3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

نکات مهم برای مراقبت از نوزاد یک ماهه

همراه داشتن نوزاد در خانه در چند هفته اول ممکن است دلهره آور باشد. با گذشت هفته‌ها شما به تدریج با این موجود کوچک جدید در زندگی خود سازگار می‌شوید و احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری خواهید داشت.

نوزادان به سرعت رشد و تغییر می‌کنند، برای کمک به احساس آمادگی بیشتر، ما برخی از نقاط عطف معمولی برای یک نوزاد یک ماهه را بیان می‌کنیم، آنچه را که باید در مورد مراقبت از نوزاد یک ماهه را بدانید، پوشش می‌دهیم و در مورد شرایط بالقوه کودکتان اطلاعات لازم را به شما می‌دهیم، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.


هفته اول تولد نوزاد

نوزادان معمولاً در چند روز اول پس از تولد بسیار خواب آلود هستند و این طبیعی است. نوزادانی که قبل از موعد مقرر به دنیا می‌آیند، چند روز اضافه خواب‌آلود دارند، در حالی که نوزادانی که بعد از موعد مقرر متولد می‌شوند، معمولا مرحله فوق‌ خواب‌آلودگی را ندارند. آنها ممکن است در چند روز اول کمتر غذا بخورند. سپس سیستم عصبی آن‌ها کمی بالغ می‌شود و دوره‌های هوشیاری بیشتری برای بیداری خواهند داشت و شروع به خوردن بیشتر می‌کنند. مهم است که با شمارش تعداد پوشک‌های خیس و کثیف، بررسی کنید که آنها به اندازه کافی غذا می‌خورند.

 

5 نکته مراقبت از نوزاد یک ماهه:

1- خواب نوزاد یک ماهه

نوزاد یک ماهه بین ۱۴ تا ۱۷ ساعت در طول روز می‌خوابد و این خواب به رشد او کمک می‌کند. خواب نوزاد بر روی رشد مغزی و فیزیکی، سیستم عصبی، خلق و خوی و یادگیری بهتر تاثیر زیادی دارد. گاهی اوقات نوزاد خوابیدن را به بیدار بودن و تغذیه ترجیح می‌دهد که باعث طولانی شدن خواب او می‌شود. این خواب طولانی در بازه‌های زمانی ۲ تا ۳ ساعته و حتی ۵ ساعت هم طبیعی است.

اگر نوزاد شما در بازه زمانی بیش از ۵ ساعت می‌خوابد حتما به پزشک مراجعه و از او مشاوره دریافت کنید. بی شک دوست دارید نوزادتان در سلامت کامل بخوابد. تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که به پشت خوابانده می‌شوند کمتر در معرض خطر «مرگ ناگهانی نوزاد» یا «سیدز» قرار می گیرند. اگر نوزادتان را در به پشت خوابیدن مشکلی ندارد، همواره او را در تخت نوزادی به پشت بخوابانید.

بیداری‌های شبانه نوزاد در این سن اغلب به دلیل گرسنگی است. پس باید در زمان‌های مشخصی به نوزاد شیر بدهید. تغذیه نوزاد یک ماهه باید سه تا چهار بار در طول شب صورت بگیرد. متخصصان توصیه می‌کنند در این سن برای بهبود خواب نوزاد در اوایل صبح می‌توانید یک وعده شیر دهی را در حدود ساعت ۶ تا ۷ صبح انجام دهید.

نکات مهم برای مراقبت از نوزاد یک ماهه

بیشتر بخوانید: 8 نکته ضروری که مادران تازه وارد باید بدانند!!

 

2- برنامه تغذیه نوزاد یک ماهه

تغذیه نوزاد را بلافاصله بعد از زایمان شروع کنید و ادامه دهید، این کار باعث تولید بیشتر شیر می‌شود. شیر روزهای اول ( آغوز یا ماک) که زرد رنگ است بسیار مغذی و دارای مواد ایمنی بخش برای نوزاد است و او را از بسیاری بیماری‎ها حفاظت می‌کند. آن را از فرزندتان دریغ نکنید. ممکن است به این فکر کنید که چه مقدار شیر برای رشد کودک یک ماهه لازم است. هر زمان که کودک گرسنه به نظر می‌رسد به او غذا دهید.

در این سن کودک در هر ۲۴ ساعت ۸ مرتبه تغذیه می‌شود. یا تقریبا هر ۳ تا ۴ ساعت یک‌بار کودک از شیر کمکی تغذیه می‌شود. اگر کودک در میانه رشد ناگهانی باشد ممکن است شیر بیشتری بخورد. اگر به هر دلیلی از شیرخوارتان دور می‌شوید مانند کار و بیماری یا مسافرت هر ۲ ساعت شیر خود را بدوشید. شیر دوشیده شده مادر تا ۶ ساعت در درجه معمولی اتاق و تا ۲ روز در یخچال قابل نگهداری است.

 

3- تعویض پوشک نوزاد یک ماهه

تنظیم زمان تعویض پوشک نوزادان به دفعات دفع ادرار و مدفوع و نیز میزان حساسیت پوست نوزاد وابسته است. نوزادان به تعویض مرتب پوشک نیاز دارند اما فواصل تعویض به حساس بودن پوست‌شان بستگی دارد. برخی نوزادان پوست بسیار حساسی دارند و به محض مرطوب شدن پوشک باید آن را عوض کنید چون به سرعت پوست‌شان قرمز و خارش دار‌‌‌ و دچار راش پوشک می‌شوند.

به پوشک‌های مرطوب کودک دقت کنید. در این مرحله کودک ممکن است ۴ تا ۶ بار پوشک خود را خیس کند. مدفوع و آنچه «طبیعی» محسوب می‌شود طیف گسترده‌ای دارد. اغلب کودکان حداقل یک بار در روز مدفوع می‌کنند. اما برخی ممکن است روزها و حتی یک هفته طول بکشد و مدفوع نکنند. در صورتی که مدفوع از انسجام طبیعی برخوردار باشد (به بیانی دیگر نرم و کمی شل باشد) و کودک یک ماهه به خوبی شیر می‌خورد و وزن می‌گیرد،‌ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اگر به اندازه کافی پوشک خیس نمی‌بینید با پزشک اطفال مشورت کنید. از پوشک‌های نرم و راحت برای کودک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:  الگوی اولیه خواب نوزادان تا یک سالگی

 

4- مراقبت از ناف نوزاد یک ماهه

ناف نوزادان تا ۱۰- ۷ روز و حداکثر ۱۵ روز بعد از تولد از محل خود جدا میشود. در صورت عدم رعایت بهداشت نوزاد ممکن است عفونت کرده و حتی منجر به عفونت حفره پریتوان ( پریتونیت ) شود. شستشوی روزانه ناف با آب و صابون یا الکل طبی۳ -۲ بار وبستن پوشک کودک زیر ناف تا آلوده به ادرار و مدفوع نشود و در معرض هوا باشد از اقدامات موثر پیشگیرانه می‌باشد. علائم عفونت ناف نوزاد عبارتند از داشتن ترشح چرکی، گرمی، قرمزی و ورم ناف و دیر افتادن ناف. والدین با دیدن این نشانه ها باید با پزشک مشورت کنند.

 

5- مناسب ترین زمان برای آروغ گرفتن از نوزاد

آروغ گیری از نوزاد بخش مهمی از تغذیه اوست. هنگامی که کودک شما شیر می‌خورد، حباب‌های هوا می‌توانند در معده او گیر کنند و باعث ناراحتی‌های زیادی شوند. برای برخی از نوزادان آروغ‌زدن آسان است؛ درحالی‌که، برخی دیگر به کمک نیاز دارند. هیچ قانونی درمورد اینکه چه زمانی باید آروغ گیری از نوزاد انجام شود وجود ندارد؛ برخی از نوزادان در حین شیرخوردن نیاز به آروغ‌زدن دارند و برخی دیگر ممکن است بعد از آن این کار را انجام دهند.

برای اینکه بدانید چه زمانی برای آروغ‌گرفتن از نوزاد بهتر است به دنبال سرنخ‌ها باشید؛ برای مثال اگر کودک شما هنگام شیرخوردن ناراحت است، کمی استراحت کنید. اگر هنگام تغذیه خوب به نظر می‌رسد، صبر کنید تا تمام شود و فرایند اروغ زدن نوزاد بعد از شیر انجام شود.

اگر در حین شیردادن به نظر می‌رسد که کودک شما بی‌قرار است، شیردهی را متوقف کنید و صبر کنید تا آروغ بزند و سپس دوباره شیردادن را شروع کنید. اگر نوزادتان درحال تغذیه با شیر خشک یا با شیشه شیر است، هر 2 تا 3 اونس (60 تا 90 میلی‌لیتر) برای آروغ‌گیری اقدام کنید یا اینکه اگر نوزاد را با شیر خود تغذیه می‌کنید، هر بار که سینه‌ها را عوض می‌کنید، سعی کنید آروغ بزند.

 

بیشتر بخوانید: درک نیازهای نوزاد: خواب، تغذیه و بازی


کلام آخر:
امیدواریم که این مطلب به شما در یادگیری نکات مهم جهت مراقبت از نوزاد یک ماهه کمک کند. برای تضمین سلامتی نوزادان یک ماهه، این موارد را دنبال کنید و از سلامتی، ایمنی و روند رشد مناسب کوچولوی خود اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟