3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

بارداری سالم و راحت به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟

مراقبت خوب قبل، حین و بعد از بارداری بسیار مهم است، زیرا می‌تواند به رشد و تکامل کودک شما کمک کند و هر دوی شما را سالم نگه دارد. این بهترین راه برای اطمینان از این‌که کودک شما یک زندگی سالم را آغاز می‌کند، است. در ادامه تمام نکات بارداری و مراقبت‌های لازم برای یک بارداری سالم و راحت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


بارداری در هفته چندم مشخص می‌شود؟

هفته‌های بارداری شما از اولین روز آخرین قاعدگی شما شروع می‌شود. این بدان معنی است که در ۲ هفته اول یا بیشتر، شما واقعاً باردار نیستید – بدن شما طبق معمول برای تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از یکی از تخمدان‌های شما) آماده می‌شود.

جدول زمانی “باردار شدن” شما این است:
روز ۱: اولین روز پریود شما
روز ۱۴ (یا کمی قبل یا بعد، بسته به مدت چرخه قاعدگی شما): تخمک گذاری دارید.

اگر در چند روز قبل بدون استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری رابطه جنسی داشته‌اید، در عرض ۲۴ ساعت پس از تخمک گذاری، تخمک توسط اسپرم بارور می‌شود. حدود ۵ تا ۶ روز پس از تخمک گذاری، تخمک بارور شده به لایه داخلی رحم نفوذ می‌کند – به این حالت لانه گزینی می‌گویند.


مراقبت‌های لازم برای بارداری سالم

به محض این‌که متوجه شدید باردار هستید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک شما با بررسی سابقه پزشکی شما شروع می‌کند. این آزمایشات ممکن است بر اساس سابقه شما و خطر بروز مشکلات متفاوت باشد. او همچنین در مورد علائم بارداری شما می‌پرسد.

در این اولین ملاقات، نمونه ادرار و خون گرفته خواهد شد. آزمایش‌های ادرار وجود باکتری، سطح قند بالا (که می‌تواند نشانه دیابت باشد) و سطح پروتئین بالا که می‌تواند نشانه پره اکلامپسی، نوعی فشار خون بالا باشد، بررسی می‌کند. آزمایش خون تعداد سلول‌های خونی، گروه خونی، سطوح پایین آهن کم خونی و بیماری های عفونی مانند سیفلیس،HIV و هپاتیت را بررسی می‌کند.

پزشک همچنین ممکن است آزمایشات دیگری را در اولین ویزیت شما انجام دهد. این‌ها ممکن است بر اساس سابقه شما و خطر بروز مشکلات متفاوت باشد. آزمایشات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه لگن برای بررسی اندازه و شکل رحم
  • آزمایش پاپ اسمیر برای غربالگری سرطان دهانه رحم.
  • سونوگرافی برای مشاهده رشد و وضعیت کودک شما. سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از کودک شما بر روی یک صفحه ویدئو استفاده می‌کند.

تعداد ویزیت‌ها و انواع معایناتی که دریافت می‌کنید بسته به دوره‌ای که در بارداری خود هستید تغییر می‌کند:

  • مراقبت‌های سه ماه اول
  • مراقبت‌های سه ماه دوم
  • مراقبت‌های سه ماه سوم

پس از اولین ویزیت، هر ۴ هفته یک بار ویزیت بارداری خواهید داشت. در ماه‌های ۷ و ۸ هر ۲ هفته یک‌بار ویزیت خواهید داشت. در ماه آخر بارداری، ویزیت‌ها به صورت هفتگی انجام می‌شود تا زمانی که نوزاد خود را به دنیا بیاورید. در هر ویزیت، پزشک وزن و فشار خون شما را بررسی می‌کند و ادرار شما را آزمایش می‌کند.

پزشک پس از هفته بیستم به ضربان قلب کودک شما گوش می‌دهد و ارتفاع رحم شما را اندازه گیری می‌کند. شما همیشه باید هر گونه مشکل یا نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

در دوران بارداری چقدر باید وزن اضافه کنید؟

در این مورد با پزشک خود صحبت کنید. این مساله برای همه متفاوت است، اما بیشتر زنان باید حدود ۱۱ تا ۱۸ کیلوگرم اضافه کنند. اگر در زمان بارداری کم وزن هستید، ممکن است نیاز به افزایش وزن داشته باشید. اگر اضافه وزن دارید، ممکن است نیاز به افزایش وزن کم‌تری داشته باشید.تغذیه در دوران بارداری-بامبینو

بیشتر بخوانید:برای وزن گیری جنین در ماه آخر بارداری چه بخوریم؟

 

تغذیه در دوران بارداری

داشتن یک رژیم غذایی متعادل یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای خود و کودکتان انجام دهید.

در دوران بارداری انتظار چه چیزهایی را باید داشت

معمولا پزشک شما در مورد نحوه مدیریت مشکلات رایج بارداری مانند موارد زیر با شما صحبت خواهد کرد:

  • حالت تهوع صبح‌گاهی
  • کمردرد، پا درد و سایر دردها در دوران بارداری
  • مشکلات خواب
  • تغییرات پوست و مو
  • خونریزی واژینال در اوایل بارداری

هیچ دو بارداری مشابه نیستند. برخی از زنان در دوران بارداری علائم کمی یا خفیف دارند. بسیاری از زنان در دوران بارداری تمام وقت کار می‌کنند و به مسافرت می‌روند. برخی دیگر ممکن است مجبور شوند ساعات کاری خود را کاهش دهند یا کار را متوقف کنند. برخی از زنان برای ادامه بارداری سالم به استراحت در بستر برای چند روز یا احتمالاً هفته‌ها نیاز دارند.

 

مصرف ویتامین در دوران بارداری

زنان باردار باید حداقل ۴۰۰ میکروگرم (mcg) اسید فولیک در روز مصرف کنند. این کار می‌تواند به جلوگیری از مشکلات مغز و ستون فقرات کودک شما کمک کند. اگر به بیش از ۴۰۰ میکروگرم نیاز دارید از پزشک خود بپرسید.

بهتر است قبل از بارداری مصرف اسید فولیک را شروع کنید. مادران باید اطمینان حاصل کنند که مقادیر توصیه شده ویتامین D را در دوران بارداری هم برای سلامتی خود و هم برای رشد سالم جنین دریافت می‌کنند.

سطح کم ویتامین D در زنان باردار با افزایش خطر ابتلا به پره اکلامپسی، دیابت بارداری، تولد زودرس، راشیتیسم (نرمی استخوان در نوزادان) و… همراه است. اگر بدن به اندازه کافی ویتامین D را دریافت کند در آن صورت کلسیم نیز به راحتی جذب می شود. این دو از حیاتی‌ترین مواد مورد نیاز دوران بارداری به‌شمار می‌روند. سایر ویتامین‌ها یا مکمل‌ها را بدون تایید پزشک مصرف نکنید.


ورزش در دوران بارداری

اگر در دوران بارداری مشکلی نداشته باشید، باید به طور منظم ورزش کنید. ورزش یک سبک زندگی سالم را ترویج می‌کند و می‌تواند به کاهش ناراحتی و استرس کمک کند. سعی کنید هر روز حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. در مورد هر شرایطی که ممکن است از ورزش جلوگیری کند با پزشک خود صحبت کنید.

بهترین ورزش ها در دوران بارداری

بیشتر بخوانید:بهترین وضعیت خوابیدن در بارداری + مهم ترین عوامل بی خوابی

عوارض احتمالی بارداری

بارداری یک فرآیند پیچیده است. در حالی که بسیاری از زنان حاملگی طبیعی دارند، ممکن است عوارضی نیز رخ دهد. با این‌حال، داشتن یک عارضه به این معنا نیست که شما فرزند سالمی نخواهید داشت. این بدان معناست که پزشک شما از نزدیک شما را تحت نظر خواهد داشت و در طول باقی‌مانده دوره بارداری شما مراقبت ویژه‌ای از شما و کودکتان خواهد داشت.

عوارض شایع عبارتند از:

  • دیابت در دوران بارداری (دیابت بارداری).
  • فشار خون بالا در دوران بارداری (پره اکلامپسی). در صورت ابتلا به پره اکلامپسی، پزشک درباره نحوه مراقبت از خود با شما صحبت خواهد کرد.
  • تغییرات در دهانه رحم.
  • مشکلات جفت. ممکن است دهانه رحم را بپوشاند، از رحم جدا شود یا آن‌طور که باید عمل نکند.
  • خون‌ریزی واژینال.
  • زایمان زودرس
  • کودک شما به خوبی رشد نمی‌کند.
  • کودک شما مشکلات پزشکی دارد.

فکر کردن به مشکلات احتمالی می‌تواند ترسناک باشد. اما مهم است که آگاه باشید تا در صورت مشاهده علائم غیرعادی بتوانید به ارائه دهنده خود اطلاع دهید.

عوارض احتمالی بارداری- بامبینو

 

کلام آخر: مهم است که از کودک خود مراقبت کنید، حتی قبل از تولد. شما می‌توانید این کار را با داشتن یک سبک زندگی سالم و قرار ملاقات‌های پزشک در دوران بارداری انجام دهید. به این کار مراقبت‌های دوران بارداری می‌‎گویند. اگر بارداری سالمی داشته باشید، احتمال زایمان سالم بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟