3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

8 نکته مهم برای والدین کودک مبتلا به اوتیسم

اگر شما یکی از والدین کودک مبتلا به اختلال طیف یا بیماری اوتیسم (ASD) هستید، باید بدانید که تنها نیستید. در این مطلب چند استراتژی وجود دارد که می‌ تواند به شما کمک کند تا بهتر در تربیت کودک مبتلا به اوتیسم خود عمل کنید. در این مقاله از بامبینو در که نکات مهمی برای شما والدینی که کودکتان به اختلال اوتیسم مبتلا است، همراه ما باشید.


بیماری یا اختلال اوتیسم چیست؟

اوتیسم یک نوع ناتوانی رشدی است که معمولاً در اوایل کودکی ظاهر می‌ شود و می‌ تواند بر مهارت‌ های اجتماعی، ارتباطات، روابط و خودکنترلی فرد تأثیر بگذارد. اوتیسم با مجموعه خاصی از اختلالات رشدی عصبی تعریف می‌ شود و یک “شرایط طیفی” است که افراد را به طور متفاوت و به درجات مختلف تحت تاثیر قرار می‌ دهد.

این اختلالات با مشکلات ارتباطی و تعامل اجتماعی مشخص می‌ شوند. افراد مبتلا به ASD اغلب علائم یا الگو های رفتاری محدود ، تکراری و کلیشه‌ ای را نشان می‌ دهند. در حالی که اکنون هیچ علت شناخته شده‌ ای برای اوتیسم وجود ندارد، تشخیص زود هنگام به فرد کمک می‌ کند تا حمایت و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند که می‎تواند منجر به زندگی با کیفیت و پر از فرصت شود.

طبق کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکی آمریکا، که توسط پزشکان برای تشخیص اوتیسم استفاده می‌ شود، علائم اوتیسم معمولاً در اوایل کودکی، بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی مشهود است. با این حال، علائم ممکن است زود تر یا دیر تر ظاهر شوند.

علائم اولیه ممکن است شامل تاخیر قابل توجه در زبان یا پیشرفت اجتماعی باشد. کارهای زیادی وجود دارد که والدین کودک مبتلا به اختلال اوتیسم، با انجام آن‌ ها می‌ توانند شرایط را برای کودک و خود راحت‌ تر کنند. مهم‌ ترین آن‌ ها عبارتند از:


1. روی نکات مثبت تمرکز کنید

درست مانند هر کس دیگری، کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، اغلب به تقویت رفتار های مثبت واکنش نشان می‌ دهند. این بدان معناست که وقتی آن‌ها را به خاطر رفتار هایی که به خوبی انجام می‌ دهند تحسین می‌ کنید، باعث می‌ شود آن‌ ها (و شما) احساس خوبی داشته باشند. یافتن فعالیت‌ هایی که سرگرمی و بازی به نظر می‌ رسند و نه آموزش یا درمان، بیشتر به کودک کمک می‌کند تا با شما ارتباط برقرار کند.

‌2. ثابت و طبق برنامه عمل کنید

افرادی که در این طیف قرار دارند، انجام کارهای روزمره را دوست دارند. مطمئن شوید که آن‌ ها راهنمایی و تعامل مداوم دریافت می‌ کنند تا بتوانند آن‌ چه را که در درمان می‌ آموزند، تمرین کنند. این امر می‌ تواند یادگیری مهارت‌ ها و رفتار های جدید را آسان‌ تر کند و به آن‌ ها کمک کند تا مهارت خود را در موقعیت‌ های مختلف به کار گیرند. با معلمان و درمانگران آن‌ ها صحبت کنید و سعی کنید مجموعه‌ ای از تکنیک‌ ها و روش‌ های تعامل را هماهنگ کنید تا بتوانید آن‌چه را که میاموزند در خانه انجام دهند.

اوتیسم

3. به کودک خود زمان بدهید

باید تکنیک‌ ها، درمان‌ ها و روش‌ های مختلف زیادی را امتحان کنید تا متوجه ‌شوید چه چیزی برای فرزندتان بهترین است. مثبت بمانید و سعی کنید اگر به روش خاصی به خوبی پاسخ نداد، دلسرد نشوید.


4. همراه کردن کودک مبتلا به اوتیسم با فعالیت‌ های روزمره

اگر رفتار فرزندتان غیرقابل پیش‌ بینی است، ممکن است احساس کنید راحت‌ تر است که او را در معرض موقعیت‌ های خاصی قرار ندهید. اما وقتی آن‌ ها را در کار های روزمره مانند خرید مواد غذایی یا اداره پست می‌ برید، در واقع به او کمک می‌ کنید تا به دنیای اطراف خود عادت کند.

 

5. پشتیبانی و کمک دریافت کنید

چه به صورت آنلاین و چه حضوری، حمایت سایر خانواده‌ ها، متخصصان و دوستان می‌ تواند کمک بزرگی باشد. شبکه‌ ای از دوستان و خانواده ایجاد کنید که وضعیت خاص کودک شما را درک کنند. ایجاد ارتباط و دوستی ممکن است دشوار باشد و فرزند شما برای حفظ این دوستی‌ ها به حمایت نیاز دارد. گروه‌ های حمایتی می‌ توانند راه خوبی برای به اشتراک گذاشتن مشاوره، اطلاعات و ملاقات با والدین دیگری باشند که با چالش‌ های مشابه رو به‌ رو هستند. مشاوره فردی، زناشویی یا خانوادگی نیز می‌ تواند مفید باشد. به این فکر کنید که چه چیزی می‌ تواند زندگی شما را کمی آسان‌ تر کند و اگر لازم است کمک بخواهید.


6. از مراقب کمکی یاری بگیرید

این زمانی است که مراقب دیگری از کودک شما، در داخل خانه، خارج از آن، یا هر دو برای مدتی مراقبت می‌ کند تا شما بتوانید استراحت داشته باشید و به کار ها و علایق خود برسید. فراموش نکنید شما برای مراقبت بهتر به نیروی کافی نیاز دارید، به خصوص اگر فرزند شما به دلیل ASD نیاز های شدید داشته باشد. این کار می‌ تواند به شما فرصتی دهد تا کارهایی را انجام دهید که توان و سلامتی شما را بازیابی می‌ کند و از انجام آن‌ ها لذت می‌ برید، به طوری که آماده و پر انرژی برای کمک به خانه بازگردید.

برای نیروی کمکی و مراقب می‌ توانید از دوستان، خانواده و سایر والدینی که می‌ شناسید کمک بگیرید. همچنین با مراقبان، درمانگران و معلمان فرزندتان مشورت کنید. به عنوان مثال، معلمی که با کودک شما ارتباط خوبی دارد، ممکن است در اوقات فراغت خود تمایل به نگه داری از کودک اوتیسم داشته باشد. به یک گروه حمایتی برای والدین کودکان اوتیسم بپیوندید. می‌ توانید با تماس با مرکز پشتیبانی و انجمن‌ های اوتیسم محلی یا جستجوی آنلاین، جوامع خود یاری را بیابید.اوتیسم در کودکان

‌بیشتر بخوانید: بیماری اوتیسم و 8 علت و علائم آن در کودکان

‌7. از سلامت خود غافل نشوید

به عنوان یک مراقب، باید بدن و ذهن خود را در بهترین حالت نگه دارید تا بتوانید با چالش‌ هایی که روز به روز پیش می‌ آید رو به‌ رو شوید. این به این معنی است که سرعت خود را کم کنید و به دنبال راه‌ هایی برای مراقبت از خود باشید؛ چه از لحاظ فیزیکی، چه روحی و روانی.

سعی کنید استرس خود را کاهش دهید؛ در صورت عدم کنترل و حفظ روحیه، استرس می‌ تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. آرامش خود را حفظ کنید تا به خودتان کمک کنید که تحت تأثیر قرار نگیرید. این به این معنی است که در روز زمانی را فقط به خودتان اختصاص دهید. برخی از راه‌ های مهم و حتی سرگرم کننده برای انجام این کار عبارتند از:


دلایل واقعی استرس خود را مشخص کنید: اگر احساس خستگی می کنید، مسائل عمده‌ ای را که با آن رو به‌ رو هستید را به موارد ساده‌ تر تقسیم کنید، در این صورت احساس بهتری خواهید داشت و بهتر از پس مسائل برخواهید آمد.


مدیتیشن کنید یا تمرینات آرامش‌ بخش انجام دهید: به افکار خود و نحوه نگرش به خود توجه کنید. این به شما کمک می‌کند تا نگرانی‌ های بی‌ فایده را از بین ببرید.


ورزش کنید: شما نیازی به رفتن به باشگاه ندارید. پیاده روی کنید، در باغ کار کنید، شنا کنید، حتی در آشپزخانه برقصید. این‌ ها راه‌ های آسان و مؤثری برای ورزش کردن هستند. اگر علاقه‌ مند به ورزش‌ های گروهی هستید، در یک کلاس ورزشی شرکت کنید. این یک راه عالی برای شارژ مجدد باتری و ملاقات با افراد جدید است. چرا که در این راه هم روحیه شما بسیار بالا می رود و انرژی از دست رفته به شما باز می گردد و هم قدم بسیار موثری در راه سلامتی خود برداشته اید.


برای پخت غذای خود خلاقیت به خرج دهید: شما احتمالا انرژی زیادی را صرف تهیه و پختن وعده‌ های غذایی مغذی برای فرزندتان می‌ کنید. آیا به خورد و خوراک خودتان هم اهمیت می‌دهید؟ با امتحان کردن میوه‌ ها، سبزیجات و غذاهای مختلف، دستور پخت مخصوص خود را آماده کنید و هر روز طبق برنامه مشخصی غذا بخورید. این به شما کمک می‌ کند، تا انرژی خود را بالا نگه دارید و سیستم ایمنی بدن خود را در مسیر درست نگه دارید. شما برای مراقبت از کودک خود باید اول به سلامتی و تغذیه خودتان اهمیت بدهید و فقط در این صورت است که می توانید بهترین مراقبت را از فرزندتان داشته باشید.

8. تعادل را در زندگی خود بدست آورید

این یک نکته‌ ی مهم، نه تنها برای رویارویی با چالش‌ های زندگی، بلکه حفظ کیفیت بالای زندگی است و تمام خانواده شما از آن سود خواهند برد. برای سرگرمی و معاشرت در تقویم هفتگی خود زمانی را در نظر بگیرید و به انجام فعالیت‌ ها و تفریحات خانوادگی بپردازید. والدین کودک مبتلا به اوتیسم

بیشتر بخوانید: کامل‌ترین نکات تربیتی کودک اوتیسم

 

کلام آخر: به عنوان والدین، احتمالاً زمان زیادی را صرف فکر کردن به آینده فرزندتان کرده‌ اید. فراموش نکنید حتی اگر آن‌ ها یک اختلال طیف اوتیسم یا تشخیص ASD داشته باشند، یا حتی بیشتر از آن. جدای از مراقبت‌ های پزشکی و درمان‌ هایی که ممکن است برای کمک به پسر یا دختر خود ترتیب دهید، چیزهای ساده و روزمره وجود دارد که تفاوت ایجاد می‌ کند. به عنوان یک پدر و مادر، عشق ورزیدن به فرزندتان را فراموش نکنید. امیدوارم نکات این مقاله برایتان مفید بوده باشد، تجربیات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟