3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

5 فایده تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر فواید زیادی برای سلامتی شما و کودکتان دارد. شیردهی به نوزاد به تقویت سیستم ایمنی کودک شما کمک می‌کند و تغذیه کامل و مغذی را ارائه می‌دهد. برخی از مزایای سلامتی برای مادر شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است. سازمان جهانی بهداشت (WHO) تغذیه با شیر مادر را تا 2 سالگی یا بیشتر توصیه می‌کند. این آژانس‌ها توصیه می‌کنند که از یک ساعت پس از تولد شروع کنید تا از بیشترین مزایای شیردهی بهره ببرید. در ادامه با 5 فایده تغذیه با شیر مادر آشنا شوید.

 

1. شیر مادر: تغذیه ایده آلی برای نوزادان

اکثر متخصصان کودک تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای حداقل 6 ماه یا بیشتر توصیه می‌کنند. شیر مادر حاوی همه چیزهایی است که کودک در 6 ماه اول زندگی به آن نیاز دارد، به نسبت مناسب. ترکیب آن حتی با توجه به نیازهای در حال تغییر کودک، به ویژه در ماه اول زندگی، تغییر می‌کند.

در روزهای اول پس از تولد، سینه‌های شما مایعی غلیظ و زرد رنگ به نام آغوز تولید می‌کنند. سرشار از پروتئین، قند کم و سرشار از ترکیبات مفید است. این واقعا یک غذای شگفت انگیز است و با شیر خشک قابل مقایسه نیست. آغوز اولین شیر ایده آل است و به رشد دستگاه گوارش نابالغ نوزاد کمک می‌کند. پس از چند روز اول، سینه‌ها با رشد معده نوزاد، شروع به تولید مقادیر بیشتری شیر می‌کنند. تنها چیزی که ممکن است از شیر جادویی مادر کم باشد ویتامین D است. که معمولا مصرف قطره ویتامین D توصیه می‌شود.

 

2. شیر مادر: حاوی آنتی بادی های مهم

شیر مادر مملو از آنتی‌بادی‌هایی است که به کودک شما کمک می‌کند با ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند، که در ماه‌های اولیه حساس بسیار مهم است. این به ویژه در مورد آغوز، اولین شیر صدق می‌کند. آغوز مقادیر بالایی از ایمونوگلوبولین A (IgA) و همچنین چندین آنتی بادی دیگر را فراهم می‌کند.

هنگامی که در معرض ویروس‌ها یا باکتری‌ها قرار می‌گیرید، شروع به تولید آنتی بادی می‌کنید که سپس وارد شیر می‌شود.، که برای کودک مصونیت ایجاد می‌کند. (IgA)  با تشکیل یک لایه محافظ در بینی، گلو و سیستم گوارش کودک از بیمار شدن کودک محافظت می‌کند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند در برابر مسائل بهداشتی مانند ذات الریه، اسهال و عفونت آسیب پذیرتر هستند.

بیشتر بخوانید: 7 روش شیر دادن صحیح به نوزاد


3. تغذیه با شیر مادر: کاهش خطر ابتلا به بیماری

منبع معتبر تغذیه انحصاری با شیر مادر، به این معنی که شیرخوار فقط شیر مادر را دریافت می‌کند، بسیار مفید است. ممکن است خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و عفونت‌ها را در کودک شما کاهش دهد، از جمله:

عفونت گوش میانی:  تغذیه با شیر مادر از عفونت‌های گوش میانی، گلو و سینوسی دوران نوزادی محافظت می‌کند.

عفونت‌های دستگاه تنفسی: تغذیه با شیر مادر می‌تواند در برابر چندین بیماری حاد تنفسی و گوارشی محافظت کند.

سرماخوردگی و عفونت: نوزادانی که به مدت 6 ماه به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شوند، معمولا کمتر در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی جدی و عفونت گوش یا گلو قرار می‌گیرند.

عفونت‌های روده: تغذیه با شیر مادر با کاهش عفونت های روده مرتبط است.

آسیب بافت روده: تغذیه نوزادان نارس با شیر مادر با کاهش بروز انتروکولیت نکروزان مرتبط است.

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS): تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به SIDS مرتبط است، به خصوص زمانی که به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می‌شود.

بیماری‌های آلرژیک: تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به آسم، درماتیت آتوپیک و اگزما مرتبط است.

بیماری‌های روده: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مبتلا می‌شوند.

دیابت: تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و دیابت غیر وابسته به انسولین (نوع 2) مرتبط است.

لوسمی دوران کودکی:  تغذیه با شیر مادر با کاهش خطر ابتلا به سرطان خون در دوران کودکی مرتبط است.


4. تغذیه با شیر مادر:
باهوش تر شدن کودکان

برخی از مطالعات معتبر نشان می‌دهد که ممکن است تفاوتی در رشد مغز بین نوزادانی که با شیر مادر و شیر خشک تغذیه می‌شوند، وجود داشته باشد. این تفاوت ممکن است به دلیل صمیمیت فیزیکی، لمس و تماس چشمی مرتبط با شیردهی و همچنین محتوای مواد مغذی باشد. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نمرات هوش بالاتری دارند و با افزایش سن، کمتر دچار مشکلات رفتاری  و مشکلات یادگیری می‌شوند. با این حال، بارزترین اثرات در نوزادان نارس دیده می‌شود، که خطر بیشتری برای مشکلات رشدی دارند. تغذیه با شیر مادر اثرات مثبت قابل توجهی بر رشد طولانی مدت مغز نوزادان دارد.


 5. شیر مادر: افزایش وزن سالم کودک

تغذیه با شیر مادر باعث افزایش وزن سالم و جلوگیری از چاقی در دوران کودکی می‌شود. یک مطالعه معتبر نشان داده است که شیردهی بیش از 4 ماه با شیر مادر باعث کاهش قابل توجهی در شانس ابتلای نوزاد به اضافه وزن و چاقی می‌شود. این ممکن است به دلیل رشد باکتری‌های مختلف روده باشد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند دارای مقادیر بیشتری از باکتری‌های مفید روده هستند که ممکن است بر ذخیره چربی تأثیر بگذارد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، لپتین بیشتری در سیستم خود نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، دارند. لپتین یک هورمون کلیدی برای تنظیم اشتها و ذخیره چربی است.

بیشتر بخوانید: نکات مهم درباره‌ی تغذیه و خوابیدن کودک نوپا


چگونه می‌توان فهمید که شیر مادر برای تغذیه کودک کافی است؟

  • در طول روز نوزاد ۸ تا ۱۲ مرتبه شیر می‌خورد. او باید با همین تعداد دفعات سیر شود.
  • مدفوع نوزاد باید زرد رنگ، نرم و متناسب با دفعات شیردهی باشد.
  • نوزاد باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از هر سینه شیر بمکد.
  • از ابتدای تولد تا اوایل ۴ ماهگی نوزاد باید حداقل ۱۱۳ گرم در هفته وزن اضافه کند.
  • نوزادی که تغذیه کافی دارد، حداقل ۶ پوشک در طول روز کثیف می‌کند.
  • یکی از نشانه‌های کافی بودن شیر، احساس پری سینه‌ها پیش از شیردهی و خالی شدن آن‌ها پس از شیردهی می‌باشد.

کلام آخر: در این مطلب درباره فواید شیر مادر خوانید. بهتر است که کودک تا دو سالگی از شیر مادر تغذیه کند. زمانی که احساس می‌کنید شیرتان کم شده است می‌توانید از پزشک متخصص بخواهید تا برایتان درباره علت کم بودن شیر مادر توضیح بدهد و شما را از نگرانی در بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟