3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

چگونه با نوزاد و کودک خود حرف بزنیم؟

قصه تعریف کردن ، آواز خواندن و صحبت کردن با نوزاد به جهات مختلف به رشد کودک شما کمک می‌ کند. انجام هر روز این فعالیت‌ ها به کودک کمک می‌ کند تا با صداها، کلمات، زبان و در نهایت با ارزش و لذت کتاب آشنا شود. همه این ها مهارت‌ های سواد آموزی اولیه کودک شما را می‌ سازد و به او کمک می‌ کند تا در ادامه زندگی با موفقیت به خواندن ادامه دهد. هیچ وقت برای شروع صحبت و یا خواندن با یک نوزاد خیلی زود یا دیر نیست. آنها ممکن است در ابتدا کلمات را درک نکنند، اما عاشق شنیدن صدای شما هستند.

خواندن داستان همچنین تخیل کودک شما را تحریک می‌ کند و به او کمک می‌ کند تا در مورد دنیای اطراف خود بیاموزد. همچنین این زمان بسیار خوبی برای شماست که با کودک خود ارتباط برقرار کنید و با هم وقت بگذرانید. در ادامه دلایل اهمیت صحبت کردن و کتاب خواندن برای نوزاد را برایتان گردآوری کرده‌ ایم، با ما همراه باشید.


اهمیت آواز خواندن و صحبت کردن با نوزادان

امروزه ثابت شده است که نوزاد از آخرین ماه‌ های بارداری مادر می‌ تواند بشنود و از بدو تولد شروع به یادگیری مهارت‌ های زبانی می‌ کنند. نوزادان با گوش دادن به صحبت‌ ها و آواز خواندن با صداها و کلمات، صحبت کردن را یاد می‌ گیرند. آنها در ابتدا ممکن است نتوانند کلمات را درک کنند، اما مغز آنها در هر لحظه‌ ای که با هم صحبت می‌ کنید، آواز می‌ خوانید و بازی می‌ کنید، مشغول توسعه مهارت‌ هایی است که به آنها نیاز دارند.

اکثر نوزادان اولین کلمات خود را بین 12 تا 18 ماهگی می‌ گویند. آنها قبل از دو سالگی رشد زبانی خود را تجربه خواهند کرد و تا دو سال و نیم شروع به پیوند کلمات به یکدیگر خواهند کرد.

اکثر کودکان سه ساله از جملات سه تا چهار کلمه ای استفاده می‌کنند و بیشتر اوقات بزرگسالان آشنا متوجه مفهوم آن می‌شوند.

در چهار سالگی، کودکان از جملات چهار تا پنج کلمه‌ای استفاده می‌کنند، بیشتر اوقات از دستور زبان به درستی استفاده می‌کنند و توسط اطرافیان به درستی درک می‌شوند.

اهمیت آواز خواندن و صحبت کردن با نوزاد

بیشتر بخوانید: بهترین روش برای یادگیری و تشویق کودکان به صحبت کردن

 

ارتباط با کودک با روش‌ های زیر:

  • از ابتدای تولد با نوزاد خود حرف بزنید و برایش آواز بخوانید. کودک شما دوست دارد که صدایتان را بشنود. شعر های کودکانه برایش بخوانید. شعر های آهنگینی که در آن آواها پیوسته تکرار می‌ شوند. برای او لالایی یا دیگر ترانه‌ های عامیانه‌ ای که در یاد دارید، بخوانید.
  • به نوزاد خود بفهمانید که شما نیز صداهایی که او در می‌ آورد را می‌ شنوید. هر صدایی که کودک با دهان خود ایجاد می‌ کند، تکرار کنید. به او لبخند بزنید. لبخند های او را پاسخ دهید. وقتی به صداهای او واکنش نشان می‌ دهید و آن‌ها را تکرار می‌ کنید، می‌ آموزد که آنچه می‌ گوید برای شما مهم است. شما به حرکات و صداهای او پاسخ‌ های معناداری بدهید.
  • با او بازی‌ های ساده کنید، بازی‌ هایی که با لمس کردن و نام بردن همراه است. این بازی‌ها به کودک کمک می‌ کند تا بخش‌ های مختلف بدنش را بشناسد و نام آن‌ ها را فراگیرد.

برای نمونه بپرسید: “انگشت‌ هایت کو؟ ” انگشت‌های دست و یا پایش را لمس کنید و بگویید: ” ایناهاش! این‌ها انگشت‌ هایت هستند!” همین کار را چند بار تکرار کنید. بعد بروید سراغ بینی، گوش یا چشم‌ هایش.

  • به اشیای آشنا اشاره کنید و آن‌ها را نام ببرید. وقتی کودک نام یک شی را بارها و بارها می‌ شنود، میان آن چه می‌ شنود و معنای آن پیوند بر قرار می‌ کند.

بیشتر بخوانید: 8 نکته ضروری که مادران تازه وارد باید بدانند!!


اهمیت کتاب خواندن برای نوزاد

خواندن برای نوزادان به رشد مغز آن ها کمک می‌ کند و به آن ها شروع خوبی برای عشق مادام العمر به خواندن و ادبیات خوب می‌ دهد. هنگامی که برای نوزادان کتاب می‌ خوانید، می‌ تواند به رشد زبان نیز کمک کند، زیرا آنها اطلاعات دریافت می‌ کنند و شروع به یادگیری در مورد الگو های گفتاری می‌ کنند.

علاوه بر این، هنگام خواندن با صدای بلند، سیناپس‌ ها بین نورون‌ های کودک شما ارتباط برقرار می‌کنند و در بسیاری از زمینه‌ ها بر رشد کودک تأثیر مثبت می‌ گذارند.


با روش‌های زیر می‌توانید به یادگیری کودک خود کمک کنید:

  • به آرامی بخوانید و پس از خواندن کلمات، در هر صفحه مدتی مکث کنید. این به کودک شما اجازه می‌دهد تا روی شکل کلمات و تصاویر تمرکز کند.
  • وقتی با کودکتان مطالعه می‌ کنید، صفحات را ورق بزنید. این به کودک شما نحوه استفاده از کتاب را نشان می‌دهد.
  • به جای خواندن متن داستان، به چیزهای آشنا و جدیدی که کودکتان در صفحه می‌ بیند اشاره کنید و نام ببرید. هرچه کودکان کلمات بیشتری بشنوند، کلمات بیشتری را یاد می‌گیرند.
  • با شور و هیجان کتاب بخوانید. با نشان دادن احساس‌ های خود، بالا و پایین بردن صدایتان و تغییر چهره‌تان کتاب بخوانید. وقتی از خواندن شما لذت ببرد، همیشه کتاب خوانی برای او فعالیتی شادی آور خواهد بود.

در اینجا چند نکته کلی وجود دارد که به شما کمک می کند از زمان مطالعه با نوزادان و کودکان به بهترین نحو استفاده کنید:

  • یک فضای مطالعه ویژه در خانه ایجاد کنید – به عنوان مثال، یک صندلی بادی یا کاناپه‌ ای که به اندازه کافی بزرگ و راحت برای شما و کودک باشد، با یک کتابخانه یا قفسه کتاب در نزدیکی آن.
  • یک برنامه روتین بسازید و سعی کنید هر روز حداقل یک کتاب را برای او بخوانید. خواندن کتاب می‌تواند راهی آرامش بخش برای پایان دادن به روز باشد.
  • تلویزیون یا رادیو را خاموش کنید، گوشی خود را در حالت بی صدا قرار دهید و فضایی آرام پیدا کنید تا کودک شما بتواند صدای شما را بشنود.
  • صداهای مختلف و خنده دار را امتحان کنید – بازی کنید و لذت ببرید!
  • هنگام مطالعه کودک خود را نزدیک یا روی زانو نگه دارید تا کودک بتواند صورت شما و کتاب را ببیند.
  • به اشتیاق و حوصله‌ ی کودک خود دقت کنید. روزهایی پیش می‌ آید که نوزادان و کودکان نمی‌ خواهند زمان زیادی را صرف مطالعه کنند، و این اشکالی ندارد.

بیشتر بخوانید: درک نیازهای نوزاد: خواب، تغذیه و بازی


کلام آخر:
قصه‌گویی و شعرخوانی بر رشد ذهنی کودکان تاثیر دارد. هرچه بیشتر برای نوزاد یا کودک خود کتاب بخوانید، آواز بخوانید و صحبت کنید، آنها بیشتر در مورد زبان و کلمات می‌فهمند. کتاب خواندن برای نوزادان نه تنها راهی برای برانگیختن عشق به کتاب از دوران کودکی است، و همچنین راه مهمی برای رشد دایره لغات کودک است. پس سعی کنید صحبت کردن، آواز و کتاب خواندن را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟