3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تربیت کودک

به هر تبلیغی برای یک فروشگاه مد نگاه کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که بیشتر مدل‌ها نوجوان هستند. امروزه مد جزء بسیار مهم از زندگی نوجوانان است. طبیعی است که بچه‌ها جذب مد روز شوند و بخواهند از آخرین‌مدل‌ها تقلید کنند؛ مثلاً: سبک جدید آهنگ‌ها و موسیقی، مدل مو، مدل لباس، وسایل ورزشی…! اما چرا نوجوانان به پیروی از مد علاقه دارند؟ در این مقاله جواب سوال خود را بخوانید.


بیان خود از طریق مد

نوجوانان در مورد ظاهر خود بسیار آگاه هستند و اغلب در مورد جزئیاتی که بزرگسالان به آن‌ها اهمیت نمی‌دهند، وسواس دارند. آن‌ها مثل ما لباس نمی‌پوشند. خودآگاهی برخی از نوجوانان، باعث ایجاد وحشت از جلب توجه بیش از حد به خود می‌شود. در نتیجه، آن‌ها به دنبال ظاهری «خیلی آراسته» هستند. دیگران از جلب توجه آن‌ها لذت می‌برند و تقریباً هر چیزی را برای جلب توجه می‌پوشند. لباس‌هایی که انتخاب می‌کنیم نشان دهنده روحیه و استایل ما است. آن‌ها به نوعی اعتماد کلی فرد را نیز منعکس می‌کنند. سطح اعتماد یک فرد به طور قابل توجهی بر نحوه درک و پاسخ دیگران به آن‌ها تأثیر می‌گذارد. نوجوانان احتمالاً آگاه‌ترین انسان‌های روی زمین به مد هستند. مد و تصویر دست به دست هم می‌دهند و هر دو تأثیر زیادی بر سبک زندگی یک نوجوان دارند. برای آن‌ها، مد بسیار مهم است، زیرا راهی برای نشان دادن این‌که چه کسی هستند یا چه کسی می‌خواهند باشند، است. نوجوانان مختلف شخصیت‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل لباس‌ها در سبک‌ها، اندازه‌ها، رنگ‌ها و پارچه‌های مختلف وجود دارد. وقتی افراد بزرگ می‌شوند، از طریق لباس‌هایی که می‌پوشند، احساس خود را شکل می‌دهند. نوجوانان از مد به عنوان راهی برای بیان خود و همچنین وابستگی های خود، کسب موقعیت اجتماعی و پیوند با همسالان خود استفاده می‌کنند. مرحله نوجوانی با جستجوی یک هویت شخصی مشخص می‌شود و آن‌چه نوجوانان می‌پوشند نقش بزرگی در شکل‌گیری آن هویت دارد. نوجوانان خود را از طریق لباس و مدل مو ابراز می‌کنند. چیزی که یک نوجوان برای پوشیدن انتخاب می‌کند راهی است برای این‌که خودش را متمایز کند و نشان دهد که می‌خواهد دنیا چگونه آن‌ها را ببیند.

تربیت کودک

‌عوامل موثر بر پیروی از مد در نوجوانان

نسل جوان تمایل دارد هر چیزی را که می‌بیند دیگران می‌پوشند تقلید کنند، به شرطی که به نظر “مد” یا “شیک” باشد. نوجوانان به سرعت از روندهای مد روز پیروی می‌کنند تا با آن‌ها سازگار شوند. مد با فصول تغییر می‌کند و کمد لباس‌های بیشتر نوجوانان نیز همراه با آن تغییر می‌کند. بیایید به عوامل مؤثر بر پیروی از مد آن‌ها را بررسی کنیم:

1- فشار همسالان

فشار همسالان تا حد زیادی بر انتخاب‌های روزانه نوجوانان در مواردی مانند سوء مصرف الکل و مواد مخدر، مد و سبک، نوع دوستان و همچنین عملکرد تحصیلی تأثیر می‌گذارد. فشار همسالان می‌تواند خوب یا بد باشد. بسیاری از نوجوانان در تلاش برای جلوگیری از تحقیر و تمسخر همسالان، گرایش‌های مد را دنبال می‌کنند. انتخاب‌های ضعیف مد در نظر دیگران اغلب می‌تواند دری باز برای تمسخر باشد. آن‌ها احساس می‌کنند که اگر لباس‌های نامناسب بپوشند ممکن است دوستان خود را از دست بدهند. متوجه خواهید شد که نوجوانان با هم به خرید می‌روند یا در مورد نحوه لباس پوشیدن برای یک مراسم، مثلاً جشن تولد، راهنمایی می‌خواهند. اکثر نوجوانان تحت تأثیر افراد اطراف خود قرار می‌گیرند، زیرا احساس می‌کنند که به نحوی باید با آن‌ها سازگار شوند. تکرار کردن مد اطراف آن‌ها به آن‌ها احساس تعلق در دنیای امروز می‌دهد. نوجوانان از مد برای حفظ روابط دوستانه و تقویت عزت نفس خود استفاده می‌کنند. اغلب اوقات، نوجوانان یکسان لباس می‌پوشند، زیرا این امر باعث ایجاد حس تأیید و احساس تعلق به گروه همسالان می‌شود.


2- جذابیت ظاهری

وقتی صحبت از جذابیت ظاهری به میان می‌آید، نوجوانان می‌‌توانند نسبت به تصویر کلی بسیار آگاه باشند. آن‌ها اغلب از مد به عنوان وسیله‌ای برای جذب نوع خاصی از افراد استفاده می‌کنند. این موضوع بیشتر گریبانگیر دختران نوجوان می‌شود. رسانه‌ها و مجلات به نوعی بر حساسیت ظاهر فیزیکی دختران تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، وقتی یک مدل لاغر روی جلد مجله است، نوجوان هر کاری که لازم است انجام می‌دهد تا شبیه او شود. این امر منجر به تغییرات زیادی در سبک زندگی در بین دختران نوجوان و رویکردهای ناسالم مانند اختلالات خوردن شده است. اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به نوبه‌ی خود بر مشکلات جذابیت ظاهری نوجوانان نیز تأثیر می‌گذارد. مقایسه خود با آن‌چه در اینترنت می‌بینید می‌تواند تأثیر منفی بر تصویر بدن که ارتباط نزدیکی با مد و استایل دارد داشته باشد.


 پیروی از مدهمچنین بخوانید: تاثیرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کودکان


3- رسانه‌ها و مجلات

نوجوانان از مجلات و رسانه‌ها برای ارزیابی ترندهای آینده استفاده می‌کنند تا بتوانند دقیقاً بدانند چه چیزی را بخرند و چه چیزی را نخرند. نمایش‌های مد/مجلات نقش مهمی در تأثیرگذاری بر سبک زندگی و حس استایل نوجوانان ایفا می‌کنند، زیرا اکثر آن‌ها پس از بررسی جدیدترین مجلات لباس می‌خرند. این مجلات تا حد زیادی بر انتخاب لباس نوجوانان تأثیر می‌گذارد. بیشتر مجلات مد، نوجوانان، به ویژه دختران را هدف قرار می‌دهند. مجلات برای جذب دختران جوان، افراد مشهور را با لباس‌های فانتزی روی جلد قرار می‌دهند. سپس این مجلات فروشگاه‌ها و شرکت‌هایی را تأیید می‌کنند که افراد مشهور در آن‌جا سبک‌های مد روز و جدید خود را خریداری می‌کنند.


4- سلبریتی‌ها

اغلب، مد برای نوجوانان نتیجه میل به شبیه شدن به یک سلبریتی است. افراد مشهور شاید بیشترین تأثیر را بر نوجوانان در دنیای مدرن دارند و می‌توانند تأثیر زیادی بر ایده‌های نوجوانان در مورد مد و اهمیت آن داشته باشند. نوجوانان افراد مشهوری را که دوست دارند بت خواهند کرد اما علاقه بیش‌ازحد نوجوانان به سلبریتی‌ها به دلیل اختلال شخصیتی است؛ آن‌ها برای الهام گرفتن از مد به آن‌ها نگاه می‌کنند. نوجوانان انواع نمایش‌های آن‌ها را تماشا می‌کنند تا سعی کنند با سبک سلبریتی‌های مورد علاقه همگام شوند. آن‌ها حتی برای ایده‌های مدل مو به افراد مشهور نگاه می‌کنند. اصولاً نوجوانان خود را از طریق محرک‌های بیرونی کشف می‌کنند. سلبریتی‌ها مبنای بیرونی را فراهم می‌کنند که از طریق آن نوجوانان نظرات، افکار و معاشرت‌های خود را محک می‌زنند. حتی اگر سلبریتی‌ها صراحتاً سعی نمی‌کنند مخاطبان خود را متقاعد کنند که ترند خاصی را دنبال کنند، اما ناخودآگاه ایدئولوژی‌های مخاطبان خود را تغییر می‌دهند. هنگامی که یک سلبریتی به طور عمومی یک لباس را تأیید می‌کند، این امر باعث پذیرش جامعه می‌شود و تأثیر مثبتی بر تصویر کلی برند می‌گذارد.


5- مارک‌های معروف

نوجوانان درگیر پذیرش اجتماعی مرتبط با لباس‌هایی هستند که می‌پوشند. به همین دلیل، نوجوانان زمانی که به خرید می‌روند، انتخابات برند محورتری را نشان می‌دهند. بیشتر نوجوانان به فروشگاه‌هایی می‌روند که در آن لباس‌های باکیفیت با دوام بالا با مارک‌های معروف را می‌فروشند. وقتی نوجوانان پول کافی برای خرید لباس‌های برند را از فروشگاه‌های گران قیمت نداشته باشند، دچار استرس می‌شوند. آن‌ها احساس می‌کنند که از آن‌جایی که نمی‌توانند لباس را بخرند، ظاهر خوبی نخواهند داشت و مناسب نیستند.


 دنیای مد
کلام آخر: برای نوجوانان، مد قبل از هر چیز یک بیانیه اجتماعی است. این یک وسیله بیان بیرونی (شخصیت) برای همسالان خود و دنیای اطرافش است. مد در نوجوانان همچنین با نشان دادن این‌که به کدام «گروه» ( پانک، رپ، متال و …) تعلق دارند، حس هویت را برای نوجوانان فراهم می‌کند و حتی ممکن است نشان دهنده شخصیت مستقل یا فراگیرتر باشد. اگر فکر می‌کنید خیلی زیاد به لباس‌ها و وسایل مد روز اهمیت می‌دهد، سعی کنید او را متمایل کنید تا علاقه‌اش را به چیزهای دیگر معطوف کند.
اگر متوجه شده‌اید که او از مد پیروی می‌کند، چون می‌خواهد دوستانش به او بیشتر توجه کنند، با او هم‌فکری کنید تا برای ایجاد رابطه با دوستانش راه‌های دیگری را امتحان کند و با او در این زمینه، تبادل‌نظر و همکاری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟