3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

اشتباهات رایج مادر در آرام کردن گریه نوزاد

اگر چه پدر و مادر شدن برای اولین بار بسیار لذت بخش و هیجان انگیز است، اما همچنین می تواند بسیار طاقت فرسا و سخت باشد پس بهتر است به چشم یک سفر “یادگیری از طریق انجام” به آن نگاه کرد. سفر زیبای پدر و مادر شدن پر از روز های خوب زیاد و روز های بد کم است. بسیاری از این روز های بد به درک ضعیف و واکنش والدین به هر موقعیتی بستگی دارد. مثلا تسلیم یا عصبانی شدن در برابر بی قراری و گریه نوزاد بعد از تلاش های بی وقفه پدر و مادر.

سفر فرزند پروری شامل اشتباهات مختلفی است که والدین از آنها درس می‌ گیرند و کار ها را برای کودک کوچک تر (اگر فرزند دوم داشته باشد) بهتر انجام می‌ دهند.

در این مطلب به ذکر برخی از اشتباهات رایج مادران برای آرام کردن گریه نوزادان و علل مختلف گریه بچه ها پرداخته‌ ایم، پس با ما همراه باشید.


مضطرب شدن هنگام گریه نوزاد

این یکی از اولین اشتباهاتی است که تازه والد ها مرتکب می‌ شوند، به خصوص زمانی که نوزاد در مرحله نوزادی است. دلیل اصلی این امر این است که نوزاد تازه متولد شده نمی‌ تواند ارتباط برقرار کند. چه قولنج باشد، چه یک سرما خوردگی ساده یا فقط تعویض پوشک، نوزاد تازه متولد شده فقط با گریه ارتباط برقرار می‌ کند و این باعث مضطرب و عصبی شدن والدین می‌ شود. مهم است که در چنین شرایطی آرام باشید.

فهمیدن علل گریه‌ های فرزندتان ممکن است در ابتدا برای شما مشکل باشد، اما به مرور، این فقط مادر و پدر کودک هستند که دلایل مختلف گریه ی نوزادشان و روش‌ های آرام کردن کودک خود را می‌ دانند و بعد از مدتی به راحتی و بدون بد خلقی بعد از گریه نوزاد او را آرام می کنند.

 

باید به گریه نوزاد بی اعتنایی کرد تا خودش آرام شود

این یک اشتباه بسیار رایج است، اولا باید سعی کنید تا حتی المقدور نوزاد به گریه نیافتد. مثلا می‌ توانید جلوی گریه‌ های ناشی از شدت گرسنگی و تشنگی را بگیرید. در برابر گریه‌ های غیر قابل پیش بینی هم باید آرام و صبور باشید. نوزاد وقتی گریه و بیتابی می‌ کند، به جای اینکه منتظر بمانید تا خودش آرام شود، با نوازش و در آغوش گرفتن می‌ توانید او را آرام و ساکت کند. این اولین راه برای آرام کردن نوزاد در حالت گریه و بی قراری است.

بیشتر بخوانید : 8 نکته ضروری که مادران تازه وارد باید بدانند!!


گریه نوزاد به خاطر گرسنگی نیست، چون تازه شیر خورده است!

بیشتر شیر خواران نیاز دارند هر 2 تا 3 ساعت یک بار تغذیه شوند. در این میان، برخی شیر خواران هستند که وقتی گرسنگی سراغشان می‌ آید، بدجوری گریه و بی‌ قراری می‌ کنند. پس لازم است که قبل از به گریه افتادن نوزاد، مراقب دیدن علائم گرسنگی در او باشید. برخی از نشانه‌ های گرسنگی در نوزادان شامل موارد زیر است:

  • حرکت دهان نوزاد- مانند وقتی که او پستانک میمکد
  • زبان زدن به لب‌ ها
  • مکیدن انگشت‌ ها
  • قرار دادن یا بردن دست نوزاد به سمت دهانش
  • عکس العمل جست‌ و جو با باز شدن دهان برای دریافت شیر


دلیل گریه کودک کولیک است

همان‌ طور که در بالا اشاره کردیم، بی قراری ها و گریه‌ های کودک علل متعددی دارند. کولیک نوزاد یا قولنج یعنی اینکه نوزادی که بیمار یا گرسنه نیست، اما بیش از ۳ ساعت در روز، در بیش از ۳ روز در هفته و به مدت بیش از ۳ هفته گریه می‌ کند.

کولیک شیر خواران در 3 ماهه اول عمر شایع‌ تر است و معمولا تا پایان 3 ماهگی تمام می‌ شود. بر این اساس خیلی از گریه‌ های شدیدی که به کولیک نسبت می دهید، در واقع ربطی به کولیک ندارد.

علائم رفلاکس و گریه نوزاد

بیشتر بخوانید: علائم و 7 راه درمان رفلاکس نوزاد تازه متولد شده

 

وقتی نوزاد گریه می کند، یعنی یک مشکلی دارد

گریه نوزادان گاهی طبیعی است و گاهی غیر طبیعی. همه نوزادان حداقل روزی 2 ساعت گریه می‌ کنند. گریه بخشی از زندگی نوزادان (بچه های زیر یک ماه) و شیر خواران (بچه های زیر 2 سال) است؛ یعنی نمی شود حذفش کرد ولی می‌ شود علتش را فهمید تا راحت تر و زودتر آرامشان کرد. گاهی ممکن است یک نوزاد حتی بعد از یک شادی یا هیجان معمولی هم بزند زیر گریه.


گریه نوزاد حتما به خاطر بیماری است

اگر نیاز های اساسی نوزاد خود را برآورده کرده‌ اید و همه ی روش‌ های آرام کردن نوزاد امتحان کرده‌ اید و نوزادتان هنوز گریه می‌ کند، ممکن است گمان کنید که نوزاد حتما بیمار است و درد ناشی از بیماری برای او طاقت فرسا شده است.

اگر کودک شما هیچ‌ کدام از نشانه‌ های بیماری مانند تب، استفراغ و … را برای گریه کردن نداشت، احتمالاً گریه ی او بی‌ دلیل است. علت گریه ی بی‌ دلیل کودک را فقط خود او می‌ داند. با این حال، راهکار هایی برای آرام کردن گریه‌ های بی‌ دلیل کودکان وجود دارد تا شما بتوانید او و خودتان را تسکین دهید، حتی اگر به درستی ندانید چرا ناراحت است.


گریه نوزاد به خاطر بی‌خوابی نیست

طبیعی است که نوزادان ۱۴ تا ۱۷ ساعت را به صورت روزانه در خواب بگذرانند و بیش از نیمی از کودکان ۶ ماهه اول زندگی خود را به صورت روزانه حداقل ۱۲ ساعت می‌خوابند.

کم خوابی باعث می‌ شود که کودک کم تحمل و بهانه‌ گیر شود. بعضی نوزادان درست مانند بزرگسالان از کم خوابی رنج می‌ برند، برای خواب نوزادانی که بد می خوابند بهتر است آنها را قبل از خواب هیجان زده نکنید و یا از بازی با آن ها بپرهیزید و قبل از خواب محیطی با آرامش برایش مهیا کنید. بهتر است مادر یا پدر قبل از خواب با نوزاد خود ارتباط چشمی برقرار کنند. ارتباط طولانی و معنا دار با چشم نوزاد یکی از محرک‌ های خواب نوزاد است.

آرام کردن گریه نوزاد

بیشتر بخوانید: نکاتی برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده


کلام آخر:
روش آرام کردن نوزاد به تنهایی خود یک تکنیک محسوب می‌ شود. در روش آرام کردن باید به تمام جزئیات توجه و دقت داشت، چرا که خود یک روش تربیت کودک است و ممکن است با یک اشتباه به نوزاد آسیب جدی برسد. در بیشتر مواقع بی قراری ها و گریه های نوزاد، مادر را بیش از کودک ناراحت و عصبانی می‌ کند. در چنین مواقعی باید آرامش خود را حفظ کنید و اصلی‌ترین علت گریه کودک را بیابید تا بتواند او را آرام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟