3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

مانند بسیاری از مادران شاغل، ممکن است با نزدیک شدن به پایان مرخصی زایمان دچار استرس و نگرانی شوید. هم‌زمانی مسئولیت نگهداری از نوزاد جدیدی که باید تحت مراقبت باشد و همچنین شروع دوباره فعالیت حرفه ای خود، هردو از بزرگترین دغدغه‌‌های بیشتر مادران شاغل است. از این رو آن‌ها باید هم در خارج از منزل و هم داخل منزل مسئولیت‎‌های خود را به بهترین نحو انجام دهند تا به واسطه‌ی شاغل بودن‌شان احساس ناکارآمدی بابت فرزند پروری نکنند. اما جای نگرانی نیست، بسیاری از والدین شاغل قبل از شما نه تنها این نگرانی‌ها و ناامیدی‌ها را تجربه نکرده اند، بلکه تلاش کرده اند تا بین شغل خود و شیوه نگهداری و پرورش کودکان‌شان تعادل ایجاد کنند.

‌تحقیقات نشان داده است که ارتباط و صمیمیت میان مادران شاغل و کودکان به هیچ وجه ضعیف‌تر از ارتباط با مادران خانه‌دار نیست. تاثیر شاغل بودن مادر بر کودک در بیشتر موارد سبب استقلال بیشتر، وابستگی کمتر به دیگران و همچنین ارتباط اجتماعی خوب می‌شود و کودک یاد می‌گیرد به دیگران اعتماد کند. با وجود اینکه کار با وجود بچه سخت به نظر می‌رسد، اما با کمی برنامه ریزی و پشتکار می‌توان میان محیط خانه و کار تعادل ایجاد کرد. در ادامه چند توصیه هوشمندانه و ساده براساس تجربه مادران شاغل برای شما گردآوری شده است.

۱- زمان بازگشت خود را به محل کار مشخص کنید

اگر قصد بازگشت به کار خود را دارید سعی کنید بازگشت خود را به سه یا چهار ماه پس از تولد فرزندتان موکول کنید. انجام این کار باعث می‌شود که کودک خود را بشناسید و اجازه دهید او نیز شما را بشناسد و با یکدیگر انس بگیرید. وقت بگذارید و خود و خانواده خود را آماده کنید، تا تغییرات برای همه آسان باشد. زمان بازگشت خود را به محل کار مشخص کنید، در صورت امکان از مصادف شدن بازگشت خود با سایر تغییراتی که ممکن است در خانواده رخ دهد مانند انتقال یا تغییر مدرسه ،…خودداری کنید. مراقبت‌های ضروری نوزاد را تا آنجا که ممکن است زودتر انجام دهید. (مثل انتخاب مهد کودک یا استخدام پرستار کودک)


۲- برنامه‎‌ی هفتگی داشته باشید

داشتن یک تقویم که در آن برنامه‌های کاری، قرارها، تعهدات و رفت و آمدهای دیگر اعضای خانواده ثبت می شود، برای مدیریت و برنامه‌ریزی زندگی خانوادگی مهم است. جلسات و وظایف هفتگی خود، همسر و فرزندان دیگر را در یک تقویم آنلاین مشترک یادداشت کنید. داشتن برنامه نه تنها به شما کمک می کند تا منظم بمانید بلکه به شما کمک می‌کند تا بدانید چه موقع برای کارها و نگهداری از کودکتان به کمک نیاز دارید. شما با یک نگاه به آن خواهید فهمید که در آن هفته باید چه کارهایی انجام دهید، به علاوه این یک روش آسان برای به روز نگه داشتن زمان خود برای نگهداری از نوزاد و پرداختن به سایر کارها و دیگر اعضای خانواده است. در تقویم بهتر است مشخص کنید که چه کسی از نوزاد در صورت لزوم نگهداری می کند، همچنین قرار ملاقات های پزشک، سایر قرارها، تعطیلات و مراقبت‌های روزانه، تعهدات کاری و سایر فعالیت های خانوادگی را یادداشت کنید.

‌۳- برای نگهداری از نوزاد شخص مطمئنی را انتخاب کنید

یکی از دغدغه ها و ناراحتی‌های مادران شاغل هنگام بازگشت به کار، این است که باید کودک را به چه کسی بسپارند تا به خوبی از او نگهداری کند، در وهله‌ی اول بهتر است که از یک آشنا بخواهید که از نوزاد نگهداری کند.  برای این منظور نگهداری کودک از سوی مادر بزرگ یا یکی دیگر از اعضای نزدیک خانواده بهتر است. در مواردی که شخص آشنایی ندارید، بهتر است که پرستار خانگی کودک استخدام کنید. رفتن به مهد برای کودکان زیر ۳سال چندان توصیه نمی شود.

حال اگر مهد کودک تنها گزینه‌ پیش‌روی شماست، نباید احساس گناه یا اضطراب کنید، فقط کافی است که به درستی تحقیق کنید. با مهد‌ کودک‌ها یا مراکز مراقبت روزانه و پرستارها و مربی‌ها مصاحبه کنید و مراجع را از نزدیک بررسی کنید، در مورد سوابق آنها حتما اطلاعات جمع‌آوری کنید و با خیال آسوده کودک خود را به آن‌ها بسپارید. همچنین مهم است که اغلب و به طور گسترده با پرستار کودک و یا مربی و مدیران مهد کودک خود ارتباط برقرار کنید، به این ترتیب شما از امنیت و سلامت کودک مطمئن خواهید بود و همچنین در زندگی روزمره او فعال هستید که به نوبه خود ممکن است به شما در کاهش استرس درباره‌ی نگهداری کودک دلبندتان کمک کند.

۴- از شریک زندگی خود کمک بگیرید

تقسیم وظایف کنید، یعنی بین خود و همسرتان مسئولیت‌های نوزاد را مشخص کنید. قبل از بازگشت به محل کار خود، نحوه تقسیم مراقبت از کودک را مشخص کنید. برنامه‌ها و زمان‌های نگهداری از کودک را با یکدیگر هماهنگ کنید و کارهای خانه را تقسیم کنید. شما حق دارید با آرامش بیشتری به کارها بپردازید و بدانید که تمام بارها و مسئولیت‎ها صرفا بر شانه شما نیست. همسر و فرزندان بزرگتر را در نگهداری از نوزاد سهیم کنید. رفتار حمایت‌گرانه که همسرتان از خود نشان می‌دهد و نیز مسئولیتی که در قبال فرزندان خود به عهده می‌گیرد، سبب می‌شود فرزندان این فرصت را پیدا کنند که ضمن برخورداری از وجود و حضور مادری فعال، زمان بیشتری را با پدر خود سپری کنند.


۵- یک برنامه روزانه‌ی ثابت داشته باشید

برای خود، نوزاد و سایر اعضای خانواده یک برنامه صبحگاهی ثابت ایجاد کنید و به آن پایبند باشید. به این ترتیب شما به طور خودکار خواهید فهمید که چه کاری باید قبل ازخروج از منزل انجام دهید و با این کار در وقت خود صرفه جویی کنید.
سعی کنید برخی از کارهای خود را شب قبل انجام دهید، مانند بسته بندی ناهار و میان وعده، آماده کردن لباس‌های اعضای خانواده، آماده کردن ساک کودک، دوش گرفتن و غیره.

۶- برای مواقع ضروری حداقل ۳ پشتیبان در نظر داشته باشید

کامیل لنگستون، که چهار سال را به عنوان یک والد تنها گذرانده و هیچ پشتبیانی نداشته بود پیشنهاد می کند که هر مادر شاغل حداقل ۳ فرد مختلف (دوستان، خانواده، همسایگان و غیره) را پیدا کند که مایل باشند در موارد اضطراری پشتیبان باشند. زیرا شما هرگز نمی‌توانید پیش‌بینی کنید چه زمانی ممکن است کودک بیمار شود و شما نتوانید به موقع خود را به او برسانید.

۷- روی نکات مثبت تمرکز کنید

لنگستون می گوید، مهم نیست که چند ساعت را در دفتر کار خود بگذرانید، در هر حال ممکن است از اینکه در کنار فرزند خود نیستید احساس گناه کنید. اما بهتر است این واقعیت را بپذیرید که فرزندان شما هنوز شما را به عنوان مادر خود می‌شناسند و شما را دوست دارند.


۸- انعطاف پذیر باشید

سولو و ویلیامز معتقدند، مهمترین توصیه برای مادران شاغل، آماده بودن برای هر کاری است. هر چقدر هم که برنامه‌ریزی کنید، چیزی پیش می آید که انتظار آن‌را ندارید، بنابراین آماده باشید تا برنامه خود را لغو و یا تغییر دهید و از این بابت دچار استرس و اضطراب نشوید.


۹- به خودتان اهمیت بدهید

بسیاری از مادران شاغل به منظور انجام تمام کارهای بیرون و داخل منزل وقت خواب و استراحت خود را کاهش می‌دهند. به این ترتیب آن‌ها  پس از مدتی دچار خستگی مفرط و ضعف می‌شوند، در این صورت نه می توانید مادری شاد و سرحال برای فرزندتان باشید و نه فردی موثر در محل کار. به خود فشار نیاورید، حتی الامکان شب‌ها زودتر بخوابید یا اگر نمی توانید عصرها حتما کمی استراحت کنید. بالانس می گوید مانند بسیاری از مادران شاغل، او با داشتن یک کار سخت دست و پنجه نرم می کند بنابراین حتی چیزی به اندازه دوش طولانی تر به او کمک می کند تا دوباره شارژ شود!  در طول هفته حتما زمانی را برای تفریح و گردش در کنار خانواده اختصاص دهید و تمام مدتی را که در منزل هستید، مشغول امور خانه نباشید.

۱۰- کودکان خود را از محل کار زیر نظر داشته باشید

لانگستون به عنوان یک مادر شاغل توصیه می‌کند وقتی در طول روز از بچه‌های خود دور هستید، با پرستار بچه و یا مراقب کودک در تماس باشید و اوضاع او را مرتب چک می‌کند. به این ترتیب نه تنها از وضعیت او مطلع می‌شوید، بلکه این کارباعث می شود احساس کنید که ارتباط بیشتری با کودک خود دارید.

کلام آخر: چه به دلخواه کار کنید و چه به دلیل ضرورت، با کمی برنامه‌ریزی و همکاری با اعضای خانه نه تنها می‌توانید وظایف کاری خود را به خوبی انجام دهید، بلکه می‌توانید امور مرتبط با اعضای خانواده خود را نیز به خوبی پیگیری کنید. ما در این مقاله تجربیات مادران شاغل را در اختیارتان قرار دادیم تا از آنها بهره ببرید، اگر شما یک مادر شاغل هستید چه توصیه های دیگری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟