3353987 0937

مشاوره خرید

55265955 021

خدمات پس از فروش (داخلی ۲)

تربیت کودک

ایجاد مجموعه‌ای واضح از قوانین در خانه بسیار مهم است تا فرزندان شما بدانند چه چیزی مجاز است و چه نوع رفتاری ممنوع است. تعیین قوانین واضح یک راه ساده برای کاهش مشکلات رفتاری و افزایش سازگاری افراد خانواده با یکدیگر است. قوانین آن‌ها زندگی خانوادگی را مثبت‌تر و آرام‌تر می‌کنند. بچه‌ها به قوانین کافی نیاز دارند تا احساس امنیت کنند. اما، اگر قوانین زیاد و سختگیرانه به آن‌ها بدهید، مانع پیشرفت و شکل‌گیری شخصیت مستقل آن‌ها خواهید شد. صرف نظر از این‌که فرزندان شما چند سال دارند یا چند فرزند دارید، پنج نوع قانون وجود دارد که همه بچه‌ها به آن نیاز دارند.


1. قوانینی که ایمنی را ارتقا می‌دهند

قوانین ایمنی شامل ایمنی فیزیکی و ایمنی عاطفی است. وقتی بچه‌ها احساس امنیت می‌کنند، آزادند انرژی‌شان را روی کشف استعدادها و محیطشان متمرکز کنند.
ایمنی فیزیکی مثلا به کودک بگویید:
“وقتی مامان در حمام است، در خانه را باز نکن.”
” روی مبلمان فقط باید بنشینید و اجازه بالا و پایین پریدن ندارید.”
ایمنی عاطفی شامل قوانین خانگی مانند: هرکسی می‌تواند احساسات خود را به اشتراک بگذارد تا زمانی که به کسی بی‌احترامی نشود.”، “فقط از کلمات محبت‌آمیز استفاده کنید.”


2. قواعدی که اخلاقیات را ترویج می‌دهد

قوانینی ایجاد کنید که ارزش‌ها و اخلاقیات را در فرزندانتان ارتقا بخشد. این نوع قوانین شامل موارد زیر باشد:
“وقتی پشیمان شدی عذرخواهی کن.”
“به دیگران صدمه نزنید.”
“حقیقت را بگو.”
“با دیگران منصفانه رفتار کنید.”
البته ضروری است که از این قوانین نیز الگوسازی کنید. فرزندان شما رفتار و کردار شما را زیر نظر دارند و هر آن‌چه که انجام دهید، یاد خواهند گرفت.


3. قوانینی که عادات سالم را ایجاد می‌کند

بچه‌ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که روال و ساختار داشته باشند. مثلا:
“بعد از صبحانه مسواک بزنید.”
“لباس‌های کثیف‌تان را در سبد مخصوص بگذارید”.
ایجاد عادات و روتین‌های سالم به کاهش جنگ و بحث‌های بعدی کمک می‌کند.
وقتی بچه‌ها می‌دانند که وقتی از مدرسه به خانه می‌آیند باید کت‌شان را آویزان کنند یا این‌که قرار است تکالیف خود را بلافاصله بعد از شام انجام دهند، تا زمانی که عواقب واضحی برای بدرفتاری وجود داشته باشد، می‌تواند مشاجره‌های زیادی را کاهش دهد.

تربیت کودک

‌‌4. قوانینی که مهارت‌های اجتماعی را ارتقا می‌دهد

بچه‌ها همچنین به قوانینی نیاز دارند که مهارت‌های اجتماعی را به آن‌ها بیاموزد. این شامل نحوه رفتار با اعضای خانواده و همسالان است. نمونه‌هایی از قوانینی که روش‌های مناسب برای تعامل با دیگران را آموزش می‌دهند:
“اسباب بازی‌های خود را با برادر خود به اشتراک بگذارید.”
“در حین بازی به نوبت را رعایت کنید.”
بچه‌های بزرگ‌تر ممکن است به قوانینی در مورد وسایل الکترونیکی خود نیاز داشته باشند. قوانینی را وضع کنید که استفاده از تلفن هوشمند و کامپیوتر فرزندتان را محدود می‌کند و قوانینی را که آداب مناسب را تشویق می‌کند. به عنوان مثال، میز شام را به یک «منطقه عاری از تلفن» تبدیل کنید و اجازه ندهید فرزندتان با گوشی هوشمند در اتاقش بخوابد. بیشتر بخوانید: تاثیرات استفاده از شبکه های اجتماعی در کودکان


5. قوانینی برای آماده شدن برای دنیای واقعی

کودکان همچنین به قوانینی نیاز دارند که آن‌ها را برای بزرگسالی آماده کند. قوانینی را وضع کنید که به کودکان مهارت‌های زندگی را آموزش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند پس از ترک خانه بهتر عمل کنند. قوانین دقیق و کمک به کودک شما برای توسعه این مهارت‌ها تا حد زیادی به خلق و خوی کودک شما بستگی دارد. برخی از بچه‌ها احتمالاً مسئولانه‌تر رفتار می‌کنند و در کارهای مدرسه‌شان با انگیزه می‌مانند، در حالی که بچه‌های دیگر به قوانین اضافی برای حمایت از آن‌ها نیاز دارند. به عنوان مثال، تعیین قوانین در مورد کارهای خانه و پول پس‌انداز کردن به آماده سازی کودکان برای محیط کار کمک می‌کند. به بچه‌ها کارها و فرصتی برای کسب کمک هزینه بدهید. سپس، در مورد پول به آن‌ها بیاموزید تا بتوانند یاد بگیرند که چگونه پول خود را پس‌انداز کرده و عاقلانه خرج کنند تا در بزرگسالی برای پرداخت قبوض خود آمادگی بیشتری داشته باشند.


تربیت کودک بیشتر بخوانید: چگونه پس انداز کردن پول را به کودکان بیاموزیم


نکاتی برای ایجاد فهرست قوانین خانگی

فهرستی رسمی از قوانین مکتوب خانواده ایجاد کنید. قوانین اصلی را که فکر می‌کنید مهم‌ترین هستند را در اولویت قرار دهید. به عنوان مثال، اگر حفظ یک خانه منظم برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، یک قانون مفید ممکن است این باشد:«اسباب‌ بازی‌هایت را بعد بازی در جای خود قرار بده» یا «هر روز صبح تختت را مرتب کن».
در این‌جا چند استراتژی وجود دارد که قوانین شما را مؤثرتر می‌کند:

  • به بچه‌ها اجازه بدهید نظرات خود را ارائه دهند. در نهایت، قوانین خانه را شما وضع خواهید کرد، اما فرزندتان زمانی که احساس کند فرصتی برای ارائه نظرات خود داشته است، انگیزه بیشتری برای پیروی از قوانین خواهد داشت. ذهنی باز داشته باشید؛ ممکن است فرزندتان ایده‌ها و چیزهای جدیدی بیان کنید که حتی فکرش را هم نمی‌کردید!
  • الگوی خوبی باشید، قوانین خانه شما باید قوانینی باشد که همه -از جمله شما- از آن‌ها پیروی می‌کنند. بنابراین قوانینی را که نمی‌خواهید دنبال کنید را وارد نکنید.
  • برای اجرای قوانین آماده باشید. اگر می‌خواهید قانونی را در لیست قرار دهید، آماده اجرای آن باشید. در غیر این صورت، این پیام را ارسال می‌کنید که موارد موجود در لیست، برخلاف قوانین، پیشنهاد هستند.
    استثنائات قوانین را توضیح دهید. چه تعطیلات باشد یا یک شرایط خاص که باعث می‌شود شما قوانین را زیر پا بگذارید، دلایل زیر پا گذاشتن قوانین را برای فرزندانتان توضیح دهید. به آن‌ها اجازه دهید بدانند که گاهی اوقات مایلید در قوانین استثنا قائل شوید.
  • اشتباهایت را بپذیر! باش حتی بزرگسالان هم گاهی قوانین را زیر پا می‌گذارند. اما اگر سعی کنید رفتار خود را کم اهمیت جلوه دهید یا بهانه بیاورید، فرزندانتان نیز در صورت زیر پا گذاشتن قوانین، همین کار را خواهند کرد. پس اگر فحش می‌دهید یا دروغ می‌گویید، مسئولیت رفتار خود را به طور کامل به عهده بگیرید.
  • لیست قوانین نوشته شده خود را در جایی که همه می‌توانند آن‌ها را ببینند، مانند روی در یخچال بچسبانید.
  • توضیح کوتاهی در مورد قوانین ارائه دهید. اگر بچه‌ها استدلال پشت این قانون را درک کنند، احتمالاً اهمیت یک قانون را درک خواهند کرد. بنابراین توضیح دهید، “ما در خانه راه می‌رویم زیرا فضای کافی برای دویدن وجود ندارد و ممکن است کسی صدمه ببیند.”
  • عواقب قوانین شکسته را ارائه دهید. بچه‌ها به عواقبی نیاز دارند تا به آن‌ها کمک کند دفعه بعد انتخاب‌های بهتری داشته باشند.
  • قوانین را اغلب مرور کنید. قوانینی که شما در دوران پیش دبستانی به فرزندتان نیاز داشتید با قوانینی که در دوران نوجوانی به آن‌ها نیاز دارید، بسیار متفاوت خواهد بود. با رشد و تغییر خانواده، قوانین خانه خود را تنظیم کنید.
  • از یک چرخش مثبت استفاده کنید. سعی کنید در صورت امکان قوانین را به روشی مثبت بیان کنید. به عنوان مثال، ممکن است به جای فحش دادن، بگویید: «از زبان محترمانه استفاده کن».

مشکلات رفتاری

‌کلام آخر: قوانین هر خانواده متفاوت خواهد بود. قوانین خانواده شما تحت تأثیر باورها و ارزش‌های شما، موقعیت شما، بلوغ و نیازهای فرزندتان وضع می‌شود. فرزندان شما یاد خواهند گرفت که قوانین بخشی از زندگی هستند و قوانینی برای مکان‌ها و بخش‌های مختلف زندگی مانند مدرسه، حمل و نقل عمومی و ورزش وجود دارد. ایجاد و پیروی از قوانین خانواده می‌تواند به فرزندان شما کمک کند تا قوانین را در مکان‌های دیگر نیز رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟