3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

شاید بیشترین وقت شما در روز صرف بحث کردن با بچه‌ها برای خوردن غذای سالمی که برایشان تهیه کرده‌اید می‌شود. در حالی که شما انواع غذای سالم برای کودکان را می‌شناسید و برای آن‌ها سالاد و خوارک گوشت تهیه کرده‌اید، اما آن‌ها با اکراه آن را پس زده و در حال مذاکره برای ناگت مرغ و ماکارونی هستند.

قطعا می‌دانید که غذای مناسب برای رشد کودک شما بسیار مهم است. در حالی که با اکراه سالاد را کنار می‌گذارید و کیسه‌ای از ناگت‌های یخ زده را باز می‌کنید، فکرمی‌کنید که چگونه کودکان را به خوردن غذای سالم تشویق کنید. چه کاری می‌توانید انجام دهید تا وعده‌های غذایی مغذی برای بچه‌های شما جذاب باشد؟

ما با متخصصان مراقبت از کودک و تغذیه صحبت کردیم تا پاسخ سوالی را که همه ما می‌پرسیم پیدا کنیم: “چگونه بچه‌ها را به خوردن غذای سالم تشویق کنید؟” این 8 ترفند تخصصی را امتحان کنید تا زمان کمتری صرف مذاکره با کودک برای خوردن غذای سالم کنید و هم‌چنین کم‌اشتهایی کودکان را با این روش‌ها از بین ببرید. ما قول نمی‌دهیم کودک دو ساله شما هرگزهویج خود را دوباره روی زمین نخواهد انداخت، اما این ایده‌ها به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست گام‌های مثبتی بردارید.

۱. گزینه‌های پیشنهادی برای غذای سالم را ارائه دهید

هیچ‌کس دوست ندارد مجبور به انجام کاری شود، به خصوص کودکان نوپا و یا بچه‌های بزرگ‌تر که به دنبال ایجاد استقلال هستند. این اصل در ‌میز آشپزخانه نیز صادق است. گرچه ممکن است حق انتخاب بین برش‌های سیب، کرفس با کره بادام ‌زمینی متنوع نباشد، اما این امر به بچه‌ها فرصت استقلال می‌دهد و درعین حال شما را در کنترل تغذیه کمک می‌کند.

هم‌چنین کودک کوچک شما اگر فکر کند، ایده غذای جدید مال اوست، ممکن است برای امتحان غذای جدید و سالم بیشترهیجان وعلاقه نشان دهد.‌ او هم‌چنین ممکن است از برنامه‌ریزی غذا همراه شما نیز لذت ببرد. شما می‌توانید هر هفته برنامه‌ی غذایی را با فرزندتان مرور کنید. درگیر کردن آن‌ها در نوشتن برنامه‌ی غذایی روزانه باعث می‌شود که آن‌ها بدانند نظر و سلیقه‌ی آن‌ها شنیده می‌شود و به جای این‌که درهر وعده‌ غذایی ماکارونی و پنیر داشته باشید، به فرزندان خود راهنمایی می‌کنید که هر وعده ‌غذایی باید شامل چه چیزهایی باشد. به عنوان مثال، حداقل سه وعده سبزیجات، یک وعده کربوهیدرات و یک وعده پروتئین.

 

۲. بگذارید بشقاب خودش را درست کند

اجازه دادن به فرزندان در کنترل بشقاب خود، روش دیگری است که به آن‌ها اجازه می‌دهد استقلال خود را اعمال کنند و آن‌ها را به امتحان غذاهای جدید علاقه‌مند کند. ممکن است تلاش شما کمی طول بکشد، اما اکثر بچه‌ها اگر استقلال انتخاب داشته باشند، تمایل بیشتری به افزودن غذاهای سالم به بشقاب‌های خود دارند.
وعده‌های غذایی معمولاً باید شامل پروتئین، یک کربوهیدرات پیچیده (غلات، لوبیا و میوه های سرشار از فیبر)، سبزیجات، میوه و شیر یا یک ماده غذایی دیگر غنی از کلسیم باشد. اگر کودک شما علاقه‌مند به ورزش است با دادن گزینه‌هایی در این گروه‌ها می‌توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 

۳. غذاهای ترکیبی درست کنید

کودکان به طور طبیعی به چیزهای جدید مشکوک هستند و این شامل بسیاری از غذاهای سالم نیز است. راه حل چیست؟ غذاهای جدید را با گزینه‌های سالمی که کودک قبلاً دوست دارد ترکیب کنید. طبق گفت Aastha Kalra پزشک و بنیانگذار Weight Zero MD در طول پنج سال اول زندگی، کودکان در حال یادگیری شیوه‌های فرهنگی و نگرش خانواده‌ی خود هستند که این امر شامل زمان و مقدار غذا خوردن نیز می‌شود.

در حالی که آن‌ها ذائقه و عادات دلخواه خود را شکل می‌دهند، حتماً آن‌ها را با انواع غذاها، سبزیجات و میوه‌های تازه، غلات کامل و پروتئین‌ها آشنا کنید. اگر آن‌ها تمایلی به امتحان غذای جدید ندارند یا در ابتدا طعم آن را زیاد دوست ندارند، سعی کنید آن را با چیزی که دوست دارند مخلوط کنید. به عنوان مثال، اگر طرفدار هویج نیستند، سعی کنید آن‌ها را با سسی که دوست دارد، آغشته کنید. اگر کلم بروکلی برای او جذاب نیست، سعی کنید آن را در کنار انواع املت قرار داده یا در ماکارونی و پنیر مخلوط کنید.

 

‌۴. میان وعده دقیق‌تر

میان وعده‌ برای بچه‌ها و بزرگسالان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است، اما کنترل میزان میان وعده‌ها مهم است. به یاد داشته باشید که اندازه‌های میان وعده را برای کودکان، کوچک و کم نگه‌ دارید. میان وعده‌ها باید سرشار از پروتئین و فیبر باشند، زیرا کودک را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. متخصصان تغذیه کودک معمولا میان وعده‌های زیر را برای بچه‌های کوچک توصیه می‌کنند:

  • بیسکویت غلات کامل با پنیر
  • برش‌های سیب با کره بادام‌ زمینی
  • آجیل
  • هویج یا کرفس
  • تخم مرغ آب پز شده
  • انگور
  • ذرت بو داده با نمک کم

‌بیشتر بخوانید: 7 ماده غذایی برای تقویت استخوان بندی کودکان

 

۵- به کودکان طرز تهیه مواد غذایی و یا نحوه کار آن‌ها در بدن را نشان دهید

کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند، بنابراین دادن فرصت رفتن به یک مزرعه یا بازار کشاورزان محلی، علاقه آن‌ها به غذاهایی مانند سبزیجات، غلات، میوه و لبنیات را به اوج خود می‌رساند. از طرف دیگر، تصاویر یا فیلم‌هایی را به آن‌ها نشان دهید که نحوه کار غذا در بدن و سوخت و ساز آن را توضیح می‌دهد. بچه‌ها دوست دارند بفهمند که اوضاع از چه قرار است.

 

۶. هنگام پخت و پز، کودکان خود را نیز درگیر کنید

اگر بچه‌ها سهمی در تهیه غذا داشته باشند، بیشتر ترغیب می‌شوند که آن را امتحان کنند. کارهای اساسی مانند اندازه‌ گیری مواد اولیه، هم‌زدن مواد در کاسه یا تهیه سالاد، همه از نقاط شروع بسیار خوبی هستند. هنگامی که آن‌ها این کارهای ساده را انجام می‌دهند، می‌بینند که چگونه غذاهای کامل و سایر وعده‌های غذایی کنار هم قرار می‌گیرند، و حتی با بزرگ‌تر شدن آن‌ها پیشنهاد برای تهیه وعده‌های غذایی سالم خود را می‌دهند. پخت و پز با کودکان کم سن و سال گاهی به معنای پخت و پز کندتر و ساده‌تر است، اما نتیجه‌ی آن ارزش دارد.

۷. کودک را به غذا خوردن مجبور نکنید

مارلیسا براون متخصص تغذیه می‌گوید: “با تغییر طعم، غذاها را بیش از یک‌بار با ادویه‌های مختلف ترکیب کنید. غذاها باید همیشه به انواع مختلف و با چاشنی‌های مختلف ارائه شوند. هرگز کودکان را مجبور یا تحت فشار قرار ندهید، فقط آن‌چه را که می‌توانید برای تشویق آن‌ها انجام دهید.”

 

۸. برای کودکان الگو بسازید

کودکان بسیار تحت تأثیر محیط خود قرار دارند، این شامل فرهنگ، رسانه و خانواده است. تأثیر والدین نیز بسیار مهم است. دکتر کالرا می‌گوید: “نگرش و عادت والدین در مورد غذا می‌تواند منجر به تغذیه سالم یا بی‌نظم شود.” خبر خوب این است که چندین روش مرتبط با توسعه‌ی غذای سالم وجود دارد:

  • کودکان را در معرض انواع غذاهای سالم و مقوی قرار دهید.
  • وقتی غذاهای سالم را انتخاب می‌کنند از آن‌ها تعریف کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که اطرافیان کودک نیز مقوی غذا می‌خورند، بنابراین آن‌ها آن را برای خود الگو می‌بینند.
  • استرس را از بچه‌ها برای خوردن غذای سالم دور کنید.

بیشتر بخوانید: کامل ترین نکات درمان بی اشتهایی کودکان

 

‌کلام آخر: اکنون که استراتژی‌هایی را در مورد تشویق کودکان به تغذیه سالم خوانده‌اید، وقت آن است که از آن‌ها استفاده خوبی کنید. با کمی شانس قادر خواهید بود کودکان را به خوردن غذاهای سالم تشویق کنید و به نسل بعدی در ایجاد عادت‌های سالم در طول زندگی کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟