3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

سلامت روان

اغلب والدین دوست دارند که فرزندانشان از مشکلات دوری کنند، در مدرسه خوب عمل کنند و در بزرگسالی به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کنند. در حالی که دستورالعمل مشخصی برای تربیت فرزندان موفق وجود ندارد، روانشناسان به عوامل متعددی اشاره کرده‌اند که موفقیت را پیش‌بینی می‌کنند. قطعا بزرگ کردن کودکی که برای بزرگسالی آماده و موفق باشد، نیاز به انجام طیف وسیعی از تمرین‌ها و تکنیک‌ها دارد که برخی از آن‌ها شامل نکاتی مانند وقت گذرانی با فرزندتان، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها، حفظ یک خانواده شاد و اهمیت دادن به موفقیت آن‌ها و … است. با این حال، بزرگترین اشتباه اکثر مردم این است که فکر می‌کنند همیشه می‌دانند چه چیزی برای فرزندشان بهترین است. آن‌ها باید فرزندان خود را تشویق کنند که به دنبال رویاها و پیشرفت مهارت‌ها و علایق خود باشند به جای فشار آوردن و تحمیل خواسته‌ها و آرزوی‌های خودشان. در ادامه‌ی ‌این مطلب  نقش والدین در موفقیت فرزندان و دلایل اهمیت دادن به موفقیت آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

نقش والدین در موفقیت کودک

والدین علاوه بر اینکه مسئول رشد و تغذیه کودک هستند، آن‌ها همچنین نقش مهمی در رشد شناختی و موفقیت تحصیلی فرزندان خود دارند. با این حال، بسیاری از مردم نمی‌دانند که راهنمایی و نظارت والدین برای موفقیت کودک چقدر حیاتی است. اشتباه نخواهد بود اگر بگوییم والدین آن قدرت عظیم را در دستان خود دارند که می توانند مسیر و سرنوشت زندگی  فرزند خود را تعیین کنند.

والدین ارتباط عمیق‌تری با فرزندان خود دارند

انسان‌ها در سنین پایین هیچ رابطه و ارتباط معناداری، به جز پیوندشان با والدین ندارند. درست است که بچه‌ها خواهر و برادر، دوستان و معلم دارند؛ اما با این حال، تمام آن ارتباطات و معاشرت‌های اجتماعی آن عمق ارتباطی را که یک کودک با والدین خود دارد و از آن لذت می‌برد، ندارد. در حالی که بچه‌ها ممکن است از این عمق آگاه نباشند، والدین باید نقش حیاتی خود را در این زمینه بدانند.

داشتن ارتباط عمیق‌تر با والدین برای کودک به چه معناست؟

وقتی والدین متوجه می‌شوند که نزدیک‌ترین فرد به فرزندان خود هستند، می‌توانند از این قدرت به طرق مختلف استفاده کنند.

  • آن‌ها می‌توانند وجدان کودک را در سنین پایین با ارزش‌های صحیح گسترش دهند.
  • آن‌ها می‌توانند به بچه‌ها کمک کنند تا از  آشفتگی یادگیری مبتنی بر برنامه درسی عبور کنند.
  • آن‌ها می‌توانند بچه‌ها را تشویق کنند تا منافعی را ایجاد کنند که در بلندمدت سودآوری را به همراه دارد.
  • والدینی که از ارتباط عمیق‌تری با فرزندان خود لذت می‌برند نیز می‌توانند اشتیاق و انگیزه‌های جدیدی را در آن‌ها ایجاد کنند.
  • والدین هرچه بهتر از ارتباط خود با فرزندشان بهره ببرند، در نهایت منجر به موفقیت کودک در بزرگسالی می‌شود.

سلامت روانبیشتر بخوانید: مهم‌ترین نکات کلیدی برای تربیت کودکی شاد و موفق

هیچ تشویق‌کننده‌ای بزرگتر از والدین برای یک کودک وجود ندارد

یک کودک می‌تواند افراد زیادی داشته باشد که او را تشویق و حمایت می‌کنند، مانند خواهر و برادر بزرگتر و معلمان مدرسه. آن‌ها همیشه نقش حمایتی را ایفا می‌کنند تا مطمئن شوند که بچه‌ها به خوبی عمل می‌کنند و از نردبان موفقیت بالا می‌روند. در بسیاری از موارد، خواهر و برادرهای بزرگتر  پیش قدم می‌شوند و به کودکان کمک می‌کنند تا نمرات خود را بهبود بخشند یا بر هر مانع شناختی یا تحصیلی غلبه کنند. با این حال زمانی که والدین به نقش خود در موفقیت کودک پی ببرند، هیچ فرد دیگری نمی‌تواند مهمتر از آن‌ها حامی و تشویق کننده باشد. قدردانی، تقویت و تشویق والدین هیچ جایگزینی ندارد. هیچ معلمی نمی‌تواند، جای پدر و مادر را در مورد حمایت و تجلیل از کودک پر کند. مهم نیست که یک معلم چقدر جدی و فداکار باشد، آن‌ها نمی‌توانند به همان میزان تعهد برای کمک به همه بچه‌های کلاس داشته باشند. حتی اگر آن‌ها موفق به انجام این کار شوند، حمایتی که از خود نشان می‌دهند معنا و اثربخشی لازم برای تشویق کودک به انجام بهتر را نخواهد داشت. از سوی دیگر، حمایت و تشویق والدین فقط برای فرزندانشان است. همچنین، کودک به دلیل ارتباط عمیق‌تری که با آن‌ها دارد، بیشتر از رضایت والدین خود استقبال می‌کند و خوشحال می‌شود.

چرا تشویق بسیار مهم است؟

عوامل زیر در موفقیت تحصیلی، اجتماعی و شناختی کودک نقش اساسی دارند.

  • عزت نفس
  • رفتار خوب
  • اعتماد به نفس
  • عطش برای بهتر شدن

تشویق توسط والدین به بهبود همه ویژگی‌های ذکر شده در بالا کمک می‌کند. کودکی که توسط والدینش مورد تجلیل و تشویق قرار می‌گیرد، به فردی با اعتماد به نفس با ارزش شخصی بالاتر تبدیل می‌شود و تلاش می‌کند تا با خلق و خوی خوب، بهتر از دیروز عمل کند. فردی با این مشخصات رفتاری، نه تنها در سال‌های اولیه، بلکه در طول زندگی مطمئناً موفق خواهد شد.

تربیت فرزندبیتشر بخوانید: ۸ راهکار مفید برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

والدین از نقاط ضعف و قدرت فرزند خود آگاه هستند

هر فرد موفقی دارای مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف است. چیزی که آن‌ها را از افراد کمتر موفق متمایز می‌کند این است که هنر بازی کردن با نقاط قوت و کم اهمیت جلوه دادن نقاط ضعف خود را آموخته‌اند. بچه‌ها از اهمیت موفقیت یا نقاط قوت و ضعف خود آگاه نیستند. با این حال، سرپرستان و راهنمایان آن‌ها می‌توانند نقاط قوت و ضعف آن‌ها را شناسایی کنند تا به آن‌ها در موفقیت در زندگی کمک کنند. والدین بیشتر از همه نقاط ضعف و قوت فرزند خود می‌شناسند. داشتن این اطلاعات در مورد فرزندتان می‌تواند به او در مسیر موفقیت کمک کند. والدین می‌توانند نقش بزرگی در کمک به کودک برای غلبه بر نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود داشته باشند. این راهنمایی والدین در به کارگیری نقاط قوت و پشت سر گذاشتن نقاط ضعف، دستورالعملی برای موفقیت جوانان در طول سال‌های شکل‌گیری آن‌ها می‌شود.

والدین تسلیم نمی‌شوند

پدر و مادر هرگز از فرزند خود دست نمی‌کشند. حتی یک معلم پرشور و فداکار در نهایت زمانی که نتواند هیچ نتیجه یا پیشرفتی را ببیند، آرام می‌گیرد. با این حال، این مورد در رابطه با والدین صادق نیست. آن‌ها بی امان  در کنار فرزندان خود باقی می‌مانند و تلاش مستمری برای کمک به فرزندان خود در انجام بهتر امور و تلاش برای رسیدن به موفقیت انجام می‌دهند.

سرگرمی

‌کلام آخر: نقش موثر والدین در موفقیت کودکان را نباید نادیده گرفت. پدر و مادر در یادگیری سالم، شناخت احساسات و ایجاد اعتماد به نفس در فرزند، نقش برجسته و پر رنگی را برعهده دارند. والدین باید به خاطر داشته باشند: فرزند شما فردی مستقل با امیدها، رویاها و خواسته‌های خود در زندگی است. آن‌ها کسی نیستند که بتوانید پشیمانی‌ها و خواسته‌های خود را به آن‌ها تحمیل کنید. آن‌ها نسخه کوچکی از شما نیستند که باید مسیر دقیق شما را دنبال کنند، یا از انتخاب‌های زندگی که از آن‌ها ناراضی هستید، اجتناب کنند. آن‌ها شخص خودشان هستند و می‌خواهند اهداف خودشان را دنبال کنند. پس حمایت کنید و آن‌ها را به سمت موفقیت سوق دهید، خصوصا زمانی که درک محکمی از آنچه از زندگی می‌خواهند دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟