3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تربیت فرزند

نوسانات خلقی و احساسات قوی در دوران نوجوانی به دلایل مختلف رایج است. اول، نوجوانان در مسیر دشواری از کودکی تا بزرگسالی حرکت می‌کنند. ثانیا، افزایش هورمون در پسران و دخترانی که در سن بلوغ هستند، شایع است. هنگام نوجوانی سطح هيجان خود به خود افزايش پيدا می‌كند؛ يعنی دو اتفاق با هم برای نوجوان می‌افتد و هم‌زمان با بلوغ و تغييرات هورمونی هيجان بيشتری را تجربه می‌كند و همچنين بايد بتواند به تنهایی از پس هيجاناتش بربيايد؛ بنابراين بهتر است از قبل آموزش ببیند. نوجوانی دوره‌ای است که سرشار از هیجان و تغییرات جدید است و شما به عنوان والدین فرزندتان باید یاد بگیرید که در این موقعیت حساس رفتار درستی با فرزندتان داشته باشید. شما باید سطح آگاهی و اطلاعاتتان را افزایش دهید تا راه درست را پیدا کنید و شناخت هیجانی در این راه کمک زیادی به شما می‌کند.

‌‌

تغییرات غیر قابل پیش‌بینی

دوران نوجوان پر از چالش و تغییر است. تغییرات دوران بلوغ باعث سخت شدن این دوره هم برای والدین و هم برای نوجوان می‌شود. این تغییرات بزرگ و کوچک آن‌ها  را دچار سردرگمی و تعارض می‌کند. برخی کودکان خیلی شدید و برخی آرام‌تر با هیجانات خود روبه‌رو می‌شوند . نوجوانانی که آرام هستند و با آرامش بیشتری با هیجانات خود روبه‌رو می‌شوند کمتر برای والدین مشکل ساز هستند و دوره نوجوانی‌شان بهتر می‌گذرد.  ولی نوجوانانی که هیجاناتشان را خیلی زیاد و مشکل ساز بروز می‌دهند، کنار آمدن را برای والدین سخت می‌کنند. برخی والدین عکس‌العملی نسبت به این هیجانات نشان نمی‌دهند که این امر می‌تواند باعث گسترش بروز مشکل شود. ویژگی‌های خلق‌وخو تا حدی ارثی هستند و معمولاً والدین دارای شدت هیجانی مشابه فرزندانشان هستند و این باعث می‌شود همدلی بیشتری با آن‌ها پیدا کنند و از سوی دیگر می‌تواند باعث افزایش بروز هیجانات شود.

آموزش مهارت‌های کنترل هیجانات

آنچه نوجوانان به آن نیاز دارند، ابزارهای پایدار و با دسترسی آسان است که به آن‌ها کمک می‌کند تا احساسات خود را بدون ناامیدی، خشم، ترس یا سردرگمی بیاموزند. مدیریت هیجانات چه از نوع مثبت و چه منفی، یکی از مهارت هایی است که به فرد کمک می کند به خودش و اطرافیان کمتر آسیب بزند و از طرفی باعث رشد بهتر خودش شود. خبر خوب این است که این ابزارها برای هر نوجوانی در دسترس هستند. به جای یک فرمول مخفی یا یک داروی درمانگر، کلید ایجاد عادات ساده و روزمره است که از مثبت بودن و تعادل حمایت می‌کند.

1. رو در رو شدن با هیجانات و احساسات

وقتی نوجوانان احساسات شدید و جدیدی را تجربه می‌کنند، گاهی اوقات سعی می‌کنند این احساسات را از خود دور کنند. این کار می‌تواند درست باشد حتی اگر احساسات خوب باشند، مانند غرور، عشق یا شادی. گاهی این احساسات می‌تواند ترسناک و طاقت فرسا باشد. سوار شدن بر موج، ابزاری است که به نوجوانان کمک می‌کند به جای خود درمانی با مواد مخدر یا الکل یا پرت کردن حواس خود با فناوری یا سرگرمی، با تجربه کردن آنچه در درونشان اتفاق می‌افتد، راحت‌تر با موضوع کنار بیایند.

تربیت فرزند

‌‍2. مدیتیشن و ذهن آگاهی

توانایی آرام کردن ذهن و جلوگیری از جریان افکار سرگردان و منفی فواید متعددی برای سلامت روان دارد. نوجوانان می‌توانند با یادگیری نحوه مراقبه با مربی شروع کنند. سپس آن‌ها می‌توانند عادت کنند که هر روز چند لحظه برای تمرین این مهارت وقت بگذارند. یک مطالعه مروری در جان هاپکینز نشان داد که تأثیر مدیتیشن بر علائم اضطراب و افسردگی دقیقاً مشابه تأثیر داروهای ضد افسردگی است.

3. ورزش بدنی

ورزش، یک راه عالی برای نوجوانان است تا هیجانات و انرژی خود را رها کنند و روی چیزی غیر از افکار خود تمرکز کنند. فعالیت بدنی نوجوانان را از فکر و خیال خارج می‌کند. در نتیجه، آن‌ها را مجبور می کند در لحظه حال باشند. ورزش باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود که یک تقویت کننده طبیعی خلق و خو است. علاوه بر این، فعالیت‌های بدنی باعث ایجاد حس موفقیت می‌شود که اعتماد به نفس نوجوانان را افزایش می‌دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که فعالیت بدنی چقدر می‌تواند در مبارزه با افسردگی موثر باشد. یک بررسی تحقیقاتی در سال 2012 به طیف وسیعی از مطالعات نشان داد که تمرینات هوازی یا تمرینات قدرتی می‌تواند به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش دهد.

تربیت والدین

‌4. بهداشت خواب

ممکن است عجیب به نظر برسد که خواب بیشتر باعث بهبود احساس نوجوانان در هنگام بیداری می‌شود، اما حقیقت دارد! محققان دریافته‌اند که نوجوانان زمانی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، احساس افسردگی بیشتری می‌کنند، که این امر مدیریت چالش‌ها و مقابله با احساسات قوی را سخت‌تر می‌کند. علاوه بر این، نداشتن خواب کافی می‌تواند احتمال مصرف مواد مخدر و الکل را در نوجوانان افزایش دهد. یک مطالعه انجام شده توسط مراکز کنترل بیماری نشان داد که کمتر از 9 درصد از نوجوانان به اندازه کافی می‌خوابند و میزان خواب آن‌ها با پیشرفت در دبیرستان کاهش می‌یابد. بیشتر بخوانید: راه‌های پیشگیری استفاده از مواد مخدر در نوجوانان

5. خلاقیت و بیان هنری

بیان هنری، روشی قدرتمند برای نوجوانان برای رهاسازی و مدیریت احساسات است. هنگامی که صحبت کردن در مورد آنچه که از سر می‌گذرانید دشوار است، یافتن راه‌های دیگری برای بیان احساسات خود مفید است. علاوه بر این، خلاقیت حالتی از جریان را القا می‌کند – تجربه جذب کامل توسط یک فعالیت. هنگامی که ما درگیر یک جریان هستیم، امواج مغزی ما به امواج آلفا مرتبط با استراحت و آرامش و امواج تتا که در طول مدیتیشن رخ می‌دهند تغییر می‌کنند. طبق تحقیقات، نوجوانان به ویژه از جریان سود می‌برند.

سلامت روان

‌6. با یک بزرگسال قابل اعتماد صحبت کنید

در حالی که همه والدین دوست دارند نوجوانانشان در صورت نیاز برای مشاوره و کمک به او مراجعه کنند، حقیقت این است که بسیاری از نوجوانان برخی از مشکلات خود را از مادر و پدر پنهان می‌کنند. با این حال، برای آن‌ها خوب است که کسی را داشته باشند که با او صحبت کنند. به نوجوان خود بگویید آزادانه از یک معلم یا مربی مورد علاقه، یک عمه یا عمو، یک دوست خانوادگی، پزشک، یک درمانگر یا یک بزرگسال قابل اعتماد دیگر مشاوره بگیرد. اگر نوجوان شما ترجیح می‌دهد به جای شما به سراغ شخص دیگری برود، سعی کنید احساس ناراحتی نکنید. هنگامی که جوانان احساسات قوی دارند، ممکن است نخواهند والدین خود نگران باشند یا ممکن است از ناامید کردن والدین خود بترسند. تا زمانی که بتوانند با یک فرد قابل اعتماد در ارتباط باشند، ابزارهای لازم برای عبور از شرایط دشوار را به دست خواهند آورد.

7. تشویق به داشتن یک دفتر برای بیان احساسات نوجوانان

نوشتن نگرانی‌ها، ناامیدی‌ها و حتی رویدادهای شاد می‌تواند به نوجوان شما کمک کند احساسات قوی خود را به سمت چیزی سازنده هدایت کند. به عنوان مثال، نوجوان شما ممکن است از نوشتن بهترین و بدترین چیزی که هر روز رخ داده است لذت ببرد، یا اگر احساس عصبانیت یا غمگینی می‌کند، ممکن است پس از پر کردن یک یا دو صفحه با جزئیات اتفاقات و چگونگی آن، احساس بهتری داشته باشد. باعث شد احساس کنند یکی دیگر از گزینه‌های عالی این است که یک دفتر شکرگزاری داشته باشید. این می‌تواند یک لیست در حال اجرا یا یک پاراگراف توصیفی از چیزهایی باشد که نوجوان شما بابت آن‌ها سپاس‌گزار است. این کار می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا در چارچوب ذهنی مثبت‌تری باقی بمانند.

8. تکنیک‌های آرامش را یاد بگیرید

تکنیک‌های تمدد اعصاب می‌تواند به نوجوان شما کمک کند تا آرام شود و احساسات نوجوان خود را تحت کنترل درآورد. این توصیه را شنیده‌اید که نفس بکشید و تا 10 بشمارید. معلوم می‌شود که این یک روش عالی برای کاهش فشار خون و ضربان قلب است. این تغییرات فیزیکی به مغز شما می‌گوید که می تواند آرام شود، که به نوبه خود منجر به آرام شدن احساسات می‌شود. می‌توانید نوجوان خود را تشویق کنید تا نفس‌های آهسته و عمیق را امتحان کند.

کلام آخر: کمک به نوجوان خود برای متعادل کردن احساساتش می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما این کار با ورود آن‌ها به بزرگسالی با مکانیسم‌های مقابله و دید سالم از جهان نتیجه خواهد داد. دریغ نکنید که با مشاور یا پزشک خانواده خود تماس بگیرید تا نکاتی در مورد این‌که چگونه به بهترین نحو به نوجوان خود کمک کنید تا از دوران کودکی به بزرگسالی عبور کند با شما در میان بگذارند. همچنین بخوانید: ۵ رفتار اشتباه در برابر کودک هیجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟