3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

آموزش احترام

احترام می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد، گاهی احترام به معنای تحسین کردن و خوب نگاه کردن به یک فرد است و زمانی اقدامی برای نشان دادن توجه و علاقه است. احترام هر معنایی که داشته باشد، اکثر ما موافقیم که این یک مفهوم مهم برای آموزش به فرزندانمان است. همه‌ی ما دوست داریم به فرزندان خود کمک کنیم تا در آینده به بزرگسالان محترم تبدیل شوند و هم‌چنین یاد بگیرند که چگونه به خود و دیگران احترام بگذارند. اگر در فکر این هستید که چگونه به کودکان خود احترام گذاشتن را بیاموزید، ما در این مقاله از بامبینو چند نکته‌ عالی را با شما به اشتراک می‌گذاریم.


تعریف احترام

آموزش احترام، بخشی از روند رشد و پرورش شخصیت کودک است. ما به عنوان والدین باید به کودکان خود بیاموزیم که احترام، توانایی تشخیص و قدردانی از حقوق، باورها، عملکردها و تفاوت‌های افراد دیگر است. احترام فقط طرز فکر دیگران نیست. احترام در مورد نحوه رفتار ما با دیگران است. اغلب مردم وقتی از احترام صحبت می‌کنند از کلمات “تحمل” و “پذیرش” استفاده می‌کنند. اما احترام به معنای فراتر از تحمل یا پذیرش یک شخص است. احترام گذاشتن به کسی، به این معنی است که شما برای آن شخص به خاطر شخصیت خودش، مشارکتش در جامعه یا عملکردش ارزش قائل هستید. خانواده، الگویی قوی برای کودکان در بحث آموزش احترام گذاشتن هستند. آن‌ها کودکان را تشویق می‌کنند تا سنت‌های خانوادگی، مهارت‌ها و استعدادهای خاص خود را، با همسالان خود و دیگران به اشتراک بگذارند تا بتوانند تفاوت‌ها و شباهت‌ها را درک کنند. احترام به این معناست که با دیگران آن‌گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود و تصور افکار و عقاید دیگران را بپذیرید. این هم‌چنین به معنای رفتار مودبانه است، اما چگونه می‌توانیم آن را از نظر فرزندانمان توضیح دهیم؟

آموزش احترام

‌نحوه توضیح احترام به کودکان

نحوه توضیح احترام به کودک کار ساده‌ای نیست. برای آموزش همدلی و احترام به کودکان، باید ابتدا از خودتان شروع کنید. کودکان بدون توجه به آن‌چه سعی می‌کنید به آن‌ها بیاموزید، کارهایی را که انجام می‌دهید، تماشا و تقلید می‌کنند. فراموش نکنید، فرزند شما مانند یک اسفنج است. هر زمان که با فرزند خود صحبت می‌کنید، او در مورد احترام یا بی‌احترامی در روابط یاد می‌گیرد. وظیفه شما به عنوان والدین این است که از اقدامات خود آگاه باشید و هنگام رفتار با فرزندان خود الگوی رفتار محترمانه و رفتارهای خوب باشید. هنگامی که در مورد روابط صحبت می‌کنید، روش‌های زیر می‌توانید به کودکان آموزش دهید و به آن‌ها احترام بگذارید:

مراقب به نحوه برقراری ارتباط باشید. مدیریت و کنترل خشم، یک ویژگی شخصیتی است که والدین سعی می‌کنند به فرزندان خود بیاموزند، اما اغلب این والدین هستند، که بدون فکر کردن و وقت گذاشتن برای به دست آوردن آرامش، از روی عصبانیت به کودکان واکنش نشان می‌دهند. دفعه بعد که فرزندان شما کاری را انجام می‌دهند که شما را ناراحت می‌کند، یک دقیقه وقت بگذارید و نفس عمیق بکشید و قبل از واکنش خودتان را آرام کنید.

قابل اعتماد و پاسخگو باشید. احترام به دیگران به معنای انجام کاری است که قبول کرده‌اید، آن را انجام خواهید داد. ممکن است تمام تلاش خود را بکنید تا به وعده‌هایی که به کارفرما و شریک خود داده‌اید عمل کنید، اما در مورد فرزندان خود چطور؟ وقتی قول می‌دهید که فرزند خود را به پارک می‌برید، آیا به این قول وفا می‌کنید؟ فرزندان مستحق احترام متقابل هستند، همان‌طور که شما به کار و همسر خود احترام می‌گذارید، اما اغلب به کودکان در درجه دوم اهمیت می‌دهید. با نشان دادن این که به اندازه کافی به آن‌ها اهمیت می‌دهید تا قابل اعتماد باشید، به آن‌ها الگویی می‌دهید که در زندگی خود از آن‌ها پیروی کنند.


فعالانه گوش دهید. یک راه آسان برای نشان دادن احترام متقابل هنگام صحبت با فرزند، این است که آن‌چه را که او گفته است گوش دهید. این اقدام کوچک به آن‌ها می‌گوید که شما به حرف‌های آن‌ها توجه می‌کنید و هر‌گونه سوتفاهمی بین شما می‌تواند فوراً برطرف شود بدون این‌که تبدیل به مشاجره یا بروز رفتار بی‌احترامی شود.

صادق باشید. صداقت نگرش‌های اعتماد و پذیرش را در یک رابطه سالم تشویق می‌کند. گاهی اوقات ممکن است صادق بودن با کودکان آسان یا ممکن نباشد، اما این چیزی است که باید برای آن تلاش کنید. کودکان باهوش‌تر از آن چیزی هستند که به نظر می‌رسند، بنابراین هنگامی که شما صادق نیستید، آنها متوجه این مسئله شده و ممکن است این را با رفتار خود نشان دهند.


درک و همدلی کنید. کلید یک رابطه همدلانه و سالم، در نظر گرفتن مسائل از دیدگاه کودکان است. ممکن است از درس‌هایی که فرزندتان قبلاً از همسالان یا کلاس درس گرفته است و آن‌چه روزانه با آن‌ها سر و کار دارد تعجب کنید.

با این جمله شروع کنید که احترام می‌تواند یک احساس باشد، شما باید به دیگران احترام بگذارید و سپس یادآوری کنید که وقتی به کسی احترام می‌گذارید، در واقع می‌خواهید با آن شخص مودب و مهربان باشید. در نهایت، به کودک بگویید که برای احترام گذاشتن، باید با مردم آن‌گونه رفتار کنید که دوست دارید با خودتان رفتار کنند. سپس می‌توانید توضیح دهید که گفتار و کردار شما می‌تواند احترام یا فقدان آن را نشان دهد. برای فرزند خود توضیح دهید، وقتی به فردی بی‌احترامی می‌شود، می‌تواند احساس بدی در او ایجاد کند. بسته به سن کودک می‌توانید از آن‌ها بخواهید در مورد زمانی که با آن‌ها بدرفتاری شده است فکر کنند و بگویند چه احساسی در آن‌ها ایجاد کرده است.


تربیت کودکمهم‌ترین نکات آموزشی برای تربیت کودک با ادب

‌احترام به خود را آموزش دهید

با الگوبرداری از رفتار محترمانه برای فرزند خود، شما نه تنها به دیگران احترام می‌گذارید بلکه به فرزند خود می‌آموزید که به خود احترام بگذارد. این درسی است که اغلب توسط والدین فراموش می‌شود. فرزند شما شایسته احساس امنیت و ارزش است. همان‌طور که رشد می‌کنند و به یک بزرگسال محترم تبدیل می‌شوند، مستحق احترام به عنوان شخص خود هستند و این در هر دوره از زندگی به آن‌ها فرصت می‌دهد تا تصمیمات خود را بگیرند و قاطعانه بازگو کنند. علاوه بر رفتارهای فوق، می‌توانید این درس را با کمک به فرزند خود برای کسب استقلال، مهارت حل مسئله و مهارت‌های تصمیم‌گیری آموزش دهید. با رشد کودکان، آن‌ها کمتر به والدین خود وابسته می‌شوند و نیاز به کسب توانایی برای یادگیری و انتخاب مناسب برای خود دارند. اگرچه ممکن است این امر در ابتدا سخت باشد، اما نباید از ورود به هر موقعیت سختی اجتناب کرد. هنگامی که کودک خردسال شما با مشکلی روبرو می‌شود، بهترین اقدام این است که با فرزند خود در مورد مشکل صحبت کنید و برای یافتن راه حلی با او همکاری کنید. وقتی به طور خودکار مشکل را برای آن‌ها حل نمی‌کنید، آن‌ها را تشویق می‌کنید قبل از اقدام به گزینه‌ها و عواقب آن فکر کنند. آن‌ها اکنون از اعتماد به نفس و ابزار لازم برای حل مثبت مسائل خود برخوردار خواهند بود و به برای حل مشکلات خود محتاج دیگران نیستند.

روانشناسی کودک

‌کلام آخر: به یاد داشته باشید که احترام یک مفهوم پیچیده و انتزاعی برای درک و فهم کودک است، بنابراین شما باید از کلمات و مثال‌هایی استفاده کنید که آن‌ها بتوانند درک کنند، با این کار ممکن است فرزند شما برای درک واقعی آن تلاش کند. در این مورد، می‌توانید چند مثال ساده و مناسب سن برای احترام به آن‌ها ارائه دهید. همان‌طور که کودکان رشد می‌کنند و به مراحل مختلف رشد کودکی می‌رسند، درس‌های مربوط به روابطی که به فرزندان خود می‌آموزید در تمام طول زندگی با آن‌ها همراه خواهد بود.
ممنون که ما را در خواندن این مطلب همراهی کردید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟