3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

نکات آموزشی

آموزش رفتارخوب و مودبانه به کودک خردسال ممکن است کمی سخت به نظر برسد، اما جای نگرانی نیست. شما می‌توانید با آموزش چند عبارت کلیدی و احوال‌پرسی، تشویق آن‌ها به درک اهمیت همدلی، شفقت و الگوبرداری از رفتار خوب، فرزند خود را به مودب بودن تشویق کنید! درک اساس رفتارهای خوب، به شما کمک می‌کند تا رفتارهای خوب را به فرزند خود بیاموزید. به هر حال، اخلاق خوب، رعایت ادب و احترام برای زندگی مشترک در این جهان ضروری است. رفتارهای مهربان، نشان دهنده شخصیتی محبت‌آمیز، با ملاحظه و مودب است. این مقاله به بررسی نکات تربیتی می‌پردازیم تا بتوانید به فرزند خود در یادگیری اهمیت رفتار و آداب خوب کمک کنید.


1. انتظار احترام داشته باشید

باور کنید یا نه، شما از بدو تولد رفتارهای خوبی را به فرزند خود آموزش می‌دهید. ریشه اخلاق خوب، احترام به شخص دیگر است و ریشه احترام حساسیت است. حساسیت یکی از ارزشمندترین خصوصیاتی است که می‌توانید به فرزند خود القا کنید. نوزاد حساس به طور طبیعی تبدیل به کودکی محترم می‌شود که چون به احساسات دیگران اهمیت می‌دهد، طبیعتاً فردی خوش اخلاق خواهد شد. ادب او خلاقانه‌تر و دلچسب‌تر از هر چیزی است که می‌تواند از کتاب آداب معاشرت یاد بگیرد. در سال‌های اخیر آموزش کودکان به “قاطع بودن” از نظر اجتماعی تاکید شده است. قاطع بودن سالم است، مادامی که ادب و خوش اخلاقی را زیر پا نگذارد.


2- سلام و خداحافظ را به آن‌ها آموزش دهید

این عبارات، اولین گام برای تعامل مودبانه با دیگران است. تمرین کنید و هر روز وقتی از خواب بیدار می‌شوید به “سلام” یا “صبح بخیر” اشاره کنید. وقتی کودک شما شروع به یادگیری می‌کند، سعی کنید به او یادآوری کنید که به بستگان و دوستان سلام کند. اگر فراموش کردند سلام کنند، به آرامی به آن‌ها یادآوری کنید. آن‌ها حتی می‌توانند یاد بگیرند چگونه “سلام” کنند در حالی که هنوز صحبت کردن را یاد نگرفته‌اند! سعی کنید نحوه سلام و خداحافظی را به فرزند خود بیاموزید.


3- کلمات مودبانه را زود آموزش دهید

حتی بچه‌های دو ساله می‌توانند یاد بگیرند که بگویند “لطفا” و “متشکرم”. با وجود این‌که آن‌ها هنوز معنی اجتماعی این کلمات را درک نکرده‌اند، کودک نوپا نتیجه می‌گیرد که معنی کلمه‌ی “لطفا” این است که چگونه به خواسته خود می‌رسد و “متشکرم” به این معناست که چگونه تعامل را پایان می‌دهد. وقتی از کودک نوپا می‌خواهید چیزی به شما بدهد، عبارت “لطفا” را بگویید و با “تشکر” تمام کنید. حتی قبل از این‌که کودک معنی این کلمات را بفهمد، می‌آموزد که آن‌ها مهم هستند زیرا مادر و پدر از آن‌ها بسیار استفاده می‌کنند.

نکات آموزشی


4- آداب معاشرت

بگذارید کودک شما در طول روز با افراد در ارتباط باشد و عبارات “لطفا”، “متشکرم”، “خوش آمدید” و “ببخشید” را با همان ادبي كه ما بزرگسالان انجام مي‌دهيم، با همسالان خود و دیگران انجام دهد. اجازه دهید کودک شما طعم صحبت مودبانه را بگیرد.


5- به آن‌ها کمک کنید نحوه برقراری ارتباط چشمی را در مکالمه بیاموزند

نگاه کردن به چشمان کسی، بخش مهمی از گفتگوی معنادار است! ممکن است برای هر کسی، کودک یا بزرگسال سخت باشد، بنابراین درک کنید که آموزش این مرحله به زمان بیشتری نیاز دارد. برای تمرین، از فرزند خود بخواهید که به چشمان اعضای خانواده خود نگاه کند تا رنگ چشم آن‌ها را متوجه شود. این می‌تواند آموزش ارتباط چشمی را بیشتر شبیه یک بازی کند و می‌تواند به آن‌ها کمک کند در مکالمه راحت‌تر شوند! اگر متوجه شدید که کودکتان در حالی که با کسی صحبت می‌کند به زمین خیره شده است، به آرامی پیشنهاد کنید که وقتی کسی با او صحبت می‌کند، سرش را بالا ببرد. مهم ترین توصیه هایی که برای تربیت کودک 3 تا 6 سال باید بدانید


6- به آن‌ها یاد دهید صحبت دیگران را قطع نکنند

به فرزند خود کمک کنید تا بفهمد که وقتی با مردم صحبت می‌کنید، نباید آن را قطع کند. هر زمان که مکالمه‌ای دارید و فرزندتان صحبت شما را قطع می‌کند، از او بخواهید منتظر بماند تا صحبت شما به پایان برسد. در هر زمان که صحبت شما را قطع می‌کنند، ثابت قدم باشید و از آن‌ها تشکر کنید که صبر خواهند کرد.


7- مهربانی را به آن‌ها آموزش دهید

به فرزند خود اهمیت همدلی، شفقت و مراقبت از جامعه اطراف خود را بیاموزید. برای کمک به آن‌ها، در درک همدلی آن‌ها را تشویق کنید تا به درگیری‌ها از منظر شخص دیگری نگاه کنند. به عنوان مثال، اگر آن‌ها با خواهر و برادری مشاجره می‌کنند، از هر دو کودک بخواهید دیدگاه خود را توضیح دهند. آن‌ها را ترغیب کنید تا واقعاً به دیدگاه دیگران گوش دهند و احساس خواهر و برادر خود را درک کنند. با یک سازش کنار بیایید تا فرزند شما بیاموزد که چگونه واکنش مثبت نشان دهد حتی زمانی برخلاف میلش است.

تربیت کودک


8- انتظارات را مشخص کنید

به جای این‌که به کودک خود بگویید کاری را انجام ندهد، کاری را که او باید انجام دهد نیز به او یادآوری کنید. “نه” بدون هیچ‌گونه پیشنهاد جایگزین ممکن است باعث شود کودک شما در مورد اقدامات بعدی خود دچار سردرگمی شود. فرزند خود را راهنمایی کنید تا بداند چه رفتار خوبی باید انجام دهد.


9- ثابت قدم بمانید

همیشه انتظارات خود را از فرزند خود دنبال کنید. اگر به فرزند خود بیاموزید که مثلاً حرف مردم را قطع نکند و بعد وقتی آن‌ها حرف شما را قطع کنند و چیزی نگویید، این پیام‌های متفاوتی به فرزند شما می‌دهد. به محض معرفی یک درس جدید در زمینه آداب معاشرت، با یادآوری این نکته که کودک به طور مداوم باید آن رفتا را انجام دهد، او را مسئولیت‌پذیر کنید.


10- الگوسازی کنید

کودکان از طریق مثال بهتر یاد می‌گیرند؛ همیشه در حضور فرزند خود مهربان، مودب و بانزاکت باشید تا او الگوی مثبتی داشته باشد. همه ما روزهای بدی داریم، اما تمام تلاش خود را بکنید تا هرگونه عصبانیت یا بی‌حوصلگی را در مقابل فرزند خود به حداقل برسانید یا پنهان کنید.


 مهم ترین نکات آموزشیمهم ترین توصیه‌هایی که برای تربیت کودک 7 تا 9 سال باید بدانید


کلام آخر: آموزش رفتار به فرزندان هم برای خانه و هم برای زندگی اجتماعی آن‌ها مفید است. آنها دوستانی را جذب می‌کنند که از بودن در کنار افراد مثبت اندیش و خوش برخورد لذت می‌برند. در خانه شادی بیشتری و نزاع کمتری وجود خواهد داشت که بین همه اعضای خانواده رابطه محکم‌تری ایجاد می‌کند و تا بزرگسالی ادامه می‌یابد.
منبع: wikihow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟