهی شامل:

  • بدن نوزاد در نزدیکی بدن مادر قرار ندارد و سر و گردنش پیچ خورده به طرفی دیگر است.
  • صورت و دهان نوزاد از سینه مادر فاصله دارد.
  • هاله پستان به طور کامل در داخل دهان قرار نگرفته است.
  • صدای بلع شیر، تغییر می‌یابد و به صدای ملچ ملچ شبیه است.
  • گونه‌های نوزاد به داخل فرو رفته است.
  • نوزاد به دلیل عدم احساس سیری، گریه می‌کند و پریشان است.( نوزادان معمولا با مکیدن شست، باز کردن دهان و تکان دادن سر به طرفین با دهان باز ، گرسنگی خود را نشان می‌دهند)
  • مادر هنگام شیردهی احساس درد در سینه دارد.


چگونه بفهمیم که کودک به اندازه کافی شیر دریافت می‌کند؟

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید متوجه شوید که آیا نوزادتان شیر کافی دریافت می‌کند یا خیر.

  • کودک شما با چند مکیدن سریع و سپس مکیدن طولانی‌تر شروع به تغذیه می‌کند.
  • گونه‌های آن‌ها پر می‌شود و می‌توانید صدای قورت دادن شیر را بشنوید.
  • کودک شما در حین شیردهی آرام به نظر می‌رسد و وقتی به اندازه کافی سیر می‌شود خودش از سینه جدا می‌شود.
  • آنها بعد از شیردهی آرام و خوشحال به نظر می‌رسند.
  • آنها باید سالم و در حال افزایش وزن باشند (البته طبیعی است که نوزادان در هفته اول پس از تولد کمی وزن کم کنند). اگر نگران هستید که نوزادتان وزن اضافه نمی‌کند و در طول یا بعد از شیردهی ناآرام است، با ماما یا پزشک اطفال صحبت کنید.
  • پس از چند روز اول، کودک شما باید حداقل 6 پوشک خیس در روز داشته باشد.

بیشتر بخوانید: 8 نکته ضروری که مادران تازه وارد باید بدانند!!


حالت‌های رایج شیر دادن صحیح به نوزاد

شیر دادن به نوزاد، اهمیتی فراتر از موضوع تغذیه دارد. شیردهی باعث ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند میشود و یک موقعیت پرورشی نیز به حساب می‌آید. استفاده از زمان تغذیه برای برقراری تماس چشمی و در آغوش گرفتن کودک، فرصتی عالی برای تقویت پیوند مادر و فرزند است. همچنین زمان بسیار خوبی برای صحبت با کودک دلبندتان است

هر مادری بر اساس موقعیت خود بهترین حالت شیر دادن به نوزاد را برای خود انتخاب می‌کند. در این قسمت حالت‌های مختلف شیردهی به نوزاد را با هم بررسی می‌کنیم.

حالت خوابیده

وضعیت شیر دادن به نوزاد در حالت خوابیده برای خانم‌هایی که سزارین شده‌اند و یا مادرهایی که بخیه محل زایمان دارند، مناسب است. همچنین مادرهایی که سینه‌های بزرگی داشته و یا تمایل به استراحت در هنگام شیردهی دارند، می‌توانند از این روش استفاده می‌کنند.

وضعیت خوابیده شیردهی که به عنوان تغذیه بیولوژیکی نیز شناخته می‌شود، اغلب اولین تلاش مادران برای شیردهی است. اگر کودک شما به محض تولد روی سینه یا شکم شما قرار بگیرد، در حالت خوب، به طور غریزی یکی از سینه‌های شما را جستجو می‌کند و سعی می‌کند آن را بگیرد. این حالت فقط برای نوزادان تازه متولد شده نیست و می‌تواند برای نوزادان در هر سنی به خوبی جواب دهد.

در این روش سر و بدن نوزاد باید در امتداد یک خط مستقیم قرار داشته و صورت نوزاد روبه‌روی سینه مادر باشد. بدن نوزاد نیز باید در تماس نزدیک با بدن مادر بوده و پشت او باید با دست مادر نگه داشته شود.

حالت گهواره

این موقعیت کلاسیکی است که اکثر ما وقتی به شیردهی فکر می‌کنیم تصور می‌کنیم. مادر در این حالت به صورتی عمودی نشسته و با دستش سر نوزاد را نگه می‌دارد و با همان دست بدن و پای او را در زیر بغل و بازوی خود قرار می‌دهد. این یک موقعیت بسیار محبوب است، اما همیشه برای نوزادان آسان نیست زیرا به اندازه روش‌های دیگر راحت نیست.

استفاده از یک بالش کوچک یا یک بالش شیردهی زیر دست شما از وارد آمدن فشار به کمر یا شانه‌های شما جلوگیری می‌کند. این روش یا حالت برای فرزندان دوقلو یا مادرهایی که دچار انسداد مجاری شیر شده‌اند، بسیار مناسب است.

حالت بغل گرفتن

این روش، متداول‌ترین و بهترین روش شیردهی به شیرخوار می‌باشد. از آنجایی که کودک شما به طور کامل روی دست مقابل شما حمایت می‌شود، شما کنترل بیشتری بر موقعیت او دارید و می‌توانید از دست آزاد خود برای شکل دادن به سینه خود استفاده کنید. در این حالت شانه نوزاد، روی خم آرنج و سرش روی بازوی مادر قرار می‌گیرد، صورت کودک مقابل سینه مادر بوده و سر و بدنش در یک امتداد قرار دارند.

حالت خوابیده به پهلو

ایده آل برای تغذیه در شب و شیردهی در رختخواب یا روی مبل، خوابیدن به پهلو نیز می‌تواند راحت‌تر از نشستن باشد، به خصوص برای مادرانی که سزارین شده‌اند و بخیه دارند.در این حالت مادر و نوزاد باید به پهلو در کنار یکدیگر، شکم به شکم دراز بکشند.


نوزاد چند دقیقه باید شیر بخورد؟

مدت زمان شیر خوردن نوزاد معمولا ۲۰ تا ۴۵ دقیقه است، در ۲۰ دقیقه مکیدن صحیح سینه خالی می‌شود، اما به دلیل خواب‌آلودگی و یا تفاوت‌های دیگر بین نوزادها ممکن است بیشتر طول بکشد که نیاز به شکیبایی و صبر مادر دارد.


چگونه بچه را از شیر بگیریم؟

پزشکان و مشاوران شیردهی اغلب توصیه می‌کنند که تداوم تغذیه با شیر مادر تا پایان دو سالگی ادامه داشته باشد. اما تصمیم در مورد از شیر گرفتن کودک یا نوع تغذیهٔ او با شرایط جسمی و روحی مادر و کودک و همچنین شرایط زندگی و خانواده در ارتباط است. بهترین روش از شیر گرفتن کودک، روش تدریجی است، که بهتر است کمتر از دو هفته و بیشتر از ۶ هفته طول نکشد.

بیشتر بخوانید: چه زمانی و چگونه کودک را از شیر بگیریم

 

کلام آخر: معمولا در بیمارستان آموزش‌های اولیه لازم را برای شیر دادن به نوزاد را ارائه می‌دهند. در منزل نیز، با صبر و حوصله کافی، زمان لازم را برای شیردهی اختصاص دهید. توجه داشته باشید، اگر شیردهی دردناک است، یا نوزاد بعد از شیر خوردن گرسنه به نظر می رسد و یا وزن اضافه نمی‌کند، فرآیند شیردهی و مکیدن پستان توسط نوزاد باید اصلاح شود.

1 نظر در “7 روش شیر دادن صحیح به نوزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟