3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

راهکارهای تخلیه انرژی کودک در خانه

این روزها به دلیل رواج زندگی آپارتمان نشینی، تخلیه انرژی کودک در خانه به یکی از جدی‌ترین چالش‌ها برای والدین تبدیل شده است. خصوصا اگر کودکان به پیش دبستانی یا مدرسه نمی‌روند و یا تابستان در راه است و آن‌ها مجبورند در خانه بمانند. تخلیه انرژی کودک در خانه، آن هم بدون ایجاد سروصدا، تبدیل به رؤیایی دست‌نیافتنی شده است. اما متأسفانه بی‌توجهی به این موضوع باعث می‌شود فرزند شما دچار مشکلاتی مثل بدرفتاری و پرخاشگری یا افسردگی شود و این آرامش کل خانواده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مطلب پنج ایده ساده برای تخلیه ایمن انرژی و سرگرم کردن کودک وجود دارد.

راهکارهایی برای تخلیه انرژی کودک در خانه

بهتر است به طور مشخص زمان‌هایی را برای تخلیه انرژی فرزندتان اختصاص دهید. ثبت ‌نام در کلاس‌های ورزشی، رفتن به پارک یا برقراری ارتباط با سایر دوستان، از جمله اصلی‌ترین روش‌هایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، با این‌حال امکان این فعالیت‌ها همیشه و برای همه ما وجود نداشته باشد. به همین خاطر بسیاری از والدین به دنبال راهی می‌گردند تا بتوانند فرزندان خود را در خانه سرگرم نگه دارند. از جمله این راهکارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- موسیقی را روشن کنید و برقصید

آهنگ‌های مورد علاقه خود را پخش کنید و با هم هماهنگ با آهنگ حرکت کنید. حرکت به سمت موسیقی، راهی عالی برای دریافت انرژی و تمرین مهارت‌های مهم مانند خودتنظیمی است. می‌توانید از فیلم‌های آموزش رقص استفاده کنید و حرکات مربی را به نوبت تکرار کنید.

انرژی فرزند

بیشتر بخوانید: 9 رشته ورزشی پایه که مناسب کودک است

 

‌2- مسابقه و بازی با کودک

به فرزندتان چالش‌های مربوط به فعالیت بدنی بدهید تا آن‌ها را کامل کند: «آیا می‌توانی با یک پا در راهرو بپری و سپس با نوک پا تا آخر راه بروی؟» از سبدهای لباسشویی، بالش یا سایر وسایل اطراف خانه خود استفاده کنید تا مسیرهای پیچیده‌تری با موانع ایجاد کنید.

ممکن است کودکان نوپا بیشتر به پیروی از دستورالعمل‌ها به دنبال کردن شما در مسیر موانع علاقه‌مند باشند، اما کودکان بزرگ‌تر ممکن است از چالش تلاش برای به خاطر سپردن چندین جهت لذت ببرند: «بیایید ببینیم آیا می‌توانید همه این مراحل را به خاطر بسپارید یا خیر! دو بار میز را با هر دو دست لمس کنید. از روی سبد لباسشویی بپرید و در راهرو قدم بزنید. سه بار در اتاق خواب را ببندید. سپس با گام‌های بلندتر تا کاناپه برگردید.» اجازه دهید فرزندتان هم برای شما دوره‌های مانع ایجاد کند!


3- آن‌ها را تشویق به ورزش کنید

سوزاندن انرژی 5 یا 10 دقیقه‌ای در بالای هر ساعت ممکن است به حفظ آرامش کمک کند. از بچه‌ها بخواهید تایمر تنظیم کنند و تمرینات آسان را انتخاب کنند: دویدن در محل، تمرینات پرشی، طناب زدن، تمرین دراز و نشست و اسکات. بچه‌ها می توانند با یکدیگر یا با دوستان خود رقابت کنند.

مدت زمانی که کودک می‌تواند روی یک پا بپرد یا تعادل داشته باشد یا تعداد فشارهای حرکات فشاری، دراز و نشست، یا سایر تمریناتی که کودک می‌تواند پشت سر هم انجام دهد را یادداشت کنید. هفته‌ای سه بار تمرین کنید و هفته‌ای یک بار نتایج را دنبال کنید. می‌توانید از فرزندتان بخواهید او به شما تمرین دهد یا آن‌چه را در مدرسه یا هرجای دیگری یاد گرفته به شما نیز آموزش دهد.

4- حرکت موجودات دیگر را تقلید کنید

کودکان کوچک‌تر را به چالش بکشید تا فکر کنند و حرکات حیوانات و دیگر موجودات را اجرا کنند: مانند اردک راه رفتن، پریدن مانند خرگوش، حرکت مانند کانگورو، خزیدن مانند مار، پرش بلند مانند قورباغه، حرکت کردن و راه رفتن مانند خرس، بازوها را مانند پرنده تکان دهید، مانند خرچنگ به پهلو بخزید و غیره. برای حرکات آرام‌‌تر (خرچنگ، اردک، مار) و مسابقه‌های گاه به گاه در فضای باز برای حیوانات بزرگ‌تر، مسابقه‌هایی را در داخل خانه ترتیب دهید تا ببینید چه کسی در کم‌ترین و بیشترین زمان به خط پایان می‌رسد. امتیاز اضافی برای انتخاب‌های سخت‌تر در نظر بگیرید.

تخلیه انرژی کودک در خانه

بیشتر بخوانید: ۵ پیشنهاد شگفت انگیز برای سرگرم کردن بچه ها در تابستان

 

‌5- شرکت در کلاس‌های آنلاین ورزشی

می‌توانید گزینه‌های آنلاین رایگان یا کلاس‌های نمونه موجود از طریق سالن‌های ورزشی محلی، مراکز تفریحی را پیدا کنید و کودک را تشویق به شرکت در آن‌ها کنید. حتماً قبل از ثبت نام علاقه و توانایی کودک را در نظر بگیرید و بررسی کنید که آیا آن‌ها برای کودک شما مناسب هستند یا خیر.


6- بازی‌های هدفمند انتخاب کنید

هدف از بازی در خانه تنها تخلیه انرژی کودک نیست و او باید از این طریق مهارت‌هایی را نیز یاد بگیرد. به همین خاطر سعی کنید بازی‌هایی موثر برای تقویت ذهن و خلاقیت کودکان انتخاب کنید.

برای مثال با استفاده از تصاویر ساده یا کلمات با وسایلی که فرزندتان می‌تواند در خانه پیدا کند، چک لیستی تهیه کنید، مانند: دو کتاب قرمز، چهار صندلی، دو میز، یک کفش مشکی، یک کفش سفید. به فرزندتان کمک کنید هر اقلامی را که پیدا می‌شود خط بزند. گشتن به دنبال یکی از وسایل خانه به تقویت توجه و تمرکز کودکان شما کمک می‌کند. برای بچه‌های بزرگ‌تر، بازی هدفمند را با تمرکز بر یافتن اقلامی که اشکال یا رنگ‌های خاصی دارند، مانند دو مثلث، چهار دایره، سه چیز که بنفش هستند، در نظر بگیرید.


7- بازی مخفی کردن و جستجوی اشیا

به نوبت یک حیوان عروسکی یا یک شیء (مثل قاشق چوبی) را پنهان کنید. همان‌طور که فرزندتان به دنبال آیتم پنهان می‌گردد، سرنخ‌هایی ارائه دهید که به او کمک می‌کند تا مسیرها را پیدا کند: «به چپ بپیچید. دو قدم بزرگ به جلو برو حالا به زیر پتو نگاه کن.»

 

‌8- خلاقیت داشته باشید

می‌توانید با استفاده از خلاقیت خود بازی‌های مختلفی را برای فعالیت در خانه طراحی کنید. برای مثال یک جفت جوراب را بپیچید و توپ جورابی درست کنید و یک یا چند جعبه یا سبد مانند سبدهای لباسشویی جمع کنید. به نوبت جوراب‌ها را داخل سبد پرتاب کنید. بچه‌های کوچک‌تر ممکن است از ایستادن نزدیک جعبه و انداختن جوراب‌ها، بیرون آوردن و سپس انداختن دوباره آن‌ها لذت ببرند. بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است از این‌که ببینند چقدر می‌توانند بایستند و همچنان جوراب‌ها را در جعبه قرار دهند، لذت ببرند یا با پرتاب کردن با چشمان بسته یا پرتاب کردن در حالی که روی یک پا ایستاده‌اند، خلاقیت پیدا کنند.


اهمیت و علت تخلیه انرژی کودک

ناتوانی در تخلیه انرژی در بسیاری از مواقع می‌تواند منجر به آسیب‌های رفتاری نظیر پرخاشگری و مانع از رشد طبیعی کودکان شود. اگر در مقابل نیاز کودک به تخلیه انرژی بی‌توجه باشید و یا با الفاظی نظیر بازیگوش یا بیش‌فعال با او صحبت کنید، دیر یا زود درگیر پیامدهای منفی نظیر افسردگی در کودکان، نافرمانی، پرخاشگری و بدرفتاری او و همچنین بلوغ زودرس یا کنجکاو شدن نسبت به مسائل مختلف خواهید شد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کودکان زیر سن پیش‌دبستانی باید از بازی‎های فعال در طول روز بهره‌مند شوند و کودکان 6 تا 17 ساله باید روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت داشته باشند. از آن‌جایی که فعالیت منظم سلامتی را افزایش می‌دهد و خلق و خوی را بهبود می‌بخشد، همه می‌توانند از آن سود ببرند.‌سرگرمی و تخلیه انرژی کودک در خانه

بیشتر بخوانید: ورزش‌های مناسب کودک زیر 6 سال +اهمیت انعطاف پذیری کودک

 

‌کلام آخر: هر یک از این ایده‌های فعالیت را می‌توان تغییر داد و تقویت کرد تا علایق فرزندان شما را نیز در برگیرد. مسیرهای با مانع می‌توانند بخشی از یک ماجراجویی خیالی در زیر دریا شوند. مخفی و جستجوی اشیا می‌تواند به یک ماموریت نجات حیوانات تبدیل شود.

از راهنمایی‌های فرزندتان پیروی کنید و این حرکات را از بین ببرید! هر سرگرمی و فعالیتی را که برای تخلیه‌ی انرژی کودکان انتخاب می‌کنید، به همسایگان خود فکر کنید. اگر طبقه بالاتر زندگی می‌کنید، تمرینات آرام‌تر بهترین هستند و مخلوط کردن این فعالیت‌ها در فضای باز برای همه، از جمله والدین، خوب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟