3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

9 رشته ورزشی پایه که مناسب کودک است

این روزها رشته‌های ورزش‌های مختلفی برای بچه‌ها وجود دارد که گاهی اوقات، تصمیم‌گیری برای انتخاب یک رشته‌ ورزشی خاص می‌تواند سخت باشد. تشویق فرزندانتان به شرکت در ورزش یک راه باورنکردنی برای تضمین رشد همه جانبه آن‌ها است. ورزش منظم بخشی از یک شیوه زندگی سالم برای کودکان است زیرا پایه و اساس عادات سالم آینده را ایجاد می‌کند.

نکته‌ای که والدین باید به آن توجه داشته باشند، این است که گرچه فعالیت ورزشی برای کودک لازم و بسیار مفید است، اما حتماً باید به سن کودک و علایق او توجه شود. در ادامه ما با فهرست کردن و بحث در مورد مهارت‌های پایه و اهمیت آن در ورزش به شما کمک می‌کنیم، تا مناسب‌ترین ورزش برای کودک خود را انتخاب کنید.

مهارت‌های پایه و اهمیت آن در ورزش

انسان از دوران جنینی نیازمند تحرک و جنب و جوش است و تمایل به حرکت مداوم در سرشت او وجود دارد. با رشد همه جانبه‌ی کودک در زمینه‌های جسمانی، روانی، حرکتی، شناختی، اجتماعی، عاطفی و…، رفته رفته زندگی او دستخوش تغییرات زیادی شده و رفتارها و حرکاتی را از خود بروز می‌دهد که در گذشته قادر به انجام آن نبوده است. تمایل به ورزش و تحرک در ابتدای تولد به صورت حرکات ابتدایی و خام در کودک دیده می‌شود و با گذر روزها و ماه‌های زندگی‌اش رفتارها و حرکات به سمت پختگی و تکامل پیش می‌رود.

حرکات انسان از هنگام تولد تا مرحله تکامل به دسته‌های ”حرکات ابتدایی یا پایه“، ”مهارت‌های پایه یا بنیادین“ و”مهارت‌های پیچیده“ تقسیم می‌شوند. انجام حرکات ابتدایی و پایه برای موفقیت در یادگیری و انجام مهارت‌های پایه و اساسی لازم است و برای تبدیل شدن به یک ورزشکار پیشرفته لازم و ضروری که مهارت‌های پایه و بنیادین به خوبی انجام شود. حرکت‌هایی مثل راه رفتن، دویدن، پریدن، ضربه زدن، دریافت کردن و… حرکات پایه یا بنیادی می‌گویند.

در واقع همین حرکات افزایش مهارت‌های ورزشی و الفبای حرکت را در آمادگی جسمانی می‌سازد. کودک باید تجارب فراوانی را در اجرای این حرکات به دست آورد تا از این طریق رشد و پالایش آن‌ها میسر شده و از ظرافت بیشتری برخوردار شوند. کم توجهی به این موضوع یادگیری مهارت‌های ورزشی را در سنین بالاتر و آمادگی جسمانی را دچار اشکال خواهد کرد. عدم توانایی برای شرکت در فعالیتهای ورزشی در سنین بالاتر از جمله نتایج کم توجهی به حرکات پایه در سنین کودکی می‌باشد.

9 رشته ورزشی پایه مناسب کودک

فعالیت‌ها و بازی‌های ورزشی برای کودکان منبعی برای رشد مهارت‌های فراگیر مورد نیاز برای حمایت از آن‌ها در طول زندگی است. امروزه نیاز فزاینده‌ای برای کودکان وجود دارد که در فعالیت‌های بدنی شرکت کنند تا با تأثیرات فناوری که در زندگی آن‌ها نفوذ کرده و عواقب فاجعه‌باری دارد مقابله کنند.

کودکان امروزه یک سبک زندگی بی‌تحرک دارند و چاقی در کودکان روزبه‌روز در حال بیشتر شدن است و بیماری‌هایی مانند فشار خون، بیماری قلبی و دیابت که در گذشته بعید بود در کودکی دیده شود، امروزه در کمین کودکان است. نگاهی به برترین بازی‌های ورزشی در فضای باز برای بچه‌ها بیندازید تا پتانسیل خود را به حداکثر برسانید و به آن‌ها کمک کنید سبک زندگی سالمی داشته باشند.

ژیمناستیکبیشتر بخوانید: خطرناک‌ترین عوارض چاقی در کودکان و نوجوانان

1. ژیمناستیک

اکثر کودکانی که ژیمناستیک انجام می‎دهند به احتمال زیاد در المپیک حضور پیدا نمی‌کنند، اما نمی‌توان از ورزشی به خوبی ژیمناستیک چشم پوشی کرد! کودکانی که ژیمناستیک انجام می‌دهند انعطاف‌پذیری بهتری دارند؛ هماهنگی بین بدن و مغز آن‌ها بیشتر است، عملکرد شناختی بهتری دارند و خود انضباطی و قدرت شگفت‌انگیزی به دست می‌آورند. از آنجایی در ورزش ژیمناستیک، کودکان با هم سن و سالان خودشان حرکات مختلفی را انجام می‌دهند و تمرین می‌کنند، اصلا شبیه به یک ورزش خسته کننده برای آن‌ها نخواهد بود و بیشتر شبیه به یک بازی است.

‌‌

2. شنا

شنا ورزشی است که محدودیت سنی ندارد و بچه‌ها در همه‌ی سنین می‌توانند رشته ورزشی شنا را انتخاب کنند. کودکان تقریبا از سن 2 سالگی می‌توانند به یادگیری شنا بپردازند. ورزش شنا فواید زیادی برای کودکان دارد. شنا یک ورزش عالی برای مقابله با ترس از ارتفاع و آب و همچنین ورزشی که با یک بار آموختن، هرگز فراموش نخواهد شد.

شنا برای کودکان زیر 4 سال تا حد این‌که بتوانند خودشان را روی آب نگه دارند کافی است و با بالا رفتن سن می‌توانند مهارت‌های پیچیده تر شنا را یاد بگیرند. یادگیری شنا کمک می‌کند تا کودک توانایی خود را به صورت تکی و بدون رقابت با کسی توسعه دهید. شنا با آموزش کنترل تنفس در آب، قدرت ریه را بهبود می‌بخشد و همچنین با تمرین سبک‌های مختلف، قدرت عضلانی را بهبود می‌بخشد.

شنا بیشتر بخوانید: چه ورزش‌هایی برای کودکان زیر ۶ سال مناسب است؟

3. دو و میدانی

دو و میدانی ورزشی است که مادر ورزش‌ها محسوب می‌شود، آسیب کمتری برای کودکان دارد و فشار کمتری به صفحات رشد و مفاصل در حال رشد کودکان وارد می‌کند. کودکان می‌توانند از ۳ تا ۵ سالگی ورزش را شروع کنند، ولی بهترین سن برای شروع حرفه‌ای این ورزش از 7 سالگی است. دو یک ورزش رایگان است و فوایدی نظیر: افزایش تمرکز، استقامت، بهبود قدرت عضلات و همچنین آمادگی قلبی عروقی را برای کودکان به همراه دارد. باعث ایجاد ایمنی و ایجاد قدرت ریه در کودکان می‌شود و از این طریق خطر سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهد.

‌4. دوچرخه سواری

همه بچه‌ها دیوانه دوچرخه هستند و دوست دارند دوچرخه داشته باشند. چرا آن را به ورزشی تبدیل نکنیم که حس آزادی، استقلال و غرور را القا کند. با انواع مختلف دوچرخه‌های موجود، می‌توانید با کودک خود در اشکال مختلف فعالیت‌های دوچرخه سواری شرکت کنید. اولین چیزی که کودک از دوچرخه سواری می‌آموزد ایمنی جاده و استقامت است.

از نظر اجتماعی آن‌ها صبر، انضباط و عزت نفس را می‌آموزند. با این حال، فواید فیزیکی آن بیشتر از مزایای اجتماعی است. دوچرخه سواری باعث بهبود قدرت پاها، هماهنگی اعضای بدن، بهبود تعادل، کنترل وزن و تقویت عملکردهای قلبی عروقی می‌شود.

‌5. اسکیت

اگرچه اسکیت کمی گران است، اما امروزه محبوبیت اسکیت در بین بچه‌ها رو به افزایش است و مراکز آموزش و مربیانی وجود دارند که این ورزش را به صورت اصولی آموزش می‌دهند. این یک فعالیت عالی برای کودکان است که در آن شرکت کنند .اسکیت صبر را توسعه می‌دهد و هماهنگی رفلکس‌ها را تشویق می‌کند. باعث چابکی  و فرزی بدن می‌شود، قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد، آمادگی قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد و به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند.

6. ورزش‌های استقامتی

ورزش‌های استقامتی و قدرتی مانند وزنه برداری، بدنسازی و کشتی برای کودکانی که سلول‌های عضلانی آن‌ها تیپ 2 است مناسب می‌باشد. تیپ 2 کودکانی هستند که اسکلت بندی درشتی نسبت به هم سن و سال‌های خود دارند. البته انجام ورزش‌های استقامتی مانند وزنه برداری را باید از سنین بالاتر شروع کرد، زیرا مفاصل کودکان تا تمام نشدن سن رشد دارای انعطاف و نرمی هستند و تحمل فشار زیاد توسط اسکلت آنان می‌تواند باعث شکل گیری آن‌ها شود و توصیه نمی‌شود.

7. هنرهای رزمی

هنرهای رزمی یک تمرین عالی برای کودکان است! انجام هنرهای رزمی در یک فضای مناسب و زیر نظر مربی می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس، تمرکز، تاب‌آوری، خود تنظیمی در کودکان کمک کند. گذشته از مزایای روحی و روانی، هنرهای رزمی یک فعالیت مفید برای کودکان مبتلا به ADHD است. هنرهای رزمی در ایجاد هماهنگی چشم و دست، قدرت اصلی، تعادل و توانایی حفظ آرامش تحت فشار عالی هستند. به جرات می‌توان گفت هنرهای رزمی مناسب‌ترین ورزش برای کودکان است.

کاراته

‌‌8. والیبال، بسکتبال، بِیسبال

این نوع ورزش‌ها برای کودکانی مناسب است که به انجام ورزش‌ها و کارهای گروهی علاقه‌مند هستند. ورزش‌های گروهی برای کودکان مزایایی مانند یادگیری کار تیمی، بالا رفتن سطح اجتماعی کودکان و… دارد. شروع ورزش‌هایی مانند والیبال، بسکتبال، بیسبال برای سنین بالاتر توصیه می‌شود که کودکان توانایی کار گروهی و مفهوم برد و باخت را به خوبی آموخته باشند و با توجه به علاقه‌ی خود این ورزش‌ها را انتخاب کنند.

بچه‌ها یاد می‌گیرند بدن خود را از طریق دفاع و حمله کنترل کنند. انجام پاس‌های سریع باعث بهبود تفکر و رفلکس می‌شود و دریبل زدن توپ در بسکتبال باعث هماهنگی دست و چشم می‌شود. دویدن با توپ در ورزش بسکتبال و بیسبال باعث تقویت قدرت عضلات و ایجاد چابکی می‌شود.

9. فوتبال

یکی از بهترین رشته‌های ورزشی برای پسر بچه‌ها ورزش فوتبال است. ورزش فوتبال یک ورزش انرژی‌گیر و پرتحرک است و به خصوص برای کودکان بیش فعال بسیار توصیه می‌شود تا انرژی خود را به شکل مناسبی تخلیه کنند. بچه‌ها می‌توانند ورزش فوتبال را بعد از سن 7 سالگی انجام دهند. کودکان بعد از 7 سالگی توانایی یادگیری تکنیک و تاکتیک را دارند.

این بازی کار تیمی، انصاف، نظم و انضباط را به کودکان می‌آموزد و مزایای جسمی زیادی برای کودکان دارد. باعث تقویت قدرت، انعطاف پذیری، هماهنگی، کنترل وزن و استقامت قلبی عروقی می‌شود. جابه‌جایی توپ باعث افزایش چابکی پا، به دست آوردن تعادل و بهبود پایداری قلبی عروقی می‌شود.

کلام آخر: همان‌طور که گفته شد، ورزش کردن به صورت منظم اساس و پایه یک زندگی سالم برای کودکان است که در بزرگسالی نیز به سلامت روح و جسم آن‌ها نیز کمک می‌کند. ورزش‌‌هایی مانند ژیمناستیک و شنا ضمن تقویت جسم کودک، از نظر روحی نیز او را تقویت می‌کنند. شما می‌توانید با درآمیختن ورزش و بازی، کودکان خود را به ورزش کردن تشویق کنید.

نکته مهم دیگر برای انتخاب بهترین رشته ورزشی برای کودکان توجه به علایق و استعدادهای کودکان است و سومین موردی که باید در انتخاب بهترین رشته ورزشی برای کودکان در نظر گرفته شود، فیزیک بدنی آن‌ها است. با توجه به این موارد می‌توانید از بین رشته‌های ورزشی متنوعی که مناسب کودکان است یکی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟