3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

خمیر بازی یک تجربه حسی فوق‌ العاده برای کودکان است، هنگامی که کودک به آن شکل‌ های گوناگون می‌ دهد، خلاقانه به آن فکر می‌ کند. فواید خمیر بازی کودکانه بی شمار است. بی خطر و تسکین دهنده است و تجربه حسی رضایت بخشی را برای او فراهم می‌ کند. در ادامه چند نکته اساسی درباره‌ ی فواید خمیر بازی برای کودکان را با شما مطرح خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

 

سن مناسب برای خمیر بازی کودکان

با وجود فواید خمیر بازی برای کودکان، اما این روش برای همه سنین مناسب نیست. همان طور که اسباب ‌بازی‌ های مختلف نیز رده‌ بندی سنی خاص خود را دارند. بهتر است خمیر بای کودکانه، فقط برای کودکان بزرگتر از دو سال تهیه شود؛ زیرا خطراتی مثل خوردن خمیر و واکنش‌ های آلرژیک کودکان خردسال را تهدید می‌ کنند.

از نظر کارشناسان، بهترین رنج سنی برای شروع خمیر بازی 3 تا 7 سال است. اگر دقت کنید، در اکثر مدارس این فعالیت مناسب کودک پیش دبستانی تحت نظارت مربی انجام می‌ شود. بهتر است بدانید که خمیر بازی شنی کودکان با خاک رس باید به بعد از 5 سالگی موکول شود. زیرا کار با آن‌ سخت‌ تر و احتمال خفگی کودک زیاد است.

 

مهم‌ترین فواید خمیر بازی کودکانه چیست؟

بازی کودکان با خمیر بازی فواید زیادی دارد از جمله رشد مهارت‌ های حرکتی ظریف، خلاقیت، یادگیری واژگان، اعداد و بسیاری موارد دیگر. خمیر بازی نیز:

  • کودکان را تشویق می کند تا ویژگی‌ های حسی آن را کشف کنند.
  • انگشتان کوچک، دست‌ ها و مچ‌ ها را تقویت می‌ کند
  • پرورش قدرت تخیل کودک
  • توسعه عزت نفس – بدون درست یا غلط بازی کردن
  • آرام بخش است و به کودکان کمک می کند تا استرس را از طریق دستان خود از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: 6 بازی حسی مفید برای کودکان

 

1- مهارت‌های حرکتی ظریف ایجاد می‌ کند 

یکی از مهم‌ ترین فواید خمیر بازی برای کودکان، ورزش دست و انگشتان است. بازی با خمیر عضلات و ماهیچه‌ های کودکان را تقویت کرده و معمولا در حین بازی خطری آن ها را تهدید نمی‌ کند (مثل زمین خوردن و افتادن). کودک با ورز دادن، فشردن و فرو کردن انگشتان در خمیر منعطف، قدرت ماهیچه‌ ها و انگشتان دستش را افزایش می‌ دهد و در عین حال، مفهوم عمق را درک می‌ کند.

 

۲- باعث آرامش می‌ شود

از دیگر فواید خمیر بازی برای کودکان، کاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش در آنان است که از کار با دست و انگشتان حاصل می‌ شود. بازی با خمیر موجب کاهش تنش و رقابت میان کودکان و باعث بهبود تمرکز می‌ شود و با فشار دادن خمیر کودکان مقداری از انرژی مازاد خود را تخلیه کرده و به آرامش می‌ رسند.

 

۳- خلاقیت را افزایش می‌ دهد

خمیر بازی یک ماده‌ ی کاملا شکل‌ پذیر است که در بسته‌ بندی‌ های چند رنگ ارائه می‌ شود. کودک می‌ تواند با دست‌ های خود هر شکلی را که دلخواه اوست با خمیر بسازد. مهم نیست که کودکان شما چند ساله هستند. آن ها با ترکیب خمیر بازی‌ های رنگی، رنگ های جدید یا اشیا مفهوم یا نامفهوم می‌ سازند و با این کار تصورات خود را گسترش می‌ دهند و به روش‌ های تازه و مبتکرانه فکر می‌ کنند.

 

۴- هماهنگی چشم و دست

همراه خمیر بازی معمولا کودکان از ابزارهای اطراف خود کمک می‌ گیرند. از این طریق آن ها مجبور می‌ شوند به استفاده وسایل مختلف جهت ساختن ایده‌ های خود دست بزنند. با این کار آن ها هماهنگی چشم و دست را فرا می‌ گیرند. با یک کارد پلاستیکی خمیر را از وسط به دو نیم کردن یک مثال ساده جهت هماهنگی چشم و دست است.

واقعیت این است که این هماهنگی، یک نیاز زمینه‌ ای برای تقویت بسیاری از مهارت‌ های مهم دیگر در آینده است. کودکانی که در سنین مناسب به فعالیت‌ هایی می‌ پردازند که هماهنگی میان چشم‌ ها و دست‌ هایشان ایجاد می‌ کند، در سال‌ های آینده عملکرد بهتری در سایر فعالیت‌ های مهم مانند خواندن و نوشتن، ورزش و دیگر کار ها عملکرد بهتری از خود نشان می‌ دهند.

7 فایده خمیر بازی برای کودکان

 

۵- بهبود مهارت‌ های اجتماعی

کودکان ما در کنار یک دوست خواهر یا برادر و یا حتی پدربزرگ و مادربزرگ نشسته و در حین بازی مهارت‌ های اجتماعی خود را تقویت می‌ کنند. آن ها معمولا چیزهایی می‌ سازند که در ذهن‌ شان به آن پرداخته و در حین لذت بردن، افکار و ایده‌ های خود را با دیگران تقسیم کرده و مهارت خلاقیت و روابط اجتماعی خود را تقویت می‌ کنند. حین خمیر بازی، کودکان درباره‌ ی این که چه شکلی بسازند و از چه رنگی برای ساختن چه چیز استفاده کنند با والدینشان و یا با یکدیگر مشورت و تبادل نظر می‌ کنند.

 

۶- افزایش سطح علم و دانش کودکان

خمیر بازی باعث علاقه‌ مند کردن کودکان به یادگیری می‌ شود. خمیر بازی ابزار مناسبی برای آموزش شمارش – اشکال و اندازه است. به عبارت دیگر موجب درک و تقویت علم ریاضیات در کودکان می‌ شود. برای این کار باید خودتان نیز با کودک هم‌ بازی شوید و شکل اعداد و حروف فارسی یا انگلیسی را به او نشان دهید و بخواهید شکل حجمی آن‌ ها را با خمیر بسازد. این یکی از بهترین راه‌ های یادگیری عمقی، فعال و ماندگار است.

 

۷- باعث افزایش زمان بازی می‌ شود

در دنیای تکنولوژی محور امروز بچه‌ ها مدام به موبایل، تلویزیون، کامپیوتر و تبلت و… تمایل دارند. چه خوب است زمانی که در حین تماشای کارتون مورد علاقه خود  هستند با خمیر های رنگی سرگرم شوند تا تمرکز و وابستگی آن ها به تلویزیون کم تر شود. علاوه بر آن، با این کار با دیگر همسالان خود ارتباط برقرار کنند و در نتیجه از انزوا و گوشه‌ گیری آن ها جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 بازی ساده برای تقویت هوش کودکان

 

کلام آخر: ماهیت ویژه خمیر بازی آن را به یک فعالیت مناسب برای کودکان سه ساله یا بزرگ تر تبدیل کرده است. اگر به فکر بهبود و تقویت مهارت‌ های حرکتی و شناختی، قدرت خلاقیت و سطح هوش کودک خود هستید، از این بازی ساده و مفید غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟