3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

چگونه پس‌انداز کردن پول و مسائل اقتصادی را به کودکان بیاموزیم؟

عادت به پس‌ انداز کردن پول یک مهارت مهم و ضروری در زندگی است، اما همیشه عملی کردن آن آسان نیست. پس‌انداز یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ثروتمند سازی و داشتن یک پایه مالی مطمئن است. با این‌حال، بسیاری از ما اهمیت آن را از طریق آزمون و خطا و تجربه کردن آموخته‌ایم.

به همین دلیل ما به عنوان والدین، بهتر از هرکسی می‌دانیم که دلایل خوب و جدی وجود دارد برای این‌که مسائل اقتصادی و پس‌انداز کردن پول را به کودکان بیاموزیم، آموزش عادت پس‌انداز یک عادت مهم برای کمک به بچه‌ها در دوران جوانی است. پس‌انداز پول می‌تواند به کودکان و نوجوانان کمک کند تا از مخارج غیر ضروری پرهیز کنند و یاد بگیرند که برای خرج کرن پول خود ارزش قائل شوند.

با در نظر گرفتن این موضوع، در این مطلب راه‌هایی وجود دارد، که می‌توانید پس‌انداز کردن پول و مسائل اقتصادی را به کودکان‌تان بیاموزید.

1. درباره خواسته‌ها در مقابل نیازها بحث کنید

اولین قدم در آموزش ارزش پس‌انداز به کودکان کمک به درک تمایز بین خواسته‌ها و نیازها است. توضیح دهید که نیازها شامل موارد اولیه مانند غذا، سرپناه، پوشاک اولیه، مراقبت‌های بهداشتی و آموزش است. خواسته‌ها همه چیزهای اضافی هستند، از بلیط سینما و آب نبات گرفته تا کفش‌های کتانی طراحی شده، دوچرخه، یا جدیدترین گوشی هوشمند. شما می‌توانید آن‌ها را در مورد لوازم موجود در خانه خود امتحان کنید تا مفهوم را به کودکان انتقال دهید.

به عنوان مثال، به وسایل اتاق خواب یا آشپزخانه آن‌ها اشاره کنید و از آن‌ها بپرسید که آیا آن شی یک نیاز است یا یک خواسته. با ترسیم این تمایز، بچه‌ها این حس را پیدا می‎کنند که برخی از خریدها باید اولویت بیشتری نسبت به سایرین داشته باشند.

2. اجازه دهید فرزندتان پول به دست آورد

می‌خواهید فرزندانتان پس‌انداز را یاد بگیرد، اجازه دادن به آن‌ها برای کسب درآمد و پس‌انداز کردن فرصتی برای یادگیری نحوه استفاده از آن فراهم می‌کند. وقتی به کودک در ازای کارهای خانه پول تو جیبی می‌دهید، آن‌ها ارزش کار سخت خود را نیز یاد می‌گیرند.

پس انداز کردن پول توسط کودک

‌3. اهداف پس‌انداز را تعیین کنید

شاید اگر بدون توضیح به کودک گفته شود که باید پولش را پس‌انداز کند، برای او بی‌معنی باشد. کمک به کودکان برای تعیین هدف پس‌انداز می‌تواند راه بهتری برای ایجاد انگیزه در آن‌ها باشد. در این صورت آن‌ها می‌دانند که برای چه چیزی می‌خواهند پس‌انداز کنند و شما باید به آن‌ها کمک کنید تا اهداف خود را به اهداف قابل کنترل تقسیم کنند. برای مثال، اگر آن‌ها می‌خواهند یک بازی ویدیویی 500 هزار تومانی بخرند و هر هفته 50 هزار تومان پول تو جیبی دریافت می‌کنند، به آن‌ها کمک کنید تا بر اساس نرخ پس انداز خود بفهمند چقدر طول می کشد تا به آن هدف برسند.

4. مکانی برای ذخیره فراهم کنید

وقتی فرزندان شما هدفی برای پس‌انداز در ذهن دارند، به مکانی برای ذخیره وجوه نقد خود نیاز دارند. برای بچه‌های کوچک‌تر، این ممکن است یک قلک باشد، به فرزندان خود بگویید که هدف این است که قلک را پر کنید، تا زمانی که جایی نماند. نشان دهید که قلک برای پس‌انداز پول برای آینده است و هر چه بیشتر پس انداز کنند، پولشان بیشتر خواهد شد. برای کودکان بزرگ‌تر می‌توانید یک حساب پس‌انداز در بانک باز کنید یا حتی یک کارت نقدی مناسب برای بچه‌ها دریافت کنید.

 

‌5. از آن‌ها بخواهید هزینه‌ها را پیگیری کنند

بخشی از پس‌انداز بهتر به این معنی است که بدانید پول شما به کجا می‌رود. ردیابی هزینه‌ها با یک برنامه بانکی این روزها کمی آسان‌تر است، اما می‌توانید آن را به روش قدیمی نیز انجام دهید. اگر فرزندان شما پول تو جیبی دریافت می‌کنند، این‌که آن‌ها هر روز خریدهای خود را یادداشت کنند و در پایان هفته آن‌ها را جمع کنند، می تواند یک تمرین خوب باشد. آن‌ها را تشویق کنید تا به نحوه خرج کردنشان فکر کنند و اگر بخواهند الگوی خرج کردنشان را تغییر دهند چقدر سریع‌تر می‌توانند به هدف پس انداز خود برسند.

آموزش مسائل مالی به کودک

بیشتر بخوانید: 10 مهارت‌ ضروری که باید به کودکان خود بیاموزید

 

6. ارائه مشوق‌های پس‌ انداز

یکی از دلایلی که کارمندان در برنامه بازنشستگی کارفرمای خود پس انداز می‌کنند، دریافت سهم مشابه صندوق پس‌انداز است. اگر در ایجاد انگیزه در فرزندان خود برای پس‌انداز مشکل دارید، می‌توانید از همین اصل برای افزایش تلاش آن‌ها استفاده کنید. اگر کودک شما یک هدف بزرگ برای پس‌انداز تعیین کرده است (به عنوان مثال: یک تبلت) می‌توانید درصدی از آن‌چه را که پس‌انداز کرده است به او پاداش بدهید. به عنوان یک جایگزین، زمانی که فرزندتان به نقطه عطف پس‌اندازی رسید، می‌توانید جایزه بدهید، مانند جایزه 100 هزار تومانی برای رسیدن به نیمه راه.

7. جایی برای اشتباهات بگذارید

بخشی از مدیریت پول خود به بچه‌ها این است که به آن‌ها اجازه دهید از اشتباهات خود درس بگیرند. وسوسه‌ انگیز است که وارد عمل شوید و بچه‌ها را از یک اشتباه پرهزینه دور کنید، اما شاید بهتر باشد از آن اشتباه به عنوان یک لحظه قابل آموزش استفاده کنید. به این ترتیب، آن‌ها در آینده خواهند دانست که با پول نقد خود چه کاری انجام ندهند.

8. آن‌ها را در بحث‌های مالی و مسائل اقتصادی مشارکت دهید

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از والدین تمایلی به صحبت در مورد پول با فرزندان خود ندارند. برای آموزش رفتارهای سالم در مورد پول در آوردن و پول خرج کردن، مادران و پدران باید راهی برای بحث در مورد موضوع در خانه پیدا کنند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که در مورد پول و اهمیت پس انداز گفتگو کنید. از بحث‌های مالی به عنوان لحظاتی قابل آموزش استفاده کنید. یک سوال چالش برانگیز مانند “آیا ما ثروتمند هستیم؟” را می‌توان به گونه‌ای پاسخ داد که بر ارزش‌های خانوادگی مانند سخت کوشی و هزینه‌های مسئولانه تأکید کند.

آموزش پس‌انداز کردن پول و مسائل اقتصادی به کودکان

بیشتر بخوانید: 8 راهکار مفید برای تقویت اعتماد به نفس کودکان

‌کلام آخر: برای آموزش پس‌انداز به کودک‌تان قبل از هرچیز بگذارید فرزندانتان بدانند که می‌توانند پول تو جیبی داشته باشند، اما این به آن‌ها بستگی دارد که برای چه چیزهایی می‌خواهند، آن را پس‌انداز کنند. علاوه بر این، نشان دهید که اگر پس‌انداز کنند، پول آن‌ها در طول زمان چقدر می‌تواند رشد کند.

درباره تفاوت بین نیازها و خواسته‌ها صحبت کنید و به فرزندان خود بگویید که همیشه آماده صحبت در مورد پول و راه‌های جدید پس‌ انداز هستید. از آن‌ها بپرسید که برای چه چیزی می‌خواهند پس‌انداز کنند و دوست دارند که آینده‌شان چگونه باشد. ممنون که ما را در خواندن این مقاله همراهی کردید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟