3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

6 بازی حسی برای کودکان

وقتی والدین به آموزش کودکان خردسال فکر می‌کنند، اغلب به سراغ فلش کارت‌هایی با حروف و اعداد، حفظ الفبا و خواندن داستان‌هایی در مورد فعالیت‌های روزمره می‌روند. کاملا درست است که کتاب خواندن، آواز خواندن، و تعامل با مواد آموزشی می‌تواند راه ارزشمندی برای شناخت جهان باشد، اما هیچ چیز بهتر از بازی حسی برای کودکان خردسال نیست. بازی نقش مهمی در رشد و پرورش کودک ایفا می‌کند.

هر بازی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که می‌تواند مهارت‌های مختلف کودک را تحت تاثیر قرار دهد. بازی‌های حسی حواس پنج‌گانه کودک را تحریک کرده و او را برای زندگی آینده آماده می‌کنند و می‌توانند راه ارتباطی کودک با جهان اطراف باشند. در این مطلب به بررسی انواع بازی های حسی برای کودکان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


اهمیت بازی حسی برای کودکان چیست؟

انجام بازی‌های حسی برای نوزادان، کودکان نوپا، پیش‌دبستانی‌ها و دبستانی‌ها مفید است و راه‌های بی پایانی برای رشد و یادگیری در اختیار آنها قرار می‌دهد. هنگامی که کودک از چند حواس خود برای انجام کاری استفاده می‌کند، تجربه بیشتری به‌دست می‌آورد. البته که همه انواع بازی‌ها برای رشد و یادگیری اولیه کودکان ضروری است.

بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف، هماهنگی و تمرکز خود را توسعه و بهبود بخشند. همچنین به آنها یاد می‌دهد که چگونه به صورت مشارکتی و گروهی با هم کار کنند و از تمام حواس خود برای کشف و شهود محیط خود استفاده کنند و تخیل، تفکر خلاق و توانایی حل مسئله و امتحان راه حل‌ها را توسعه دهند. 

بازی های حسی برای کودکان چیست؟

بیشتر بخوانید: بازی حسی و 6 فایده آن برای کودکان


ایده‌ها و فعالیت‌های بازی حسی

بازی حسی می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد و تنظیم آن اغلب نسبتاً ساده است، اما برای والدین فکر کردن به ایده‌هایی برای کمک به فرزندشان در انجام بازی‌های حسی می‌تواند دشوار باشد، بنابراین در ادامه ما لیستی از ایده های ساده بازی‌های حسی که کودکان دوست دارند را، معرفی خواهیم کرد!


1. ساخت رنگین‌کمان شنی

شن بازی سرگرمی خوبی برای کودکان است. این سرگرمی می‌تواند ساعت‌ها او را به خود مشغول کرده و قوه تخیل کودک را تقویت کند. برای شروع بازی مقداری شن، قیف، لوله، بطری، در بطری، ماسوره، قاشق چایخوری و اسکوپ بستنی تهیه کنید.

برای ساخت رنگین‌کمان می‌توانید مقداری شن‌ رنگی تهیه کنید یا آن را با اضافه کردن رنگ به شن در خانه تهیه کنید. شن‌های رنگی را با قاشق یا اسکوپ بردارید. سپس، به کمک لوله‌های مقوایی آن‌ها را در یک راستا کنار هم بریزید تا یک رنگین کمان شنی زیبا بسازید. فواید این بازی: آشنایی با رنگ‌های موجود در رنگین‌کمان، تقویت مهارت‌‌های حرکتی و هماهنگی چشم و دست در او هنگام پیمانه کردن شن‌ها، ارتقا خلاقیت و قوه تخیل او هنگام نقش‌آفرینی و داستان پردازی، قوی‌تر شدن حس لامسه هنگام لمس شن و فرم دادن به آن.


2. خمیر بازی

دستور العمل‌های زیادی برای درست کردن خمیر خود با استفاده از لوازم خانگی و حتی اضافه کردن رنگ ها و عطرها وجود دارد. اگر علاقه ای به درست کردن خمیر حسی خود ندارید، به فروشگاه بزرگ محلی خود بروید و مقداری خمیر از پیش آماده را بردارید. بافت نرم و لطیف خمیر بازی تضمین می‌کند که کودک شما در حین بازی از ساعت ها ورز دادن، برش دادن و خرد کردن لذت خواهد برد. از فواید این بازی: تقویت مهارت‌های دست، حس خوب و کاهش استرس کودک است.

 

3. بازی حسی بادکنک‌های آبی

بعد از معرفی دو بازی حسی قبلی نوبت آب بازی است. آب بازی باعث تسکین تنش های احتمالی در کودکان و همچنین باعث انتشار احساسات و وسیع شدن تجربه حسی در کودک می‌شود. بسیار سرگرم کننده! این یک فرصت بازی حسی بزرگ برای بچه ها و لذت بردن آنها می‌باشد. برای این بازی، بادکنک ها را با مقداری آب و هوا پر کنید و سر آنها را ببندید. وجود هوا در بادکنک ها باعث می‌شود آنها روی آب شناور شوند.

بچه‌ها عاشق فشردن آنها، چرخاندن و تغییر شکل آنها به اشکال دیگر و لرزاندن آنها با دست های خود هستند. برای بچه‌ها بازی حسی با بالن‌های آبی یک فرصت بزرگ اکتشاف و استفاده از کلمات توصیفی برای تعریف احساسشان است و اینکه آنها چه حسی را داشتند : لغزنده، لزج، نرم، پیچ و تاب‌دار و سنگین.

بازی حسی بادکنک های آبی


4. در جستجوی گنج

یک جعبه مقوایی یا پلاستیکی تهیه کنید. داخل آن را با پوشال‌های بازیافتی یا خرده کاغذهای مجعد مانند تصویر پر کنید. این نوع کاغذ یک ماده بسیار عالی برای تقویت حواس کودک است. حال، چندین سکه را داخل جعبه قرار دهید و جعبه را به کودک تحویل دهید تا به‌دنبال سکه‌ها بگردد. فواید این بازی حسی: تقویت مهارت‌های حرکتی مانند استفاده از انگشتان و بازوها، تقویت حس لامسه، شناخت و تمایز بافت متفاوت مواد.


5. حباب بازی

کودکان نوپا عاشق بازی کردن با حباب هستند. می‌توانید این بازی را در فضای باز برای کودک در نظر بگیرید. برای ساخت حباب کافی است کمی صابون را به آب گرم اضافه کرده، آن‌ها را باهم مخلوط کنید. اجازه دهید تا حباب تشکیل شود. می‌توانید وسایلی چون قاشق، قیف، توپ و مانند آن را به ظرف بازی او اضافه کنید تا کودک بیشتر سرگرم شود. سپس، بعد از بازی با کمک کودک محیط را تمیز کنید. فواید این بازی: جذب ویتامین دی، ارتقا مهارت‌های حرکتی و شناختی کودکان و تقویت حس لامسه و تمایز و شناخت بافت مواد است.


6. سینی حافظه

در یک سینی اشیاء مختلف بگذارید و به کودک فرصت دهید تا ببیند چه چیزهایی در سینی است و سپس سینی را از جلو چشم او بردارید و از او بخواهید که اسم اشیاء داخل سینی را به شما بگوید. از فواید این بازی: حفظ تمرکز کودک در لحظه حال و جلب توجه او و تحریک حس بینایی او است.

بیشتر بخوانید: معرفی 6 بازی ساده برای تقویت هوش کودکان


کلام آخر:
بازی‌های حسی یکی از انواع بازی‌هایی است که می‌تواند مهارت‌های حرکتی کودک، حواس پنج‌گانه و تمرکز کودک را تقویت کند. کار با انواع مواد مانند ماکارانی، شن، گِل، پلاستیگ، گل و گیاه و مانند آن به کودک کمک می‌کند تا بافت متفاوت مواد مختلف را لمس کند. آن را ببیند، بچشد یا بو کند و از این طریق بتواند جهان اطرافش را بیشتر درک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟