3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

هوش

شما به عنوان والدین وظیفه دارید فرزند خود را تشویق کنید تا هوش خود را توسعه دهد. به کودکان آموزش دهید تا احساسات خود را به شیوه‌های سالم تشخیص داده و بیان کنند. هوش هیجانی به عنوان توانایی فرد در بیان و مدیریت مناسب احساسات، در حالی که به احساسات دیگران احترام می‌گذارد، تعریف می‌شود. این از جمله مهارت‌هایی است که کودکان می‌توانند در هر سنی شروع به یادگیری کنند. در این از مقاله از بامبینو خواهید خواند:

  • هوش هیجانی چیست؟
  • مزایای هوش هیجانی
  • چند روش ساده برای آموزش هوش هیجانی به کودکان

‌هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی شامل توانایی تشخیص و بیان صحیح احساسات، تمرین همدلی و هم‌چنین کنترل خود و تنظیم هیجان سالم است. هوش هیجانی نه تنها برای روابط، بلکه در موفقیت کلی زندگی نیز ابزاری قدرتمند است. اگرچه ضریب هوشی بالا (َIQ) برای سال‌ها دلیل اصلی موفقیت پیش‌بینی شده است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که هوش هیجانی به طور قابل توجهی تضمین کننده موفقیت طولانی مدت نسبت به بهره‌ی هوشی است. این شامل سلامت جسمی بهتر، ثروت بیشتر، احتمال موفقیت شغلی و رفتارهای مخرب کم‌تر مانند جنایت و اعتیاد است.

مزایای هوش هیجانی

طی چندین دهه گذشته، مطالعات نشان داده است که هوش هیجانی مزایای گوناگونی را برای کودک شما در تمام طول زندگی به ارمغان می‌آورد. در این‌جا تنها تعدادی از راه‌های استفاده از هوش هیجانی به شرح زیر است:

  • EQ بالا با IQ بالا مرتبط است. کودکانی که از سطح هوش هیجانی بالاتری برخوردارند، در آزمون‌های استاندارد عملکرد بهتری دارند. هم‌چنین تمایل دارند نمرات بالاتری داشته باشند.
  • آموزش بهتر مهارت‌های هوش هیجانی به کودکان در مدیریت تعارض و ایجاد دوستی عمیق کمک می‌کند. بزرگسالان با سطح هوشی بالای هیجانی نیز روابط بهتری را در زندگی شخصی و شغلی خود گزارش می‌دهند.
  • EQ دوران کودکی با موفقیت بیشتر در بزرگسالی مرتبط است. یک مطالعه 19 ساله که در مجله بهداشت عمومی آمریکا منتشر شد، نشان داد که مهارت‌های اجتماعی و عاطفی کودک در مهد کودک ممکن است موفقیت مادام‌العمر را تضمین کند. کودکانی که در 5 سالگی قادر به مشارکت، همکاری و پیروی از دستورالعمل‌ها بودند، احتمالاً موفق به دریافت مدرک دانشگاهی و شروع کار مشاغل تمام وقت در 25 سالگی شدند.
  • بهبود سلامت روان؛ افرادی که دارای سطوح بالاتری از هوش هیجانی هستند، کم‌تر احتمال دارد افسردگی و سایر بیماری‌های روانی را تجربه کنند.

مزایای هوش هیجانی منطقی به نظر می‌رسد. کودکی که بتواند هنگام عصبانیت خود را آرام کند، احتمالاً در شرایط سخت خوب عمل می‌کند. و کودکی که بتواند احساسات خود را به شیوه‌ای سالم بیان کند، به احتمال زیاد روابط سالم‌تری را در مقایسه با کودکی که هنگام عصبانیت جیغ می‌زند یا ناسزا می‌گوید، حفظ می‌کند.
خبر خوب این است که همه بچه‌ها توانایی یادگیری مهارت‌های هوش هیجانی را دارند. آن‌ها فقط به بزرگسالان نیاز دارند تا نحوه آموزش را به آن‌ها بیاموزند.

 هوش

‌چند راهکار ساده برای افزایش هوش هیجانی به کودکان

تمرین احساسات

این یک بازی سرگرم کننده برای کودکان نوپا و پیش دبستانی است که توانایی آن‌ها را در تشخیص احساسات تقویت کرده و هوش هیجانی را تقویت می‌کند.
نحوه بازی: یک احساس را نام ببرید و از فرزند خود بخواهید که چهره‌ای مطابق با آن احساس انجام دهد. مطمئن شوید که چهره مناسب را نیز انجام می‌دهید تا فرزند شما بتواند هم آن صورت را ببیند و هم احساس کند. با توجه به سن پیشنهادات زیر را بررسی کنید:
یک سالگی: شاد و غمگین
دو سالگی: شاد، غمگین، دیوانه، ترسیده، متعجب
سه سالگی: شاد، غمگین، دیوانه، ترسیده، متعجب، گیج، ناامید، هیجان زده
4سالگی: یک نمودار احساسی خوب پیدا کنید (یک نمودار رایگان را آنلاین جستجو کنید) و هر تعداد که می‌خواهید انتخاب کنید!
*مراقب باشید که تعداد زیادی از موارد جدید را هم‌زمان اضافه نکنید، زیرا ممکن است فرزند شما را گیج کند. یک یا دو مورد جدید را در یک زمان اضافه کنید و منتظر بمانید تا فرزندتان بر آن‌ها تسلط پیدا کند و سپس حرکت جدید اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: زبان بدن کودک


به احساسات کودک خود پاسخ دهید

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کمک به رشد هوش هیجانی کودک، تشخیص و تأیید احساسات اوست. هرچه زودتر این کار را شروع کنید، بهتر است. حتی در دوران نوزادی می‌توانید احساسات کودک خود را تشخیص داده و با صدای بلند بیان کنید. یک تصور غلط رایج این است که بهترین راه برای آموزش آرامش به کودکان (مانند خوابیدن) این است که آن‌ها را به تنهایی انجام دهد. برعکس، این که کودک گریه‌اش را متوقف کند یا بخوابد به این معنا نیست که خود را آرام کرده است. در عوض، آن‌چه آن‌ها آموختند این است که نیاز یا احساسات آن‌ها اهمیتی ندارد و مراقب آن‌ها هنگام نیاز به کمک نیامده است. بهترین راه برای آموزش آرامش به کودک این است که او را به آرامش دعوت کنید. هنگامی که شما برای آرام کردن کودک او را تکان می‌دهید یا به شانه‌ی او می‌زنید، به او می‌فهمانید که احساسات او اهمیت دارد و چگونه می‌تواند خود را آرام کند. فقط مطمئن شوید که نیاز آن‌ها را برآورده کرده و فوراً آن‌ها را آرام کنید. این نیز بخش مهمی از فرایند یادگیری آن‌ها است. هرچه بیشتر به نیازهای فرزند خود به موقع و با آرامش ملایم پاسخ دهید، او در تسکین خود و تنظیم احساسات خود با افزایش سن بهتر عمل می‌کند.

 راهکارهای افزایش هوش

‌همدلی را نشان دهید

وقتی کودک شما ناراحت می‌شود ( به ویژه وقتی احساسات او کمی جنبه نمایشی دارد)، به حداقل رساندن احساسات او وسوسه‌انگیز است. اما اظهارنظرهای تحقیرآمیز به کودک شما می‌آموزد که احساسی که او دارد اشتباه است. یک رویکرد بهتر این است که احساسات آن‌ها را تأیید کرده و همدلی نشان دهید، حتی اگر نمی‌دانید چرا آن‌ها این‌قدر ناراحت هستند.


الگوسازی مناسب برای بیان احساسات

کودکان باید بدانند چگونه احساسات خود را به شیوه‌ای مناسب از نظر اجتماعی بیان کنند. بنابراین، وقتی می‌خواهد نشان دهد که احساساتش آسیب دیده است، نشان دادن یک چهره غمگین، بهتر از فریاد زدن و پرتاب کردن وسایل است. بهترین روش برای آموزش نحوه ابراز احساسات به کودک این است که خودتان این مهارت‌ها را الگوسازی کنید. در مکالمات روزمره خود از کلمات احساسی استفاده کنید و تمرین کنید که در مورد آن‌ها صحبت کنید. مطالعات نشان می‌دهد که والدین با هوش هیجانی بیشتر دارای فرزندان با هوش هیجانی هستند. بنابراین، عادت کنید که به طور واضح بر ایجاد مهارت‌های خود تمرکز کنید تا بتوانید الگوی موثری برای فرزند خود باشید.


مهارت‌های حل مسئله را توسعه دهید

بخشی از ایجاد هوش هیجانی شامل یادگیری نحوه حل مشکلات است. پس از شناخت و برطرف شدن احساسات، زمان آن فرا رسیده است که چگونه خود مشکل را برطرف کنید. شاید فرزند شما عصبانی باشد که خواهرش در حین انجام یک بازی ویدئویی حرف او را قطع می‌کند. به آن‌ها کمک کنید حداقل چند راه را برای حل این مشکل شناسایی کنند. راه حل‎ها نباید حتما ایده‌های خوبی باشند. در ابتدا، هدف فقط تشویق به یافتن ایده‌ است. هنگامی که آن‌ها حداقل پنج راه حل ممکن را شناسایی کردند، به آن‌ها کمک کنید تا مزایا و معایب هر یک را ارزیابی کنند. سپس، آن‌ها را تشویق کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنند.

افزایش هوش کودک

‌کلام آخر: ما زمان زیادی را به عنوان والدین صرف تمرکز بر ضریب هوشی فرزندمان (دانشگاه، نمرات، تکالیف خانه) می‌کنیم. اما توجه به آموزش هوش هیجانی یا EQ(ضریب عاطفی) برای موفقیت و شادی مادام‌العمر آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است! خبر خوب این است که کمی تعمد در تعاملات روزانه شما با فرزندتان، با استفاده از راهکارهای آموزشی این مطلب، به ایجاد آگاهی احساسی کمک زیادی می‌کند که به نفع فرزند شما و همه اطرافیان او خواهد بود.
منبع: verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟