3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

11 مورد از فواید شن بازی برای کودکان

شن بازی برای کودک در دنیا به عنوان یکی از ابزار های جذاب آموزشی و سرگرم کننده به شمار می آید. این بازی حسی کودکانه بسیاری از مهارت‌های مختلف را در کودکان پرورش داده و باعث ایجاد صمیمت و تعامل در بین آن‌ها می‌شود. در ادامه این مطلب شما را با فواید شن بازی برای کودک آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.


تاثیرات مثبت شن بازی

شن بازی برای کودکان یک فعالیت لذتبخش و سرگرم‌کننده است و اغلب کودکان علاقه زیادی به انجام این کار دارند. کودکان از طریق بازی با شن می‌توانند اشکال مختلفی را در مدل‌های جالب بر اساس قوه تخیل و میزان خلاقیت خود بسازند. این نوع بازی در حقیقت با فراهم کردن محیطی سالم و کاملا استاندارد موجب تقویت مهارت‌های حرکتی در کودکان شده و هیجان بسیار زیادی را در آن ها بوجود می آورد. خوشبختانه امروزه دیگر برای شن بازی نباید حتما به کنار ساحل بروید و می توانید با چند وسیله‌ی ساده برای کودکتان فضای شن بازی درست کنید.  در ادامه مجموعه ای از فواید مهم بازی با شن و ماسه را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.


1.تقویت مهارت‌های اجتماعی

بازی در گودال‌های شنی مکان مناسبی برای اجتماعی شدن، همکاری و گفتگو هستند، شن بازی در محوطه پارک ها همراه با دیگر کودکان می تواند موجب پیشرفت توانمندی ارتباطات اجتماعی کودکان شود.. کودکان با به اشتراک گذاشتن ابزار بین خود شروع به توسعه مهارت‌های مذاکره می‌کنند. معمولاً اختلافات زیادی بین آنها سر اینکه چه چیزی بسازند و چه کسی چه چیزی را بسازد، پیش می‌آید. در طول شن بازی، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه این تعارض‌ها را مدیریت کنند و در مورد راه‌حل‌ها بحث می‌کنند. گفتگوهای زیادی در گودال شنی اتفاق می‌افتد که می‌تواند به دوستی‌های طولانی مدت منجر شود.


2.مهارت حل مسئله

بچه‌های خردسال در طول شن بازی با مسائلی مانند نحوه اندازه گیری و حل معادلات ریاضی روبرو می‌شوند. در بزرگسالی آنها با مشکلات زیادی در زندگی روبرو خواهند شد. بازی با شن و ماسه می تواند به آنها کمک کند تا انعطاف پذیری لازم را برای رویارویی با مسائل پیچیده تر در آینده ایجاد کنند. در طول این مرحله از رشد خود، آنها مشکلات را مانند بزرگسالان نمی‌بینند. آنها چالش‌ها را می‌بینند و هر کاری ممکن است برای رفع آنها انجام دهند. بدون مواجهه مستقیم با موقعیت، شن بازی به آن‌ها می‌آموزد که به جای اجتناب از چالش ها، به تدریج مهارت‌های مورد نیاز را در خود برای حل چالش‌ها ایجاد و تقویت کنند.


3. بهبود رشد کودک و تقویت عضلات

کودکان در زمان شن بازی فعالیت زیادی دارند و به طور مداوم شن را داخل سطل ریخته و آن‌ها را جابجا می‌کنند. به همین دلیل این بازی می‌تواند باعث تقویت عضلات کودکان شده و به بهبود رشد فیزیکی آن‌ها کمک کند. شن و ماسه منبع طبیعی عالی برای توسعه مهارت‌های حرکتی ظریف، ایجاد قدرت و کنترل است. والدین باید به رشد مهارت‌های حرکتی ظریف در کودکان توجه کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 بازی ساده برای تقویت هوش کودکان


4. تقویت مهارت‌های حرکتی

شن بازی همچنین باعث تقویت ماهیچه‌های عضلانی بزرگ و رشد فیزیکی می‌شود. حرکات بزرگ مانند حفاری، پر و خالی کردن شن در قالب‌ها و ظرف‌های مختلف، بلند کردن و هل دادن کمک می‌کند تا بچه‌ها مهارت‌های حرکتی خود را تقویت کنند.


5. هماهنگی دست و چشم

شن بازی حواس مختلف کودک را به کار می‌گیرد. ایجاد و ساختن در حین شن بازی به خردسال کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را که برای هماهنگی دست و چشم نیاز دارند، توسعه دهند. این مهارت‌ها از آنجایی که کودکان رشد می‌کنند و فعالیت‌های جدیدی مانند ورزش و کشیدن تصاویر دقیق در درس‌های هنری خود انجام می‌دهند، بسیار مهم هستند.


6. تفکر منطقی

بچه‌ها در گودال ماسه‌بازی یاد می‌گیرند که به طور غیررسمی تجزیه و تحلیل، مقایسه و اندازه‌گیری‌های اساسی را انجام دهند. آنها شروع به یادگیری اعداد از طریق ساختن و محاسبه اشیا می‌کنند. خردسالان معادلات ساده‌ای مانند 4=2+2 را یاد می‌گیرند. از طریق شن بازی، کودکان برای یادگیری رسمی اعداد آماده می‌شوند. در این مرحله، آنها یک ایده انتزاعی از ارزش اعداد دارند.


7. اندازه گیری یادگیری

کودک با ظرفیت و حجم در حین شن بازی آشنا می‌شود. عمل ریختن و اندازه گیری شن و ماسه در ظروف و سطل‌ها به کودکان کمک می‌کند تا درک اساسی از اندازه گیری داشته باشند. آنها این را با مقایسه ظروف با اندازه‌های مختلف، با همان سطح شن، و تعداد قاشق برای پر کردن آنها یاد می‌گیرند.

شن بازی
8. یادگیری واژگان و ارتقا زبان

یادگیری واژگان جدید در گودال شن و ماسه رخ می‌دهد، زیرا کودکان به کشف اشیاء، افکار و احساسات جدید می‌پردازند. این زمانی اتفاق می افتد که کودک با دیگران، کارهایی را انجام می‌دهند و با هم تبادل نظر می‌کنند. بنابراین، واژگان جدید ایجاد می‌شود. در طول این فعالیت آموزشی، زبان ریاضی اغلب به صورت شفاهی بیان می‌شود، زیرا کودکان خردسال درباره آنچه انجام می‌دهند – خالی کردن، پر کردن، جمع کردن و ریختن صحبت می‌کنند.


9. تقویت قدرت تخیل و خلاقیت

کودکان به طور طبیعی موجودات خلاقی هستند و گودال شنی بوم کامل آنهاست! خردسالان می‌توانند روی شن نقاشی بکشند، چیزهای مختلف خلق کنند، بسازند و بنویسند.  به این ترتیب قدرت تخیل آن‌ها تقویت پیدا کرده و سعی می‌کنند از روش‌های خلاقانه‌ای به ساخت اشکال و اجسام مختلف بپردازند. در صورتی که شن بازی با استفاده از چندین اسباب بازی مختلف انجام شود، تقویت قدرت تخیل و خلاقیت دو چندان خواهد شد.


10. کمک به درمان ترس‌های کودک

یکی از جالب‌ترین فواید شن بازی برای کودک، کمک به درمان ترس‌های کودک می‌باشد. کودکان در زمان شن بازی تمام چیزهایی که باعث ترس آن‌ها شده را روی شن‌ها تجسم کرده و سپس با حمله کردن به آن‌ها، به ترس‌های خود غلبه خواهند کرد.


11. افزایش مهارت‌های هنری کودک

یکی دیگر از فواید شن بازی برای کودک این است که مهارت‌های هنری او تقویت پیدا می‌کند. هنر یک بخش جذایی‌ناپذیر از ذات انسان هاست و تقویت مهارت‌های هنری باعث ارامش روحی و روانی کودک خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 7 فایده خمیر بازی برای کودکان

 

نکات ایمنی برای شن بازی

درست است که فواید شن بازی برای کودک فوق ‌العاده زیاد است اما باید به چند نکته ایمنی در زمان شن بازی توجه داشته باشید:

  • مثلاً شن بازی برای کودکان زیر سه سال که همه چیز را به دهان خود فرو می برند اصلا مناسب نیست و نباید در اختیار آن ها قرار بگیرد.
  • برا ی کودکان باید شن بهداشتی تهیه کنید و شن های طبیعی امکان داشتن انواع آلودگی‌ها و قارچ و کپک‌ها را دارند و سلامت بچه‌ها را به خطر می‌‌اندازد.
  • دقت کنید که ظرف شن از دسترس حیوانات خانگی خصوصاً گربه دور بماند. چون علاوه بر پاشیدن آن به اطراف خانه ممکن است از آن برای دفن مدفوع خود استفاده کنند و این برای سلامت بچه ها خطرناک است.
  • هنگامی که بچه‌ها مشغول بازی می‌‌باشند امکان دارد به خاطر عدم توجه دست های آغشته به شن خود را به چشم هایشان بزنند و یا به دلیل پاشیدن شن به هوا و اطراف سر و صورت و چشم هایشان صدمه ببیند. به همین خاطر والدین و مربیان باید دقت کافی را داشته باشند و تمامی نکات لازم را به آن ها تذکر دهند.
  • به آن ها یاد بدهید که بعد از بازی شن را جمع آوری نموده و درون ظرف و محل مخصوص آن بریزند و همچنین ابزار بازی را پاکسازی کرده و در محل مشخص خود بگذارند.

 

کلام آخر: شن بازی باعث رشد ذهن کودکان می‌شود و یک بازی مفید و مهیج برای آنان به شمار می‌رود. در این مطلب شما عزیزان را با تاثیرات و فواید این بازی برای کودکان و نکات مهمی در این زمینه آشنا کردیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد و از توضیحات بیان شده نهایت استفاده را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟